Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2017, 11:47
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.644
Perusasetus Lisäakun lataus 24v -> 12v

Moro tietäjät.

Nyt olis seuraavanlaista ropleemia tyrkyllä.
Eli millä tavoin olisi helpoin ja kenties järkevin toteuttaa HJn lisäakun lataus? Eli HoJohan pukkaa omaan järjestelmäänsä 24v. Lisäakkuna mulla on peräkopissa ihan normi 12v, jolla käytän mm. kompuraa, autopakastinta ja muita romppeita.. Käyttö on satunnaista ja nyt on ongelmaksi muodostunut se, että pienemmillä ajoilla tuo nykyinen systeemi (invertteri + "älykäs?" automaattilaturi) ei vaan jaksa pelittää. Pidemmällä ajolla lataus pelittää mitenkuten, mutta nurkkapyörityksissä ei sitten huonostikaan.

Olen kaavaillut tuohon autoon jotain smart solenoid -tyyppistä keksintöä, mutta sellaiset käikäleet, joissa olisi tuo 24-12 muunninkin olemassa, ei liene tehtykään.

Kysyin yhdeltä aurinkopaneelikauppiaalta, kuinka toimisi 24-12 aurinkopaneelin lataussäädin tuossa hommassa, mutta vastaus oli, että muuten kyllä, mutta saattaa loppua tehonsieto kesken ja säädin kosahtaa..

Moottorin kylkeen ei haluttaisi lisälaturia mennä tunkemaan, eli nyt jollain riittävän yksinkertaisella systeemillä oleva sähköinen lataussysteemi pitäis kehittää.

Aikanaan, kun aloin tätä lataussysteemiä pohtimaan, niin joku esitti 24v järjestelmästä varastaa latausvirta siltä 12v puolen akulta.. Mutta sitten taas joku toinen tyrmäsi ajatuksen, koska moinen viritys saattaa nuo auton omien akkujen keskinäiset erot jonkunsortin epätasapainoon, mikä taas haittaa laturin toimintaa ja pahimmillaan polttaa diodit...

Mutta jos joku tietää fiksun vastauksen aiheeseen, niin laittaapi ajatusta jakoon.

Kiitos.

__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.06.2017, 11:50
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.036
Perusasetus

Tehokas jännitteenalennin on tuohon käyttöön oikeastaan ainoa vaihtoehto.

Täällä oli vissiin joku tehnyt 100Ampeerin alentimen.
Se kyllä riittää varmasti, kunhan alentimen lähtöjännite on ~14.5V

Tuo on ihan tosi ettei 24V systeemin toiselta akulta saa varastaa sitä 12V:tä. 24V puolen akku kiehuu itsensä hengiltä ja 12V rinnankytketyt akut ei täyty ikinä täyteen saakka.

Viimeksi muokannut Mika_T : 18.06.2017 11:54
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.06.2017, 12:03
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.644
Perusasetus

http://shop.pkys.com/Victron-Energy-...ps_p_2761.html

Onko kellään kokemusta esimerkiksi tuollaisesta vekottimesta? Nähtävästi toimisi myös laturina...
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.06.2017, 14:36
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.284
Perusasetus

mikä ajatuksessa toisesta laturista iskee kynsille? vaikka kuinka miettii muita vaihtoehtoja ja pitää erillistä 12v laturia poissuljettuna vaihtoehtona niin silti se on järkevin, todennäköisesti kustannustehokkain, yksinkertaisin ja toimivin vaihtoehto. toteuttaminen ei kummoisisa vaadi, cnc-rälläkkä, hitsaus- ja porakone. aikaa menee vähämmän kuin nettitilauksen odotteluun

tila ei varmaan aseta rajoitteita toiselle laturille hojarin konehuoneessa. tässä oma viritelmä vuosien takaa jossa virittelin dynawatin generaattorin ( käämitty normi ison boschin kuoriin ), päällä sitten 24v hj61 sisäisellä säätimellä. 12v latureita löytyy paljon pienempiäkin erittäin helposti joissa kuitenkin amperit riittää varmasti tuollaisen 12v hupiakun lataamiseen.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.06.2017, 16:14
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 754
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
http://shop.pkys.com/Victron-Energy-...ps_p_2761.html

Onko kellään kokemusta esimerkiksi tuollaisesta vekottimesta? Nähtävästi toimisi myös laturina...
Hinta on ainakin kohdallaan, kokeileppa miten pelaa!

