![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() TurvakaaristaSuunnistus cupin säännöissä sanotaan, että Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Pitääkö myös etu- ja takapääkaaren kiinnitys tehdä säännön mukaan? Mitenkäs seinämävahvuuden mittaamista varten porattavat reijät? Tarviiko niitä porata? Jokkiksessa sama sääntö ja ei oo tullu vielä yhdessäkään autossa vastaan reikiä eikä niitä ole kyllä vaadittukkaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kaikki turvakaarien alapäiden kiinnitykset koriin on tehtävä vahvikelapuin.
Tässä lainaus sääntöjen kohdasta 4.1 turvakaaret: "Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin - kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai - pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai - pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu. Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Mikäli turvakaaret on kiinnitetty runkoon, tulee kiinnityskohtien olla vahvuudeltaan vastaavat kuin koriin kiinnitetyissä turvakaarissa." Jokaiseen kaaren erilliseen osaan on porattava 6 mm reikä tarkistusmittausta varten. Tässä myös lainausta säännöistä kohdasta 4.1 turvakaaret: "Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta." ps. on se jokkiksessakin vaatimkuksena reikä, josta voidaan todeta kaaren materiaalin vahvuus.... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos kaarisäännöt menee liitteenJ mukaan ja ne lukee ajatuksella ei pitäisi tarvita kyseenalaistaa niitä!
Esim. reikien poraamiseen menee 5min jne.ja vahvikelaput ei ole turhanpäiväinen asia,sillä jos kehikko kokonaisuudessaan tulee niskaan kun ne on hitsattu suoraan mahd."pikkuvikaiseen" koriin/runkoon,ni " johan alko Juhaa sattuu niskaan" Pääsee paljon helpommalla tekemällä kerralla kunnolla,sillä kun/jos menee kisoihin niin voi rinta rottingilla mennä katsastukseen... Kaarisäännöt on se osa säännöistä joilla ajetaan takaa KULJETTAJIEN TURVALLISUUTTA! P.S Jokkis katsastusta aikoinaan seuranneena olen nähnyt jopa et katsuri otti kaarista kiinni ja tempas,jolloin kaaret meni lattiasta läpi! Joten en hirveesti ottais jokkista esimerkiksi.....
__________________
www.ipefix.fi Viimeksi muokannut Ipe64 : 06.01.2011 21:15 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Kaarisäännöt koskee JokkistakinLainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
www.ipefix.fi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mites on.
Kelpaako pääkaari putkeksi 48,3*2,6mm pituussaumahitsattu EN 10219 (ns. vesijohtoputki) Kiitos. T:J |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mitä jos lukisit vaikka ihan itse sääntövihkosta?
Sen jälkeen pitää enää päätellä onko 3,2mm enemmän vai vähemmän kuin 2,6mm Pannaan vielä oikein linkki niin ei tarvii edes etsiä sitä vihkoa. http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos se vastaaminen noihin kysymyksiin on noin tuskaista, niin ehkä olisi kannattanut jättää sit vastaamatta. Kyl mä noita sääntöjä lueskelin, mutta jostakin vitun syystä (lukihäiriö) niin meni ohi tuo teksti "Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset" Kiitos vitusti. T:J |
#9
|
||||
|
||||
![]() Kaaria Defenderiin
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?
__________________
Vain maine kulkee edellä... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Trialiin pääkaari tuollaisena ei täyttää sääntöäLainaus:
Tuossa alla ote AKK:n kaarisäännöistä (liite J) 8.3 Rakennemääräykset 8.3.1 Perusrakenne Perusrakenne tulee muodostua jostakin seuraavanlaisesta rakeenteesta: - pääkaari + etukaari + 2 pitkittäistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-1) - 2 sivukaarta + 2 poikittaistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-2) - pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-3) Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain yksi taivutus. Etukaaren tai sivukaaren/puolisivukaaren etuosan tulee seurata mahdollisimman lähellä A-pilaria (tuulilasipilaria) ja niiden alemmassa pystyosassa saa olla vain yksi taivutuskohta. Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla. Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta. Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä pää-kaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa. Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia. Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta. 8.3.2 Rakenne Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten lisätä sallitut lisärakenteet. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irroitettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta epäilen/arvaan, jotta tarkoitus olisis laittaa lavan sisään tuo "häkki", jolloin nuo mutkat tulisi olla, niin ei hätää, teet suorana tuohon "lavaputkeen" ja siitä sitten vinoputkella runkoon. Näinhän esim. kaarien rakentamisesta ollaan keskusteltu, kun on kysytty MIHIN SAAKKA PÄÄKAARI tulee valmistaa, ja tarvittaessa uusia. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70997
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kyselläämpä viisaammilta Taas kaarista, materiaalit ja kiinnitykset on kyllä selvillä, mutta tarkotus olis laittaa tuohon Rotpalliin kolmas jakkara tuohon kuskinpenkin taakse, selkä menosuuntaan. Riittääkö YKSI Pääkaari tuohon keskelle? eikös se sillon ole pään takapuolella? Tarkotus osallistua ainakin Tml:ään tänä vuonna ja pari apparia pitäs saada kyytiin. Toinen vaihtoehto olis tietty pistää leveä apparinpenkki....Ulkopuolisia kaaria en viitti ruveta laittamaan kun tarkotus pulttailla tuo takakatto välillä pois.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lj turvakaarista | hobro | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 29.11.2010 08:26 |
turvakaarista | Jii-Jii | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 23.01.2008 22:27 |
turvakaarista | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.06.2007 11:16 | |
Turvakaarista | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.08.2006 16:37 |
Turvakaarista sääntökysymys | Teemu | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 30.04.2006 17:06 |