![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() SähkötrukitJuu, ei liity juuri offaamiseen. ![]() Firmalle ollaan katselemassa uutta trukkikalustoa, ja johdon "vaatimuksena" että ne olisivat akkuvehkeitä. Mutta, mutta tuntuu kovin huonosti keltään valmistajalta, tai ylipäänsä netistä löytyvän tietoa niiden käyttöajasta yhdellä latauksella. Se kyllä mainitaan innolla että moneenko prosenttiin akku latautuu missäkin ajassa. Jopa minuutinkin tarkkuudella... Onko kellään palstalaisella kokemuksia aiheesta. Nimen omaan jatkuvasta purusta ja lastaamisesta ulkokäytössä, niin kesällä kuin talvella? Haussa olisi 2- 2,5 tonnisia, kuin myös 3-4 t koneita. Ja jos muutenkin on kokemusta noista patterivehkeistä ulkokäytössä, niin kuunnellaan mielellään.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Firmassa oli 3- ja 4- tonnin nostokyvyn akkutrukit mietinnässä, ajatus hylättiin testien perusteella. Vanhojen raatojen tilalle tuli 6kpl. 3 tonnisia ja 8 kpl. 4- tonnisia Toyotan dieselkoneita. Meilläkin firma sitoutunut konsernitasolta alkaen päästövähennyksiin ja mahdollisuuksien mukaan akkukoneisiin.
Kaikessa ne vaan ei vielä toimi järkevästi kun kokonaiskustannukset ja itse työn suorittaminen otetaan huomioon, ja joissain tapauksissa dieselin ominaisuuksia vastaavaa sähköversiota ei vielä välttämättä edes ole olemassa. Suosittelisin että koitatte saada mietinnässä olleita konemalleja käytännön testiin, jotta tiedätte toimiiko sähkökoneet teidän käytössä vai ei.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Meillä käyttö enemmän satunnaista nostelua, ehkä maks 4h/päivä. Sähkövehkeet korvannu täysin kaasutrukit, eikä harmita yhtään.
Trukit on 1,5 ja 2t, toinen on 30-vuotta vanha ja toinen 20 ![]() Meillä ajaa asiansa sisällä ja kesäisin myös ulkona. Pienet umpikumipyörät kun on, niin ei tarvi tarjota soralle eikä lumelle... Mutta siihen tarkotukseen on paripyörämitsu suoraa 70-80-luvulta ![]() ![]() Oikeestaa ainoo asia mikä sähkövehkeessä häviää polttomoottorille, on ettei voi jarrua vastaa ajaa, ku tarvii touhuta tarkasti esim loivassaki mäessä.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Juu, kyllä täälläkin nuo pienemmät sisäkoneet aina sähköisiä olleet, ja ajavat siinä asiansa (joskin nekin menee uusiksi kun löytyy sopiva toimittaja jolla käypäiset koneet, kaikki pinkkareista lähtien, samaan rytinään).
Mutta nyt olisi hakusessa juurikin ulkokoneita tuossa haarukassa abaut 2-4t korvaamaan noita dieseleitä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Käytiin tuossa eilen nelisen tuntia tutustumassa Yale:n edustajan tiloissa tarjontaa noiden patteri vehkeiden suhteen. Lyijy akullisilla tuossa haetussa koko luokassa "WLTP" olisi (tämän valmistajan edustajan mukaan) olisi täysillä akuilla sen ajoa 7-8 tuntia. HC-oloissa 6-7h
Kysyttäessä "Että ajoa, vaiko työntekoa nostoineen?" ehkä aavistuksen ympäripyöreä vastaus oli: "Ei eron pitäisi olla kovin suuri, toki kaikki muuntujat vaikuttavat...". No, totta hitossa kaikki vaikuttaa kaikessa. Aina. Isoksi kompastuskiveksi saattaa kyllä muodostua että lataus pitäisi tehdä lämpimässä tilassa! Lämmintila juuri se ongelma (niin kuin tila ylipäänsä muka ikinä ei olisi) firmassamme. Tämä latauspaikkojen pähkintä sitten käynnissä. Nykyisällään lie viellä järjesteltävissä, mutta mitä jos tarve onkin tyyliin 30 koneen latauspaikkaa, joista mahdollisesti osa isompia, matkalla ihguun "täys sähköisyyteen"? Kyseessä siis vain yhden osaston koneista tällä hetkellä. Kait jonkinlainen "pilotti?" Pieni piru takaressussa jotenkin hokee "diesel, diesel...". Ei siinä mitään kamppeet siinä koeajellessa ja testaillessa tuntuivat ominaisuuksineen oikeinkin fantsuiltan todella kriittisenkin mielestä. Kaikki hallinnat, siis ihan kaikki profiloitavissa miten haluaa. Nostojen nopeudet/laskut, edellisiin loppuhidastukset, kiihtyvyys, jarutus