|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Sorennon nelivetojärjestelmäTuli eilen ostettua vuoden 2005 Sorento. Koska halvalla sai. Enpä tiennyt niissä olevan tuollaista jatkuvaa nelivetoa. Luulin niissä aina olevan takaveto, nopee neliveto ja hidas neliveto. Mutta tuossa omassa pelissa on vain namiskuukkeli missä lukee auto/low. Mitä sitä eilen testaili niin ilmeisesti se on kokoajan nelivetoinen? En ainakaan huomannut mitään viivettä nelivedon kytkemisessä jos se olisi oletuksena takaveto ja tarvittaessa siirtää voimaa eteen. Onko kellään mitään tarkempaa tietoa miten tuo toimii? En myöskään huomannut low asennossa mitään jumittelua keulan osalta kun käänsi kaiken, eli se ei varmaan kytke mitään jakolaatikon lukkoa päälle low asennossa? Miten tuo sit mahtaa maaston puolella toimia? Mitään tietoa onko tuo nyt hyvä vai huono neliveto järjestelmä sorentoon? Ja tässä kun on kaikenlaisia menopelejä käynyt katsoon niin täytyy kyllä sanoa, että mersu, bmw ja varsinkin vw voisi ottaa hieman mallia korealaisista ihmeistä miten tehdään autoon napit, jotka eivät kulu puhki. Tuollakin on aika reilusti veivattu menemään, mutta ei se sisustalta kyllä siltä näytä. Jotkin touaregit on aivan karmean näköisiä nappuloilta ja sisustalta jo 200tkm ajettuina. Vähän sama vaiva ollut ml ja x5 malleissa, tosin ei niin paha kuin touaregissa.
|
#2
|
|||
|
|||
Jaa siinä ei ilmeisesti ole mitään lukkoa jakolaatikossa missään tilassa. Mut näköjään siihen saa ostettua sellaisen. Siellä on ilmeisesti tämä ominaisuus, mut sitä ei käytetä. Tällä uudella namiskuukkelilla sinne sais jakolaatikon lukkoa ja pelkkää takavetoa.
https://dip-tech.de/en/products/lock-switch/ |
#3
|
||||
|
||||
Mä ostin kans just tollasen automaatti neliveto soralennon
Mut mulla on aivan mykkä toi neliveto? Mikähän sitä oikeen hallinnoi tai miten se toimii? Kun toi tuntuu olevan takaveto kokoajan |
#4
|
|||
|
|||
Kävin vähän kokeileen hangessa miten se toimii. Kyllä on typerä systeemi. Paikaltaan lähtiessä auto on aina takavetoinen. Se vaatii vauhtia, jotta kytkee keulan mukaan. Eli kun ajat maastossa niin auto on suurimmaksi osaksi takaveto. Jos jäät johonkin jumiin niin se on takaveto. Et saa mitenkään vakiona lukittua nelivetoa. Pitää laittaa tilaukseen tuo erillinen kytkin niin sit saa vähän enemmän ominaisuuksia nelivetoon. Netissä luki, että vauhtia pitää olla 7km/h niin se alkaa kytkeä etuvetoa mukaan. Kunnon citymaasturi kikkare neliveto. Tuohan on vetohommissakin aivan paska systeemi kun talvella perä vaan sutii tyhjää ja eteenpäin ei pääse kun keula ei vedä jos lähtee esim. Liukasta mäkeä ajaan tai valoista
Ja tapsalle tiedoksi mun ymmärtääkseni se viskoyksikkö mikä lie ohjaa sitä nelivetoa. Mut siinä namiskuukkelissa on myös ilmeisesti jotain älyä, koska tuon ohjeen mukaan se namiskuukkeli vaan vaihdetaan tuohon uuteen ja kas sulla on enemmän ominaisuuksia nelivedossa. Jos sinne ei vedetä mitään extra piuhoja niin pakko siinä kait jotain älyä on olla? |
#5
|
|||
|
|||
Nuita on vissiin kahdella erilaisella jakolaatikolla, omassa oli normaalit 2H,4H ja 4L vaihtoehdot ja se oli nelikko päällä täysin tönkkövetoinen.
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Joo on.tommonen oli mulla edellisellä jakoloota. |
#7
|
|||
|
|||
Tilasin tuohon saksasta sen lisänamiskuukkelin. Katotaan miten se parantaa nelivetoa. Samalla tilasin siihen 265/75-16 koossa olevat renkaat. Minkä myötä varmaan pitää käydä lastuttaan se moottori. Voipi olla, että kaipaa pikkusen tehoa lisää noilla renkailla.
|
#8
|
||||
|
||||
Täällä on ystävällä automaatti sorento 2008. Ja neliveto ei tahdo toimia kuin joskus ja jouluna.
