|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
TD Hiluxin viritys?Minulla on tuollainen -00 vuoden 2.4TD Hilux ja olen mietiskellyt vähän sen piristämistä. Kestävyys kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, joten mitään 200 hepan tehoja en ole hakemassa. Vakiona tuossa pitäisi olla 90 hepoa. Ei näistä dieseleiden virityksistä ole mitään kokemusta, joten kysynkin vähän vinkkejä. 1. Miten välijäähdyttimen lisäys tuohon koneeseen onnistuu kun sitä ei vakiona ole? Moottori varmaan tarvitsee säätää sen jälkeen jonkun testerin kanssa? Pitääkö muutoskatsastaa, jos niin tarvitseeko jotain lappuja viedä mukana katsastukseen ja paljonko menee prosentteja? 2. Ahtopaineiden nosto ja syöttöjen lisäys onnistunee vakio-osillakin? Lienee järkevää tehdä se jonkun testerin kanssa että seokset menee kohdalleen? 3. Isomman ahtimen asennus vaatinee muutoskatsastuksen? Miten paljon menee prosentteja? Ja tässäkin tapauksessa tarvinnee taas säätöjä tehdä polttoainelaitteisiin?
|
#2
|
|||
|
|||
Onko ihan tosi ettei oo tuon enempää hevosia 00v hiluksissa??? No huh huh mun kaks vuotta vanhemmassa mitsussakin on sata. No varmaan sitä jo tarviikin sitten virittää.. Kyllähän kieseli koneet kestää virittää varmasti 150hp:tä kestää ottaa ilman isompia muutoksia ja alkaa hilukin vähän liikkumaankin.
|
#3
|
|||
|
|||
Hiluxien padat oli aika aneemisia teholukemiltaan melko pitkään. Kilpailijoilla oli jonkin aikaa 10-30 hevosta tehokkaammat koneet.
Tuollaisen vähäpäästöisen virittäminen ahdinta vaihtamalla ja välijäähy lisäämällä on hankalaa, jos leimasetä innostuu tarkaksi. AKE:n ohjeen mukaan selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen, vaan pitäisi tehdä semmoinen virallinen päästömittaus VTT:llä tai jossakin. Tältä foorumilta löytyy hakutoiminnolla hyvä juttu aiheesta, jossa -MaTTi- on kertonut vähäpäästöisen auton moottorin muuttamisesta tarkemmin: http://forums.offipalsta.com/showthr...vähäpäästöinen Mainittu AKE:n ohje: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
__________________
Jukka |
#4
|
|||
|
|||
Kansi osaavalle virittäjälle,nokka hiontaan ja pumppu pajalle joka osaa sen säätää antamaan ruokaa.Turbon voi vaihtaa vähän isompaan "saman näköiseen".Sitten helposti irrotettava cooleri...
Näillä onnistuu vielä kohtuudella vuosikatsastuskin. |
#5
|
|||
|
|||
tämä on sitten käytännössä koettua!!!jos hiotutat nokka-akselin niin noudata annettuja asennus ohjeita.ajoitus yms...tai helpoin homma teetättää kannen/nokan asennus pajalla.
|
#6
|
||||
|
||||
no en nyt noilla tavoitteilla koskisi tosiaankaanvielä kanteen ja nokkaan, ehkä sitten kun aletaan 200hv ja yli tavoittelemaan...
onko tuo d4d? niiden viritys aika hankalaa, on jaappanin pojat kyllä aika monet suojaukset tehnyt, jos nostaa paineita niin vikatilaan, jos yrittää huijata mappia niin vikatilaan kun immu antaa ristiriitaista tietoa jne.... |
#7
|
|||
|
|||
Niin minä vähän arvelinkin, että katsastus vähäpäästöisellä voi olla ongelma. Toisaalta tykkään noita autoja rassata niin joku plug-and-pray tyyppinen nopeasti irrotettava cooleri voisi olla ihan asiaa ja harvemmin kai ne inssit näiden "työkoneiden" ahtimien tyyppejä alkaa verrata omiin papereihinsa niin joku lähes samanlainen puhallin voisi tulla kyseeseen Säätäminen kuitenkin pitänee tehdä jossain pajalla...
