Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2011, 18:02
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Arrow

Land Rover Defender 110, Harraste-/Offiprojekti-/Käyttöauto


Tervehdys kaikille Offipalstalaisille.

Tässä pitkään Offipalstaa seuranneena päätin viimeinkin hankkia tunnukset ja pitihän se tietenkin tehdä tänne juttu myös omasta autosta.

Kyseessä on siis Land Rover Defender 110 Td5 vuosimallia 2002. Auto on malliltaan Safari Van eli se on rekisteröity maastopakettiautoksi. Autossa on County varustepaketti eli löytyy Webasto, Ilmastointi, ABS / Luistonesto, Hälytin ym. sähköhimmelit. Maastoajoa ajatellen ainoat lisävarusteet ostettaessa olivat ohjausvarsien panssari, kylkien alaosan turkkipellitys ja putkimallinen takapuskuri/astinlauta. Muuten auto on perus Defender, sisään tulee vettä, ulos tulee öljyä. Ostin auton keväällä 2009 Turun suunnalta ja jos joku tietää auton historiasta jotain niin saa laittaa YV:tä.

Tässä auto heti ostamisen jälkeen.


Tarkoituksena on varustella autoa pikkuhiljaa paremmaksi kevyttä maastoajoa silmälläpitäen. Mitään porttaaliakselista mörköä ei siis olla rakentamassa, sillä auton tulee toimia myös päivittäisenä kulkineena. Mutta on se kuitenkin jo jonkun verran metsää nähnyt.

Defe on nyt toinen maasturi, jonka olen omistanut ja aikaisemmin tuli kurvailtua Jeep Wrangler TJ:llä. Jeeppi miellytti muuten, mutta oli tiloiltaan turhan pieni ja janoltaan taas sitten liian suuri.

Alla kuva Jeepistä jonka joku varmaan tunnistaakin.



Aluksi Defestä tuli huollettua ja korjailtua ostettaessa olleita vikoja ja kuntoon laitettiin seuraavat asiat.

- Varapyöräteline hiekkapuhallettiin ja maalattiin.
- Vaihdettiin koneeseen uusi polttoaineen paineensäädin, koska vanha vuosi kuin seula.
- Pelkääjänpuolen ovenkahva vaihdettiin uuteen koska vanha oli halki.
- Vanhat kuraläppäviritykset heitettiin mäkeen ja laitettiin joka nurkkaan uudet alkuperäiset. Eivät kyllä taida kestää ainakaan rankempaa offailua.
- 160000km Huolto. Eli uudet öljyt moottoriin, vaihteistoon, jakolaatikkoon ja akseleihin. Lisäksi vaihdoin molemmat moottorin suodattimet, ilmansuodattimen sekä polttoainesuodattimen.
- Kauhutarinoita netistä lukeneena, päätin öljynvaihdon yhteydessä irroittaa öljypohjan ja vaihtaa öljypumpun ketjupyörään uuden alkuperäisen ruuvilukitteella kuorrutetun kiinnityspultin. Vanha oli kireällä mutta lukitetta ei ollut, eli hyvä että tuli tehtyä. Koko huoltoon paloi kaikkine ihmettelyineen yhteensä yhdeksän tuntia aikaa, vaikka oli hyvät tilat ja työkalut käytössä. Ei siis pahemmin päässyt tuntipalkoille...
- Pestiin moottorista ja pohjasta 8 vuoden kurat pois. Alusta hyvässä kunnossa eikä pahempia ruosteita. Auto on kyllä massattu uutena, joten sillä on varmasti vaikutusta. Alla muutama kuva em. operaatioista.

Varapyörätelineen irroitus käynnissä. Pultit jumissa kuten ilmekkin kertoo.


Teline matkalla hiekkapuhallukseen. Oli aika rapeassa kunnossa ja hitsaamaankin jo joutui.


Öljypohjan putsausta öljypumpun ketjurattaan kiinnityspultin vaihdon yhteydessä. Jonkin verran löytyi öljymujua.


Uusi polttoaineen paineensäädin viimeinkin paikoillaan. Muuten suht helppo vaihtaa mutta laipan alimmainen pultti hankalassa paikassa. Ylimmäinen putki/letku jäi vaihtamatta koska toisen pään kiinnitys mahdoton avata ilman, että purkaa puolta moottoria. Vanha kuitenkin ihan hyväkuntoinen.


Kuva pohjasta, tässä vielä pesemättä.


Siinä pari kuvaa kesän 2009 ulkoasusta.



Seuraavaksi tuli hommattua vanteille BFG:n Mutikat koossa 255/85-16 ( noin 33" ) ja auto alkoi jo vähän näyttämään maastoautolta.