On 4hi/4low ja sit 2hi. Äsken sitä tuossa tutkittiin etupyörä irti ja etukardaania pyörittäen takavedolla se pyörii vapaasti ja kun kytkee nelivedon pumppu surahtaa ja kardaani lukittuu. Eli vedon pitäisi tulla etuperälle asti vaihteistosta. Mutta ei vaan vedä etupyörät. Mitä tuo paine ohjaa etuperässä? |
#9
|
||||
|
||||
__________________
kukkuu |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Joo luin tuon kanssa. On 5v uudempi seuraavaa korimallia ja jos vika olisi vaihteisossa ei kardaani pyörisi? |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
Niinkuin Bj Andy edellä mainitsi niin etuperässä on ilmalla toimiva kytkentäpakka. Tuo kun vuotaa niin veto ei välity pyörille asti. Joku 6-7v sitten vaihdoin yhteen tuon osan, ja maksoi muistaakseni muutaman satasen merkkiliikkeen tiskillä. Käsikäyttöisellä painepumpulla/alipainepumpulla tuota voi testata. Ilmapistoolilla 10bar linjapaineella en suosittele kokeilemaan.
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta tuo ongelma ei koske noita ihan vanhimpia pelejä. Eli 1-koppaista Santa Fe:tä, eikä tuota lisävarusteista Sorennon nelivetoa. Mahdollisesti ei myöskään ekoja sportageita tai tusconeita. Niissä on eri järjeselmät. Vuoden 2006 Santa Fe aloitti ainakin tuolla systeemillä missä boorit kuluu ja siitä eteenpäin kaikissa 4-vetoisissa kioissa ja hyundaissa on se sama systeemi missä boorit kuluu. Ilmeisesti se hajoaa 100-200tkm kilsoilla. Varmaan riippuu paljon se on voimaa käyttänyt nelivedolle? |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Osaatko sanoa mikä tätä vaivaa jossa tuota automaatti systeemiä ei ole? Mielestäni vika on nyt etuperässä. Kuulemma olis viimeksi korjaamolla ollut kaikki pyörät ilmassa ja etupyörät alkoi vetämään kun laitettiin itse pistoolilla hieman painetta sinne. Tämän johdosta vaihdettiin uusi pumppu. Muttei muuttunut miksikään. Ite kokeilin niitä punppuja ja molemmat tuottaa saman tosi pienen paineen. Eikä siellä kyllä paljon voi ylipainetta ollakkaan kun letkuliitokset on kaikki ilman klemmareita vakiona. Onko perän sisällä mekanismissa vuoto tai niin paljon skeidaa ettei toimi. Saako sinne varaosia? |
#15
|
|||
|
|||
Joko siellä on letku/putki huonona eli ilma ei pääse perään asti tai se etuperän kytkin vuotaa. Paineilmapistoolilla sinne saa paljon enemmän ilmaa kuin auto omalla pumpullaan niin sen takia se kytkee perän kiinni vaikka vuotaisikin.
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
Aika yleinen vika näissä, tuo etuperän sisällä oleva kalvo joka kytkee vetoakselin tasauspyörästöön.
Toki uusimmatkin jo 14vuotiaita autoja. 2-3h työtä vaihtaa jos auto nosturilla. Jos auto pelkään jahti/maastokäyttöön niin voi myös lukita pysyvästi että etuperä pyörii aina mukana. |
#18
|
|||
|
|||
Tässä se alkuperäinen systeemi
Ja nyt on asennettu astetta parempi nelivetosysteemi Mitä tuota punkalla kokeili niin jos olisi ollut tuo alkuperäinen järjestelmä toiminnassa niin aika monessa paikkaa se matka olisi vaan loppunut siihen kun keula ei ole hommassa mukana. Ohjeen mukaan tuossa saa valita minkä tahansa asennon high tai low puolelta kesken ajon. Ainoa mikä pitää ottaa huomioon, että high ja low puolen välillä pitää pysähtyä ja vaihteisto laittaa N-asentoon. Mitä siellä punkalla nyt tuli tuolla ajeltua niin hieman kyllä yllätyin miten hyvin se siellä kulkee. Muutama kohta oli lumen valtaama niin hienosti se lähti kolmella renkaalla kumia poltteleen kun kallio tuli alta esille. Eli jopa taka-akselin kitkalukko toimii hyvin. Muutamissa ristiriipunnoissa tuli kokeiltua miten hommasta pääsee läpi jos laittaa käsijarrua kehiin ja jarruttaa sitä ilmassa olevaa takarengasta. Sekin muuten toimi yllättävän hyvin, eli ristiriipunnasta pääsi pois tuolla tavalla. Tiedä sitten miten kestävä tuo nelivetojärjestelmä loppupeleissä on? Jos vertaa siihen toiseen missä on se takaveto, nopea neliveto ja hidasneliveto valinta. On myös mielenkiintoista, että siellä on tuollainen laatikon lukko ominaisuus, mutta sitä ei vaan tehtaalla ole aktivoitu mitenkään. Tuossa setissä nimittäin sai erikseen valita otatko sinne sellaisen oman näytön, joka kertoo onko takaveto päällä, auto asento vai lukollinen neliveto. Sai muuten myös sellaista led taulua, joka kertoo nelivedon vetosuhteista