Moottori on tässä vuosimallissa vielä 2-LT, ei siis uudempaa D4D mallia. |
#8
|
||||
|
||||
tuon viritys sitten kai vielä onnistuu ilman suurempia vaikeuksia.. ilmeisesti 2-LT-II jo kumminkin?
|
#9
|
|||
|
|||
Jos meinaa helposti katsastettavana pitää niin kannen muutokset ei näy päällepäin.Ja kyllähän se on kaukana optimaalisesta tuo valutuotos...Kannen paremmalla hengityksellä pääsee vähän pitemmälle sillä pikkuturbolla,ei paljon mutta eteenpäin.
|
#10
|
|||
|
|||
joo... 12mm nestepää, sopiva ahdin esim. schwizer s2bg 60/54 siivillä ja iso välijäähy -> +250hv paketti ilman, että tarvii kantta vielä ropeltaa... kytkinmen kyllä saa ropeltaa sitten ja äkkiä paremmaksi...
Mutta itse antaisin tuon olla vakiona... vähäpäästöisen viritys kun ei ole oikeen lompakolle edullista puuhaa... käytä se pikku turbon korvike lds turbolla niin kai se vähän paranee. voisi siitä saada sen +120 hv:tä turbon muokkauksella ja syötön isontamisella. Cooleri olisi kova sana, mutta mitenpä sitä vähäpäästöiseen leimalle järkihintaan saisi... tuossa moottorissa ahdin on mun mielestä lisäämässä alavääntöä hyvin pienelle alueelle... ja ei se vääntö mitenkään musertavaa ole. No nämä mielipiteet tuli sen takia kun on tullut pirteämmälläkin tojon 2,4 ajeltua... laittomuuksia jos ajatellaan niin tojon ct26 ahdin on lähin saman näköinen mutka joka on huomattavasti parempi ominaisuuksiltaan... välilaipalla sen sinne saa... |
#11
|
||||
|
||||
Ite turbotin 91vm. hiluxin...
Eikö noin uuteen saa lisävoimaa lastulla? Vakioturbot sen verran pieniä ettei kauheesti kannata ahtoja nostella. Mahtaako tuossa moottorissasi olla alumiini kansi? Ne ei kauheita kestä, kandee ainakin jäähdytellä hyvin ajon jälkeen, ja kylmänä ajella rauhallisesti. Välijäähyhän on helppo laittaa, jos vaan saat sen sopimaan. Mielestäni välijäähyn lisäyksen jälkeen ei tarvi mitään erikoismittareita ja säätöjä, ninkun ei muutenkaan. Varsinkin jos pitäydyt tuollasissa maltillisissa tehon nostoissa. Kannelle en lähtis tekemään mitään! Seoksista ei kauheesti kannata murehtia, silleen vaan että vähän tulee voimasavua niin hyvin vetää. Ite lähtisin ehkä nostaan ahtoja, 0.1-0.3. Tuntuu jo vähän tuokin ja syöttöä lisää! Jos enempi kikkailee ni kandee tarkistella myös pakopaineet ettei tule harmeja. Väljempi putkistokin vois tehä kutaa, ja joku kartiofiltteri? Ite hoidin katastuksen niin että täytin lapun moottorin vaihtoa / ahtimen asennusta varten. Turbo katsottiin vastaavaksi kuin LJ70 2.4litrasessa koneessa, joten meni ihan tuolla vaan leimaan. Ja välijäähdytin lisättiin kanssa papereihin. "vähän" kuvia: http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalais...uxin_turbotus/ kytkin hommista se vielä, että itellä luisti 300tkm ajettu kytkin raskaasti... Ostin LJ70 jäykemmän paineasetelman, kahta eri versioo, itsellä kävi tuo pienempi. Ape-importista 4lapasen sintteri kykän, halkasia 225mm, ei 238mm, alkuun se luistaa lämpimänä ja kylmänä, sitten vaan kylmänä, kun on hetken aikaa hioutunu niin ei luista. Ainakan mun tehoilla. Asetelma oli tarvike liikkeestä, heh ja paketissa luki AISIN niinkuin orkkiksessakin, 75€, sintteri levy oli 150€, painelaakeri tais olla 80€ ja neula/silmä laakeri 20€ Viimeksi muokannut Vilkutin : 01.10.2008 13:24 |
#12
|
|||
|
|||
Samanlaisia murheita..