Epäilyksistä huolimatta Mud Terrainit ovat yllättävän hiljaiset ja hyvät ajaa asfaltillakin. Isommasta rengaskoosta johtuen meteli maantienopeuksilla jopa hieman laski, sillä koneen kierrokset laskivat. Emäntä kyllä jo tovin höpissyt joistain radiolla varustetuista kuulonsuojaimista.

Seuraavaksi oli vuorossa maalata ruostunut takapalkki kuntoon. Aluksi putkipuskuri vetokoukkuineen irti.


Tässä kuva lähtötilanteesta.


Palkki kirkkaaksi lamellilaikalla ja sitten ruosteenestomyrkky Noveroksia pintaan.


Sitten 3 kerrosta pohjamaalia ja päälle 4 kerrosta mattamustaa. Lopputuloksena on tämän näköinen pinta. Saa nähdä kestääkö ruostumatta edes kevääseen asti.


Maalausurakan jälkeen voikin sitten hyvällä omallatunnolla rentoutua pienellä metsäajelulla.


Sitten olikin vuoro asentaa sinkkilkylvyssä käynyt puskuri takaisin paikoilleen
Tässä puskurin osat hiekkapuhallettuina vielä matkalla sinkitykseen.


Ja tässä sinkittynä ja asennettuna.


Mielestäni lopputuloksesta tuli ihan siisti, eikä tarvitse enää murehtia ruostumisesta. Haittapuolenahan tuossa sinkityksessä tietysti on, että mikäli puskuriin haluaa hitsata jotain tai se vaurioituu metsässä, niin sen korjaaminen onkin sitten hankalampaa. Tai ainakin myrkyllisempää...

Seuraavaksi oli vuorossa vaihtaa jotain vähän parempaa vuotaneiden iskareiden ja vakiojousien tilalle.
Alustapaketti saapui sumujen saarilta tuttavan muuttokuorman mukana.


Alustapäivitykseen tuli ostettua siis seuraavat osat:
- Terrafirma 50mm. korottavat etu ja takajouset medium jäykkyydellä.
- Terrafirma 50mm. pitemmät ProSport iskunvaimentimet eteen ja taakse.
- Terrafirma ohjausiskunvaimennin.
- Terrafirma etujousien kiinnitysraudat.
- Terrafirma iskunvaimennintornien kiinnitysraudat/kehät eteen.
- Terrafirma takajousien kiinnitysraudat.
- Terrafirma Heavy Duty ohjausvarret.
- Goodridge 50mm. pitemmät jarruletkut (metallipunos).

Paketti tuli äherrettyä kaverin kanssa kahteen pekkaan auton alle ja kokonaisuuten homma sujui suht kivuttomasti. Asiaa tietysti auttoi huomattavasti se, että käytössä oli kaverin todella hyvin varustettu verstas. Suuret kiitokset hommasta siis hänelle. Ohessa muutama kuva lopputuloksesta.

Takapää valmiina.


Kuvassa akseli niin alhaalla kuin iskari antaa myöden ja jousi pääsee melkein tulemaan ulos yläpuolelta. Piti siis pistää takajousien kohdistuskartiot ostoslistalle. Jarruletkut ja ABS piuhat riittivät hyvin, eikä niitä tarvinnut vaihtaa/muokata.

Etupää valmiina.


Taas akseli niin alhaalla kuin iskari antaa myöden ja kuten kuvasta näkyy, ei edessäkään ollut tarvetta vaihtaa/muokata jarruletkuja ja ABS piuhoja. Jousetkin pysyivät hyvin kupeissaan vielä asennusvaiheessa mutta pienten venyttelyjen jälkeen piti etukartiotkin laittaa ostoslistalle.

Ohjausvarret ja ohjausiskari asennettuna.


Ja sitten vielä ennen ja jälkeen vertailu.



Kyllä siinä pieni korotus on huomattavissa.

Auto on nyt oikeastaan tässä vaiheessa, ellei mukaan lasketa pieniä perushuolloksi laskettavia korjauksia. Rakentelua rajoittaa paljon se ettei löydy omaa tallipaikkaa eikä tämä pääkaupunkiseudun talvi ole yhtään houkutellut pihalle rakentelemaan. Jos jotain positiivista tuosta lumen määrästä hakee niin nyt on kyllä voinut offailla ihan Helsingin keskustassakin.

Mutta uusia palikoita on jo hankittu ja päivittelen tänne kun jotain edistystä on tapahtunut.

__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 27.08.2019 07:46
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land Rover 90/Defender Racingrabbit O/M/V Ajoneuvot 7 17.12.2010 17:40
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 06.05.2010 20:58
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 Defe110 O/M/V Ajoneuvot 0 15.05.2008 16:09
M: Land Rover Defender 130 - 2005 O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2007 17:41
M: Land Rover Defender 110 landy O/M/V Muut 8 21.06.2005 07:17


Sivu luotu: 20:17 (GMT +2).