Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Riipukkeista?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51735)

flstc 16.10.2008 15:58

Riipukkeista??
 
Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja

Käyttäjä 16.10.2008 16:02

Autosta tulee vappuvampi
Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko.
Jousipakat pääsee menemään nurinpäin ja lateja katkeilee herkemmin...
ns.köyhänmiehen korotus.
Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet.

Yare 16.10.2008 17:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä (Viesti 497439)
Autosta tulee vappuvampi
....Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko....

....ns.köyhänmiehen korotus.....
....Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet.....


Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?


Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla...

Repro 16.10.2008 17:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yare (Viesti 497455)
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?

Ei mitenkään mutta jättökulma muuttuu kun tarpeeksi pitkät riipukkeet on, ellei oo shackle reversal.

Käyttäjä 16.10.2008 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yare (Viesti 497455)
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee?


Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla...

Tä?????kuka on väittäny et alapää laskee???
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm.
En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet...
Yleensä reikäväliä kasvatetaan.

jonas_k 16.10.2008 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä (Viesti 497464)
Tä?????kuka on väittäny et alapää laskee???
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm.
En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet...
Yleensä reikäväliä kasvatetaan.

Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..

baxxter 16.10.2008 18:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 497472)
Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..

.. jos oletetaan että akseli on puolivälissä lehtijousta.
Ja koska riipuke pitenee enemmän, kuin auto korottuu, riipukkeen alapää siirtyy alemmas.

Alkuperäiseen kysymykseen, jos riipuke on samalla puolen akseli kuin kardaani, saattaa kardaanin liu'usta loppua pituus ja ristikon kulma kääntyä liian suureksi.
Pidempi riipuke tukee huonommin lehtijousta sivusuunnassa, ajo-ominaisuudet kärsii kun akseli vaeltaa puolelta toiselle.

Käyttäjä 16.10.2008 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 497472)
Jos vakioriipukke on pystysuorassa, ja pidentää 100mm sitten se korottaa 50mm..

Aivan kun akseli on jousen puolessavälissä.

Tuli pieni ajatushärö.....sorry
Mutta jos riipuke on vinossa niin korotus on lähinnä marginaalinen.
Sen takia en ole koskaan korottanut autoa riipukkeita jatkamalla.
Ainoastaan jousta takomalla käppyrämmäksi senverran että ulosjousto ei katoa kokonaan käytettävisäolevilla iskareilla.
Ja akselien allehan lisää tilaa saa ainoastaan rengaskokoa kasvattamalla.

Joske 16.10.2008 18:11

Ohjauskulmat menee päin nigeriaa-> paska ajaa

Käyttäjä 16.10.2008 18:13

Eli pääasiassa haittoja saatuun hyötyyn nähden.

Rölli 16.10.2008 18:13

baxxterin kans samaa mieltä...ja mulla ainakin laski alapäät aika paljon kun pidensi riippuja. koko pakkahan siinä menee eri asentoon. vaikutuksen huomas myös ohjauksessa.

Käyttäjä 16.10.2008 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 497484)
baxxterin kans samaa mieltä...ja mulla ainakin laski alapäät aika paljon kun pidensi riippuja. koko pakkahan siinä menee eri asentoon. vaikutuksen huomas myös ohjauksessa.

Ainakin cruisereissa menee pakat tosi pahasti nurinpäin sisäänjoustossa

jonas_k 16.10.2008 18:15

Eikö ylensä akseli on kiinni aika lähellä lehden puolivälissä? Mä on laittanut chevyssä 25cm pitkät riipukkeet, eli noin 20 cm pitemmät kun alkuperäiset, ja ainoa huono ominaisuus on just se kun ne ovat samalla puolella kun kardaani, eli se kardaani kulma on vähän paha, eli se ristikko joka tulee kiinni kardaanissa menee helposti rikki, mutta käy hyvä käyttää kuitenkin, ennen kun on varaa ostaa kunnon jouset.. Ja nyt riipukkeiden alapää on vielä vähän korekampi maasta kun kardaaniakseli, eli maavara ei ole vähentänyt siinä mielessä..
eli se on hyvä jos halua nopea ja halpa korotus. Mutta jos on varaa, ilman muuta parempi ostaa heti korotusjouset..