Tuo ct-26 olis kyllä mielestäni hyvä kun on vielä nestekiertoinen... Syötön lisäys auttaa hieman alkuun.. perus ruuvia 0,45 ja kellon päältä 0,30 kierrosta lisää.. Saateri että on komia harrastus tuo savustaminen.. Eikä kulutus lisääntyny juurikaan.. Paljonko hintaa on 26 föönillä? Mistä laipat? Vesilekkatut olis hyvät..
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
2. Kyllä tiettyyn rajaan saakka. Dieselissä ei ole varsinaisia "seoksia", mutta pakolämpöjä/-paineita on syytä mittailla jos savu sakenee reilusti. 3. Kyllä. Prosentteja mennee n. 1 %. Tarttee säätää jos haluaa hyötyä. Oma ehdotus: -ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää. Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään. |
#14
|
|||
|
|||
Samanlaisia murheita..
Joo tuli mieleen kun kattelin ja vertailin ct20 ja 26 niin lähdöt oli eri asennoissa.. Saako lähtöen kulmaa eli avaa kotelopultit ja kääntää seuraavaan reikään, niin onnistuuko? Sais vaan melkein vakio ahtoputkilla vedettyä, no näyttäis vaan katsamiehen silmään vakiolta..
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Ko. Hiluxissa on käsittääkseni ihan manuaalinen pumppu, johon näin ollen ei ole saatavana mitään tehoboxia. Se on siitä syystä myöskin parempi viritettävä, ei ole sähköaivoa protestoimassa tekemisistä. Jos ei säätämällä saada tarpeeksi vaikutusta, niin suuremmalla nestepäällä saadaan lyhyempi ruiskutusaika ja näin ollen ennakkoa voidaan ottaa lisää. Ja kun on ennakkoa riittävästi, ei savutuskaan ole ongelma. Osa porukasta on heti pulttaamassa isompaa turboa tilalle, mutta omasta mielestä liikkeelle kannattaisi lähteä pumpusta. Nälkähän tosin tunnetusti kasvaa syödessä ja sitten kohta on oikeasti jo turbo auttamatta pieni. |
#17
|
|||
|
|||
No tuon pumppuhan on ihan perus mekaaninen jakaja, mutta siihen on vain sotkettu kaasuvivun asentotunnistinta ja sähköinen ennakonsäätö...
syötön isontaminen on helppoa ja se tapahtuu perinteisesti ruuvaamalla... Pumpussa on 10mm nestepää, mutta erikoista siinä on se, että se on ns. suorasuihkun nestepäällä vaikka onkin kammiokoneessa... Mutta pumppuun jos teettää dieselpajalla paremman säätimen ja käskee ottamaan kaiken irti tuolla 10mm päällä, riittää soppa kuitenkin +160 hv lukemiin. Ei kuitenkaan vakioahtimella. Jos pumpusta haluaa oikeasti hyvän kohtu rahalla ja samalla hakee taloudellisuutta (=kulutus pienenee oikeasti ) olisi viisainta etsiä vanhemman L tai 2L moottorin pumppu (2L2 pumputkin käy, jos niissä ei ole sitä sähk. ennakonsäätöä) aihioksi ja teettää siitä se ns. viripumputin tuolla alkuperäisellä 10mm nestepäällä. Vanhemmissa pumpuissa on pienempi 9mm nestepää, jonka tuotto jää sitten 130hv hujakoille... Muuten minusta tuota pumppua ei kannata säädättää, se ei siitä kummene, syötön saa kotonakin liian isolle tuolle vakioahtimelle. Hiacessa pumppu riitti tuohon +160 hv kotisäädöllä. Dieselpajalla kun sen käyttää niin säätimen muokkaaminen parantaa moottorin ominaisuuksia kummasti. Eli mun mielestä jos pumpun teettää niin silloin kannattaa etsiä se vanhempi pumppu aihioksi (sama onko vapari tai turbo) ja teettää noista kahdesta se hyvä niin saa samalla sen kulutuksenkin alaspäin. Jos pumpun tekoon innostut kysy mynä dieseliä tai hp-dieseliä. |
#18
|
||||
|
||||
itse suosittelin isompaa turboa sen takia että nuo pienet orkkis turbot tuppaan nostaan pakopaineita, eivätkä kestä kovin kummosia paineennostoja.
