Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.10.2008, 15:58
flstc:n Avatar
flstc flstc ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.08
Sijainti: jkl
Viestit: 72
Perusasetus

Riipukkeista??


Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.10.2008, 16:02
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Autosta tulee vappuvampi
Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko.
Jousipakat pääsee menemään nurinpäin ja lateja katkeilee herkemmin...
ns.köyhänmiehen korotus.
Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.10.2008, 17:00
Yare:n Avatar
Yare Yare ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.08
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 93
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Autosta tulee vappuvampi
....Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko....

....ns.köyhänmiehen korotus.....
....Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet.....

Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?


Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.10.2008, 17:09
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yare Näytä viesti
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?
Ei mitenkään mutta jättökulma muuttuu kun tarpeeksi pitkät riipukkeet on, ellei oo shackle reversal.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.10.2008, 17:49
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yare Näytä viesti
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?


Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla...
Tä?????kuka on väittäny et alapää laskee???
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm.
En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet...
Yleensä reikäväliä kasvatetaan.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.10.2008, 17:57
jonas_k:n Avatar
jonas_k jonas_k ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.08
Sijainti: Pietarsaari, Finland.
Viestit: 815
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Tä?????kuka on väittäny et alapää laskee???
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm.
En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet...
Yleensä reikäväliä kasvatetaan.
Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.10.2008, 18:03
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k Näytä viesti
Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..
.. jos oletetaan että akseli on puolivälissä lehtijousta.
Ja koska riipuke pitenee enemmän, kuin auto korottuu, riipukkeen alapää siirtyy alemmas.

Alkuperäiseen kysymykseen, jos riipuke on samalla puolen akseli kuin kardaani, saattaa kardaanin liu'usta loppua pituus ja ristikon kulma kääntyä liian suureksi.
Pidempi riipuke tukee huonommin lehtijousta sivusuunnassa, ajo-ominaisuudet kärsii kun akseli vaeltaa puolelta toiselle.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2008, 18:10
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Red face

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k Näytä viesti
Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..
Aivan kun akseli on jousen puolessavälissä.

Tuli pieni ajatushärö.....sorry
Mutta jos riipuke on vinossa niin korotus on lähinnä marginaalinen.
Sen takia en ole koskaan korottanut autoa riipukkeita jatkamalla.
Ainoastaan jousta takomalla käppyrämmäksi senverran että ulosjousto ei katoa kokonaan käytettävisäolevilla iskareilla.
Ja akselien allehan lisää tilaa saa ainoastaan rengaskokoa kasvattamalla.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.10.2008, 18:11
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ohjauskulmat menee päin nigeriaa-> paska ajaa
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.10.2008, 18:13
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Talking

Eli pääasiassa haittoja saatuun hyötyyn nähden.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.10.2008, 18:13
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.934
Perusasetus

baxxterin kans samaa mieltä...ja mulla ainakin laski alapäät aika paljon kun pidensi riippuja. koko pakkahan siinä menee eri asentoon. vaikutuksen huomas myös ohjauksessa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.10.2008, 18:14
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
baxxterin kans samaa mieltä...ja mulla ainakin laski alapäät aika paljon kun pidensi riippuja. koko pakkahan siinä menee eri asentoon. vaikutuksen huomas myös ohjauksessa.
Ainakin cruisereissa menee pakat tosi pahasti nurinpäin sisäänjoustossa
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.10.2008, 18:15
jonas_k:n Avatar
jonas_k jonas_k ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.08
Sijainti: Pietarsaari, Finland.
Viestit: 815
Perusasetus

Eikö ylensä akseli on kiinni aika lähellä lehden puolivälissä? Mä on laittanut chevyssä 25cm pitkät riipukkeet, eli noin 20 cm pitemmät kun alkuperäiset, ja ainoa huono ominaisuus on just se kun ne ovat samalla puolella kun kardaani, eli se kardaani kulma on vähän paha, eli se ristikko joka tulee kiinni kardaanissa menee helposti rikki, mutta käy hyvä käyttää kuitenkin, ennen kun on varaa ostaa kunnon jouset.. Ja nyt riipukkeiden alapää on vielä vähän korekampi maasta kun kardaaniakseli, eli maavara ei ole vähentänyt siinä mielessä..
eli se on hyvä jos halua nopea ja halpa korotus. Mutta jos on varaa, ilman muuta parempi ostaa heti korotusjouset..

