|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ensimmäinen maastoautoJep, terve vaan! Olen Juuri äsken rekisteröytynyt foorumillenne ja heti TULEE kysymyskin, D Tuota olen jo pari kuukautta haaveillut ostavani maastoauton ja olen miettinyt ETTÄ milläisen. Mielessä on käynyt: Patrol, Pajero ja Discovery. Lopulta tulin Siihen Päätökseen ETTÄ kysyn teiltä Asiasta tietäviltä. Budjetti on noin 3000euroa. Neliveto on pakolinen, lukkokin olisi hyvä, Mutta ei pakollinen. Auto TULEE liikenteeseen, Mutta olisi Tarkoitus käydä mettäpoluillakin, D Myös auton tulisi mennä noin 30-40cm lumessa kun tuo mökkitie jätetään auraamatta. Odotan kiitollisena vastauksia!
|
#2
|
||||
|
||||
No noista liputan patrollin suuntaa. Ja haulla löytyy varmasti lisää näistä kaikista. Patrollia ainakin rakennetaan eniten.
|
#3
|
|||
|
|||
Minkäslaiset maasto-ominaisuudet kyseisessä autossa on? Kokemusta eri ajotilanteistä?
|
#4
|
|||
|
|||
itekkin joskus katellu discoa mutta tuohon rahaan aika ettiminen, ois jon kunlainen arkikäytössäkin, näitä topicceja on muuten ihan oikeesti varmaan miljoona joten search esim patrol, discovery yms
|
#5
|
||||
|
||||
jos ei pensankulutus älyttömästi ressaa niin suosittelen käydä kokeilemassa myös xj cherokeeta
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Taitaapi mennä jeeppi konepeittoa myöden 40cm hangessa |
#7
|
||||
|
||||
Jos hetken malttaaa ettiä ni todennäkösesti tuohon hintaan saa jo suht hyväkuntoisen patrollin... 30-40cm hankea..super-hyvät renkaat ni tuskin onkelma millään nelikolla... Henk.koht. en diskoakaan syrji millään tavalla, mut tuohon hintaan tuskin pätevää yksilöä löytyy. ajo-ominaisuuksiltaan varmaan paras mainituista. myös kallein..
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#8
|
|||
|
|||
Entös tuon pajeron laita sitten? Onko siitä vastusta patrolille?
|
#9
|
||||
|
||||
mullakin on tuo patrolli, tutut ei suositellu mitsua tyyppivikojen takia(kansi ja laatikko vikoja), tuohon hinta luokkaan saa kyllä hyvän patrollin, toyotan hj:tä.
|
#10
|
|||
|
|||
No pitäs tyypivikoja patrollissa on, paitsi ruoste ;D
|
#11
|
|||
|
|||
Ja onkos tuo patrollin korotus vaikeaa? Että onkos saatavina jotain korotussarjoja, vai onko jonkutyyliset palikat tehtävä ite?
|
#12
|
||||
|
||||
riippuu miten paljon korottaa, jousi sarjoja on myynnissä
|
#13
|
||||
|
||||
mitä merkitystä sillä kunhan matka jatkuu!!
muita hylkimättä jeepit halpoja ja mukavia ajaa. isoin miinus akselit, kestää 31 paljo 33 puolikaasua. mut kyllä 31 ja "lukoilla" saa antaa kenkää tosissaan. suosittele kuitenkin "suora" akselista eli ei risukeuloille? kuitenki jossain vaiheessa lähtee käsistä |
#14
|
|||
|
|||
Kyllä Pajerosta paljonkin vastusta on. Mutta se riippuu myös siitä mitä aloittaja itse haluaa. Kaikki kolme vaihtoehtoa ovat täysin asiallisia.
