Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.11.2004, 02:57
HJ-61:n Avatar
HJ-61 HJ-61 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 118
Perusasetus

välijäähdytin


nii onko kukaan koskaa asentanu tai yrittäny asentaa hojoon välijäähdytintä...kovasti ois suunnitelmis mut ideat aika vähis

__________________
ilman turboa ja nelivetoa ei ole elämää...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.11.2004, 06:24
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

sä oot kysyny suomi24 forumilla samaa monta kertaa, ja saanut monta vastaustakin

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2004, 06:33
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Eikai siinä nyt voi olla kummempaa, ku sopivaa torvea turbon ja imusarjan väliin kyhättynä siten, että tulee putkenpäät syylärin etupuolelle. Siihen vaan väliin sopivan kokoinen siivilä, niin ´vot..

Coolerissa on vaan se, että tilavuus pitäis olla suunnilleen oikein. Eli liian pieni ahdistaa ja liian iso kuulemma lisää turbon viivettä.. Näin ovat viisaammat kertoneet. Esim Rovaniemellä on parikin jäähdytinhuoltoliikettä, jossa olisivat mittoneet ja tinanneet juuri oikean malliset ja kokoiset coolerit.

Ollut nimittäin itselläkin mielessä moinen temppu. Haaveeksi vaan jäänyt toistaiseksi, mutta niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on jo puoliksi särjetty.

Kiitos ja Anteeksi


Eespäin ja vinssillä loput..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.11.2004, 09:03
Hammer__ Hammer__ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.04
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 468
Perusasetus

Vaatiiko välijäähdyttimen jälki-asennus muutoskatsastuksen autoon?

- Pajerolla hommat hyvin pyyhkii... -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.11.2004, 09:13
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Vaatiiko välijäähdyttimen jälki-asennus muutoskatsastuksen autoon?

- Pajerolla hommat hyvin pyyhkii... -
Juu. Se rinnastetaan turbon asentamiseen vaparikoneessa. Proturbo.fi -sivuilta seuraava:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

/* Life Begins at 35" */
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.03.2005, 23:03
hector hector ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 19.03.05
Sijainti: Lappohja (Hanko), .
Viestit: 1.048
Perusasetus

Niin, onkohan kukaan suomen maalla asentanut välijäähdyttimen HJ61:seen? Käyttökokemuksia ja vinkkejä olisi mukava kuulla.
Mulla on välijäähdyttimen aihio, joka on kuorma-auton osittain rikkoontuneesta otettu "pala".

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.03.2005, 23:08
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kuorma-autoissa on yleensä tosi paksuseinäiset kennoston putket, koska ne tehdään kestämään kaikki pikkukivet ja kottaraiset mitä iso litteä nokka satojen tuhansien maantiekilometrien aikana joutuu nielaisemaan. Eli kuorma-auton coolerin kennot eivät ole henkilöautoversioihin verrattuna mahdottoman hyviä lämmönjohtimia, usein niistä puuttuu mm. sisäpuolinen rivoitus kokonaan. Muutenhan ne ovat oivia aihioita, jos vain tilaa on tarpeeksi auton nokalla. Ja eiköhän niissäkin kehitys ole kehittynyt viime vuosina.

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.03.2005, 01:02
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

Elä ressaa hector. Se sun KA-pala on varmaan ihan hyvä, ellei sua kiinnosta ihan hirveesti termiset hyötysuhteet sun muut... Lähinnä siis siltä kantilta, että jos sulla jo on tuommonen = se on sulle ilmainen, eli kannattaa kokeilla, ja varmasti toimii tyydyttävällä tavalla. Toki kunnon mitoitettu Cooleri olis parempi, vaan kun siihen taas tarvitsis sijoittaa rahaa, ja saako sille rahalle sitten vastaavaa hyötyä (jokaisen henkilökohtainen juttu)...?