Viimeksi muokannut jonas_k : 16.10.2008 18:31
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.10.2008, 19:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja flstc Näytä viesti
Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja
Halvin tapa korottaa, sen voi tehdä vaikka alan asiantuntijat ovat eri mieltä. Kelpaa myös katsastajasedälle. Järki mukaan ettei älyttömiä jatkoja, 60 mm kokonaiskorotuksena vielä aika järkevä.
Toki tökkii kantoihin kuten viisaat tässä tietävät kertoa mutta silloin voi vähän peruuttaa ja ajaa kannon ohi. Ajotuntuma asfaltilla tiukassa kantissa hyvällä pidolla vähän kärsii jos vertaa ajotuntumaa esim porscheen mutta who cares. Pihkaniskat näillä kiikuilla kuitenkin laskee menemään ja niillä ei yleensä oo tuntoo kämmenissä juurikaan.
Rohkeasti korottamaan, tee vahvasta raudasta että kestää
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.10.2008, 21:11
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

jos riippu on pystyssä vakiona, niin ulos joustoa ei juurikaan ole.

Sitte jos pidentää riippua suhteessa siihen kuin paljon jousi saa lisää pituutta kun suoristuu ja siirtää riipun kiinnitys pistettä rungossa lähemmäksi toista päätä niin eikös silloin siitä ole hyötyä? tai siis jotenki noin...

eli sitte riippu olis kallellaan normi tilanteessa ja liikerata olis sisään/ulos joustossa isompi. Mutta riipun mitta olis oltava oikea jottei jousi mene S-malliseksi jos joustaa niiiiin paljon sisää et riippu menis vaaka tasoo... Tosin pohjaanlyönti kumit on olemassa.

olenkohan yhtää oikeilla jäljillä???
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.10.2008, 05:11
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Kyllä pidemmillä riipuilla on mahdollista saada pidemmät joustot.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 17.10.2008, 07:27
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Itellä oli pätkä patessa tälläiset katuuskottavasitymaasturi riiput, edessä 7 cm ja takana 10 cm siis jatkettu alkuperäisestä ja maasto kyky ei juurikaan ollut vakiota parempi mut maantiellä jäätävä,nyt vakiot ja soa. Enkä tule kuuna päivänä laittamaan moisia "korotuksia"
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.10.2008, 08:14
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Sumpe <- Höpöhöpö.
Montaks kertaa ajoit metsässä Patella vakioriipuilla.
Omassa oli myös vakioriiput metsässä ensin. Laitoin muutaman reisun jälkeen 5cm pidemmät molempiin päihin.
Niissä paikoissa missä ennen jäi ristiriipuntaan menee nyt noilla pidemmillä riipuilla eteenpäin. Maantieajossa ei ollut hirveää vaikutusta ajoon.
Huomattavasti suurempi vaikutus oli etuvakaajan poistolla.
Kantoihin ja kiviin tökkii kyllä nykyään helpommin se on fakta.
Soa tulee ehkä myöhemmin.
Halpa ja helppo.
Vertailemaan päästään ajo-ominaisuuksia kunhan Sumpe saa soan kuntoon.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.10.2008, 19:07
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Voi sitä jousen rungonpään kiinnitystäkin korottaa niin pysyy pyöränkulmat
kohdallaan.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 17.10.2008, 20:58
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 88 Näytä viesti
Voi sitä jousen rungonpään kiinnitystäkin korottaa niin pysyy pyöränkulmat
kohdallaan.
Juu näin on

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 17.10.2008, 21:11
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Laalaan esimerkkikuva


On vissiin noi korotusosat tullu ihan jenkkilästä asti.
Jousitus ja ohjaus pelaa varmaan kohtuu hyvin
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 17.10.2008, 21:42
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

siitä mallia ottamaan mitoista
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 18.10.2008, 20:40
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
siitä mallia ottamaan mitoista
On katu uskottavuus kunnossa
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.10.2008, 23:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joo ja edellisessä toteutuksessa ei mene edes etukardaani kulmat huonoksi....
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.10.2008, 01:56
Morjenz:n Avatar
Morjenz Morjenz ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Tuusula, Finland
Viestit: 1.806
Perusasetus

Näetkö jossain etukardaania?
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bj:n riipukkeista kysymys? Tekniikka & Jutustelu 1 12.02.2006 14:31
Riipukkeista? p3ku Tekniikka & Jutustelu 1 04.01.2006 21:53


Sivu luotu: 06:28 (GMT +2).