Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   nelilinkki tankojen asemointia? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59987)

make-lj 04.06.2009 14:44

nelilinkki tankojen asemointia?
 
Bj projektiin rupesin laittamaan HDJ:n nelilinkkitankoja.

alavarret tuli hepattua jo sovitusmielessä paikalleen ihan mututuntumalla ja kuvien perusteella mitä nähnyt hdj:n taka-akselista.
laitoin varret aavistuksen leveemmälle akselin päästä kun rungon päästä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31981

ylävarsien paikasta ei vielä mitään hajua... oon kokeilla vähän noita laskureita käyttää -> http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=204893
mut kun ei tuo lontoo oikeen taivu ni ei noista sit kaikista asioista ota tolkkua.

nuo alavarsien arvot sain laskuriin syötettyä sekä auton n.painon, akselivälin ja rengaskoon.
nyt pitäs sit vielä keksiä mitenköhän ylävarret olis viisasta laittaa että homma pelais jotenkin.

tuossa kuva mihinkä ne pitäs saada

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31979

mututuntumalla hahmottelin sit laskuriin myös ylävarret, ja laskuri näytti tuolta

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32012

Nyt joku kuka ymmärtää noista jotakin ni vois kertoa voiko tollanen viritys toimia millään tavalla..:)
tai mitä muutoksia kannattais kokeilla..
panhardinhan tuo tietenkin vaatii jos laitan ylävarret noin.

Epäilyttää vaan että miten tollasissa puslissa riittäs varat jos laitan ylävarret V-asentoon...


kuva vielä HDJ:n orkkis aksulasta..

http://i36.photobucket.com/albums/e1...Picture001.jpg

ventora 04.06.2009 15:22

unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.

make-lj 04.06.2009 16:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ventora (Viesti 565920)
unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.

Onhan se vähän noinkin, mutta ei niitä nyt ihan miten lystää sinne voi laittaa jos haluaa et pinionin kulma pysyis ees vähän ruodussaan...

tosin, huomasin et tuossa ohjelmassa ei näköjään vaikuttanu mikään muutos tohon "pinion chance" -kohtaan vaikka laitto ihan päin v***ua noita varsia...

Rak 04.06.2009 18:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ventora (Viesti 565920)
unohda noi laskurit,4 linkkien toimiminen kadulla on aika eri homma kuin maasturissa ja aika eri lähtökohdat.suunta ne niin jotta puslat rasittuvat mahdollisen vähän ja antavat akselin liikkua parhaiten.

Tätä nyt en ihan allekirjoittas, toki ajaahan jotkut jakareillakin, että tuskin nelilinkistä huonompaa saa tehtyä ;)

Vaikuttaa toki suunnitteluun ja tukivarsien asemointiin maastokäyttö mutta minä en niitä ihan mihin sattuu hitsailis.

Painopistettähän nuo laskurit myös aika useasti kyselee ja senkin selvittämiseen ohjeet löytyy netistä/piratesta.
Vaatii tosin ajokuntoisen auton.

Edit: Alatukivarsien auraus vaikuttaa mm. siihen kuinka paljon akseli ohjaa ristijoustossa, nimim. suorassa on ja hyvin kääntyy :)

-Sakke- 05.06.2009 08:50

panhard?
 
Ajattelitko laittaa tohon vielä panhardinkin, äkkiä vaan päissään asiaa ajattelin, ni jos laitat linkit kovin vinoon (ylhäältä katsottuna) ja sit vielä panhardin ni sillähän tavallaan lukitsee sen täysin joustamattomaksi. HDJ:ssähän noi linkit näyttää kohtisuoraan eteenpäin.



Ny vasta kattelin noita laskurikuvia, eiköhän se sittenkin toimi vaikka laittaisitkin myös panhardin. Tuli vaan automatik sellanen käsitys, etä laitat ylävarret sillai toisinpäin V-asentoon kun näin ton taka-aksilan tuen.

Skaleton 05.06.2009 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make-lj (Viesti 565934)
Onhan se vähän noinkin, mutta ei niitä nyt ihan miten lystää sinne voi laittaa jos haluaa et pinionin kulma pysyis ees vähän ruodussaan...

tosin, huomasin et tuossa ohjelmassa ei näköjään vaikuttanu mikään muutos tohon "pinion chance" -kohtaan vaikka laitto ihan päin v***ua noita varsia...

Tuon pinionin kulman takia varsien pitää varmaan olla niin, että aksulin laskeutuessa alaspäin pinionin laippa skippaa vähän ylöspäin. Se edellyttää noin lyhyillä ylävarsilla niiden etusilmukoiden laskua kun tuota kuvaa katsoo.
Jos mahdollista heppaa kiinni ja huljuttele akselia, se on cad-tarkastelun ohella oiva keino saada äärialueet käytyä läpi. Sekun osaa tuo nelilinkki muljahdella aika veikeästi äärijoustoissa jos kiinnityspisteet ei ole oikein

HeikkiH 06.06.2009 15:32

Minkäs pituiset nuo Hodarin alavarret on? 16mm pultilla kiinnitys? Paljonko Hodarin taka-akselimassa on (ei löytyny haulla)?

edit/ Onko 1690kg?

make-lj 06.06.2009 15:59

alavarret 695mm ja ylä 400mm. 18mm pulteilla kiinnitys molemmissa.
ja muistelisin et akselimassa ois just tuo 1690kg?

Gravehill 06.06.2009 16:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make-lj (Viesti 566531)
ja muistelisin et akselimassa ois just tuo 1690kg?

Onkos se nyt sitte se mitä tyyppikilves seisoo? Otin joskus kuvan hodarin tyyppikilvestä ja siinä on etu 1500 ja taka 1850.

HeikkiH 07.06.2009 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jollapaku (Viesti 566535)
Onkos se nyt sitte se mitä tyyppikilves seisoo? Otin joskus kuvan hodarin tyyppikilvestä ja siinä on etu 1500 ja taka 1850.

Luulis tuon tyyppikilven painon menevän ohi otteessa olevan painon kun tehdas sen sinne on laittanut. 1690 ei riitä, mut 1850 riittää ;)

Olihan tuo 695mm tehollinen pituus, eli silmästä silmään?

Noitten tankojen suunnittelu on melkeen helpompaa paperilla, kun tiedossa on se tangon pituus. Piirtää rungon ja akselin haluttuun korkeuteen, ja siitä sitten vatuloi mihin rungon puoleinen korvake sijoittuu. Suositeltu kulma alemmalle tangolle on 5-10 astetta, näitten ohjeiden mukaan -> http://www.4wheeloffroad.com/techart...t_2/index.html

make-lj 07.06.2009 21:28

juu 695 silmästä silmään.


Sivu luotu: 12:39 (GMT +2).