Kansi, kaikki alumiinikantiset dieselit halkaisee kantensa kerran puoleen miljoonaan kilometriin. Mitä sitten? Sitä paitsi kansiongelman voi aika totaalisesti välttää järkevällä käytöllä. Se on siis ongelma joka esiintyy ensinnäkin varsin harvoin. Jos käytetyn ostat ja kilometrejä on kovin paljon, voit valkata sellaisen johon kansi on jo vaihdettu. Laatikko:89 eteenpäin Pajeroissa ollut canter-ka pohjainen laatikko. Kestää kyllä varmasti sen mitä tarvii, mutta kyllä kaiken rikki rikkomalla saa! Myös Nissanista ja Tojotasta. Sanoisin näin: jos 2. koppainen Pajero SS-laatikolla sopii budjettiin ja miellyttää itseäsi, niin siinä aika pätevä vaihtoehto. Etenkin jos tarkoitus pitää myös ensisijaisesti käyttöautona. SS-laatikollisissa malleissa takanakin oikea lukko. Ja maantiellä voi ajaa keskilukko auki. Ei taida patukassa edes olla keskitasauspyörästöä? Discoveryssä kyllä on. Ja lienee ihan turhaa rutista ettei muissa autoissa ole vikoja. Kun katsoo palstan etusivua nytkin, niin voi vain ihmetellä mistä näitä ihme väitteitä riittää? Tojotan ongelmiahan siellä puidaan kokoajan! Toi kakkoskoppainen menee vakionakin kivasti: http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78 Osta minkä ostat, kaikki kolme aika päteviä. Jos aiot reilusti rakentaa ja korottaa, niin Patrol voi olla helpompi lähtökohta, mutta silloin puhuttaneen jo ei maantieajoon soveltuvista vehkeistä. |
#15
|
||||
|
||||
ei nyt sentään vaikkei ihan puol metriä korkeemmalle hilulle pärjääkään
|
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
edit ton perään piti tulla toi aikasempi kommentti! anteeks ja kitos hik. |
#17
|
||||
|
||||
No
Jos noista vaihtoehdoista joku olis otettava, niin ilman muuta patrolli. Saa varmasti tohon rahaan jo ihan asiallisen yksilön. On se kuitenkin vielä maastoauto, noihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Mut onhan se myös aika "traktori" ajettavaksi johonkin pajeroon verrattuna.
|
#18
|
||||
|
||||
Keskilukon puute tai sen oleminen riippuu ihan nelivetotyypistä, sillä ei ole mitään tekemistä varustetason kanssa. Jos autossa on keskitasauspyörästö (jatkuva neliveto) on siinä oltava lukitusmahdollisuus, muuten vetää vain pahimmassa tapauksessa yhdellä pyörällä. Kytkettävässä nelivedossa ei tarvita keskilukkoa, koska nelivedon ollessa kytkettynä, veto eteen ja taakse on kiinteä (yhtä rautaa).
Akselilukkoja saa kaikkiin vehkeisiin kyllä jälkiasennettuna jos ilman ei tule toimeen. ( tietenkin jos maksaa kolmanneksen auton hinnasta, niin... Elämä on) Patrolin tapauksessa katsoisin GR-mallin, koska on jo kierrejouset. Discoverin kohdalla kannattais katsella ennemmin rangen vastaavan ikäisiä, koska ne näyttäisi olevan hieman halvempia ja ovat aina saman ikäisinä paremmin varustettu (isompi/uudempi moottori, dieseleiden kohdalla tosin ei välttämättä eroa.)
