![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllä on 2010 -vuoden jälkeen vanhan jarrullisen ison kärryn hinta alkanut pitää pintansa. Kun jostakin löytäisi edes stanssikilven ja paperit...saisi uuden kärryn vanhan tiedoilla. Itse ajattelin myös tekeväni kärryt, mutta kuulojen mukaan 700 euron rekisteröintikatsastus kyllä vie enimmän innon asiaan ellei ole joku ihan über - erikoinen kärry tekeillä. Katsotaan miten käy nyt kun teen "kappaletavaran kuljetukseen" muutettua asuntovaunua, eli vaunun alustasta kärryä. Käsittääkseni se menee vanhoilla pykälillä? TT
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
ei se kärrynteko mahdonta ole, täytyy vaan leikkiä AKE:n siis träfin mukana:
kaikkein tärkeimmät: - vetopää ja akselit täytyy olla yhteensopivat (ja renkaat) - vetoaisa (siis vetopään ja oman rakenteen välissä) täytyy olla hyväksytty yllämainituille, ja varmaan? myös vetoautolle ![]() vetää isolla kuoppurilla, niin pitää olla vahvempi aisa kuin esim LC hdj-80:llä, onneksi tuota ei taidata valvoa edes suomessa ![]() Tuosta hyväksytystä vetoaisasta on mahdollista vapautua määrätyin edellytyksin; olikohan että aisan pitää jatkua samanlaisena takimmaisen akselin taakse tms. ja hitsauksissa yms oli rajoituksia-> löytyy netistä kuukkelilla katselkaa googlesta myös noita paketteja, "järkevänhintaisia" mutta hyvää aisaa ei saa noissa paketeissa! -> tee hyvä aisa itse ake:n ohjeiden mukaan. Huvittavin "aisa" mihin itse olen törmännyt, on jarruttoman kärryn n. 50 cm vetokytkimineen oleva 3 mm pellistä oleva adabteri v- aisalle, tuohon 30cm pätkään mahtu tuo hyväksymiskilpi ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Alkaa vaikuttaa siltä ettei tää olis ihan mahdoton ajatus... Tarkoitus mulla olis tän projektin kanssa että jos tän nyt saa jotenkin kasattua ideoista järkevän kuuloiseksi edes itselleni niin kerätä talven aikana tarvikkeet ja suunnitella ja selvittää tarkasti hommat. Sait sit keväällä/kesällä ja niin pitkään kun rojekti jatkuu keskittyä vaan rakenteluun... Se yleensä pysäyttää näit hommia kun osia puuttuu eikä ehdi niitä mukamas hakea millään...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ![]() ![]() Mites muuten yleenssäkkin kärrien omistajat. Pistääkö polliisi sedät kuinka helposti vaakoja kärrin alle? Itse vetänyt kärryjä aikas paljon varsinkin hevoskoppia mut ei oo koskaan edes pysäytetty kärryperässä tai ratsiaan ajanut... Miettinyt vaan kun meilläkin kopissa on kantavuus 1063kg ja kun väliseinä ja muut hilppeet irrotettu sisältä niin tilaa siinä on n.7m3. Kun kuskailee sillä ihan muuta kun koneja niin voi olla että tuo kantavuus on saattanut mennä ihan vähän vaan ylitse.... joskus ehkä hevostenkin kanssa. ![]() Edit: Kun tälläisem paketin löytäis nytten. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17311 Viimeksi muokannut Mikko_L : 21.10.2011 08:37 |
#4
|
||||
|
||||
![]() ...jos omia kärryjä teette niin....Lainaus:
Älkää menkö yksilö katsastukseen ennen kuun vaihdetta koska laki muuttuu 27-29 päivä tätä kuuta niin ettei sen katsurin tarvii olla mikää special spede joka siitä rahastaa vaan sen voi tehdä ihan joku rivi katsuri.Ja hinta tippuu johonki 250-300e ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kuvia!
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Teohydraulilta saa hankittua lähes kaiken mitä tarvitsee kärryn rakentamiseen. Kasasin pari vaihtoehtoa lavettimalliseen kärryyn, ensimmäinen on valmiilla alustalla, ja toinen on sellainen missä on vain oleellisin, että saa rakennettua ilmajousitetun (ainakin tonni lisää, riippuen komponenteista) kärryn. Tuon aisankin voi jättää pois jos tekee rungon suorasta palkista 2. akselin takaa pulttiliitoksin jolloin paketin hinnaksi jää rapiat 1800 euroa.