Juurikin tätä varten ja tähän käyttöön tuli tosiaan kehiteltyä tämä: https://tldr.fi/2016/07/15/24-vdc-to...-dc-converter/ ja niitä on nyt myyty hintaan 350e sis. alv sitä tahtia kun suinkin ehtii tekemään, eli kasataan käsityönä suomessa muun työn ohessa. Jos haluat tällaisen, ei saa olla kiire...

Kun kehitystyö oli vielä käynnissä, olikin jo kiinanpojalle tullut myyntiin "vastaavaa" 100A alenninta. Pakkohan se oli tilata ja todeta käyttökelvottomaksi tuossa akunlataushommassa. Ehkä suurin miinus noissa kaupallisissa tuotteissa on se, että nuo ei katkaise 12V järjestelmää irto 24V systeemistä. Eli kun esimerkiksi katkaistaan 24V järjestelmän akut irti päävirtakytkimellä, alkaa 12V järjestelmän akku syöttämään alentimen läpi sähköä 24V järjestelmään. Lisäksi itselle riitti ensimmäinen oikosulkuun palanut kaupallinen moskatuote, eli hajotessaan alkoi sitten syöttämään 24V 12V järjestelmään, hajottaen radiot yms, tuli varsin kalliiksi. Omasuunnittelussa on otettu itse alentimenkin hajoaminen huomioon, jolloin erillinen vikapiiri kytkee lähdön irti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.06.2017, 17:21
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 748
Perusasetus

Kyllä helpommalla pääsee ku laittaa sen 12v laturin itellä oli honda accortin 80a laturi jossa oli valmiina kiila hihnapyörä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.06.2017, 08:34
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.129
Perusasetus

Piiparin linkissä mainittu invetteri todella toimi, hintaa toki kertyy enemmän kuin "purkamolta loydetyn nuffin vanhan" laturin asentamiselle,

toiminta varmuus on huippua, laitteen saa asennettua kuivaan paikkaan, pienikoko puolustaa paikkaansa.
käyttökytkin voidaan sijoittaa kojelautaan niin ei tarvi olla käden ulottuvilla koko laite.

Omassa järjestelmässä on ko.tuote toimii täydellisesti. Asiakkaan BW206:ssa myös, ei moitteen sanaa.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.06.2017, 08:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 3.933
Perusasetus

Volvossa ei oikein ollut tilaa toiselle laturille ohjaustehostimen pumpun asentamisen jälkeen, joten tuommonen Piiparin alennin on siellä syönyttäny 12v järjestelmän laitteita pari vuotta. Eikä sillä ole väliä, onko siellä 12v järjestelmässä akkua tai ei, niin virta on riittänyt.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.06.2017, 18:26
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.644
Perusasetus

Noniin.. Olin yhteydessä myyjään ja hänen suosituksella tilasin tuommoisen värkin

https://verkkokauppa.adita.fi/verkko...e-b-24-12v-15a

Noita on kuulemma aika paljon (mene ja tiedä) käytössä venepuolella hupiakkujen lataukseen. Saa nähdä tuliko latastua räpylä siihen kuuluisaan orgaaniseen, mutta toisaalta, kuultuaan meikäläisen hupiakun tarpeet, niin myyjä kyllä tuota alkoi suosittelemaan. Tuo on tosiaan vain 15 ampeerinen, joten mitään valtakulutuksia ei korvaa, mutta eipä tuossa HoJon taka-akussa nyt niin suurta virtamenekkiä ole, etteikö tuo kuulemma riittäisi vallan hyvin.

Tuo värkki kuulemma toimii älyreleen tavoin siten, että se tunnistaa auton oman latausjännitteen nousun, jonka jälkeen alkaa pukkaamaan virtaa lisäakulle. Eli mitään senkummempia lisäkatkaisimia ei tuohon tarvisi kytkeä. Ja antaa kuulemma auton pääakut olla rauhassa silloin kun auton oma lataus ei pukkaa virtoja.. Mene ja tiedä.

Luulen, että joskus loppuviikosta tai viimeistään ensi viikon vapailla minusta tulee tämän asian suhteen vähän viisaampi. Laittelen kokemukset (positiiviset / negatiiviset) näkyville, jahka niitä kertyy.

Toivottavasti nyt ei ihan susiostos ole...
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
Vastaus

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook
  • Submit Thread to Twitter
  • Submit Thread to Google Plus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
B 24v ---> 12v Razzle Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2013 11:58
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v Jouni_S O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.11.2011 10:14
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v bj45lava O/M/V Muut 5 21.10.2007 08:10
M: Jännitteenalentimet 24V->12V MK O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2006 21:48
O: 24V->12V 10 ampeeria! p3ku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2006 22:02


Sivu luotu: 09:49 (GMT +3).