Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.07.2011, 22:38
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Pajeron -93 Ratti ongelma


Tuli hommattua -93 Pajero 2.5L GLS
Muuten tuntuisi ihan soivalta kamppeelta vaan ratissa/ohjauspyörässä
on ihme klappia, siis ratti klappaa oudosti.
Esimerkiksi jos ottaa ratin oikeasta reunasta kiinni ja vetää itseensä päin
niin klappia on noin sentin verran.
Tulikohan asia selitettyä tarpeeksi epäselvästi

Aloin avaamaan ratin keskiötä. Irroitin kaikki töötti hilppeet pois edestä ja avasin varsinaisen ratti akselin mutterin. Ratti lähti irti ihan vain nostamalla, tuntui ettei ollut yhtään kiinni kartiossa(tässäkö syy klappiin?)
Akseli tappi tosin liikkuu noin puolisenttiä puoleensa ilman rattiakin?
Noh yritin sitten kiristää pulttia, mutta ei tunnu menevän tarpeeksi syvälle. Puuttuuko kiinnityksestä kenties jotain oleellista.


Auttakaahan Pajero tietäjät ja tietty muutkin kenellä asiasta käryä

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Akselitappi.JPG‎
Views:	355
Size:	44,6 Kt
ID:	20418   Click image for larger version

Name:	Keskiö.JPG‎
Views:	328
Size:	42,8 Kt
ID:	20419  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.07.2011, 23:28
thudor thudor ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: Lapua, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Mitään kyseisestä mallista tietämättä veikkaisin, että on väärän mallinen keskiö tai ratti. Eli akseli yleensä hieman lotajaa putkessa vapaana, mutta ratin keskiön kiristyksessä tiivistyy paikalleen. Oliskohan väärä halkaisija tai boorimalli (hieman kartio) tolle akselille? tai sitte pitäis olla jokin kaulus sen keskiön alle, yleensä kyllä kiinteästi siinä keskiössä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.07.2011, 23:35
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thudor Näytä viesti
Mitään kyseisestä mallista tietämättä veikkaisin, että on väärän mallinen keskiö tai ratti. Eli akseli yleensä hieman lotajaa putkessa vapaana, mutta ratin keskiön kiristyksessä tiivistyy paikalleen. Oliskohan väärä halkaisija tai boorimalli (hieman kartio) tolle akselille? tai sitte pitäis olla jokin kaulus sen keskiön alle, yleensä kyllä kiinteästi siinä keskiössä.
Boori tuntuisi sopivan ihan ok, kartiosta ei sitten olekkaan tietoa.
Laitan huomenissa vielä kuvan ratin alapuolen keskiöstä/kauluksesta.
Kovempaa ei enään tohdi kiristää, ettei ala jenka oikenemaan
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.07.2011, 23:39
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ArKo Näytä viesti
Boori tuntuisi sopivan ihan ok, kartiosta ei sitten olekkaan tietoa.
Laitan huomenissa vielä kuvan ratin alapuolen keskiöstä/kauluksesta.
Kovempaa ei enään tohdi kiristää, ettei ala jenka oikenemaan
pohjaako se mutteri vai kartio ? koita pistää prikkaa mutterin alle tai sitte on se kartio osa mennyt jo väljäks
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.07.2011, 00:15
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
pohjaako se mutteri vai kartio ? koita pistää prikkaa mutterin alle tai sitte on se kartio osa mennyt jo väljäks
Mutteri pohjaa ratin laippaan. Mittailin hieman ja ratin kartion pitäisi ainakin 5mm mennä vielä alaspäin akselissa . Ei vain lähde menemään.
Kartio tuntuisi ennemminkin liian ahtaalta. Yritin myös holkin kanssa kiristää, vaan ei silti lähde menemään alaspäin. Liekö kokonaan väärä ratti?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.07.2011, 15:04
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Joko väärä ratti tai sitten toi vilkunpalautusrengas? on väärinpäin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.07.2011, 16:19
Magwel Magwel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.07.08
Sijainti: vaasa
Viestit: 46
Perusasetus

Näyttäs olevan gen1 pajeron ratti tossa kuvassa. Eli ratti ostoksille.
Multa löytyis oikeanlainen ratti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.07.2011, 17:47
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Magwel Näytä viesti
Näyttäs olevan gen1 pajeron ratti tossa kuvassa. Eli ratti ostoksille.
Multa löytyis oikeanlainen ratti.
Jos on varma tieto että on vika ratti, niin oikea tänne tulemaan ja äkkiä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.07.2011, 19:05
Magwel Magwel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.07.08
Sijainti: vaasa
Viestit: 46
Perusasetus

Laita ratista kuva kun siinä on töötti osa kiinni niin voi varmistua mikä ratti siinä on.
Ratti+paljon muuta gen2 pajero osaa 0500-266940
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.07.2011, 21:55
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Magwel Näytä viesti
Laita ratista kuva kun siinä on töötti osa kiinni niin voi varmistua mikä ratti siinä on.
Ratti+paljon muuta gen2 pajero osaa 0500-266940
Tuossa on parit kuvat ratista. Toivottavasti selvinee että minkä
kikottimen ratti on kyseessä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Ratin kartio.JPG‎
Views:	308
Size:	47,1 Kt
ID:	20435   Click image for larger version

Name:	Ratti1.JPG‎
Views:	272
Size:	42,3 Kt
ID:	20436   Click image for larger version

Name:	Ratti2.JPG‎
Views:	276
Size:	46,2 Kt
ID:	20437   Click image for larger version

