![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() traktori härvelin suunnittelua mikä jakis?mielessä on pyöriny vuoden päivät rakentaa ite ns. traktori. ainekset ajatuksissa ois seuraavat: hjn lukko akselit. taka akselista lähtis kiinteet härvelin runko palkit eteen jotakin 60cm erillään toisistaan. ja eteen akseli roikkumaan keskeltä järeästä riipusta. mersun turbo dsl ja automaatti. ehkä 603 tai om617a jos jostakin vaan löytää. jakolaatikoksi ois nivan remontoitu laatikko mutta mahtaako se olla liian hepponen tälle muulle tekniikalle? tarkotus ei ole millää tavalla tehdä mitää muta mönkijää. vaan samantapainen kuin 165 massikka tai fordson majuri. hieman vaan parannettuna ja uudemmalla tekniikalla. jakolaatikko kysymyksen lisäksi oon miettiny että mites tohon sais parhaiten hydrauliikan? mistä vehkeestä sais jakolaatikon jossa ois ulos otto. ja pitää olla erillinen jakolaatikko. ettei ole pää ja jako samassa. eikö ulos ottoon sais helposti hydrauli pumpun kiinni? ja sillon sitä ei tarvis turhaan pyörittää. vaan sillon ku tarvii sitä johki. saa tietty ehdottaa vaihtoehtoja muillekkin osille paitsi koneelle ja laatikolle koska nuot ovat parhaat ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Näyttää siltä että aiot panostaa vehkeeseen. Mites jos veto olisi hydraulinen? Kahdesta etuakselista akselit ja nelipyöräohjaus? Hydrauliikalla olisi helpompi hoidella suunnanvaihto ja monta muuta juttua. Mekaanista vaihteistoa ei tarvita joten toteusu mahtuu pienempään tilaan. Onhan pumput ja moottorit kalliimpia mutta käsiteltävyys olisi aivan omaa luokkaa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ota hydrauliikka keulapumpulla, näin ei ole vedosta riippuvainen. Jakis, miten olisi järeä rullaketju jos jatkuva neliveto ei haittaa? Kotelon hitsaamalla saa vielä öljyyn senkin pyörimään.
E: Vapaakierrolla pyörivä hydepumppu ei sanottavasti ota voimaa eikä kulu. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Juu.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hankala tai hankala, miten sen laskee. Mulla on pikkunen nelivetoinen jarruohjattu kuormaaja hydraulisella vedolla. On niin yksinkertainen värkki että miksi sellaista ei voi rakentaa itsekkin. Olen välillä miettinyt että jos laittaisi siihen kaksi kavennettua etuakselia niin tulisi kätevä peli. Onhan se totta että yksinkertaisempi rakennella tavallisilla kakkaroilla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
se nelipyörä ohjaus ois kyllä eri kätevä juttu ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Vaikea hintaa laskea. Käytetyistä osista itse tekisin. Siihen tarvitsisi 2 hydrauliikka pumppua, 2 hydraulimoottoria joitakin venttiilejä, säiliön ja sen sellaista. Toinen pumppu ajomoottoreille ja toinen muuhun hydrauliikkaan. Osia voisi saada edullisesti käytettynä tai kalliisti kaupasta. Ebaystä voisi tutkailla. Moottorit ei tartte olla kovin isoja koska välitystä olisi perässä jo valmiina. Oikeastaan koko komeus toimisi yhdellä moottorilla kun käyttäisi jakoaskia välissä.
Heitin vaan ilmaan ajatuksen että hydrauliikka ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan ihmisen tekemä juttu ![]() http://www.youtube.com/watch?v=pB9RAdJk9w0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tallin ja katoksen suunnittelua | osilpi | Chit-Chat | 0 | 16.11.2009 21:07 |
Mikä meni hojon jakis remontissa väärin? | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.08.2008 19:55 |
sytkän suunnittelua... | mauno | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 15.01.2007 14:04 |
Kokeeneemmat offajat/Härvelin rakentajat hoi! | Kovakalu69 | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 20.06.2006 11:01 |
Lämmityslaitteen suunnittelua ja rakentamista | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.09.2005 18:20 |