Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.10.2008, 17:40
Mikedeus21:n Avatar
Mikedeus21 Mikedeus21 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 658
Perusasetus

Dieselin ahtaminen remmiahtimella (HJ60)


Ajattelin pistää tästä oman topicin kun en löytänyt asiasta mitään.

Sain tuossa idean kun suunnittelin ruiserin ahtamista, että laittaisinkin turbon tilalta remmiahtimen. Mutta mulla ei ole mitään tietoa tälläisen ahtimen asentamisesta hojoon tai oikeen mihinkään vehkeeseen.

Eli osaisitteko neuvoa miten se sinne laitetaan ja kuinka kova homma se on? Kun olisi tuossa tiedossa Eaton M112 kohtuu hinnalla, mutta pitäisi tietää miten sen saan hojoon istutettua.

__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.10.2008, 19:34
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

no ainakin pitäisi tuoton riittää tuossa..
eipä siinä mitään kun pulttaat kiinni vaan, kun sigun autosta ainakin näyttää myös moinen löytyvän niin eikös siitä ole hyvä mallia ottaa..

tai ei siis saman moista mutta remmi kumminkin..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.10.2008, 20:03
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

ostaa ennenmin m90,työtä on enenmän kuin pakokaasuahtamisessa. lopussa kiitos seisoo.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.10.2008, 20:26
Mikedeus21:n Avatar
Mikedeus21 Mikedeus21 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 658
Perusasetus

Joo onkin tiedossa että on vähän monimutkasempi homma ku turbo.

Kumpi olisi parempi M90 vai M112?
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.10.2008, 21:35
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

riippuu aivan tehotavotteistasi, m62 pääsee jo kiitettäviin vääntöihin. järjetöntä laittaa isompaa kuin todellinen tarve.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.10.2008, 13:42
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

HJ


kuinkas tuo voima välittyy? pitääkö kiilahina? vai pitääkö moniuraremmiä ruveta sovitteleen?
Nimin.itsekin haaveillut
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.10.2008, 13:47
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Mistään en mitään tiedä mutta väittäsin että kiilahihna ei tuu kestämään eikä pitämään, ellei laita todella monta rinnakkain.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.10.2008, 14:24
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

joo ei taida riittää. mulla on sellanen käsitys että kiilahihna riittää yksittäisenä noin 1Kw asti.
pikkuveljen G60 passatissa ainakin moniurahihna.

ja eikös oikein rankoissa vehkeissä ole hammashihna.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.10.2008, 16:18
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

tietysti tuo kiilahihnan rittävyys riippuu pyörien koosta, että kuinka pitkältä matkalta ottaa kitkaa... mahdollisimman pieneksi tietysti molemmat pyörät autokäytössä joudutan tekemään niin tuo 1-2kW on aika hyvä yleis sääntö...

eikös niissä yleensä joku pyörä vakiona ole niin siitä näkee mikä on riittävä...?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.10.2008, 17:26
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hj


Niin eli tuosta ilmastoinnin vapaasta hihnapaikasta ei pidä riemuita.Itselläni alkoivat tässä vaiheessa ajatukset kääntyä turbon suuntaan. T: sama nyybiö
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.10.2008, 19:04
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

valmistajilta/netistä löytyy taulukot remmien kierros/tehon kestosta.
kiilaremmilläkin saa kohtuullisesti tehoa siirrettyä.
moniura siimapyöriä olen ottanut muista autoista ja liittänyt omaan siimapyörään,halpa ja helppo ratkasu. teollisuuden remmeille löytyy valmiita sokeita pyörilöitä.auto moniurassa on sitten eri kulma urissa kuin teollisuudelle tarkoitetuissa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.10.2008, 20:09
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
teollisuuden remmeille löytyy valmiita sokeita pyörilöitä.auto moniurassa on sitten eri kulma urissa kuin teollisuudelle tarkoitetuissa.
Ei ole erikseen vain "teollisuuden remmejä" ja "autojen remmejä"
Jos autosta ottaa hihnapyörän, siihen todennäköisesti sopii moniurahihna profiililtaan PK.
Muita profiileja ovat esim. PH,PJ, ,PL ja PM pienestä suurempaan.

Jos tarve on, teollisuuden hihnakäyttöjä ja niiden osia tarjoavista firmoista voi siis ostaa hihnapyöräaihion (sokea pyörilö) joka sopii PK-profiilille ja koittaa sellaista sovittaa autoon.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.10.2008, 20:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
kiilaremmilläkin saa kohtuullisesti tehoa siirrettyä.
Kyllä,mutta aika rajallista mitä yhdellä/kahdella kymppimillin remmillä saadaan siirrettyä tehoa,varsinkin kun kammen hihnapyörän halkaisija on vain vähän yli 100mm ja ahdin pitäisi saada nopeammaksi...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.10.2008, 20:34
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja heimali Näytä viesti
Ei ole erikseen vain "teollisuuden remmejä" ja "autojen remmejä"
Jos autosta ottaa hihnapyörän, siihen todennäköisesti sopii moniurahihna profiililtaan PK.
Muita profiileja ovat esim. PH,PJ, ,PL ja PM pienestä suurempaan.

