Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitä tapahtuu dieselin moottoriöljyn vanhentuessa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56255)

JiiPee 16.02.2009 21:06

Mitä tapahtuu dieselin moottoriöljyn vanhentuessa?
 
Ihan mielenkiinnosta: miksi dieselkoneen mekaaniset äänet lisääntyy, kun öljyllä on ajettu vaikkapa 5000km, verrattuna juuri vaihdettuun? Maahantuoja ilmoittaa vaihtoväliksi 10000. Kone- ja öljykohtaista varmasti, mutta mikä saa koneen ronksottamaan enemmän, kun öljy vanhenee?

Bensakoneessa öljy pilkkoutuu ohuemmaksi kylmäkäynnistyksissä saamansa bensan ja kokemansa kovan kohtelun johdosta, painetta ja kuumuutta. Eikös dieselissä öljy saa itseensä paljon nokea, minkä ainakin luulisi päinvastoin paksuntavan öljyä. Johtuuko lisääntyneet äänet sitten liian paksuksi käyneen öljyn kykenemättömyydesta päästä ahtaisiin väleihin vai onko öljy laakereissa niin kovilla, että molekyylit pilkkoutuu pienemmiksi ja öljy muuttuu juoksevammaksi (eikä noki riitä paksuntamaan sitä tarpeeksi)?

Ei ole mikään maailman ihmeellisin asia, kunhan nyt äänten lisääntymistä on tullut ihmeteltyä. Melkein tietää omasta autosta jo sanoa äänten perusteella, että alkaa olemaan öljynvaihdon aika :confused:

Heikki L 16.02.2009 21:23

En tiiä mitä öljyille käy mutta tuo on kyllä totta että hyväkuuloinen titää auostaan millon on aika vaihtaa öljyt, siis jos tuntee autonsa.

Kaveri joka on automekaanikko ja omaa herkän kuulon tietää milloin on aika vaihtaa öljyt tai erottaa onko vaihdettu just.

MInäkun en erottas vaikka siel olis pelkkää vettä:(

-Jarkko- 16.02.2009 21:30

Dieselissä yksi vaihtoväliin paljon vaikkuttava asia on polttoainelaimentuma. Dieseli kun ei haihdu öljyn seasta lämmetessä samoin kuin bensa.

-MaTTi- 16.02.2009 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja xjxj (Viesti 534379)
Dieselissä yksi vaihtoväliin paljon vaikkuttava asia on polttoainelaimentuma. Dieseli kun ei haihdu öljyn seasta lämmetessä samoin kuin bensa.

Samaisesta syystä lienee alkaa vaihtovälin loppu lähestyessä kone juomaan öljyä (jos sillä on siihen taipumusta). Ekalla viidellä tonnilla ei tikku juuri vaju, seuraavalla vajuu puoleen. Tällaisen havainnon olen usein huomannut.

Arska-tehtaalta 17.02.2009 19:49

Töissä piti sisuun vaihtaa öljyt aina, kun yläraja ylitty :D:D:D

-Stedt- 17.02.2009 20:12

Jotenkin kummastuttaa miten nuo nyky öljytkään kestää ajaa 150tkm:eek: ,ainakin ivecon ja taisi olla mersunkin rekoissa tuommonen öljynvaihtoväli.

-Jarkko- 18.02.2009 02:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -KC-92- (Viesti 534670)
Jotenkin kummastuttaa miten nuo nyky öljytkään kestää ajaa 150tkm:eek: ,ainakin ivecon ja taisi olla mersunkin rekoissa tuommonen öljynvaihtoväli.

Mersussa ainakin vahtii tietokone öljynlaatua ja laskee vaihtoväliä käytön mukaan... Joskus on otettu myös ihan näytteitäkin huollossa...:rolleyes:

Pete 18.02.2009 07:07

Bensiinimoottoria korkeammat puristukset aiheuttavat suuremman polttoainemaaraan joutumisen oljyn sekaan ja se ei tosiaankaan haihdu pois niinkuin bensa.

JiiPee 18.02.2009 09:16

Eli siis öljy ohenee ja sitä kautta kone ääntelee enemmän? Tikussa pinta ei muutu, joten kai se polttoainekertymä sitten korvaa tilavuudellaan normaalia öljyn kulutusta, mutta laatu heikkenee.

Sellaisen tapauksen kuulin kerran, että kone tulvi mittatikun reiästä, kun siirtopumpun kalvossa oli vuoto. Kalvon takana oli nokka-aseli ja sitä kautta löpö pääsi öljytilaan esteettä. Lievempi nousu voi tulla huonoon happeen menneestä ruiskutuspumpusta, jos ainetta vuotaa pumpun öljytilaan ja siitä moottoriöljyn sekaan.

dieselmoottori 18.02.2009 09:30

10 litran Ivecossa kävi juuri näin että polttoainetta pääsi reippaasti öljyn joukkoon kunnes Hervannan hyppyrimäen nousussa kone alkoi käymään omilla öljyillään eikä sammunut millään kunnes lopulta oli hiljaista. Ja ei kun kansikauppaan.


Sivu luotu: 14:00 (GMT +2).