![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() perkein Mitsubishi L200 "Raikkuli"Morjens pitkästä aikaa! Tuli ostettua kauppakassiksi Mitsubishi L200, vuosimallia 2000. Tuplakabiinilla, että mahtuu koiratkin kyytiin. Päältäkaunis Mitsubishi löytyi mukavalta kainuulaiselta jobbarilta. Konekin on täysin tehdaskunnostettu vaihtomoottori ja siitä löytyi kuittikin. Mikäs siinä, sillähän päästelee seuraavat 300 000km ihan vailla huolia. Mukaan luvattu paperinen huoltokirja paljastui tarkemmin katsottuna jonkun Nissan Almeran huoltokirjaksi, mutta eipä se nyt ole eka kerta kun autoa ostaessa vähän sattuu ja tapahtuu. ![]() Ja koska kaikilla sielukkailla autoilla on nimi, niin tästä tyli Ryan, eli kotoisammin Raikkuli. No sitten alkoi kevätaurinko lämmitellä ja satuin saamaan elämänsä ehtoopuolella olevat 33/12.5/15 mutikat haltuuni. Vähän yhtä siihen Mitsubishin vierelle mallasin. Kivaltahan se näytti. Niinpä etsin käsiini pitkästä aikaa Offipalstan, ja koitin kysellä millainen vanne tuollaisessa pitäisi olla. Saman kyselyn suoritin omassa facebookissani. Vastauksia tuli aika laidasta laitaan, joten ihan fiilispohjalta ja hieman enemmistöön päin kallellaan tilasin 10x15 Jack Wheeler-vanteet. Paikallisessa firmassa pyöräyttivät kumit vanteelle, ja ihmettelivät kovasti. Kuskasin kiekot kotiin, ja kotipihassa ihmettelin, että miten helvetissä tuollaiset samankokoiset on olleet aivan sopuisasti ex- Land Cruiser LJ70:ni Lällin alla. Nyt moiset näyttää aivan saatanan isoilta! Siis ihan helvetin, helvetin isoilta. ![]() Sitten taas google käyttöön, ja selvittelemään, että mitenkäs tuollaiset leivotaan L200:n alle. Päättelin, että korinkorotus on oikea tie. Offipalstalta löytyi ohjeeksi viestiketju "timanttista jyystöä" https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91681 ja siinä todettiin, että kiva pikku yhden illan homma. Ketjussa mainittiin käytetyn Renault Clion 21-jarruletkuja, mutta tämä aiheutti meillä tenkkapoon, koska viestiketju on vuodelta 2011 joten 21 ei voi olla vuosimalli, eikä paikallisessa varaosaliikkeessä tiedetty, mikä on Clio 21, saati että miten sen letkut kävisi L200:n. ![]() Sain sekä varaosaukolta, että omalta velipojalta ohjeen, että kyllä 5cm saa sieltä Mitsun omasta jarrulinjastosta revittyä ilman mitään jatkopätkiä. Sitten olin jo ostamassa valmiit korotuspalikat, mutta jouduinkin inspiraation valtaan ja askartelin ne itse. Sahasin vinyylitangosta 45mm palikoita, ja liimasin 3mm äänieristysmattoa molempiin päihin. Porasin 10mm reiän koko tornin läpi. Jännää materiaalia oli tuo vinyyli, äärettömän mukavaa sahata ja porata, mutta sitten hiomaan sitä ei pystynyt yhtään. Nyt oli luullakseni kaikki esivalmistelut tehty, joten eikun kierretanko, prikat ja mutterit, jarrunestepurkki ja korotuspalat kyytiin, ja autotallille. Mitsu nosturille, renkaat irti ja homma alkoi jarruletkujen ihmettelyllä, ja toteamisella, että ehkä parempi olis kuitenkin pidentää niitä letkuja. Minä lähdin yhden malliletkun kanssa etsimään letkuja Motonetista ja Biltemasta, toisessa oltiin mulkkuja ja toisessa ystävällisiä, mutta soppelia letkua ei löytynyt kummastakaan. Homma jatkui koripulttien irroittamisella. Osa osa oli jumissa, osa ei. Samalla Mitsu paljastui tyypilliseksi jobbarilta ostetuksi; pohja oli nätisti massattu kaikkien paskojen ja reikien päälle, ja korissa oli paljon kohtia, joissa ei ollut ollut mitään massaa enää aikoihin, eikä näin ollen enää paljon peltiäkään olemassa. Runko sinänsä vaikutti ihan siedettävältä, mutta kopassa on kyllä tosi paljon sanomista. Tuulitunneli irti, moottorin maajohto irti, koitettiin nostaa koria, ihmeteltiin mistä kinnaa kiinni. Irroteltiin erinäisiä