Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.01.2011, 12:34
Juuso4x4 Juuso4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.10
Sijainti: Oulainen
Viestit: 227
Perusasetus

Turvakaarista


Suunnistus cupin säännöissä sanotaan, että Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Pitääkö myös etu- ja takapääkaaren kiinnitys tehdä säännön mukaan?

Mitenkäs seinämävahvuuden mittaamista varten porattavat reijät? Tarviiko niitä porata? Jokkiksessa sama sääntö ja ei oo tullu vielä yhdessäkään autossa vastaan reikiä eikä niitä ole kyllä vaadittukkaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.01.2011, 19:27
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Kaikki turvakaarien alapäiden kiinnitykset koriin on tehtävä vahvikelapuin.

Tässä lainaus sääntöjen kohdasta 4.1 turvakaaret:

"Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
- kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai
- pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai
- pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala.
Mikäli turvakaaret on kiinnitetty runkoon, tulee kiinnityskohtien olla vahvuudeltaan vastaavat kuin koriin kiinnitetyissä turvakaarissa."


Jokaiseen kaaren erilliseen osaan on porattava 6 mm reikä tarkistusmittausta varten.

Tässä myös lainausta säännöistä kohdasta 4.1 turvakaaret:

"Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta."

ps. on se jokkiksessakin vaatimkuksena reikä, josta voidaan todeta kaaren materiaalin vahvuus....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.01.2011, 21:10
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Jos kaarisäännöt menee liitteenJ mukaan ja ne lukee ajatuksella ei pitäisi tarvita kyseenalaistaa niitä!
Esim. reikien poraamiseen menee 5min jne.ja vahvikelaput ei ole turhanpäiväinen asia,sillä jos kehikko kokonaisuudessaan tulee niskaan kun ne on hitsattu suoraan mahd."pikkuvikaiseen" koriin/runkoon,ni " johan alko Juhaa sattuu niskaan" Pääsee paljon helpommalla tekemällä kerralla kunnolla,sillä kun/jos menee kisoihin niin voi rinta rottingilla mennä katsastukseen...
Kaarisäännöt on se osa säännöistä joilla ajetaan takaa KULJETTAJIEN TURVALLISUUTTA!
P.S Jokkis katsastusta aikoinaan seuranneena olen nähnyt jopa et katsuri otti kaarista kiinni ja tempas,jolloin kaaret meni lattiasta läpi! Joten en hirveesti ottais jokkista esimerkiksi.....
__________________
www.ipefix.fi

Viimeksi muokannut Ipe64 : 06.01.2011 21:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2011, 23:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

Kaarisäännöt koskee Jokkistakin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipe64 Näytä viesti
Kaarisäännöt on se osa säännöistä joilla ajetaan takaa KULJETTAJIEN TURVALLISUUTTA!
P.S Jokkis katsastusta aikoinaan seuranneena olen nähnyt jopa et katsuri otti kaarista kiinni ja tempas,jolloin kaaret meni lattiasta läpi! Joten en hirveesti ottais jokkista esimerkiksi.....
Ja lisätään nyt tuokin, että kyllä ne liite J:n kaarisäännöt koskee Jokkistakin eli mittausreikä on pakollinen niissäkin ruttukasoissa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2011, 07:19
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ja lisätään nyt tuokin, että kyllä ne liite J:n kaarisäännöt koskee Jokkistakin eli mittausreikä on pakollinen niissäkin ruttukasoissa.
Juuri tätä tarkoitin,en vaan näköjään tarpeeksi selkeästi,kiitos lisäyksestä.
__________________
www.ipefix.fi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.02.2011, 22:39
jonetzu:n Avatar
jonetzu jonetzu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.07
Sijainti: Hollola
Viestit: 411
Perusasetus

Mites on.

Kelpaako pääkaari putkeksi 48,3*2,6mm pituussaumahitsattu EN 10219 (ns. vesijohtoputki)

Kiitos.

T:J
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2011, 23:11
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Mitä jos lukisit vaikka ihan itse sääntövihkosta?
Sen jälkeen pitää enää päätellä onko 3,2mm enemmän vai vähemmän kuin 2,6mm

Pannaan vielä oikein linkki niin ei tarvii edes etsiä sitä vihkoa.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.02.2011, 07:48
jonetzu:n Avatar
jonetzu jonetzu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.07
Sijainti: Hollola
Viestit: 411
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Mitä jos lukisit vaikka ihan itse sääntövihkosta?
Sen jälkeen pitää enää päätellä onko 3,2mm enemmän vai vähemmän kuin 2,6mm

Pannaan vielä oikein linkki niin ei tarvii edes etsiä sitä vihkoa.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf
Kiitos nyt niin hirveen kauheasti vastauksestasi.
Jos se vastaaminen noihin kysymyksiin on noin tuskaista, niin ehkä olisi kannattanut jättää sit vastaamatta.