auto asennossa. En tiedä kuka sitä sitten kerkiää katella tuolta? Mut toi auton oma mittaristo kertoo jo onko sulla se lukko päällä vai ei. Mikä on sinällään mielenkiintoista, että onko siellä vakiona joku tietty tilanne missä se itsestään aktivoi sen lukon päälle? En ainakaan kertaakaan onnistunut siinä niin, että mittaristoon olisi vielä valo siitä syttynyt. Ajelin suurimmaksi osaksi low auto asennolla. Toki se valo syttyy kun nyt laittaa tuosta valinnan lock päälle. Senkin testasin, että jos tuosta nyt valitsee takavedon niin se ihan oikeasti on nopealla ja hitaalla alueella takavetoinen. Ja kun laitat lock päälle niin se valinta on välittömästi päällä. Perin mielenkiintoinen systeemi. Näillä spekseillä sanoisin tuon järjestelmän olevan nyt parempi kuin se perinteinen missä valitaan takaveto, 4wd ja low asento. Koska tuossa voit pitää koko ajan sitä auto asennossa niin se tarvittaessa vetää nelivedolla ja sitä voi pitää vaikka asvaltilla päällä. Ja liikkeelle lähdössä voi tökkää tuon lock asennon päälle niin ei turhaan sudittele jos perässä on esim. traileri kuorman kera talvella. En tiedä miksi tuota ei ole saanut alunperin tuollaisella valinta vivulla jos siellä kuitenkin on nuo ominaisuudet? Koska nyt tuo on mielestäni sellainen mikä se olisi pitänyt olla ja mistä ehkä olisi voinut jopa maksaakin vähän extraa. Ei hajuakaan mitä tuo nelivetojärjestelmä sitten on maksanut lisävarusteena? Mitä tuon asennukseen tulee niin siinä piti tuon uuden namiskuukkelin johtosarja asentaa tuon alkuperäisen namiskuukkelin johtosarjaan kiinni. Niitä ei vedetty poikki vaan yhdistettiin olemassa oleviin. Eli tuon vanhan namiskuukkelin saa sinne takaisin jos haluaa. Lisäksi piti vetää kaksi piuhaa apparin puolelle siihen jalkatilan sivuun. Siellä oli piuhaliitäntöjä, mistä yksi paksumpi piuha piti vetää poikki ja nämä kaksi uutta piuhaa kytkettiin niin, että toinen menee kiinni siihen liittimen päähän ja toinen menee siihen johtosarjan päähän. Vahva veikkaus, että tuo on se millä aktivoidaan se lukko? |
#19
|
||||
|
||||
Täytyy myöntää että olin varsin pessimistinen ajatukselle että sinne noin helpolla saisi
lisäominaisuuksia :O
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sen verran tuntuu olevan väärinymmärryksiä näistä Sorenton nelivetojärjestelmistä tässä ketjussa, että korjaan tähän niitä hieman: Tuossa automaattisessa nelivedossa ei toisiaan ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, mutta tehojakauman lukitus tapahtuu sen sijaan sähkömagneettikytkimellä. Jos tehot haluaa lukita 50-50, joutuu vain vaihtamaan tuohon "low" -tilaan, joka sitten myös laittaa alennusvaihteen päälle. Automaatti tilassa se voi lähettää 50% tehosta etupyörille (teoriassa) jos takapyörät sutii ja vauhtia on tarpeeksi. Siinä yleisemmässä manuaalisessa nelivedossa ei myöskään ole keskitasauspyörästöä, mutta teho jaetaan pelkästään jakolaatikon kautta. Sen vuoksi sitä nelivetoa ei saisi käyttää asfaltilla ollenkaan, muuten kuluttaa voimansiirtoa aika paljon. Etuperä tuossa järjestelmässä kytketään mukaan ilmapumpun painekytkimellä, (jos neliveto ei toimi, tämä usein vikana) joka sitten yhdistää etukardaanin voimansiirtoon. Etuvoimansiirto on siis takaveto-tilassa täysin irrotettu voimansiirrosta. Liitteessä vielä enemmän näistä. |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
Omilla kokemuksilla sanoisin, että toi automaatti neliveto on aivan turhanpäiväinen neliveto vakiona. Mutta kun siihen lisää tuon saksalaisten valitsimen niin johan se paranee huomattavasti. Sen jälkeen se neliveto on sellainen mitä se olisi tehtaalta pitänyt olla. Tosin on edelleen tilanteita, missä toi systeemi ei vaan tahdo toimia vaikka miten laittaa lock asentoa päälle. Tosin pitäs enemmän ajella maaston puolella niin ehkä oppis miten tuolla saavuttaa sen maksimi hyödyn nelivedosta. Se kun on erilailla tehty kuin aikaisemmat maasturit millä maastossa ajeltu. Normi käyttäjä tuskin noita eroja mitenkään huomaa. Nuo muutamat ongelma tilanteetkin olisi todennäköisesti ratkennut ajotapaa muuttamalla. |
#22
|
||||
|
||||
Mistä tuota paranneltua katkaisijaa saa tilattua?
Ei äkkiseltään löytynyt mistään, tai en osannut etsiä oikeilla hakusanoilla. |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
|