letkuja ja johtoja, purettiin puolet keulasta ja lopulta otettiin levikekaaretkin irti. Olin jo etukäteen varoittanut miestäni, että todennäköisesti levikekaarien alla ei ole mitään, koska tyypillisestihän levikkeillä peitetään alkavat ruosteviat. Siitä huolimatta kaarien alta paljastunut näky oli miehelleni kauhea pettymys ja suututus. Varmaan kainuulaisen jobbarin korvat soi siellä Kainuussa saakka, sen verran tekstiä päästeli äijäkultani siinä ilmoille. ![]() Minua asia ei huojuttanut mitenkään, olin osannut etukäteen jo arvata, että ruostetta tulisi olemaan. Toki olisi ollut mieluisa yllätys, jos kaaret olisivat olleet kunnossa. ![]() Noh, joka tapauksessa, hirvittävän purkamisen jälkeen koppa lähti vihdoinkin nousemaan paikaltaan ja päästiin jatkamaan alkuperäistä agendaa, eli korin korottamista. EDIT: ilmeisesti kuvat näkyy vain sisäänkirjautuneille ...jatkuu seuraavassa osassa...
__________________
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 02.05.2023 17:28 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Aihio on ainakin pirun siistin näköinen! Ja kyllähän se 23 vuodessa ehtii happanemaan
![]()
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta niinhän se kysyvä aina harhaan johdetaan ja jälkiviisaus on paras viisaus. ![]() Täytyy katsoa, miten tuon saa pelaamaan tai josko vaikka saisi vanteet jonkun kanssa vaihdettua. Ei ole kyl just nyt varaa ostaa toistakin vannesettiä. ![]()
__________________
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 02.05.2023 03:58 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja mihin perustat että -12 vanteella mahtuisi kääntymään paremmin? Ainakin pajerossa otti apusimpukkaan kiinni. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Meinattiin laittaa väliaikaiset kumilärpäkkeet siksi aikaa, että saan auton ajoon, ja ajettua kotiin, ja ehditään tutkia asiaa tarkemmin. Ja sitten kun se vanneasia on 100% selvä, niin tehdä pyöränkaaret. Varmaan pellillä otetaan ensin pikkasen ulospäin, ja sitten siitä jatkot levikekumilla. Lainaus:
Tuossa "timanttista jyystöä"-topicissa, jota käytimme raamattuna, niin siellä sitten myöhemmin heppu vaihtaa myös 33-renkaat, ja vanteessa on offset -12 ja on kuulemma hyvät. Mutta en nyt aio kyllä ostaa ihan heti just mitään, ennenku kaikki on 100% selvää.
__________________
- En pidä teistä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun saat pyörän kaaret tehdä uusiksi niin tee samalla vähän isompi siitä mahtuu 35 tulevaisuudessa.
Tsemppiä projektiin.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tietysti jos apusimpukkaan jurraa kiinni niin sitten ei hyvä, mut saahan sitä kääntökulmaa rajattua. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Hämmästyksen kummastus. Ensimmäinen rangas alla, ja aika ulkonevalta näyttää. Tämmösetkö minä ostin? ![]() Dear Eki, miten tästä eteenpäin? Kabiini korotettu ja rengastettu, lava on vielä orkkis. Tästä kuvasta näkee hyvin paljonko nousee. Ajan ruskea hammas on rouskuttanut kaaria kuin näkkäriä. Eipähän tarvi rälläköidä niin paljoa. Tuosta kulmasta joutuu kyllä reilusti ottamaan. Suunnitelma on kuin sormella piirretty viiva. Jatkuu taas seuraavassa numerossa.
__________________
- En pidä teistä. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kiitos, onpa kivaa kun on kunnon auto pitkästä aikaa. Vaikka heti tämmöinen pikku puuhailu nostaa stressilevelit ihan uudelle asteelle. Kun en itse niiiin hirveästi näistä ymmärrä, niin olen tietysti neuvojen varassa. Ja sitten kun niitä neuvoja tulee ihan laidasta laitaan, niin meinaa hikeä pukata. ![]()
__________________
- En pidä teistä. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
She's back!