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.04.2005, 22:23
hector hector ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 19.03.05
Sijainti: Lappohja (Hanko), .
Viestit: 1.048
Perusasetus

Jo en meinannut ressata. On monta asiaa mitkä pitää ensin saadaa kohdalleen cruiserissa, mutta pitää pikkuhiljaa selvitellä tätä välijäähdytystä ettei tuu tehtyä turhaa työtä tai jotain päin hel..
Saamassani vaihtimessa on ripoja putkien välissä ja samanlaista aihiota on eräs kaveri käyttänyt menestyksellä henkilöauto virityksessä. Vaikka kuorma-auton kenno olisikin hieman huono lämmönsiirroltaan, niin luulisi sen jähdyttävän edes jonkin verran mikä tuskin on haitaksi.
Ajatuksena oli laittaa kenno varsinaisen jäähdyttimen eteen. Hankalin homma lienee vetää putket sinne. Olen nähnyt kuvia BJ:ssä olleista, mutten HJ:ssa olleista välijäähdyttimistä.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.04.2005, 01:36
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

Täällä kun oli juttua kierrejousitetusta hj:sta, niin siinä on kuulemma cooleri keulilla. Olin messuilla kattovinani että se kenno siellä näkyi syylarin edessä. Ilmeisesti putket on vedetty akkujen alta.

Mutta kaiva se juttu, siellä auton rakentaja siitä kertoi. (otsikolla "HJ laimattu kierrejousilla" tai jotain sinne päin)

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.04.2005, 22:56
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

Jyväskylässä jäähdytinhuollon (joku Valkonen?) kaveri sanoi että esim. kuorma-auton isoja coolereita voisi kaventaa, eli ottaa ripoja pois, mutta ei lyhentää (siirtää päätyjä lahemmäksi). Tämä huolto tekee nestekennot hyvin ja koht. edullisesti, suosittelen.

Tokko se HJ:n kone niin ronkeli cooleristaan on jotta se pitäisi desilleen olla oikean kokoinen? Tuskin.

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.04.2005, 23:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Vaatiiko välijäähdyttimen jälki-asennus muutoskatsastuksen autoon?

- Pajerolla hommat hyvin pyyhkii... -
Juu. Se rinnastetaan turbon asentamiseen vaparikoneessa. Proturbo.fi -sivuilta seuraava:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

/* Life Begins at 35" */
Tuo 15/04 koskee bensamoottoria. Vastaavan ikäisissä dieseleissä normin tarttee olla 24/03, vanhemmissa pelkkä 24. AKEn ohjeistuksen mukaan jos dieseli ei ole vähäpäästöinen, riittää käytönaikainen savutusmittaus päästötason selvittämiseksi.

Eli HoJottimen kuuleri täytyy muutoskatsastaa, eli penkittämään moottoriteho (teho saa nousta max. 20 %) ja sen jälkeen konttorille muutoskatsastukseen.

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.04.2007, 09:02
mpa567:n Avatar
mpa567 mpa567 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.09.05
Sijainti: Vesilahti, Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Eli HoJottimen kuuleri täytyy muutoskatsastaa, eli penkittämään moottoriteho (teho saa nousta max. 20 %) ja sen jälkeen konttorille muutoskatsastukseen.

Nostetaas aihetta taas esille,

kertokaas viisaammat tästä välijäähdyttimen hyödystä käytännössä. Tuoko pelkkä IC:n laitto ilman muita säätöjä/virityksiä hyötyjä ja jos, niin mitä, missä ajotilanteessa ja paljonko noin suunnilleen?

Mitä muita säätöjä/virityksiä pitää tai kannattaa tehdä ja kuinka käytännössä tehdään (mittausarvot/säätöarvot jne.) ilman, että vaarannetaan koneen luotettavuutta?

Ajatuksena olis jäähdyttää HDJ:ta.


