![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() No perskules, niinpäs saakin. Ei pitäisi ottaa olutta (liikaa) kun suunnittelee näitä. Toisaalta, eipä tuo haittaa mitään.Toinen vaihtoehtohan olisi kytkeä vinssikin akkukytkimen kautta. Jonkun vinssivalmistajan sivuilta olen joskus muistaakseni lukenut, että vinssin plus- ja miinusjohto kannattaa vetää suoraan akulle. Tiedä sitten onko siinä järkeä.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jussi |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Päävirtakatkaisia vinssille erikseen!? Esim releboksin oikari tai muu savu ei polta koko autoa sillä aikaa kun yrittää saada piuhoja irti.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mä laitoin defeen 2 kpl optimaa(55Ah). Sopii akut alkuperäiseen tilaan kuskin penkin alle. Akut on rinnan kytketty, kun laittaa parkit päälle (warnin solenoidi kytkee). Eli voi polttaa toisella akulla webastoa rauhassa ja käynnistykseen ja vinssiin saa tarvittaessa kahden akun paukut.
Lähtee muuten aika kiukulla käyntiin, kun on parkit päällä 2 x 55Ah optimaa! TEMÄHIK |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Terve taas ja hyvää kevättä kaikille.
Projekti on vihdoin vähän edistynyt eli tuli asennettua akkuvalintakytkin ja loputkin Defan roippeista autoon. Defa systeemin piuhat tuli loppujen lopuksi vedettyä seuraavanlaisesti ja ainakin omasta mielestä ihan onnistuneesti. Sisäänmenon töpseli sijaitsee oikean etuvalon alla ja siitä johto menee lokasuojaa pitkin auton lämppärin kautta paisuntasäiliön alle, jossa on haaroitusliitin moottorille. Nämä tuli siis tehtyä jo aiemmin talvella. Siitä johto jatkaa nyt kytkintunnelin yli auton vasemmalle puolelle ja menee johtosarjaa pitkin akkukoteloon. Siellä se on kytkettynä akkulaturiin ja siitä johto jatkaa valmiin läpiviennin kautta taas ulos. Sen jälkeen se tulee itse tehdyn läpiviennin kautta kuljettajan penkin taakse, johon sitten kytketään sisätilanlämmitin. Akkutkytkimen asennus oli ihan yksinkertainen homma ja asennuspaikaksi valitsin kuljettajan jalkatilan. Siitä on helppo hätätilanteessa katkaista virrat pois. Samalla tuli tehtyä nylonista köyhän miehen tupla-akkuteline Defeen. Akkukotelon pohjaan on siis alkuperäisesti pokattu amme yhdelle pitkittäin asennetulle akulle. Nyt laitoin ammeen pohjalle 2 sopivan paksuista nylon rimaa, jotta akut voi asentaa poikittain ilman, että ne kallistuvat ammeen pohjalle. Tällä tyylillä pystyi käyttämään myös alkuperäista akun kiinnitysmekanismia pienen muokkauksen kera. Ja sitten kuvia. Vasemmalla näkyy akkukytkimen takaosa ja keskellä Defan laturi. Sitten akkukytkimen katkaisija kuvattuna kabiinin puolelta. Sisätilanlämmittimen läpivienti penkin takana. Tein samalla lisäksi toisen läpiviennin tavaratilan tuleville sähköasennuksille. Sisätilan lämmittimen töpselin tilapäisasennus. Kesällä on tarkoitus vaneroida ja verhoilla sivuseinät, jolloin töpseli kiinnitetään seinään jossa on sen lopullinen paikka. Seuraavaksi olisikin sitten tarkoitus viimeistellä jousitus valmiiksi ja jousien kartiot on nyt viimein tilattu. Samalla tuli tilattua vahvemmat takatukivarret, huoltopaketti ynnä muuta pikku sälää. Palaan taas kuvien kera asiaan kun homma saatu alulle.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onpa kerrankin hiukan erillainen projekti hyvien kuvien ja selvitysten kera. ja erittäin asiallisesti toteutettu. jatka samaa rataa
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
||||
|
||||
![]() Huoltoa ja asennuksia...