![]() Siitä vaan nakertamaan, neuvoja laidasta laitaan, mutta nappaat niistä ne parhaat ![]() Ja kuuntelet Mattia, kun tietää varmasti noi leimahommat ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Noniin, nyt on sadepäivä, niin ehtii kirjoitella lisää tarinaa.
Paikallisen katsastusmiehen mielipide rengastuksesta oli positiivinen, joten jatkettiin hommaa sellaisenaan eteenpäin, ja käydään samalla katsurilla sitten aikanaan. Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vielä ihan paperiset jarruletkukirjat, niin niistä sitten löydettiin Hiluxin letkut. Ne ei ole ihan sitä viittä senttiä pidemmät, mutta ne on kuitenkin pidemmät kuin orkkikset. Päätettiin kokeilla niitä, ja hyvin kävi. Tosiaan Motonettiin mennessä pitää osata kertoa mitä ottaa, siellä ei mitään ongelmanratkaisukykyä tai -halua välttämättä kauheasti ole. Mutta vanhasta korjaamosta löydetty jarruletkumappi oli ihan helmi; siellä luki merkeittäin ja malleittain, että mitkä liittimet ja kuinka pitkä letku on. Sieltä sitten etusormella selattiin ja valittiin. Ihasteltiin, kun joku ahkera asentaja oli sinne kynällä kirjoittanut lisätietoja. Siinä on nyt ääriasennon mahtuvuus sisäpuolella, hyvin mahtuu. Kulmista piti ottaa aika paljon sisään. Samalla tuli ruosteet korjattua. Jotain iloistakin, sillä helmapalkit on kyllä ihan priimaa sisältä ja ulkoa. Paikka päälle, hitsuuttelua, pohjamaalausta, kiveniskumassaa ja lopuksi pensselimassaa. Puskurin kiinnikkeistä rälläköin osan pois ja sitten piti suorittaa kiinnitysreikien siirto 5cm. Sitten sain idean hitsata valoraudan kiinnike samaan nippuun. Muuten hyvä, mutta innoissani hitsasin sen väärälle puolelle ja valorauta jäi laittamatta. ![]() Niin joo ja puskurista joutui kans rälläköimään reippaasti pois, että renkaat mahtuu. Valoraudan puuttuminen ei kyllä minua haittaa, koska minusta se on helvetin ruma. Minusta tuo maski on Mitsussa kaunis, ja harmittaa, kun valorauta ja mulkosilmälisäpitkät peittää sen. Päätinkin, etten laita enää valorautaa, ja ostan matalan ledbarin tuohon maskin alapuolelle. Ja sitten putkesta tuollainen puskurintapainen lärpäke tuohon orkkispuskurin alle maybe... ![]() Siellä on yksi levikekin jo paikallaan kuvassa. Väliaikainen, tarkoitus on kyllä hitsata uudet kaaret. Tehtiin nyt varmuuden vuoksi kumilerpuke koko renkaan leveydelle, kun huhut kertoi, ettei enää kuvion leveyden verran riitäkään. ![]() Timanttista Jyystöä-oppaassa mainittiin kiva pikku yhden illan homma, me ollaan nyt kolme viikonloppua painettu 8-12h päivää tän kanssa ja vielä on vähän kesken. Toki meillä on molemmilla pikkusen vaikeuksia keskittymisen kanssa, eli ihan hyvin saattaa aloittaa vaikka hitsaamisen, mutta löytää itsensä vähän myöhemmin ulkoa tuijottamasta seinää ja ajattelemasta muumeja. ![]() Eikä olla tämmöistä ennen tehty, eikä näitä harrastehommia muutenkaan paineta silleen hampaat irvessä niinkuin työmaalla. ![]() Jatkuu taas......
__________________
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 18.05.2023 10:25 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
perkein LJ70 "Lälli" -MYYTY- | perkei | Maasturiprojektit | 440 | 17.01.2021 16:04 |
Myyty Mitsubishi "Napero" -92 täysin läpi käyty ja rakennettu | Dectane | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 18.10.2015 10:24 |
L200 100kw kone "hengetön" | kenni_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.10.2015 16:45 |
Mitsubishi Pajero Pätkä "MudFucker" Kunnostelua | DK-Media | Maasturiprojektit | 16 | 14.07.2015 22:33 |
Myyty Mitsubishi "Napero" -92 läpi käyty ja rakennettu (ei myyty mutta poistettu myynnistä) | Dectane | O/M/V Ajoneuvot | 25 | 20.04.2014 11:56 |