Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.11.2019, 20:22
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

SEAT MII ELECTRIC


Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.11.2019, 20:37
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.014
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
Itsellä tulisi mieleen jos oletetaan sähköauton olevan tavanomaista nykyautotasoa, jos kotona lataus käy kätevästi, niin onhan se paljon kätevämpi siltä osin tankkauksen osalta.

Nykyvehkeet on niin monimutkaisia, ettei niiden elinkaari ole yhtä pitkä kuin maasturiharrastajien suosikkivehkeiden.

Näkisin asian niinpäin, että sähkövehje voisi olla se, jolla ajaa eniten ja jättää vanhat muihin käyttötarkoituksiin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2019, 22:11
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Näkisin asian niinpäin, että sähkövehje voisi olla se, jolla ajaa eniten ja jättää vanhat muihin käyttötarkoituksiin.
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.

Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.11.2019, 06:22
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.

Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2019, 07:36
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
Ei tarvitsisi edes kannustaa. Riittäisi, että valtiolle ja vakuutusyhtiöille maksettavat kustannukset säilyisivät samoina silloinkin, vaikka ajaisit osan ajoista ekologisemmalla kipolla - eivätkä nousisi.

Lähtökohtaisesti kulkineeksi kannattaisi valita kuljetustarpeen ja olosuhteiden mukaan sellainen, joka tehtävästä vielä kohtuudella selviää. Jos ja kun tällaista valintaa ei kannata kustannussyistä tehdä, hoidetaan kaikki ajot raskaimman jälkeen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.11.2019, 11:29
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.390
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
Juu, siitä on ihan nyt sitten lakikin tulossa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006295313.html
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.11.2019, 11:50
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Voisin harkita heti kun työpaikalla sähöautojen lataamisesta saadaan joku päätös. Kuitenkin työpaikalla se auto miltein 50% ajastaan on.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.11.2019, 11:24
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.014
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.

Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Mul on kevytkuorma-auto Jumper ja se oli edulinen, mutta yllättäen ayto on viimeajat toiminut puuliiterinä.

Sähköauto olisi hyvä osa aurinkosähkötouhua, jota harrastan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.11.2019, 07:46
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
Itse vaihdoin kakkosauton tälläiseen, eli rouvan käytössä olleen V6 Touareg saa vaihtua Mii:n sisarmalli VW E-Up!iin. Pääosa ajoista lasten kuskaamista 40km alueen sisällä, lapsetkin jo niin isoja ettei mitään hyökkäysvaunuja tai massiivisia turvaistuimia tarvita. Nyt vaan odotellaan että auto valmistuisi tehtaalta :-)

Jälkikäteen mietettynä olisi pitänyt hetki odotella että Seatin hinnottelu paljastuu, volkkarina vähän kalliimpi. Autoahan on sinällään tehty jo vuodesta 2013, nyt isompi uudistus oli tuo akkupaketti ja hintaa n. 10kE pois.

Ainut mikä tuossa mietityttää on toiminta talvella, kun akkupaketissa ei taida olla mitään lämmitystä. Noh kokeilemalla selviää

Viimeksi muokannut dmn : 04.11.2019 07:49
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.11.2019, 12:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
En tiedä onko hyvä perustelu, mut perustelu kuitenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...6382#gs.ednixg
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.11.2019, 12:50
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
En tiedä onko hyvä perustelu, mut perustelu kuitenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...6382#gs.ednixg
Jos Euroopan 300 miljoonaa autoa muuttuisi sähköautoiksi, siitä syntyisi välittömästi n 1.5-3 miljardin tonnin päästöt. Johtuu siitä, että sähköauton, tai lähinnä akuston valmistus aiheuttaa 5-10 tonnia enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistus.

Muutos kannattaisi siis tehdä niin, että janoisimmasta päästä laittaa paaliin autoja, jotka muutenkin jo ovat käyttöiänsä loppuvaiheessa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.11.2019, 13:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Muutos kannattaisi siis tehdä niin, että janoisimmasta päästä laittaa paaliin autoja, jotka muutenkin jo ovat käyttöiänsä loppuvaiheessa.
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.11.2019, 13:54
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Ja bensa-auto biokaasulla. Sitten ollaan taas takaisin lähtöruudussa. Oikeastaan ei tarvitse edes polttoainetta vaihtaa: jos käytössä on sähköauto ja peräkontissa huutaa Kobotan polttoöljyaggregaatti, auto on nollapäästöinen. Tosin ajon aikana ei saa liikaa latailla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.11.2019, 20:57
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.014
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Tuota polttoainetta kokeillut, eikä leimal pakokaasutestikään hullummin mennyt.

Itsellä mieleen tulee, että vuosittain polttoaineeseen tärvääntyvällä rahalla kehittäisi aika tavalla kodin sähkö- ja lämmitysratkaisuja, joilla sähköautoa ladata. Vois aatella, että joka vuosi varaa uuteen ilmalämpöpumppuun jos ei tarvis ostaa polttoainetta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.11.2019, 22:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

En tiijjä, isohkolla mäntämoottorilla haluun ite ajella. Mielellään vaihtoehtoisella polttoaineella, jos/kun bensa ja diisseli on pahasta. Ranskisöljyllä ja maakaasulla on menty vuosikymmen jo.
Pari hybridiäkin kävi pihassa, mut ei jääneet.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.11.2019, 13:53
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

"Kommentti: Sähköauto sopii maaseudulle – mutta ei kaupunkiin!"

https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty SEAT PROFESSIONAL O/M/V Ajoneuvot 3 23.07.2019 08:49
Myydään M: Evinrude electric 60hp ns.sähköperä (Pirkanmaa) Jugga O/M/V Muut 0 30.09.2012 21:43
yamaha 40 hv 2t electric kampuran stefa kersantti Chit-Chat 0 02.08.2011 18:06
Myydään / Vaihdetaan seat 5.7V8 44 boggerit toyota bj 40 O/M/V Ajoneuvot 0 25.07.2010 19:23
Lincoln Electric hitsauskoneet Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.10.2008 07:23


Sivu luotu: 22:43 (GMT +2).