![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Käytiin tuossa eilen nelisen tuntia tutustumassa Yale:n edustajan tiloissa tarjontaa noiden patteri vehkeiden suhteen. Lyijy akullisilla tuossa haetussa koko luokassa "WLTP" olisi (tämän valmistajan edustajan mukaan) olisi täysillä akuilla sen ajoa 7-8 tuntia. HC-oloissa 6-7h Kysyttäessä "Että ajoa, vaiko työntekoa nostoineen?" ehkä aavistuksen ympäripyöreä vastaus oli: "Ei eron pitäisi olla kovin suuri, toki kaikki muuntujat vaikuttavat...". No, totta hitossa kaikki vaikuttaa kaikessa. Aina. Isoksi kompastuskiveksi saattaa kyllä muodostua että lataus pitäisi tehdä lämpimässä tilassa! Lämmintila juuri se ongelma (niin kuin tila ylipäänsä muka ikinä ei olisi) firmassamme. Tämä latauspaikkojen pähkintä sitten käynnissä. Nykyisällään lie viellä järjesteltävissä, mutta mitä jos tarve onkin tyyliin 30 koneen latauspaikkaa, joista mahdollisesti osa isompia, matkalla ihguun "täys sähköisyyteen"? Kyseessä siis vain yhden osaston koneista tällä hetkellä. Kait jonkinlainen "pilotti?" Pieni piru takaressussa jotenkin hokee "diesel, diesel...". Ei siinä mitään kamppeet siinä koeajellessa ja testaillessa tuntuivat ominaisuuksineen oikeinkin fantsuiltan todella kriittisenkin mielestä. Kaikki hallinnat, siis ihan kaikki profiloitavissa miten haluaa. Nostojen nopeudet/laskut, edellisiin loppuhidastukset, kiihtyvyys, jarutus moottoilla/vapaarullaus, haluaako maston asentoon muisteja, ETC. Ja nuo ei ollut edes vielä sitä Ns. karkkikauppa osastoa, vaan vakio tavaraa. Toki, myönnän että meillä nykykalusto on, nätisti sanottuna öö-aavistuksen vanhahkoa. Ja asiat eteneen. Mutta noin kuvainnoillisesti voisi verrata nuo, versus nykyiset 2000 vaihteen diesel Mitsut - Vakio BJ-40 versus nyky maasturi. ![]() Mutta yksi mikä oikeasti säväytti itseäni, niin tuon valmistajan 4,5t kone joka fyysiseltä kooltaan sama kuin vanha Mitsubishin nimellisesti 3,4 (josta miinus säätökelkat ym.) kääntyy oikeasti paikallaan! Tähän se shokc hymiö! Takaiset kääntyy yli 90 astetta, ja etuisissa kumpikin sähkömoottori pyörii tällöin erisuuntaan! Oli muuten oikeasti vakuuttava kokemus testailla moista ahtaissa hallitiloissa. Eli G:een "tankkikäännös" ilman että paikat, voimansiirto tai kumit rasittuu, onnistuu ihan vain hiljaa hiljaa hipsutellen, tai vaikka karusellinä pyörien... ![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Meillä oli jokunen erimerkkinen nelitonninen sähkömasiina testissä, käytännön ajoajat rullien/ paperipalettien käsittelyssä (junaletkan purkua maihin, autopurkua, kontitusta, rullien/ palettien kuljetusalustoille nostoa) oli joka merkillä pahimmillaan 30-50% lyhemmät kuin valmistajan ilmoittama.
Olisi tarvittu lukumääräisesti huomattavasti useampi sähkökone verrattuna dieseleihin, jolloin kustannussäästö olisi kutistunut pidemmälläkin kuoletusajalla varsin olemattomiin. Lisäksi kun akkutakuut ei olleet järin pitkiä ja valmistajat ei uskaltaneet ihan hirveän tarkkoja arvioita antaa akkujen todellisesta kestoiästä, niin meillä päädyttiin siksi vielä dieseleihin. Ajettavuudeltaan, käytettävyydeltään ja mukavuudeltaan osa sähkökoneista pärjäsi dieseleille hyvin, ja toki kun ovat hiljaisempia ja lähipäästöttömiä niin työviihtyvyys olisi siltä osin parantunut. Isompaa kalustoa meille on jo hyvin todennäköisesti tulossa sähköisenä, puhutaan kokonaismassaltaan ~50-110 tonnin tyhjien ja lastikonttien käsittelykoneista. Niistä on jo maailmallakin kokemuksia, ja pääsääntöisesti ne on olleet hyviä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Oliko nämä havainnot siis myös jo plus keleillä? Vaiko vain kovilla pakkasilla?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Täytyy toki muistaa että testikoneet pidettiin ajossa tarkoituksella aikalailla raskaimman kuormituksen mukaan. Hiljaisempana päivänä ainakin osalla koneista olisi varmasti pärjännyt vuoron verran, ongelmaksi siinäkin kuitenkin tuli se että latausajat on pitkähköjä ja vuoronvaihto on jokseenkin lennossa -> tästä aiheutuu lisäkoneiden tarve verrattuna dieseliin minkä tankkaa muutamassa minuutissa. Siksi mielestäni olisi ehdottoman tärkeä päästä testaamaan aidossa käyttöympäristössä vaikka edes muutaman päivän ajan, niin tietäisi mikä on todellisuus. Jos akkukesto on riittävä, niin varmasti on silloin järkevä hankinta. En missään nimessä lyttää akkutrukkeja, niissä on paljonkin hyviä puolia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla missä ensimmäisenä käytiin kyllä saa kalustoa "tontille testattavaksi", mutta tuossa vain sekin ongelma että nyt on hiljaista kun huopatossutehtaalla (porukkaa lomautettunakin) eikä ole sitä pakkasta mikä eniten arvelluttaisi. Talvella taasen vähän myöhäistä ottaa testattavaksi ja tehdä päätöksiä kun jo peruskoneiden toimitusajat (ainakin noilla Yale:illa) sen 6kk, ja "pimppaaminen" sekä rekisteröinti-/katsastusvarustelu ei ainakaan sitä lyhennä. Koneita siis kaivattaisi jo tuohon ensivuoden alkuun tai alku kevääseen jolloin pitäisi olla jo taasen rähinä päällä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |