Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.06.2009, 14:44
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

nelilinkki tankojen asemointia?


Bj projektiin rupesin laittamaan HDJ:n nelilinkkitankoja.

alavarret tuli hepattua jo sovitusmielessä paikalleen ihan mututuntumalla ja kuvien perusteella mitä nähnyt hdj:n taka-akselista.
laitoin varret aavistuksen leveemmälle akselin päästä kun rungon päästä.



ylävarsien paikasta ei vielä mitään hajua... oon kokeilla vähän noita laskureita käyttää -> http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=204893
mut kun ei tuo lontoo oikeen taivu ni ei noista sit kaikista asioista ota tolkkua.

nuo alavarsien arvot sain laskuriin syötettyä sekä auton n.painon, akselivälin ja rengaskoon.
nyt pitäs sit vielä keksiä mitenköhän ylävarret olis viisasta laittaa että homma pelais jotenkin.

tuossa kuva mihinkä ne pitäs saada



mututuntumalla hahmottelin sit laskuriin myös ylävarret, ja laskuri näytti tuolta



Nyt joku kuka ymmärtää noista jotakin ni vois kertoa voiko tollanen viritys toimia millään tavalla..
tai mitä muutoksia kannattais kokeilla..
panhardinhan tuo tietenkin vaatii jos laitan ylävarret noin.

Epäilyttää vaan että miten tollasissa puslissa riittäs varat jos laitan ylävarret V-asentoon...


kuva vielä HDJ:n orkkis aksulasta..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.06.2009, 15:22
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.06.2009, 16:30
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.
Onhan se vähän noinkin, mutta ei niitä nyt ihan miten lystää sinne voi laittaa jos haluaa et pinionin kulma pysyis ees vähän ruodussaan...

tosin, huomasin et tuossa ohjelmassa ei näköjään vaikuttanu mikään muutos tohon "pinion chance" -kohtaan vaikka laitto ihan päin v***ua noita varsia...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.06.2009, 18:07
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.
Tätä nyt en ihan allekirjoittas, toki ajaahan jotkut jakareillakin, että tuskin nelilinkistä huonompaa saa tehtyä

Vaikuttaa toki suunnitteluun ja tukivarsien asemointiin maastokäyttö mutta minä en niitä ihan mihin sattuu hitsailis.

Painopistettähän nuo laskurit myös aika useasti kyselee ja senkin selvittämiseen ohjeet löytyy netistä/piratesta.
Vaatii tosin ajokuntoisen auton.

Edit: Alatukivarsien auraus vaikuttaa mm. siihen kuinka paljon akseli ohjaa ristijoustossa, nimim. suorassa on ja hyvin kääntyy
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 04.06.2009 18:11
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.06.2009, 08:50
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

panhard?


Ajattelitko laittaa tohon vielä panhardinkin, äkkiä vaan päissään asiaa ajattelin, ni jos laitat linkit kovin vinoon (ylhäältä katsottuna) ja sit vielä panhardin ni sillähän tavallaan lukitsee sen täysin joustamattomaksi. HDJ:ssähän noi linkit näyttää kohtisuoraan eteenpäin.



Ny vasta kattelin noita laskurikuvia, eiköhän se sittenkin toimi vaikka laittaisitkin myös panhardin. Tuli vaan automatik sellanen käsitys, etä laitat ylävarret sillai toisinpäin V-asentoon kun näin ton taka-aksilan tuen.

Viimeksi muokannut -Sakke- : 05.06.2009 09:04
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.06.2009, 13:54
Skaleton Skaleton ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.04.09
Sijainti: Hewitt'ss in nevada
Viestit: 100
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make-lj Näytä viesti
Onhan se vähän noinkin, mutta ei niitä nyt ihan miten lystää sinne voi laittaa jos haluaa et pinionin kulma pysyis ees vähän ruodussaan...

tosin, huomasin et tuossa ohjelmassa ei näköjään vaikuttanu mikään muutos tohon "pinion chance" -kohtaan vaikka laitto ihan päin v***ua noita varsia...
Tuon pinionin kulman takia varsien pitää varmaan olla niin, että aksulin laskeutuessa alaspäin pinionin laippa skippaa vähän ylöspäin. Se edellyttää noin lyhyillä ylävarsilla niiden etusilmukoiden laskua kun tuota kuvaa katsoo.
Jos mahdollista heppaa kiinni ja huljuttele akselia, se on cad-tarkastelun ohella oiva keino saada äärialueet käytyä läpi. Sekun osaa tuo nelilinkki muljahdella aika veikeästi äärijoustoissa jos kiinnityspisteet ei ole oikein
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.06.2009, 15:32
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Minkäs pituiset nuo Hodarin alavarret on? 16mm pultilla kiinnitys? Paljonko Hodarin taka-akselimassa on (ei löytyny haulla)?

edit/ Onko 1690kg?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 06.06.2009 15:36
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.06.2009, 15:59
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

alavarret 695mm ja ylä 400mm. 18mm pulteilla kiinnitys molemmissa.
ja muistelisin et akselimassa ois just tuo 1690kg?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.06.2009, 16:17
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make-lj Näytä viesti
ja muistelisin et akselimassa ois just tuo 1690kg?
Onkos se nyt sitte se mitä tyyppikilves seisoo? Otin joskus kuvan hodarin tyyppikilvestä ja siinä on etu 1500 ja taka 1850.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.06.2009, 13:32
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jollapaku Näytä viesti
Onkos se nyt sitte se mitä tyyppikilves seisoo? Otin joskus kuvan hodarin tyyppikilvestä ja siinä on etu 1500 ja taka 1850.
Luulis tuon tyyppikilven painon menevän ohi otteessa olevan painon kun tehdas sen sinne on laittanut. 1690 ei riitä, mut 1850 riittää

Olihan tuo 695mm tehollinen pituus, eli silmästä silmään?

Noitten tankojen suunnittelu on melkeen helpompaa paperilla, kun tiedossa on se tangon pituus. Piirtää rungon ja akselin haluttuun korkeuteen, ja siitä sitten vatuloi mihin rungon puoleinen korvake sijoittuu. Suositeltu kulma alemmalle tangolle on 5-10 astetta, näitten ohjeiden mukaan -> http://www.4wheeloffroad.com/techart...t_2/index.html
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.06.2009, 21:28
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

juu 695 silmästä silmään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
nelilinkki Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 35 26.09.2009 20:16
JunkYard BJ 42 *nelilinkkien asemointia* make-lj Maasturiprojektit 31 04.06.2009 21:33
Kierrejousien ja tukivarsien asemointia MK Tekniikka & Jutustelu 37 13.10.2008 23:44
Jousituskuvia. Nelilinkki perusteet + edut SuurSyömäri Linkit 30 06.10.2006 13:19
Vinssin asemointia Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 7 16.03.2004 20:49


Sivu luotu: 08:16 (GMT +2).