Terv. MPA567
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 05.04.2007, 09:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tuoko pelkkä IC:n laitto ilman muita säätöjä/virityksiä hyötyjä ja jos, niin mitä, missä ajotilanteessa ja paljonko noin suunnilleen?
Koneen lämpörasitus vähenee kovemmassa kuormituksessa. Jos on taipumusta savuttaa moottoritiellä ajaessa tai ohittaessa, niin senkin pitäisi ainakin teoriassa vähentyä, koska tiheämpi ilma sisältää enemmän happea. Tässä täytyy olettaa, ettei välijäähy ole läpi puhallettuun ilmamäärään nähden ahdasta mallia eikä siten aiheuta sanottavammin painehäviötä. Jos kone ei ole tähän astikaan ihmeemmin mustaa woimasavua putkesta pöllytellyt, ei välijäähyn laittamalla vääntö ja siten teho lisäänny.

Lainaus:
quote:
Mitä muita säätöjä/virityksiä pitää tai kannattaa tehdä ja kuinka käytännössä tehdään (mittausarvot/säätöarvot jne.) ilman, että vaarannetaan koneen luotettavuutta?
Jos haluat lisää vääntöä ja sitä kautta tehoa, niin välijäähyllä parantunut happitilanne sallii pienen syötön lisäämisen ilman paksunevaa savuverhoa. Pelkän välijäähyn sallima lisäsyöttö tuskin rasittaa konetta niin paljon, että sitä tarvitsisi huomioida. Jos säätö tehdään savurajan mukaan (leimalle kelpaavaksi), niin ei kone siitä kovin isosti rasitu.

Sitten, jos aletaan nostamaan ahtopainettakin, niin täytyy tietää koneesta, mitä se kestää. Mielellään sellainen tekee säädöt, jolla on kokemusta.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.04.2007, 15:00
ttapio ttapio ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.12.04
Sijainti: ivalo, Finland.
Viestit: 789
Blog Entries: 1
Perusasetus

meneekö tämä sitten näin että kun menen katsastaan hj-60 vm.82 en tarvitse tehomittauksia tai todistuksia mukaan vaikka olis turpo ja kuuleri keulilla. jaa oliko tyhmä kymysys.

pakko mahtua ku on vihitty
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.04.2007, 16:05
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Ahtoilman jäähdytyksellä on hyviä ja huonoja puolia. Jottei keskustelu mene pelkästään hyvien puolien esittelyksi niin seuraavassa muutama huono puoli:
- Jäähdytin ja liitäntäputkisto aiheuttavat painehäviötä, joka kumoaa osan imuilman tiheyden kasvusta. Suuren jäähdyttäjän tehokkuus on hyvä ja painehäviö pieni mutta asennus moottoritilaan voi olla hankalaa.
- Riittävän kylmän jäähdytysaineen (autoissa yleensä ilma) saanti voi olla vaikeata. Jos turboahtimen painesuhde on alhainen ja jäähdyttävän ilman lämpötila korkea, ei ahtoilman jäähdytyksestä ole suurta hyötyä.
- Jos ahtoilman lämpötila jäähdyttimen jälkeen on alhaisempi kuin veden kastepiste, alkaa imuputkistoon kondensoitua vettä. Seurauksena on korroosiovaurioita ja sylinterien kulumista.
- Ahtoilman lämpötilan ollessa alhainen (=talvella) pitenee polttoaineen syttymisjättämä ja seurauksena on maksimisylinteripaineen kasvaminen.
- Auton ajonopeuden ollessa pieni ei jäähdytys toimi lainkaan/kunnolla, ellei käytössä ole sähköistä puhallinta.

Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.04.2007, 19:16
mpa567:n Avatar
mpa567 mpa567 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.09.05
Sijainti: Vesilahti, Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Pitäiskö nää kommentit tulkita niin, että eipä taida olla vastaavaa hyötyä pelkästä kuulerin laitosta vakio HDJ:hin?

Toisaalta minkä verran ko. koneessa olis potentiaalia ilman oleellista riskien nousua ja mikä olis halvin tapa ottaa se ulos?

Terv. MPA567
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.04.2007, 20:20
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Paljonkos muuten hj61:n koneessa on vakioahdot ja kuinka paljon kestää nostaa?

