![]() |
Riipukkeista??
Kertokaas miten riipukkeiden pidennys vaikuttaa? hyötyjä/haittoja
|
Autosta tulee vappuvampi
Kori nousee ylemmäs akseleista ja runko. Jousipakat pääsee menemään nurinpäin ja lateja katkeilee herkemmin... ns.köyhänmiehen korotus. Jousenriipukkeet tökkii kivasti kantoihin ja kiviin...herkemmin kuin lyhyet. |
Lainaus:
Jos auto nouseee ylemmäs kun vaihtaa pidemmät riipukkeet, niin miten riipukkeen alapää laskee? Itselläni 50mm pidemmät riiput nostivat autoa ~30mm, ja riipukkeen alapää pysyi samalla korkeudella... Täälläpäin vissiin tehdään riipukkeet eritavalla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Toi kokonaiskorotus riippuu luonnollisesti riipukkeen kulmasta,jos vakioriipuke on pystysuorassa ja laitetaan 50mm.pidemmät riiput niin nosto on aika lähellä 50mm. En osaa sanoa teidän paikallisesta tavasta tehdä pidemmät riipukkeet... Yleensä reikäväliä kasvatetaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja koska riipuke pitenee enemmän, kuin auto korottuu, riipukkeen alapää siirtyy alemmas. Alkuperäiseen kysymykseen, jos riipuke on samalla puolen akseli kuin kardaani, saattaa kardaanin liu'usta loppua pituus ja ristikon kulma kääntyä liian suureksi. Pidempi riipuke tukee huonommin lehtijousta sivusuunnassa, ajo-ominaisuudet kärsii kun akseli vaeltaa puolelta toiselle. |
Lainaus:
Tuli pieni ajatushärö.....sorry Mutta jos riipuke on vinossa niin korotus on lähinnä marginaalinen. Sen takia en ole koskaan korottanut autoa riipukkeita jatkamalla. Ainoastaan jousta takomalla käppyrämmäksi senverran että ulosjousto ei katoa kokonaan käytettävisäolevilla iskareilla. Ja akselien allehan lisää tilaa saa ainoastaan rengaskokoa kasvattamalla. |
Ohjauskulmat menee päin nigeriaa-> paska ajaa
|
Eli pääasiassa haittoja saatuun hyötyyn nähden.
|
baxxterin kans samaa mieltä...ja mulla ainakin laski alapäät aika paljon kun pidensi riippuja. koko pakkahan siinä menee eri asentoon. vaikutuksen huomas myös ohjauksessa.
|
Lainaus:
|
Eikö ylensä akseli on kiinni aika lähellä lehden puolivälissä? Mä on laittanut chevyssä 25cm pitkät riipukkeet, eli noin 20 cm pitemmät kun alkuperäiset, ja ainoa huono ominaisuus on just se kun ne ovat samalla puolella kun kardaani, eli se kardaani kulma on vähän paha, eli se ristikko joka tulee kiinni kardaanissa menee helposti rikki, mutta käy hyvä käyttää kuitenkin, ennen kun on varaa ostaa kunnon jouset.. Ja nyt riipukkeiden alapää on vielä vähän korekampi maasta kun kardaaniakseli, eli maavara ei ole vähentänyt siinä mielessä..
eli se on hyvä jos halua nopea ja halpa korotus. Mutta jos on varaa, ilman muuta parempi ostaa heti korotusjouset.. |
Lainaus:
Toki tökkii kantoihin kuten viisaat tässä tietävät kertoa mutta silloin voi vähän peruuttaa ja ajaa kannon ohi. Ajotuntuma asfaltilla tiukassa kantissa hyvällä pidolla vähän kärsii jos vertaa ajotuntumaa esim porscheen mutta who cares. Pihkaniskat näillä kiikuilla kuitenkin laskee menemään ja niillä ei yleensä oo tuntoo kämmenissä juurikaan. Rohkeasti korottamaan, tee vahvasta raudasta että kestää |
jos riippu on pystyssä vakiona, niin ulos joustoa ei juurikaan ole.
Sitte jos pidentää riippua suhteessa siihen kuin paljon jousi saa lisää pituutta kun suoristuu ja siirtää riipun kiinnitys pistettä rungossa lähemmäksi toista päätä niin eikös silloin siitä ole hyötyä? tai siis jotenki noin... eli sitte riippu olis kallellaan normi tilanteessa ja liikerata olis sisään/ulos joustossa isompi. Mutta riipun mitta olis oltava oikea jottei jousi mene S-malliseksi jos joustaa niiiiin paljon sisää et riippu menis vaaka tasoo... Tosin pohjaanlyönti kumit on olemassa. olenkohan yhtää oikeilla jäljillä??? |
Kyllä pidemmillä riipuilla on mahdollista saada pidemmät joustot.
|
Itellä oli pätkä patessa tälläiset katuuskottavasitymaasturi riiput, edessä 7 cm ja takana 10 cm siis jatkettu alkuperäisestä ja maasto kyky ei juurikaan ollut vakiota parempi mut maantiellä jäätävä,nyt vakiot ja soa. Enkä tule kuuna päivänä laittamaan moisia "korotuksia"
|
Sumpe <- Höpöhöpö.
Montaks kertaa ajoit metsässä Patella vakioriipuilla. ;) Omassa oli myös vakioriiput metsässä ensin. Laitoin muutaman reisun jälkeen 5cm pidemmät molempiin päihin. Niissä paikoissa missä ennen jäi ristiriipuntaan menee nyt noilla pidemmillä riipuilla eteenpäin. Maantieajossa ei ollut hirveää vaikutusta ajoon. Huomattavasti suurempi vaikutus oli etuvakaajan poistolla. Kantoihin ja kiviin tökkii kyllä nykyään helpommin se on fakta. Soa tulee ehkä myöhemmin. Halpa ja helppo. Vertailemaan päästään ajo-ominaisuuksia kunhan Sumpe saa soan kuntoon. |
Voi sitä jousen rungonpään kiinnitystäkin korottaa niin pysyy pyöränkulmat
kohdallaan. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9959 |
Laalaan esimerkkikuva
On vissiin noi korotusosat tullu ihan jenkkilästä asti.
Jousitus ja ohjaus pelaa varmaan kohtuu hyvin :D:D:D |
siitä mallia ottamaan mitoista
http://static.petrisimolin.com/galle...0512882602.jpg |
Lainaus:
|
Joo ja edellisessä toteutuksessa ei mene edes etukardaani kulmat huonoksi....:D:D
|
Näetkö jossain etukardaania?
|
Sivu luotu: 20:02 (GMT +2). |