Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.11.2019, 13:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Muutos kannattaisi siis tehdä niin, että janoisimmasta päästä laittaa paaliin autoja, jotka muutenkin jo ovat käyttöiänsä loppuvaiheessa.
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2019, 13:54
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Ja bensa-auto biokaasulla. Sitten ollaan taas takaisin lähtöruudussa. Oikeastaan ei tarvitse edes polttoainetta vaihtaa: jos käytössä on sähköauto ja peräkontissa huutaa Kobotan polttoöljyaggregaatti, auto on nollapäästöinen. Tosin ajon aikana ei saa liikaa latailla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.11.2019, 20:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Tuota polttoainetta kokeillut, eikä leimal pakokaasutestikään hullummin mennyt.

Itsellä mieleen tulee, että vuosittain polttoaineeseen tärvääntyvällä rahalla kehittäisi aika tavalla kodin sähkö- ja lämmitysratkaisuja, joilla sähköautoa ladata. Vois aatella, että joka vuosi varaa uuteen ilmalämpöpumppuun jos ei tarvis ostaa polttoainetta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.11.2019, 22:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

En tiijjä, isohkolla mäntämoottorilla haluun ite ajella. Mielellään vaihtoehtoisella polttoaineella, jos/kun bensa ja diisseli on pahasta. Ranskisöljyllä ja maakaasulla on menty vuosikymmen jo.
Pari hybridiäkin kävi pihassa, mut ei jääneet.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2019, 23:30
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
En tiijjä, isohkolla mäntämoottorilla haluun ite ajella. Mielellään vaihtoehtoisella polttoaineella, jos/kun bensa ja diisseli on pahasta. Ranskisöljyllä ja maakaasulla on menty vuosikymmen jo.
Pari hybridiäkin kävi pihassa, mut ei jääneet.
Ennen vakavastiotettava kulkuneuvo ja maatalouskone oli hevonen. Itsestä tähän hätään ihan kohtuullinen kompromissi olisi, että sähköllä, jota on helppo laittaa akkuun omakotitalossa voi ajaa ja lisäksi voi lämmitellä vaikka ilma webastolla.

Vähän epähoukutteleva ollut sähkövehkeiden tarjonta, mutta jos tässä puheena olevan Seatin saa käytettynä sopuhintaan, miksei voisi harkita. Nelivetomenopelin voisi silloin pyhittää tehtäviin, jossa sen tarvii.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.11.2019, 09:17
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Alkaahan tuo Mii varmasti houkuttelemaan vaikka leasing autona. 10tkm/v sis. huollot, korjaukset (ja katsastus, vaikka ei uutta tarvitse) 223€/kk. Ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiä eikä sitä miten/milloin sähköautojen kulkemista aletaan verottamaan kunnolla. Tällä tasolla verotus ei tule pysymään, koska nythän se on melkein ilmaista lystiä ladata verrattuna perinteiseen.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.11.2019, 09:23
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Alkaahan tuo Mii varmasti houkuttelemaan vaikka leasing autona. 10tkm/v sis. huollot, korjaukset (ja katsastus, vaikka ei uutta tarvitse) 223€/kk. Ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiä eikä sitä miten/milloin sähköautojen kulkemista aletaan verottamaan kunnolla. Tällä tasolla verotus ei tule pysymään, koska nythän se on melkein ilmaista lystiä ladata verrattuna perinteiseen.
Kai tuollaisten yleistyminen tuo käytettyjä kohtuuhintaisia myyntiin.

Itseä kiinnostaisi miten käytetystä sähköautosta saisi jonkinlaisen kodin aurinkosähköakun niin, että virtaa voi käyttää vaikkei autolla ajaisi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.03.2021, 10:26
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Kohta vuosi ajeltu Miillä. Reilu 16 tkm eli yli puolet kaikista ajoista. Enemmän kin olisi miillä voinut ajaa, jos ei ajo-opetuksen takia oli tarvinnut manuaali vaihteista Corollaa. Verot ja vakuutusmaksut pysyneet yhteensä suurin piirteen ennallaan, koska maasturit olleet liikennekäytöstä pois enimmän aikaa, käytössä vain tarvittaessa. Polttoaine kulut huomioiden tullut jopa "säästöä", tuskin kuitenkaan jos pääomakulu huomioidaan, mutta säästää tuota diesel kalustoa, koska pätkä ajot niillä vähentyneet huomattavasti.

Plussat:

Talvella vähemmän johdon kanssa värkkäämistä, ei tarvitse joka ajokerta ladata vaikka kulutus kyllä kasvaa reilusti.

Talvella ei tarvitse moottorin lämmityksiä miettiä.

Pienet polttoaine kulut


Miinukset:

Surkea maavara.

Toimintamatka maantieajossa varsinkin talvella verrattuna tuohon WLTP lukemaan 260 km.


Jos joku miettii sähköauton hankintaa, niin minun kokemus on, että WLTP lukmema pitää olla yli kaksinkertainen siihen matkaan, jonka haluaa yhdellä latauksella ajaa myös kunnon pakkaspäivänä. Jos ei halua lämmityksestä tinkiä tuo kaksinkertainenkaan lukemakaan ei välttämättä riitä ääriolosuhteissa. Jos ajatellaan pitemmälle, niin akun kapasiteetti laskee vuosien kuluessa, joten tilanne huononee.

Aika kaukana ollaan tilanteesta, että suosittelisin sähköautoa ainoaksi autoksi, mutta useamman auton talouteen hyvä vaihtoehto, eli olen ollut tyytyväinen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty SEAT PROFESSIONAL O/M/V Ajoneuvot 3 23.07.2019 08:49
Myydään M: Evinrude electric 60hp ns.sähköperä (Pirkanmaa) Jugga O/M/V Muut 0 30.09.2012 21:43
yamaha 40 hv 2t electric kampuran stefa kersantti Chit-Chat 0 02.08.2011 18:06
Myydään / Vaihdetaan seat 5.7V8 44 boggerit toyota bj 40 O/M/V Ajoneuvot 0 25.07.2010 19:23
Lincoln Electric hitsauskoneet Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.10.2008 07:23


Sivu luotu: 19:22 (GMT +2).