Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2008, 06:29
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Onko -00 2.4TD eli 2-LT koneen EGR:n tukkimisesta mitään muuta hyötyä kuin imupuolen puhtaana pysyminen? Vaikuttaako se esimerkiksi moottorin tai pakokaasujen lämpötiloihin, jos niin miten? Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2008, 08:16
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Vikavalot ja ABS valot sammuuu kun ottaa mittaristosta polttimon pois, sitä en tiedä esim. ABS valon tapauksessa että kuinka tarkkaa leimamiehet katsoo että syttyykö se kun pistää virrat päälle. Jos siis tietävät huomaavat katsoa papereista että onko autossa ABS.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2008, 08:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
Miten se vikavalo syttyy EGR:n tukkimisesta? Syttyykö se, jos otat jonkin johtoliittimen irti? Onnistuisiko siinä tapauksessa laittaa mihinkään kohtaan sitä kaasuputkea, vaikka johonkin laippaliitokseen "sokeaa" tiivistettä, eli vaihtaa normitiiviste umpinaiseen? Silloin kaikki muu olisi kuten ennen, mutta kaasu ei vaan kulje. Vai huomaako Hiluksin diagnostiikka tällaisenkin?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2008, 09:51
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

se egr pelataan pelistä pois helpointen kun nyppää sen pikku letkun irti siitä venttiilistä ja tulppaa sen niin ei pasko imusarjaa...
hyvä konsti on myös laittaa laakerikuula siihen letkuun niin ajaa saman asian huomaamattomasti... ja eihän näissä 2,4 td:ssä niin älykästä diaknostiikkaa ole, että se tajuaisi egr:n olemassaolosta yhtään mitään...
turhaa skeidaa kaikki sähköhärpäkkeet mun mielestä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.10.2008, 20:37
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilari Näytä viesti
se egr pelataan pelistä pois helpointen kun nyppää sen pikku letkun irti siitä venttiilistä ja tulppaa sen niin ei pasko imusarjaa...
hyvä konsti on myös laittaa laakerikuula siihen letkuun niin ajaa saman asian huomaamattomasti... ja eihän näissä 2,4 td:ssä niin älykästä diaknostiikkaa ole, että se tajuaisi egr:n olemassaolosta yhtään mitään...
turhaa skeidaa kaikki sähköhärpäkkeet mun mielestä...
Joo, lueskelin vähän hiluxsurf foorumia ja siellähän tästä olikin paljon tarinaa. Eli tosiaan EGR:n alipaineletku tukkoon haluamallaan tavalla (käytetty mm. laakerikuulaa, ruuvia, nippusidettä yms) ja homma on bueno. Lopputuloksena pitäisi olla vähentynyt savutus, koska palamislämpötila nousee hieman ja polttoaine palaa tarkemmin. Tämän seurauksena tehot voivat nousta jopa muutaman watin verran. EGR:n tehtävä on alentaa palamislämpötilaa sen verran, ettei haitallisia kaasuja muodostu palamisprosessissa. Lämpötilan alentaminen perustuu siihen, että imuilman sekaan työnnetään pakokaasua. Turhaa viherpiiperrystä, jolla ei teknisessä mielessä ole mitään muuta kuin haittavaikutusta. Moni on noita tuntunut hiluxsurf foorumilla tukkivan 2.4TD koneista eikä ongelmia ole ollut.

Kai sitä pitää joku tukos letkuun laittaa ja katsoa alkaako savutus vähentyä. Olisi ihan mielenkiintoista vilkaista miltä imusarja näyttää...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2008, 18:39
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta. Aikaisemmin jyrkistä risteyksistä ajaminen kakkosvaihteella aiheutti savutusta ja moottori tuntui tukehtuvan. Samoin nelosella ei oikein voinut ajaa 40-50 km/h mittarinopeutta kuin tasaisella tai alamäessä. Nyt tilanne on toisin ja kone vetää ihan eri mukavasti ala- ja keskikierroksilla. Tuntuu että vetoa on jo selvästi aiempaa alemmilla kierroksilla. Kokeilin myös muutamia kiihdytyksiä ottaa pitkään ylämäkeen ja ilman EGR:ää näyttää vetävän noin 4-5 km/h kovempaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2008, 19:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Nyt on EGR poistettu käytöstä. Laitoin alipaineletkuun pienen tukoksen ja uskomatonta miten ero voi olla noinkin selvä. Alakierrosvääntö on nyt selkeästi parantunut, eikä tämä ole mitään korvien välissä tapahtunutta muutosta.
Hyvä että oli vaikutusta.

Jotenkin vaan tuntuu, että noin suureksi kerrottu sen vaikutus ei olisi, jos EGR tai sen ohjaus toimisi kuten on ajateltu. Eikö sen kuulu mennä automaagisesti kiinni, kun kaasua painaa, vai onko tojoinsinööri tehnyt siitä aina auki olevan? Ainakin mazdarangerin 2.5-litran turbokoneessa EGR-venttiilin kara liikahtaa kiinni-asentoa kohti heti, jos vähänkin kääntää pumpun päältä kaasuvipua isommalle. EGR palaa auki-asentoon hetken kuluttua, koska sen on tarkoitus olla auki vain tasakaasulla ajettaessa.

Edit: kokeilin aikoinaan toimintaa normaali/aina-kiinni, ei havaittavaa eroa suorituskyvyssä.

Mutta kumminkin: hyvä että toiminta kävi paremmaksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2008, 20:01
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

älä nyt särje vaihdelaatikko ja/tai moottoria vedättelemällä kauheesti niin että moottori joutuu liian koville, ite ainakin myös laatikon kannalta ajelen niin että moottori ja laatikko pyörii herkästi eikä joutuisi näin liian koville. Eritoten 5os vaihteen saapi herkästi rikki kun ajelee pienillä nopeuksilla sillä, ja vielä vähän piristetyllä moottorilla laatikko vakiota kovemmilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin viritys Suzukisj410K Tekniikka & Jutustelu 85 18.03.2014 20:51
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
hilux 2,4td viritys???? Tekniikka & Jutustelu 1 16.06.2005 21:15
-84 Veten viritys Vuosimallit 1984-1996 9 03.03.2003 20:43
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 00:36 (GMT +2).