HJ 60 -82
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.04.2007, 20:40
puuhapate:n Avatar
puuhapate puuhapate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 439
Perusasetus

Vakioahdot taitaa olla 0.5 baarin luokkaa? Mulla on hoijakka kuusykkösessä ohjaamosta säädettävät ahtopaineet+ahtopaine ja pakopainemittarit sekä nokalla pieni cooleri. Ahtoja olen pitänyt siinä vähän vajaassa yhdessä baarissa.

******************************

alä puhu p****a puhtaalla suulla
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 05.04.2007, 20:49
puuhapate:n Avatar
puuhapate puuhapate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 439
Perusasetus

tommonen löyty projekti osiosta:

http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=34317

******************************

alä puhu p****a puhtaalla suulla
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 06.04.2007, 19:44
mpa567:n Avatar
mpa567 mpa567 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.09.05
Sijainti: Vesilahti, Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Niin oliks kellään tietoo kuinka HDJ:n kevyt viritys kannattaisi tehdä? Saksassa ainakin näyttää olevan paljon IC:llä varustettuja 80:siä jopiden tehot pyörii parin sadan kaakin kieppeillä, mutta mitä kaikkee niille on tehty ja mahtaako padat kestää hyvin? Luulis kyllä kun litratehoja miettii?!?

Terv. MPA567
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.04.2007, 20:43
Samick Samick ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.12.06
Sijainti: Alajärvi, Finland.
Viestit: 163
Perusasetus

Itellä tulos cooleri tuon hdj 80 sen keulaan myöskin pakoputkisto menee uusiksi ja sitten nostetaan lievästi syöttöjä.

Katsopas tälläinen sivu jos olis hyötyä.
http://www.airpowersystems.com.au/sa...tercooler.html

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.12.2014, 19:51
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

sopisko tämmönen kysely tähän, et mitä eroo on vesi välijäähdyttimellä ja ilma välijäähdyttimellä niinku tehon tai toiminnan puolesta et kumpi on parempi
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 09.12.2014, 21:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
sopisko tämmönen kysely tähän, et mitä eroo on vesi välijäähdyttimellä ja ilma välijäähdyttimellä niinku tehon tai toiminnan puolesta et kumpi on parempi
Molemmissa etunsa, vesivälijäähyssä:
-pienempi vastus
-lyhyemmät ahtoputket/pienempi viive
-teoriassa tehokkaampi, yhteen litraan vettä saa sidottua enemmän energiaa kuin 3.5 m3 ilmaa samalla lämpötilan nousulla
-periaatteessa toimii myös puskurina, aika ennen lämpötilan lähtemistä nousuun on paljon pidempi
-helpompi sijoiteltava koska ei tarvii vetää pitkiä ahtoputkia

Miinuksena monimutkaisempi ja painavampi rakenne, vaatii myös reilun kokoisen keulakennon toimiakseen kunnolla. Kokeiltu on.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 09.12.2014, 22:25
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Itse tykkään tosta vesivälijäähdyttimestä. Just sen sijoittelun helppouden takia. Helpompi vetää vesiletkut kuin ahtoputket. Hiukan tehokkaampi minun mielestä, mutta en omista tämän todistamiseen tarvittavaa materiaalia. Virtaa paremmin muutenkin kuin normi cooleri ja vastaa kaasuun nopeammin kun saa pidettyä ne putket järkevän mittaisena. Eron huomaa kyllä jos ahtoputkea yhteensä se 1m VS 3m.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O välijäähdytin emppu106 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 21.12.2007 18:58
Välijäähdytin Marcus78 Tekniikka & Jutustelu 5 12.08.2007 21:29
M: välijäähdytin longfiedteam O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 11.11.2006 21:18
Välijäähdytin??? Nalle Tekniikka & Jutustelu 6 23.12.2003 23:02
Välijäähdytin ari O/M/V Muut 0 25.06.2003 10:19


Sivu luotu: 03:55 (GMT +2).