Terve taas ja hyvää kesää kaikille! Kiitos myös kannustavasta palautteesta.
Itse olen tässä nauttinut kesälomasta ja kyllähän kunnon lomaan tietysti kuuluu uhrata muutama päivä Defen kanssa touhuamiseen. Mittariin pyörähti sopivasti 170 000 km. joten aloitin tekemällä autoon huollon. Kiitokset vielä huoltomontun lainasta ystävälle ja työavusta avokille. Mutta siis huoltoon, siihen kuului tällä kertaa öljyjen vaihto akseleihin, jakolaatikkoon, vaihteistoon, sekä moottoriin. Samalla tuli vaihdettua moottoriin uudet öljynsuodattimet (roottori ja patruuna), sekä polttoaine- ja ilmansuodatin. Akseleiden navat tuli puhdistettua ja rasvattua, ja tulihan sitä myös käytyä rasvaprässin kanssa läpi kardaanien ja ohjausvarsien rasvanipat. Välijäähyn puhdistuksen ajattelin tehdä myöhemmin samalla kun tulppaan EGR venttiilin ja vaihdan uudet silikoniset ahtoletkut. Nämä siis sitten kun saa taas vähän kolikoita taskunpohjalle. Muutama vikakin tuli korjattua. Takapäästä alkoi keväällä kuulua ikävää klonksuntaa kun painoi tai nosti jalan kaasupolkimelta. Vika tuli paikallistettua takakardaanin liukuun, joka oli päässyt väljäksi. Samalla tuli huomattua, että etuperän kardaanilaipan stefa vuotaa öljyä. Eli ei muuta kuin osat tilaukseen. Kardaaniksi valitsin laadukkaaksi mainitun GKN ristinivelin varustetun tarvikeosan ja stefaksi kelpasi vain alkuperäinen stefa. Koska liuku oli mennyt väljäksi oli se klonksuessaan löystyttänyt kardaanijarrun päästä kaksi vastakkaista kiinnityspulttia, joista oli luonnollisesti mennyt kierteet. Onneksi uuden kardaanin mukana tuli kaikki uudet pultit ja mutterit. Myös oikutelleet tuulilasinpyyhkijät tuli korjattua. Asennuksissa oli apuna korjaamokäsikirja josta tuli katsottua oikeat momentit sun muut mutta jos joku ottaa näistä mallia niin sitten ihan omalla vastuulla ![]() Seuraavanlainen romukuorma siis rantautui. Pahoittelut huonosta kännykkäkuvanlaadusta. Tikkaat, takavaloraudat, vahvistetut takatukivarret, jousien ohjauskartiot, suodattimia, polkimien kumit, vetokoukku ja tullilasinpyyhkijöiden mikrokytkin. Kardaani puuttuu kuvasta kun tuli eri paketissa. Tässä kardaani, käsijarrurumpu sekä kardaanin laippa irroitettuna. Laipan joutui irroittamaan, jotta pultit sai vaihdettua laipasta. Olisin vaihtanut uuden stefan jos olisin osannut varautua laipan irroitukseen. Vanha kuitenkin ehjä, eikä ollut vuotanut. Uudet pultit paikallaan joten ei muuta kuin laippa takaisin paikoilleen tekemieni kohdistumerkkien mukaan ( Eli samalle spoorille ). Sitten vain rumpu paikalleen sekä kardaanin kiinnitys. Kardaanissa olevat kohdistumerkit laitoin samoin kuin vanha oli. Etuperän stefan vaihdosta ei tullut otettua asennuskuvia. Homma oli kuitenkin suht simppeli. Kardaani irti ja sivuun roikkumaan. Laipan pultti ja laippa irti. Vanha stefa ulos ja uusi sopivan kokoisella hylsylla naputellen sisään. Laippa takaisin ja kiinnityspultti momenttiin. Sitten vain kardaani takaisin kiinni ja pultit momenttiin. Tässä valmiina. Seuraavaksi tulikin sitten asennettua tikkaat ja takavaloraudat. Vasemmalla puolella ongelmaksi tuli samat kiinnityspisteet alhaalla. Sen ratkaisin kiinnittämällä valoraudan pultilla suoraan tikkaisiin. Oikealla puolella valorauta taas osui varapyörätelineen runkoon, joten ongelma tuli ratkaistua rälläköimällä kulma irti ja hitsaamalla se uuteen kohtaan. Sitten vain maalia päälle. Uusi vetokoukkukin löysi paikkansa. Ideana pallon ja kidan yhdistelmässä minulla oli saada taakse hyvä vetopiste autoon. Nyt liina ainakin pysyy paikallaan ja koukusta löytyy E merkintäkin. Kissakin pääsi kuvaan. Sitten vielä kuva koko komeudesta. 