moottoilla/vapaarullaus, haluaako maston asentoon muisteja, ETC. Ja nuo ei ollut edes vielä sitä Ns. karkkikauppa osastoa, vaan vakio tavaraa. Toki, myönnän että meillä nykykalusto on, nätisti sanottuna öö-aavistuksen vanhahkoa. Ja asiat eteneen. Mutta noin kuvainnoillisesti voisi verrata nuo, versus nykyiset 2000 vaihteen diesel Mitsut - Vakio BJ-40 versus nyky maasturi. ![]() Mutta yksi mikä oikeasti säväytti itseäni, niin tuon valmistajan 4,5t kone joka fyysiseltä kooltaan sama kuin vanha Mitsubishin nimellisesti 3,4 (josta miinus säätökelkat ym.) kääntyy oikeasti paikallaan! Tähän se shokc hymiö! Takaiset kääntyy yli 90 astetta, ja etuisissa kumpikin sähkömoottori pyörii tällöin erisuuntaan! Oli muuten oikeasti vakuuttava kokemus testailla moista ahtaissa hallitiloissa. Eli G:een "tankkikäännös" ilman että paikat, voimansiirto tai kumit rasittuu, onnistuu ihan vain hiljaa hiljaa hipsutellen, tai vaikka karusellinä pyörien... ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Meillä oli jokunen erimerkkinen nelitonninen sähkömasiina testissä, käytännön ajoajat rullien/ paperipalettien käsittelyssä (junaletkan purkua maihin, autopurkua, kontitusta, rullien/ palettien kuljetusalustoille nostoa) oli joka merkillä pahimmillaan 30-50% lyhemmät kuin valmistajan ilmoittama.
Olisi tarvittu lukumääräisesti huomattavasti useampi sähkökone verrattuna dieseleihin, jolloin kustannussäästö olisi kutistunut pidemmälläkin kuoletusajalla varsin olemattomiin. Lisäksi kun akkutakuut ei olleet järin pitkiä ja valmistajat ei uskaltaneet ihan hirveän tarkkoja arvioita antaa akkujen todellisesta kestoiästä, niin meillä päädyttiin siksi vielä dieseleihin. Ajettavuudeltaan, käytettävyydeltään ja mukavuudeltaan osa sähkökoneista pärjäsi dieseleille hyvin, ja toki kun ovat hiljaisempia ja lähipäästöttömiä niin työviihtyvyys olisi siltä osin parantunut. Isompaa kalustoa meille on jo hyvin todennäköisesti tulossa sähköisenä, puhutaan kokonaismassaltaan ~50-110 tonnin tyhjien ja lastikonttien käsittelykoneista. Niistä on jo maailmallakin kokemuksia, ja pääsääntöisesti ne on olleet hyviä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Oliko nämä havainnot siis myös jo plus keleillä? Vaiko vain kovilla pakkasilla?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Täytyy toki muistaa että testikoneet pidettiin ajossa tarkoituksella aikalailla raskaimman kuormituksen mukaan. Hiljaisempana päivänä ainakin osalla koneista olisi varmasti pärjännyt vuoron verran, ongelmaksi siinäkin kuitenkin tuli se että latausajat on pitkähköjä ja vuoronvaihto on jokseenkin lennossa -> tästä aiheutuu lisäkoneiden tarve verrattuna dieseliin minkä tankkaa muutamassa minuutissa. Siksi mielestäni olisi ehdottoman tärkeä päästä testaamaan aidossa käyttöympäristössä vaikka edes muutaman päivän ajan, niin tietäisi mikä on todellisuus. Jos akkukesto on riittävä, niin varmasti on silloin järkevä hankinta. En missään nimessä lyttää akkutrukkeja, niissä on paljonkin hyviä puolia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla missä ensimmäisenä käytiin kyllä saa kalustoa "tontille testattavaksi", mutta tuossa vain sekin ongelma että nyt on hiljaista kun huopatossutehtaalla (porukkaa lomautettunakin) eikä ole sitä pakkasta mikä eniten arvelluttaisi. Talvella taasen vähän myöhäistä ottaa testattavaksi ja tehdä päätöksiä kun jo peruskoneiden toimitusajat (ainakin noilla Yale:illa) sen 6kk, ja "pimppaaminen" sekä rekisteröinti-/katsastusvarustelu ei ainakaan sitä lyhennä. Koneita siis kaivattaisi jo tuohon ensivuoden alkuun tai alku kevääseen jolloin pitäisi olla jo taasen rähinä päällä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Siirtyminen sähkötrukkiin voisi lähteä ehkä yksi testitrukki ensin. Kun on testejä tehty, osaa ostaa paremmin. Trukki on yleensä painava, akut sopii sen puolesta.
