Ihan mielenkiinnosta: miksi dieselkoneen mekaaniset äänet lisääntyy, kun öljyllä on ajettu vaikkapa 5000km, verrattuna juuri vaihdettuun? Maahantuoja ilmoittaa vaihtoväliksi 10000. Kone- ja öljykohtaista varmasti, mutta mikä saa koneen ronksottamaan enemmän, kun öljy vanhenee?
Bensakoneessa öljy pilkkoutuu ohuemmaksi kylmäkäynnistyksissä saamansa bensan ja kokemansa kovan kohtelun johdosta, painetta ja kuumuutta. Eikös dieselissä öljy saa itseensä paljon nokea, minkä ainakin luulisi päinvastoin paksuntavan öljyä. Johtuuko lisääntyneet äänet sitten liian paksuksi käyneen öljyn kykenemättömyydesta päästä ahtaisiin väleihin vai onko öljy laakereissa niin kovilla, että molekyylit pilkkoutuu pienemmiksi ja öljy muuttuu juoksevammaksi (eikä noki riitä paksuntamaan sitä tarpeeksi)?
Ei ole mikään maailman ihmeellisin asia, kunhan nyt äänten lisääntymistä on tullut ihmeteltyä. Melkein tietää omasta autosta jo sanoa äänten perusteella, että alkaa olemaan öljynvaihdon aika