|
#19
|
|||
|
|||
Onko -00 2.4TD eli 2-LT koneen EGR:n tukkimisesta mitään muuta hyötyä kuin imupuolen puhtaana pysyminen? Vaikuttaako se esimerkiksi moottorin tai pakokaasujen lämpötiloihin, jos niin miten? Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
|
#20
|
||||
|
||||
Vikavalot ja ABS valot sammuuu kun ottaa mittaristosta polttimon pois, sitä en tiedä esim. ABS valon tapauksessa että kuinka tarkkaa leimamiehet katsoo että syttyykö se kun pistää virrat päälle. Jos siis tietävät huomaavat katsoa papereista että onko autossa ABS.
|
#21
|
|||
|
|||
Miten se vikavalo syttyy EGR:n tukkimisesta? Syttyykö se, jos otat jonkin johtoliittimen irti? Onnistuisiko siinä tapauksessa laittaa mihinkään kohtaan sitä kaasuputkea, vaikka johonkin laippaliitokseen "sokeaa" tiivistettä, eli vaihtaa normitiiviste umpinaiseen? Silloin kaikki muu olisi kuten ennen, mutta kaasu ei vaan kulje. Vai huomaako Hiluksin diagnostiikka tällaisenkin?
__________________
Jukka |
#22
|
|||
|
|||
se egr pelataan pelistä pois helpointen kun nyppää sen pikku letkun irti siitä venttiilistä ja tulppaa sen niin ei pasko imusarjaa...
hyvä konsti on myös laittaa laakerikuula siihen letkuun niin ajaa saman asian huomaamattomasti... ja eihän näissä 2,4 td:ssä niin älykästä diaknostiikkaa ole, että se tajuaisi egr:n olemassaolosta yhtään mitään... turhaa skeidaa kaikki sähköhärpäkkeet mun mielestä... |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kai sitä pitää joku tukos letkuun laittaa ja katsoa alkaako savutus vähentyä. Olisi ihan mielenkiintoista vilkaista miltä imusarja näyttää... |
#24
|
|||
|
|||
Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta. Aikaisemmin jyrkistä risteyksistä ajaminen kakkosvaihteella aiheutti savutusta ja moottori tuntui tukehtuvan. Samoin nelosella ei oikein voinut ajaa 40-50 km/h mittarinopeutta kuin tasaisella tai alamäessä. Nyt tilanne on toisin ja kone vetää ihan eri mukavasti ala- ja keskikierroksilla. Tuntuu että vetoa on jo selvästi aiempaa alemmilla kierroksilla. Kokeilin myös muutamia kiihdytyksiä ottaa pitkään ylämäkeen ja ilman EGR:ää näyttää vetävän noin 4-5 km/h kovempaa
|
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jotenkin vaan tuntuu, että noin suureksi kerrottu sen vaikutus ei olisi, jos EGR tai sen ohjaus toimisi kuten on ajateltu. Eikö sen kuulu mennä automaagisesti kiinni, kun kaasua painaa, vai onko tojoinsinööri tehnyt siitä aina auki olevan? Ainakin mazdarangerin 2.5-litran turbokoneessa EGR-venttiilin kara liikahtaa kiinni-asentoa kohti heti, jos vähänkin kääntää pumpun päältä kaasuvipua isommalle. EGR palaa auki-asentoon hetken kuluttua, koska sen on tarkoitus olla auki vain tasakaasulla ajettaessa. Edit: kokeilin aikoinaan toimintaa normaali/aina-kiinni, ei havaittavaa eroa suorituskyvyssä. Mutta kumminkin: hyvä että toiminta kävi paremmaksi.
__________________
Jukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzukin viritys | Suzukisj410K | Tekniikka & Jutustelu | 85 | 18.03.2014 20:51 |
Viritys/tulipalo | Ipe64 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.05.2006 16:55 |
hilux 2,4td viritys???? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.06.2005 21:15 | |
-84 Veten viritys | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 03.03.2003 20:43 | |
Viritys | Lars | Motoring | 0 | 18.06.2002 07:24 |