Mahtaako kylmissä oloissa lataus toimia parhaalla mahdollisella tavalla. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä viestejä tuli katsottua, meinasin jos kokemusta pitää kerätä käytännössä todellisissa olosuhteissa ennen isoja hankintoja.
Itse en luota, että sähkövehkeet kävisi luontevasti joka tilanteeseen ja heti. Tietenkin on parempi jos huomio on aiheeton. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Luulen ettei tule toimimaan sähkötrukit teillä. Jos käyttö, säilytys ja lataus pitäisi tehdä pakkasessa.
Meillä on töissä Still ja CAT akkutrukkeja. Omia ja vuokrattuja. 2.5t tai 3t. Catti on isompi, ehkä jo 4t. Tekevät töitä sisällä, talvellakin melko lämmin halli, minimi noin +10-15. Välillä ulkona ajoa, muttei edes joka päivä. Trukeilla tehdään tavaran siirtoa ja lastausta muutama tunti päivässä. Noiden kahden merkin välillä on mennyt mielipiteet ristiin, että kumpi istuu käteen paremmin. Kuinkahan lithium akku pärjää pakkasessa? Sellainen oli yhdessä esittely-vuokra Stillissä. Nyt on vain lyijyakuilla olevia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
On trukkeja ja sitten linde...
En tiiä miten merkin akkukoneet nykyään toimii mutta aikoinaan kohtuu hyviä olivat toimimaan monissa hommissa, akkujen huonopuoli on aina latausaika. Siihen oli silloin pikalatureita jotka sitten teki ongelmaksi sen että akkujen vesitilannetta piti säännöllisesti pitää yllä. Sekä se mikä oli mun mielestä erittäin ärsyttävää että akkuvehkeen nopeus oli rajoitettu 8km tunnissa eikä se sopinut pariin firmaan ollenkaan, sen sai nostettua maksimissaan 11kmh. Ei se nopeus ollut heillä isoin kriteeri muussa kuin rekkojen purussa, kohtuu pitkä kuljetusmatka pihalla ja tavarat sellasia ettei nopeudesta tule lisäongelmaa. Polttomoottorilla laittoivat sitten tuplakatin joka puhallettiin sitten pihalla puhtaaksi. Dieselillä jatkoivat sitten ulkoota sisälle ajoa ja kaasukoneella sitten sisällä enemmän. Liian pieneksi osottautui kääntöpihtien kanssa asetin puomiin nähden kun paperirullia pyörittivät junanvaunuihin. Simmauksesta huolimatta asetin laakerit meinas 2kk kohdalla lähteä puomin urista pois. Piti sitten vahvistaa erikseen uusi asetin jotta kesti. Kaikkea sitä on tullutkin tehtyä |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa vaikka vuokrata sähkötrukki ja testata omissa olosuhteissa, koska akun kestot riippuu täysin miten sillä ajetaan ja missä. Säkäriä pystyy käyttää ja ladata pakkasessa. Täysi akku ei jäädy(lyijyhappo).
Latauskin onnistuu pakkasessa. Sähkökoneen talvinen ulkona liikkuminen on aina oma haasteensa, mutta talvimallin umpikumirenkaita saa nyt paremmin kuin ennen ja pito on kyllä uskomattoman hyvä. Ruuvinastoja ei tarvi kun ne vaan sitten raapii lattiat kun ajaa sisälle. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() No, omien kokemuksin pohjalta kaksimoottorinen patterikampe ei todellakaan jää niin helposti kiinni tai sudittelemaan, kuin dieseli tasauspyörästöineen. Umpikumeilla nyt ei aja ulkona pirukaan, jos on kuljetettava/kuljettava matka vaikka sen kilsan suuntaansa, ja sitä joutuu toistamaan...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. Viimeksi muokannut wikke : 10.05.2025 15:38 |