![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Alkaahan tuo Mii varmasti houkuttelemaan vaikka leasing autona. 10tkm/v sis. huollot, korjaukset (ja katsastus, vaikka ei uutta tarvitse) 223€/kk. Ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiä eikä sitä miten/milloin sähköautojen kulkemista aletaan verottamaan kunnolla. Tällä tasolla verotus ei tule pysymään, koska nythän se on melkein ilmaista lystiä ladata verrattuna perinteiseen.
__________________
RASOR |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itseä kiinnostaisi miten käytetystä sähköautosta saisi jonkinlaisen kodin aurinkosähköakun niin, että virtaa voi käyttää vaikkei autolla ajaisi. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kohta vuosi ajeltu Miillä. Reilu 16 tkm eli yli puolet kaikista ajoista. Enemmän kin olisi miillä voinut ajaa, jos ei ajo-opetuksen takia oli tarvinnut manuaali vaihteista Corollaa. Verot ja vakuutusmaksut pysyneet yhteensä suurin piirteen ennallaan, koska maasturit olleet liikennekäytöstä pois enimmän aikaa, käytössä vain tarvittaessa. Polttoaine kulut huomioiden tullut jopa "säästöä", tuskin kuitenkaan jos pääomakulu huomioidaan, mutta säästää tuota diesel kalustoa, koska pätkä ajot niillä vähentyneet huomattavasti.
Plussat: Talvella vähemmän johdon kanssa värkkäämistä, ei tarvitse joka ajokerta ladata vaikka kulutus kyllä kasvaa reilusti. Talvella ei tarvitse moottorin lämmityksiä miettiä. Pienet polttoaine kulut Miinukset: Surkea maavara. Toimintamatka maantieajossa varsinkin talvella verrattuna tuohon WLTP lukemaan 260 km. Jos joku miettii sähköauton hankintaa, niin minun kokemus on, että WLTP lukmema pitää olla yli kaksinkertainen siihen matkaan, jonka haluaa yhdellä latauksella ajaa myös kunnon pakkaspäivänä. Jos ei halua lämmityksestä tinkiä tuo kaksinkertainenkaan lukemakaan ei välttämättä riitä ääriolosuhteissa. Jos ajatellaan pitemmälle, niin akun kapasiteetti laskee vuosien kuluessa, joten tilanne huononee. Aika kaukana ollaan tilanteesta, että suosittelisin sähköautoa ainoaksi autoksi, mutta useamman auton talouteen hyvä vaihtoehto, eli olen ollut tyytyväinen. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
On kyllä mainio kun tuota miitä on tosiaan 2019 saanut 16 000 eurolla ostettua. Nyt muuten täsmälleen samanlainen VW up maksaa muuten 26 000e. Vain 10ke tullut lisää hintaa. En tiedä miksi. Vahva veikkaus, että noiden seattien hinnat ei muuten käytettynä ole pudonnut yhtään mihinkään. Ne on vaan noussut. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Maahantuoja Suomessa tottakai ottaa huomioon valtion sähköauton hankintatuen ja ne kuuluisat romutuspalkkiot. Tyhmähän se on, joka ei ilmaista rahaa ota vastaan. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
En jaksanut ylläolevia lukea. mutta omat kokemukset sähköautoista ovat pelkästään positiivisia.
työmatkat 10-30km suunta sujuu vaivatta. 35kwh akulla ajaa ilman hytin lämmittelyjä ja jäähdyttelyjä komeasti 200-230km ihan normaali nopeuksilla. huomioitavaa: osta ilmalämpöpumpullinen versio. ilp. kuluttaa paljon vähemmän kuin muut. talvella -20c rangen voit suoraan puolittaa. toki kylmällä kopilla pääsee lähes saman mitä kesälläkin. -mökkiin tulee samantein lämmintä, toisin kuin fossiiliautoilla. alkuun tulee vahingossa vinguteltua kumia. vääntöä ei ole paljoa, mutta se tulee heti = kiihtyy hitaissa nopeuksissa hyvin. latausasemia on ylättävän monessa paikkaa. oikeasti lähes jokatoisessa paikassa. -jarrutella ei tarvi sillä B-modella regeneroi agressiivisesti = pysähtyy hyvin. kannattaa välillä muistaa jarrutella kunnolla ettei ryydy. pikalataus riippuu akun lämpötilasta ja muista muuttujista. voi ladata nopeesti tai tosi nopeesti. Osa julkisista latausasemista tosi kalleita. osa edullisia.. miljuuna hajoavaa ja huoltoa tarvitsevaa juttua fossiin verrattuna vähempi. säästät huomattavasti rahaa. 25A pääsulakkeet eivät ole kertaakaan paukkuneet 7.2Kw 2-vaihe kotilatauksella. -ja ihan normaalisti on käytetty hellaa ym. härveleitä. yhteenvetona: en enää ikinä haluaisi ajaa fossiililla. ovat kauheita laitteita. olosuhteiden pakosta (lue lompakon koko) pitää kuitenkin olla iso diesel pikuppi jolla saa vetää isoa kärryä. paras vetokyky on jaggella jolla saa vetää 2500kg mutta hintaa n.60k€
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty SEAT | PROFESSIONAL | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 23.07.2019 08:49 |
Myydään M: Evinrude electric 60hp ns.sähköperä (Pirkanmaa) | Jugga | O/M/V Muut | 0 | 30.09.2012 21:43 |
yamaha 40 hv 2t electric kampuran stefa | kersantti | Chit-Chat | 0 | 02.08.2011 18:06 |
Myydään / Vaihdetaan seat 5.7V8 44 boggerit | toyota bj 40 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 25.07.2010 19:23 |
Lincoln Electric hitsauskoneet | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.10.2008 07:23 |