Metallitarpeet runkoon maksaa ehkä 200-300 euroa (ihan hatusta vedetty summa), pohjavaneri muutamia kymppejä, satasen, riippuen vanerista ja käytetystä määrästä. Itse laittaisin sellaista rypyläpintaista minkä päällä tavarat eivät pääse liukumaan eikä saapas lipsu. Rungon käsittely joko sinkkialtaassa (mitä maksaa?) tai työkonemaalilla maalattuna tms. Kyllä siinä kuitenkin palkoille pääsee verrattuna vaikka vastaavan kokoisiin Agadoksen kärryihin, verolliset hinnat päälle 6000€. Tuo topikin aloittajan arvio kärryn omamassasta on ehkä vähän yläkanttiin, jos ei ihan älyttömiä materiaalivahvuuksia käytä niin 750-800kg olisi ehkä todellisempi omamassa. 22218 ALUSTA 3500KG A1800/2285 5x112 2090,00 € 19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 € 23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 € 16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS. 4 KPL 200,00 € 16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 € 12004 KIILATELINE 46 25,00 € 12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 € Yhteensä: 3163,52 € 04252 KIPPIAISA 3500KG 2700MM O+V 345,00 € 08507 JARRUNAPA KNOTT 900KG 5x112 V 1000,00 € 19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 € 01035 TYÖNTÖJARRU NIEPER NA35 509,99 € 09027 NOKKAPYÖRÄ 1200KG PELTIPYÖRÄ 210,00 € 09070 KIINNIKE 70MM HITSATTAVA 20,00 € 23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 € 16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS 200,00 € 16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 € 12004 KIILATELINE 46 25,00 € 12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 € Yhteensä: 3158,51 €
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo, valojen asiantuntijalausuntotarve jäänee pois. Mut oikeesti, kattokaa vähä minne kärrynne raahaatte. Hintaero voi olla satasia tuolle yksittäishyväksynnälle. Esim. meillä 150 € peräkärrylle.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nostellaas vähäsen tätäkin... Toi ison kärryn teko on haudattu nyt hetkeksi vähän muiden projektien takia, mutta pikku prokkis tähän väliin sopis.
Olis meinaan tuossa hyvinkin huokealla myynissä yks heppa koppi. Siin on muutaman vuoden vanha 1700kg vetopää ja 2 vuotta vanha 1500kg akseli ja hinta on alle hyvinkin näiden arvon. Koppi on leimassa mutta menee vanhaksi kesäkuussa. Se on vuosimallia 1971 ja rekisteri otteessa ei ole mitään muita mittoja merkitty kuin massat. Tommosen muutoskatsastaminenhan peräkärryksi ei ole mikään muuta kuin umpisesta avoksi. Runko on ihan laho ja sen saisi tehdä uusiksi heti valmistenumeron jälkeen kokonaan... Eihän inssi voi tietää että minkälainen se alkuperäinen runko on ollu joten siitä vaan uusiksi asiallisesti ja haluamansa kokoinen pohja päälle ja valot kuntoon ja muutoskatsastukseen? Vai meneekohän ihan noin ![]() Sekin tuntuu sitten tyhmältä jättää pätkä vanhaa heikkoa runkoa siltä osin missä valmiste nro mutta sitähän ei kai voi mitenkään saada uuteen osaan vai voiko? Vai pääsisiköhän helpommalla et rekisteröis sit uusiksi kokonaan.... ![]() ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Laitahan kuva niiin irvaillaan porukalla.
Mutta peräkärrihän saa muuttaa eli jatkaa lyhentää,tai mitä vaan tarviikin paitsi korottaa painoja, tai miksei sitäkin jos saa valmistajalta paperin että se onnistuu. Ja jos valmistenumero pitää korjauksen takia siirtää johonkin niin miksei se olisi luvallista??? Peräkärrissä kun ei ole valtion verorahoja kiinni niin se ei ole niin justiinsa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Hmm... mut varmaan se alkuperäinen rungonosa pitäis jossain olla missä on vanha valmistenro ku menee ekan kerran leimalla.. tossa se on heti vetopään jälkeen... Kuvia ei oo kärristä viellä mut melkeen joutuu sen hakee ihan vaan ton hinnan takia niin sitten otan
![]() Niin sanotaan siis suoraan että tarkoitus olisi tehdä näin että ottaa tuosta akseli ja vetopää ja lyödä uuteen itse tehtyyn runkoon jossa normi lava ja viedä muutoskatsastukseen hevoskuljetus trailerista peräkärryksi ![]() Viimeksi muokannut Mikko_L : 16.04.2012 16:40 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kavereillani on just hevoskoppi purettuna ja tekeillä laidallista perävaunua. Kyllä ne on sen pohjan kokonaan hitsanneet uusiks ja suippo nokka tuli täysleveeks. Vuosimallia en tiedä mutta muita mittoja ei otteessa liene kuin massat. Valmiste numerohan lienee valmistajan tekemä joten jos kyseessä on pien sarja tai yksittäis koppi niin ei kai siinä muuta kuin meistaa uudet numerot.
Ja katsastus toukokuun puolelle niin saa pitkän leiman.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty saxi nostin 3500kg | GENOBI | O/M/V Muut | 1 | 07.11.2010 09:07 |
Ostetaan HJ 60 Vetokoukku 3500kg! | HJ-ARI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 09.04.2010 23:08 |
Ostettu Peräkärrin kuomu | hoojii | O/M/V Muut | 5 | 02.03.2009 17:06 |
M: Nelipilari autonosturi 3500kg 700e MYYTY | O/M/V Muut | 9 | 30.12.2007 10:21 | |
peräkärryn akselit ja vetopää 3500kg | offipete | O/M/V Muut | 3 | 11.01.2006 20:44 |