Kyl mä noita sääntöjä lueskelin, mutta jostakin vitun syystä (lukihäiriö) niin meni ohi tuo teksti

"Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset"

Kiitos vitusti.

T:J
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.03.2011, 09:44
landy:n Avatar
landy landy ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 521
Perusasetus

Kaaria Defenderiin


Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Devon 4x4 kaaret.jpg‎
Views:	489
Size:	53,3 Kt
ID:	17887   Click image for larger version

Name:	2031094320102123940S500x500Q85.jpg‎
Views:	426
Size:	52,1 Kt
ID:	17888   Click image for larger version

Name:	2100413110102123940S500x500Q85.jpg‎
Views:	445
Size:	52,8 Kt
ID:	17889  
__________________
Vain maine kulkee edellä...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.03.2011, 19:17
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Trialiin pääkaari tuollaisena ei täyttää sääntöä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landy Näytä viesti
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?
Jos kaarisäännöistä katsot niin pääkaaressa saa alaosassa olla vain yksi taivutus ja tuossa taitaa olla kaksi eli ei äkkiä ajatellen sopis ainakaan trialiin.

Tuossa alla ote AKK:n kaarisäännöistä (liite J)

8.3 Rakennemääräykset

8.3.1 Perusrakenne
Perusrakenne tulee muodostua jostakin seuraavanlaisesta rakeenteesta:
- pääkaari + etukaari + 2 pitkittäistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-1)
- 2 sivukaarta + 2 poikittaistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-2)
- pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-3)
Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain yksi taivutus. Etukaaren tai sivukaaren/puolisivukaaren etuosan tulee seurata mahdollisimman lähellä A-pilaria (tuulilasipilaria) ja niiden alemmassa pystyosassa saa
olla vain yksi taivutuskohta.
Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla.
Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta.
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä pää-kaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa. Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.

8.3.2 Rakenne
Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten lisätä sallitut lisärakenteet. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irroitettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.03.2011, 20:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landy Näytä viesti
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?
Jep, mutta voishan tuon suoraankin laittaa tuonne palkkiin joka on vedetty siiihen alle....

Mutta epäilen/arvaan, jotta tarkoitus olisis laittaa lavan sisään tuo "häkki", jolloin nuo mutkat tulisi olla, niin ei hätää, teet suorana tuohon "lavaputkeen" ja siitä sitten vinoputkella runkoon.

Näinhän esim. kaarien rakentamisesta ollaan keskusteltu, kun on kysytty MIHIN SAAKKA PÄÄKAARI tulee valmistaa, ja tarvittaessa uusia.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70997
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.01.2012, 21:27
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Kyselläämpä viisaammilta Taas kaarista, materiaalit ja kiinnitykset on kyllä selvillä, mutta tarkotus olis laittaa tuohon Rotpalliin kolmas jakkara tuohon kuskinpenkin taakse, selkä menosuuntaan. Riittääkö YKSI Pääkaari tuohon keskelle? eikös se sillon ole pään takapuolella? Tarkotus osallistua ainakin Tml:ään tänä vuonna ja pari apparia pitäs saada kyytiin. Toinen vaihtoehto olis tietty pistää leveä apparinpenkki....Ulkopuolisia kaaria en viitti ruveta laittamaan kun tarkotus pulttailla tuo takakatto välillä pois.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.01.2012, 22:32
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.341
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Stedt- Näytä viesti
Kyselläämpä viisaammilta Taas kaarista, materiaalit ja kiinnitykset on kyllä selvillä, mutta tarkotus olis laittaa tuohon Rotpalliin kolmas jakkara tuohon kuskinpenkin taakse, selkä menosuuntaan. Riittääkö YKSI Pääkaari tuohon keskelle? eikös se sillon ole pään takapuolella? Tarkotus osallistua ainakin Tml:ään tänä vuonna ja pari apparia pitäs saada kyytiin. Toinen vaihtoehto olis tietty pistää leveä apparinpenkki....Ulkopuolisia kaaria en viitti ruveta laittamaan kun tarkotus pulttailla tuo takakatto välillä pois.
Jos on "kovakatto" paikallaan, niin kyseessä on umpiauto, jolloin riittää pääkaari takatuin suunnistuksessa. Monessa autossa on nykyisellään takapenkkiläinen juurikin pääkaaren välittömässä läheisyydessä selkä menosuuntaan. Näissä autoissa on laitettu takatuet siten, että takapenkkiläinen jää näiden tukien ja pääkaaren muodostamaan kehikkoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lj turvakaarista hobro Tekniikka & Jutustelu 1 29.11.2010 08:26
turvakaarista Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 10 23.01.2008 22:27
turvakaarista Tekniikka & Jutustelu 2 13.06.2007 11:16
Turvakaarista Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 0 01.08.2006 16:37
Turvakaarista sääntökysymys Teemu Tekniikka & Jutustelu 17 30.04.2006 17:06


Sivu luotu: 22:11 (GMT +2).