![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Sorennon nelivetojärjestelmäTuli eilen ostettua vuoden 2005 Sorento. Koska halvalla sai. Enpä tiennyt niissä olevan tuollaista jatkuvaa nelivetoa. Luulin niissä aina olevan takaveto, nopee neliveto ja hidas neliveto. Mutta tuossa omassa pelissa on vain namiskuukkeli missä lukee auto/low. Mitä sitä eilen testaili niin ilmeisesti se on kokoajan nelivetoinen? En ainakaan huomannut mitään viivettä nelivedon kytkemisessä jos se olisi oletuksena takaveto ja tarvittaessa siirtää voimaa eteen. Onko kellään mitään tarkempaa tietoa miten tuo toimii? En myöskään huomannut low asennossa mitään jumittelua keulan osalta kun käänsi kaiken, eli se ei varmaan kytke mitään jakolaatikon lukkoa päälle low asennossa? Miten tuo sit mahtaa maaston puolella toimia? Mitään tietoa onko tuo nyt hyvä vai huono neliveto järjestelmä sorentoon? Ja tässä kun on kaikenlaisia menopelejä käynyt katsoon niin täytyy kyllä sanoa, että mersu, bmw ja varsinkin vw voisi ottaa hieman mallia korealaisista ihmeistä miten tehdään autoon napit, jotka eivät kulu puhki. Tuollakin on aika reilusti veivattu menemään, mutta ei se sisustalta kyllä siltä näytä. Jotkin touaregit on aivan karmean näköisiä nappuloilta ja sisustalta jo 200tkm ajettuina. Vähän sama vaiva ollut ml ja x5 malleissa, tosin ei niin paha kuin touaregissa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jaa siinä ei ilmeisesti ole mitään lukkoa jakolaatikossa missään tilassa. Mut näköjään siihen saa ostettua sellaisen. Siellä on ilmeisesti tämä ominaisuus, mut sitä ei käytetä. Tällä uudella namiskuukkelilla sinne sais jakolaatikon lukkoa ja pelkkää takavetoa.
https://dip-tech.de/en/products/lock-switch/ |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mä ostin kans just tollasen automaatti neliveto soralennon
Mut mulla on aivan mykkä toi neliveto? Mikähän sitä oikeen hallinnoi tai miten se toimii? Kun toi tuntuu olevan takaveto kokoajan |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kävin vähän kokeileen hangessa miten se toimii. Kyllä on typerä systeemi. Paikaltaan lähtiessä auto on aina takavetoinen. Se vaatii vauhtia, jotta kytkee keulan mukaan. Eli kun ajat maastossa niin auto on suurimmaksi osaksi takaveto. Jos jäät johonkin jumiin niin se on takaveto. Et saa mitenkään vakiona lukittua nelivetoa. Pitää laittaa tilaukseen tuo erillinen kytkin niin sit saa vähän enemmän ominaisuuksia nelivetoon. Netissä luki, että vauhtia pitää olla 7km/h niin se alkaa kytkeä etuvetoa mukaan. Kunnon citymaasturi kikkare neliveto. Tuohan on vetohommissakin aivan paska systeemi kun talvella perä vaan sutii tyhjää ja eteenpäin ei pääse kun keula ei vedä jos lähtee esim. Liukasta mäkeä ajaan tai valoista
Ja tapsalle tiedoksi mun ymmärtääkseni se viskoyksikkö mikä lie ohjaa sitä nelivetoa. Mut siinä namiskuukkelissa on myös ilmeisesti jotain älyä, koska tuon ohjeen mukaan se namiskuukkeli vaan vaihdetaan tuohon uuteen ja kas sulla on enemmän ominaisuuksia nelivedossa. Jos sinne ei vedetä mitään extra piuhoja niin pakko siinä kait jotain älyä on olla? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nuita on vissiin kahdella erilaisella jakolaatikolla, omassa oli normaalit 2H,4H ja 4L vaihtoehdot ja se oli nelikko päällä täysin tönkkövetoinen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joo on.tommonen oli mulla edellisellä jakoloota. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tilasin tuohon saksasta sen lisänamiskuukkelin. Katotaan miten se parantaa nelivetoa. Samalla tilasin siihen 265/75-16 koossa olevat renkaat. Minkä myötä varmaan pitää käydä lastuttaan se moottori. Voipi olla, että kaipaa pikkusen tehoa lisää noilla renkailla.
|