Jos tarve on, teollisuuden hihnakäyttöjä ja niiden osia tarjoavista firmoista voi siis ostaa hihnapyöräaihion (sokea pyörilö) joka sopii PK-profiilille ja koittaa sellaista sovittaa autoon.
kappas kuitenkin hihnavalmistajilla on erikseen ajoneuvvohihnat ja tehonsiirtoon olevat teollisuus hihnat, http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww....d=Content41656
http://www.hihnatekniikka.fi/index21...onsiirtohihnat 2 eri standarnin alla,kumma jännä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.10.2008, 20:58
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
kappas kuitenkin hihnavalmistajilla on erikseen ajoneuvvohihnat ja tehonsiirtoon olevat teollisuus hihnat, http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww....d=Content41656
http://www.hihnatekniikka.fi/index21...onsiirtohihnat 2 eri standarnin alla,kumma jännä
Eiväthän nuo linkittämäsi sivut todista millään tapaa aiempaa esittämääni vääräksi.
Vai menikö minulta jotain ohi?

Tässä kaksi datalehteä samalta valmistajalta, Optibeltiltä:
Löytyy www.optibelt.de ja sieltä

Products > Industry > Ribbed belts "teollisuushihna"
http://www.optibelt.de/fileadmin/bil...RB_Opti_GB.pdf

Products > Automotive > Standard (vehicles) "ajoneuvohihna"
http://www.optibelt.de/fileadmin/bil...fz_Opti_GB.pdf

Noita kun tutkit hetken niin kas, selviää että teollisuuden tehonsiirtohihnojen tuotevalikoimaan kuuluu myös hihnaprofiili PK, ja autoissa yleisesti käytetty moniurahihna on profiililtaan PK.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.10.2008, 21:00
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

autoremmien Kulma on 40 astetta. Urien jako 3,56 mm,enpä teollisuus remmeissä tohon törmännyt. m62 pyörittää viellä kiilahihnalla ei isompaa. m112 syö valmistajan mukaan 48hp.
kukin tavallaan..
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.10.2008, 22:06
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
autoremmien Kulma on 40 astetta. Urien jako 3,56 mm,enpä teollisuus remmeissä tohon törmännyt.
Niin...

autoremmi = teollisuusremmi
teollisuusremmi = autoremmi

Kulma on muissakin profiileissa sen 40°
http://www.cnfulo.com/ribbed_belt.htm

Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.10.2008, 22:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.320
Perusasetus

Lainaus:
tietysti tuo kiilahihnan rittävyys riippuu pyörien koosta, että kuinka pitkältä matkalta ottaa kitkaa... mahdollisimman pieneksi tietysti molemmat pyörät autokäytössä joudutan tekemään niin tuo 1-2kW on aika hyvä yleis sääntö...
13 mm hihna kykenee välittämään muistaakseni 8 hv, kilowatteina reilu viisi.

350hv leikkuupuimurin koneissa (Dronningborg/MF) oli muinoin kaksi 13 mm hihnaa. Ne kuitenkin luistivat, koska tuulettimen propelli (noin 150cm) haukkaa laturin ja vesipumpun kanssa 30 hv. Tilalle tuli 12 urainen moniurahihna. Ei luista enää.

Mekaanisen ahtimen laitosta diesel moottoriin minulla ei ole mitään hajua...

Tekisi kans mekaanista ahdinta mieli omaan 2002 (malli, ei vuosimalli) Bemariin. Olen katsellut "sillä silmällä" Eatonin M45 puhallinta. Sellaista käytetään mm Cooper S Mineissä ja 200/230 Kompressor mersuissa. E-bayssä näitä on usein myynnissä, ihan järkeviin hintoihinkin. Pakokaasuahdin on helpompi ja halvempi, ei siitä mihinkään pääse. Olen asentanut vuosien saatossa jotain 3000 turboahdinta paikoilleen, joten niissä ei ole minun silmään enää mitään seksiä. Mekaaninen ahdistin on sen sijaan minulle uutta ja eksoottista.

Siinä pari linkkiä vislaavista vehkeistä kiinnostuville:

http://www.capa.com.au/eaton_mp112_4th.htm

http://www.eaton.com/EatonCom/Market...gers/index.htm

http://www.youtube.com/watch?v=5FoF1CiXclw <-- Ei Eaton, vaan Volumex, ja kaksi pakokaasuahdinta...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LR series III dieselin ahtaminen hanes Tekniikka & Jutustelu 11 09.11.2007 21:01
BJ40 AHTAMINEN jaska77 Tekniikka & Jutustelu 76 26.07.2007 09:50
Corvette remmiahtimella tai turbolla ?? Yleiset 10 24.01.2007 15:40
-83 hiluxin ahtaminen osatauno Tekniikka & Jutustelu 4 13.10.2006 21:27
uazin ahtaminen uakkeri Tekniikka & Jutustelu 1 16.05.2005 17:22


Sivu luotu: 06:34 (GMT +2).