Rekisteröimätön 16.10.2008 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja flstc (Viesti 497436)
Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja

Halvin tapa korottaa, sen voi tehdä vaikka alan asiantuntijat ovat eri mieltä. Kelpaa myös katsastajasedälle. Järki mukaan ettei älyttömiä jatkoja, 60 mm kokonaiskorotuksena vielä aika järkevä.
Toki tökkii kantoihin kuten viisaat tässä tietävät kertoa mutta silloin voi vähän peruuttaa ja ajaa kannon ohi. Ajotuntuma asfaltilla tiukassa kantissa hyvällä pidolla vähän kärsii jos vertaa ajotuntumaa esim porscheen mutta who cares. Pihkaniskat näillä kiikuilla kuitenkin laskee menemään ja niillä ei yleensä oo tuntoo kämmenissä juurikaan.
Rohkeasti korottamaan, tee vahvasta raudasta että kestää

burton 16.10.2008 21:11

jos riippu on pystyssä vakiona, niin ulos joustoa ei juurikaan ole.

Sitte jos pidentää riippua suhteessa siihen kuin paljon jousi saa lisää pituutta kun suoristuu ja siirtää riipun kiinnitys pistettä rungossa lähemmäksi toista päätä niin eikös silloin siitä ole hyötyä? tai siis jotenki noin...

eli sitte riippu olis kallellaan normi tilanteessa ja liikerata olis sisään/ulos joustossa isompi. Mutta riipun mitta olis oltava oikea jottei jousi mene S-malliseksi jos joustaa niiiiin paljon sisää et riippu menis vaaka tasoo... Tosin pohjaanlyönti kumit on olemassa.

olenkohan yhtää oikeilla jäljillä???

JanneBlomgren 17.10.2008 05:11

Kyllä pidemmillä riipuilla on mahdollista saada pidemmät joustot.

sumpe 17.10.2008 07:27

Itellä oli pätkä patessa tälläiset katuuskottavasitymaasturi riiput, edessä 7 cm ja takana 10 cm siis jatkettu alkuperäisestä ja maasto kyky ei juurikaan ollut vakiota parempi mut maantiellä jäätävä,nyt vakiot ja soa. Enkä tule kuuna päivänä laittamaan moisia "korotuksia"

bluevan 17.10.2008 08:14

Sumpe <- Höpöhöpö.
Montaks kertaa ajoit metsässä Patella vakioriipuilla. ;)
Omassa oli myös vakioriiput metsässä ensin. Laitoin muutaman reisun jälkeen 5cm pidemmät molempiin päihin.
Niissä paikoissa missä ennen jäi ristiriipuntaan menee nyt noilla pidemmillä riipuilla eteenpäin. Maantieajossa ei ollut hirveää vaikutusta ajoon.
Huomattavasti suurempi vaikutus oli etuvakaajan poistolla.
Kantoihin ja kiviin tökkii kyllä nykyään helpommin se on fakta.
Soa tulee ehkä myöhemmin.
Halpa ja helppo.
Vertailemaan päästään ajo-ominaisuuksia kunhan Sumpe saa soan kuntoon.

88 17.10.2008 19:07

Voi sitä jousen rungonpään kiinnitystäkin korottaa niin pysyy pyöränkulmat
kohdallaan.

LaaLaa 17.10.2008 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 497837)
Voi sitä jousen rungonpään kiinnitystäkin korottaa niin pysyy pyöränkulmat
kohdallaan.

Juu näin on:rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9959

88 17.10.2008 21:11

Laalaan esimerkkikuva
 
On vissiin noi korotusosat tullu ihan jenkkilästä asti.
Jousitus ja ohjaus pelaa varmaan kohtuu hyvin :D:D:D

Repro 17.10.2008 21:42

siitä mallia ottamaan mitoista
http://static.petrisimolin.com/galle...0512882602.jpg

sumpe 18.10.2008 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 497920)

On katu uskottavuus kunnossa

Bj Andy 18.10.2008 23:31

Joo ja edellisessä toteutuksessa ei mene edes etukardaani kulmat huonoksi....:D:D

Morjenz 19.10.2008 01:56

Näetkö jossain etukardaania?


Sivu luotu: 20:02 (GMT +2).