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#19
|
|||
|
|||
No korotusta tulis varmaa joku 5-10cm. Ja onko tuo patrol yksinkertainen käyttää, huoltaa ja korjata, ettei tarttee olla mikää ammattimies? Ja onko tässä lukkoja? Kitkat?
|
#20
|
||||
|
||||
Kyllä noista varmaan Patrol on yksinkertaisin laitos. Ainakin mitä Parilla eri tutulla noita on ollut. niin ei vielä yhtään remonttia jäänyt tekemättä. Toisaalta voi olla työkonemaisin ajaa tiellä. Toki en tiedä millanen GR patrol on tiellä.
|
#21
|
||||
|
||||
Pajerot tuppaa olemaan hieman kalliita rahalle saamaan vastineeseen nähden, sen sijaan GR-patrolleja saa ihan hyväkuntoisia jo muutamalla tonnilla. Vakiovikoja patrolleissa on kansipahvit ja kytkimen loppuminen. Yleensä GR:ssä takana kitkamurikka, mutta joitakin malleja kytkettävällä lukolla. Osiakin alkaa saamaan pikkuhiljaa ihan inhimillisiin hintoihin.
Ekan maastoauton kohdalla ei kannata ehkä miettiä sitä, mikä nyt näyttää parhaalta tai on kallein. Harmittaa vaan enemmän, kun hieroo sitä puita vasten. Ja lumihangessa etenemiseen vaikuttaa eniten hyvät renkaat. Asfaltille tarkoitetuilla pienillä renkailla on turha yrittääkkään 40cm hankeen, vaan renkaan tulisi olla karkeakuvioinen ja mieluummin yli puolet lumenkorkeutta korkeampi. Alle 35" renkailla en lähtisi enää umpihankeen yrittämään :P |
#22
|
|||
|
|||
Juu en täs kyl ala iha läpikäymää autoa, vaan aattelin laittaa vähä isompaa rengasta ja korottaa sen 5-10 cm. Et sil pääsee jo menee metäs ja lumessakii.
|
#23
|
||||
|
||||
kitkahan on takana. helppo on huoltaa. tuollaisen korotuksen saa riippuja muuttamalla, ryhtiä korin korotuksella.
|
#24
|
||||
|
||||
Jeeppi on ainoo ja oikea maastoauto
Osia saa niin paljon valmiina kun kukkarossa on varaa antaa myöten Moottori ja laatikko vaihto ehtoja löytyy tarpeen mukaan Vakio XJ ja TJ:llä pystyy menee tosi pahoihin paikkoihin kokemusta sit ON ja pääsee vielä pois Kyllä ne orggis akselit kestää 35" renkaita hyvin Osat on helppo tilata netin kautta jenkeistä eikä toimitus kestä kauaan TJ:ssä kierrejouset ympäriinsä eli ISO+, pieni kokoinen mut akseliväli 239, suorat pellit niin helppo korjata YJ:ssä lehtijouset ympäriinsä, akseliväli 239, suorat pellit helppo korjata kolhut pois XJ:ssä kierrejouset edessä ja lehdet takana, akseliväli 260 kannattaa katella tuolta you tubesta noita Jeeppi videoita niin näät miten ne menee |
#25
|
||||
|
||||
kyllä 86-88 hiluksi olis kaikista valmiimpi metsään pelkällä rengastuksella 33-35 etenee jo mukavasti. ei tartte muita muutoksia jos haluu hifistella niin pidemmät iskarit.
sping over vakiona eli maavaraa löytyy kevyt paino noin 1500kg pieni diesel vero jäykät akselit edessä ja takana ,takana kitkalukko ohjaustehostin orkkis akseleilla ajellaa jopa 39 renkailla ylleensä hieman muita merkkeja kalliimpi ,mutta säilyttää arvonsa vuodesta toiseen. http://www.youtube.com/watch?v=OXLuY...D4989&index=10 Viimeksi muokannut toyota4x4 : 03.01.2010 13:31 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ensimmäinen nisäkäs? bullshit! | VonLeka | Chit-Chat | 5 | 09.08.2008 17:18 |
Jee, ensimmäinen bannaus | LaaLaa | Chit-Chat | 8 | 13.04.2005 06:46 |
Ensimmäinen ajokerta? | jv | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 13.05.2004 11:20 |
Ensimmäinen ps.com uneni | Hippiäinen | Rakas Päiväkirja | 2 | 30.11.2003 10:55 |