![]() |
Dieselin ahtaminen remmiahtimella (HJ60)
Ajattelin pistää tästä oman topicin kun en löytänyt asiasta mitään.
Sain tuossa idean kun suunnittelin ruiserin ahtamista, että laittaisinkin turbon tilalta remmiahtimen. Mutta mulla ei ole mitään tietoa tälläisen ahtimen asentamisesta hojoon tai oikeen mihinkään vehkeeseen. Eli osaisitteko neuvoa miten se sinne laitetaan ja kuinka kova homma se on? Kun olisi tuossa tiedossa Eaton M112 kohtuu hinnalla, mutta pitäisi tietää miten sen saan hojoon istutettua. |
no ainakin pitäisi tuoton riittää tuossa..
eipä siinä mitään kun pulttaat kiinni vaan, kun sigun autosta ainakin näyttää myös moinen löytyvän niin eikös siitä ole hyvä mallia ottaa.. tai ei siis saman moista mutta remmi kumminkin.. |
ostaa ennenmin m90,työtä on enenmän kuin pakokaasuahtamisessa. lopussa kiitos seisoo.
|
Joo onkin tiedossa että on vähän monimutkasempi homma ku turbo.
Kumpi olisi parempi M90 vai M112? |
riippuu aivan tehotavotteistasi, m62 pääsee jo kiitettäviin vääntöihin. järjetöntä laittaa isompaa kuin todellinen tarve.
|
HJ
kuinkas tuo voima välittyy? pitääkö kiilahina? vai pitääkö moniuraremmiä ruveta sovitteleen?
Nimin.itsekin haaveillut |
Mistään en mitään tiedä mutta väittäsin että kiilahihna ei tuu kestämään eikä pitämään, ellei laita todella monta rinnakkain.
|
joo ei taida riittää. mulla on sellanen käsitys että kiilahihna riittää yksittäisenä noin 1Kw asti.
pikkuveljen G60 passatissa ainakin moniurahihna. ja eikös oikein rankoissa vehkeissä ole hammashihna. |
tietysti tuo kiilahihnan rittävyys riippuu pyörien koosta, että kuinka pitkältä matkalta ottaa kitkaa... mahdollisimman pieneksi tietysti molemmat pyörät autokäytössä joudutan tekemään niin tuo 1-2kW on aika hyvä yleis sääntö...
eikös niissä yleensä joku pyörä vakiona ole niin siitä näkee mikä on riittävä...? |
Hj
Niin eli tuosta ilmastoinnin vapaasta hihnapaikasta ei pidä riemuita.Itselläni alkoivat tässä vaiheessa ajatukset kääntyä turbon suuntaan. T: sama nyybiö
|
valmistajilta/netistä löytyy taulukot remmien kierros/tehon kestosta.
kiilaremmilläkin saa kohtuullisesti tehoa siirrettyä. moniura siimapyöriä olen ottanut muista autoista ja liittänyt omaan siimapyörään,halpa ja helppo ratkasu. teollisuuden remmeille löytyy valmiita sokeita pyörilöitä.auto moniurassa on sitten eri kulma urissa kuin teollisuudelle tarkoitetuissa. |
Lainaus:
Jos autosta ottaa hihnapyörän, siihen todennäköisesti sopii moniurahihna profiililtaan PK. Muita profiileja ovat esim. PH,PJ, ,PL ja PM pienestä suurempaan. Jos tarve on, teollisuuden hihnakäyttöjä ja niiden osia tarjoavista firmoista voi siis ostaa hihnapyöräaihion (sokea pyörilö) joka sopii PK-profiilille ja koittaa sellaista sovittaa autoon. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.hihnatekniikka.fi/index21...onsiirtohihnat 2 eri standarnin alla,kumma jännä |
Lainaus:
Vai menikö minulta jotain ohi? Tässä kaksi datalehteä samalta valmistajalta, Optibeltiltä: Löytyy www.optibelt.de ja sieltä Products > Industry > Ribbed belts "teollisuushihna" http://www.optibelt.de/fileadmin/bil...RB_Opti_GB.pdf Products > Automotive > Standard (vehicles) "ajoneuvohihna" http://www.optibelt.de/fileadmin/bil...fz_Opti_GB.pdf Noita kun tutkit hetken niin kas, selviää että teollisuuden tehonsiirtohihnojen tuotevalikoimaan kuuluu myös hihnaprofiili PK, ja autoissa yleisesti käytetty moniurahihna on profiililtaan PK. |
autoremmien Kulma on 40 astetta. Urien jako 3,56 mm,enpä teollisuus remmeissä tohon törmännyt. m62 pyörittää viellä kiilahihnalla ei isompaa. m112 syö valmistajan mukaan 48hp.
kukin tavallaan.. |
Lainaus:
autoremmi = teollisuusremmi teollisuusremmi = autoremmi Kulma on muissakin profiileissa sen 40° http://www.cnfulo.com/ribbed_belt.htm ;) |
Lainaus:
350hv leikkuupuimurin koneissa (Dronningborg/MF) oli muinoin kaksi 13 mm hihnaa. Ne kuitenkin luistivat, koska tuulettimen propelli (noin 150cm) haukkaa laturin ja vesipumpun kanssa 30 hv. Tilalle tuli 12 urainen moniurahihna. Ei luista enää. :) Mekaanisen ahtimen laitosta diesel moottoriin minulla ei ole mitään hajua... Tekisi kans mekaanista ahdinta mieli omaan 2002 (malli, ei vuosimalli) Bemariin. Olen katsellut "sillä silmällä" Eatonin M45 puhallinta. Sellaista käytetään mm Cooper S Mineissä ja 200/230 Kompressor mersuissa. E-bayssä näitä on usein myynnissä, ihan järkeviin hintoihinkin. Pakokaasuahdin on helpompi ja halvempi, ei siitä mihinkään pääse. Olen asentanut vuosien saatossa jotain 3000 turboahdinta paikoilleen, joten niissä ei ole minun silmään enää mitään seksiä. Mekaaninen ahdistin on sen sijaan minulle uutta ja eksoottista. Siinä pari linkkiä vislaavista vehkeistä kiinnostuville: http://www.capa.com.au/eaton_mp112_4th.htm http://www.eaton.com/EatonCom/Market...gers/index.htm http://www.youtube.com/watch?v=5FoF1CiXclw <-- Ei Eaton, vaan Volumex, ja kaksi pakokaasuahdinta... :eek: |
Sivu luotu: 09:21 (GMT +2). |