Name:	Ratti3.JPG‎
Views:	313
Size:	52,3 Kt
ID:	20438  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.07.2011, 22:06
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

onks toi fordin ratti ?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.07.2011, 22:12
MURSKAAJA MURSKAAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: H:la
Viestit: 52
Perusasetus

Siellä on ohjausakselin ja ohjauspylvään putken välissä semmonen muovinen/nyloninen laakeriholkki.Alunpitäen tiukalla sovitteella paikallaan,aikaamyöten kuluu ja tipahtaa muutamia senttejä alemmas.Pura vähän lisää ja laita holkki liimalla kiinni ja eikun kovaa ajoa!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.07.2011, 22:23
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MURSKAAJA Näytä viesti
Siellä on ohjausakselin ja ohjauspylvään putken välissä semmonen muovinen/nyloninen laakeriholkki.Alunpitäen tiukalla sovitteella paikallaan,aikaamyöten kuluu ja tipahtaa muutamia senttejä alemmas.Pura vähän lisää ja laita holkki liimalla kiinni ja eikun kovaa ajoa!

Hajottamo listalta löytyi tällainen http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=16223528 Joten ratti taitaa olla oikea.

Joten MURSKAAJA taitaa olla jäljillä Onko sovite siellä kartiossa?
Tai siis sielläkö sen pitäisi olla? Kuinka syvälle ko' holkki pääsee alaspäin menemään, etten kaiva turhaa jos vaikka puuttuu kokonaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.07.2011, 22:32
MURSKAAJA MURSKAAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: H:la
Viestit: 52
Perusasetus

Siitä on jonkin aikaa kun sen korjasin.Muistaaseni tossa oli tilttiratti,eli holkki on siinä putken ylemmässä osassa.Ei se oo paha purkaa,ohjausakseli poorista alapäästä irti ja putki tais olla kahella pultilla kojelaudan alta kiinni.On huomattavasti helpompi korjata irrallisena.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.07.2011, 22:39
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MURSKAAJA Näytä viesti
Siitä on jonkin aikaa kun sen korjasin.Muistaaseni tossa oli tilttiratti,eli holkki on siinä putken ylemmässä osassa.Ei se oo paha purkaa,ohjausakseli poorista alapäästä irti ja putki tais olla kahella pultilla kojelaudan alta kiinni.On huomattavasti helpompi korjata irrallisena.
Kiitti vinkistä. Tämä asiahan pitänee huomenissa selvittää.
Laittelen hommasta kuvia, joskos sitten on muillekkin hyötyä joskus.
Toivoen tietysti että vika löytyy/korjaantuu, eikä mene itseltä
sormet suukkiin
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.07.2011, 04:56
ArKo:n Avatar
ArKo ArKo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.10
Sijainti: Lumijoki
Viestit: 13
Perusasetus

Tuli tuossa vielä mieleen että missä kohtaa tuon
holkin tarkalleen ottaen pitäisi olla? Onko näkyvissä tuossa ohjaus akselissa
kun ottaa vain ratin pois, vai pitääkö mennä syvemmälle?

Pääseekö helpommalla jos hakee vain uuden holkin,
niin säästyy purkamisen vaivalta?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.07.2011, 21:25
MURSKAAJA MURSKAAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.08
Sijainti: H:la
Viestit: 52
Perusasetus

Eipä riitä ratin pois otto,joutuu purkaa vähän enempi.Eli kun kyseessä tiltti ratti ylempi putki n.200-250mm pitkä niin sen yläpäässä.Ei näy ulospäin.Niin ja oikeis autoissa on kuula tai rullalaakeri,mutta mitsu käyttää tollasta holkkia.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 29.07.2011, 12:25
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Ex apen pajeroon oli laitettu formulinki ja se keikku joka suuntaan ja siltin sitä ei saanu mitenkään muuten pois ku halkasemalla keskiön.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 08.08.2011, 19:21
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

"vähän" offtopic mutta onko tämä nyt mikä pajero näistä mitkä pyörii lumijoella?

Turkoosi 33"silla kumeilla, vai Tummansininen 33"silla, VAI ylipäästä originelli viininpunanen?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.08.2011, 12:53
mki:n Avatar
mki mki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: ÄÄNEKOSKI, Finland.
Viestit: 365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ArKo Näytä viesti
Tuli hommattua -93 Pajero 2.5L GLS

Auttakaahan Pajero tietäjät ja tietty muutkin kenellä asiasta käryä
Tällä pääsee melko pitkälle: sivulla 900 rattiputki
http://www.mitsubishilinks.com/fsm/m...hassisbody.pdf

Ja täs samalla pitää kaveria auttaa, eli
Sähköt:
http://www.mitsubishilinks.com/fsm/m...electrical.pdf
Moottori: (4D56)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua...ee9067/11A.pdf

Ei selvinny onko manu vai auto, mutta:
Manuaalilaatikko + jakolaatikko (V5MT1)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua...ee8914/22B.pdf
Automaatti +jakolaatikko (V4AW2)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua...ee8920/23A.pdf

Noilla nyt purkaa tuon auton ja vielä kasaakin

Sit yks hyvä paikka asioita etsiä ja kysellä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com...php?board=35.0
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Pajeron osia ratti, vilk/pyyh. viikset, yms sako O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 10.07.2013 20:40
pajeron polttoainemittari ongelma. jonza Tekniikka & Jutustelu 6 25.02.2011 23:10
Pajeron 4-veto ongelma. Osmo87 Tekniikka & Jutustelu 20 23.01.2009 23:27
Pajeron ongelma juza Tekniikka & Jutustelu 10 15.11.2005 23:06
Pajeron käynti ongelma Tekniikka & Jutustelu 2 28.03.2005 16:08


Sivu luotu: 23:51 (GMT +2).