80 kympin lätkä ja Offipalsta tarrakin löytäneet paikkansa. Viimeisenä hommana tuli askarreltua akseleille ja vaihteistoille uudet huohotusletkut. Normaalistihan taka-akselin huohotus nousee takana "vain" kyljen tasalle mutta nyt sekin tuli vedettyä runkopalkkien suojassa konekonttoriin asti muiden seuraksi. Tarvikkeet. 6mm. paineilmaletkua, 8mm. paineilmaletkua, 8mm. kumiletkua, pikaliittimiä, suodatin, tukku nippusiteitä ja rosteriset letkuklemmarit. Akseleissa alkuperäisenä 6mm. pikaliittimet. ![]() Tässä kaikki huohotukset yhdistetty y-liittimillä. Viimeisessä liittimessä lähtö muuttuu 8 millin letkulle sopivaksi. Väliin laitoin varmuudeksi suodattimen. Toisesta suunnasta. Letku menee lokarissa olevan läpivientikumin kautta snorkkelin kupeeseen, josta se nousee snorkkelin hattuun tehden siellä lenkin tullen toiselta puolen taas ulos. Etunapojen huohotus vielä suunnitteluasteella, tarvikkeet kuitenkin valmiina. Pisteosina tuli vaihdettua tuulilasinpyyhkijöiden moottoriin uusi mikrokytkin sekä uudet polkimien kumit. Mikrokytkimen vaihdosta ei tullut napattua kuvia. Suhteellisen helppo homma, vain koko kojelaudan joutuu purkamaan ![]() Asentamatta siis jäi vielä vahvistetut ja taivutetut takatukivarret sekä jousien kohdistuskartiot. Uutena vikana löytyi öljystä kostea suuttimien johtosarjan töpseli koneen päästä. Öljyä ei kuitenkaan vielä ECU:n punaisella töpselillä asti. Eli venttiilikopan aukaisu ja johtosarjan vaihto on tiedossa. Kysymyksenä vielä, onko jollain ollut ongelmia valorautojen/suojien kanssa katsastuksessa?
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 17.08.2011 15:43 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Katsoppas sitten venttiilikopan tiivisteestä, jotta "puolikuu" on oikean kokoinen. On tullut nyt pariin autoon laitettua pieni "puolikuu" kun autossa on ollut iso kolo, ja sitten on alkanut suhteellisen voimakas öljyvuoto.... Ei ole ongelmia...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllähän vinssien asennusohjeet vaatii piuhat suoraan akulle, mutta jos kaikki maadoitukset on kunnossa (akut-kori, kori-runko, moottori-runko), en näe tarpeelliseksi. Varsinkin jos/kun akku on muualla kuin konehuoneessa, tulee vaan lisää työtä hankalien johtovetojen kanssa? Akkujen plussilta startille/konehuoneeseen varmasti riittävä piuha, siitä edelleen vinssin solenoideille. Eihän starttia ja vinssiä samaan aikaan käytetä...
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Land Rover 90/Defender | Racingrabbit | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 17.12.2010 17:40 |
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 06.05.2010 20:58 |
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 | Defe110 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.05.2008 16:09 |
M: Land Rover Defender 130 - 2005 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.08.2007 17:41 | |
M: Land Rover Defender 110 | landy | O/M/V Muut | 8 | 21.06.2005 07:17 |