Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2017, 11:03
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

http://shop.pkys.com/Victron-Energy-...ps_p_2761.html

Onko kellään kokemusta esimerkiksi tuollaisesta vekottimesta? Nähtävästi toimisi myös laturina...

__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.06.2017, 13:36
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.714
Perusasetus

mikä ajatuksessa toisesta laturista iskee kynsille? vaikka kuinka miettii muita vaihtoehtoja ja pitää erillistä 12v laturia poissuljettuna vaihtoehtona niin silti se on järkevin, todennäköisesti kustannustehokkain, yksinkertaisin ja toimivin vaihtoehto. toteuttaminen ei kummoisisa vaadi, cnc-rälläkkä, hitsaus- ja porakone. aikaa menee vähämmän kuin nettitilauksen odotteluun

tila ei varmaan aseta rajoitteita toiselle laturille hojarin konehuoneessa. tässä oma viritelmä vuosien takaa jossa virittelin dynawatin generaattorin ( käämitty normi ison boschin kuoriin ), päällä sitten 24v hj61 sisäisellä säätimellä. 12v latureita löytyy paljon pienempiäkin erittäin helposti joissa kuitenkin amperit riittää varmasti tuollaisen 12v hupiakun lataamiseen.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.06.2017, 15:14
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
http://shop.pkys.com/Victron-Energy-...ps_p_2761.html

Onko kellään kokemusta esimerkiksi tuollaisesta vekottimesta? Nähtävästi toimisi myös laturina...
Hinta on ainakin kohdallaan, kokeileppa miten pelaa!

Juurikin tätä varten ja tähän käyttöön tuli tosiaan kehiteltyä tämä: https://tldr.fi/2016/07/15/24-vdc-to...-dc-converter/ ja niitä on nyt myyty hintaan 350e sis. alv sitä tahtia kun suinkin ehtii tekemään, eli kasataan käsityönä suomessa muun työn ohessa. Jos haluat tällaisen, ei saa olla kiire...

Kun kehitystyö oli vielä käynnissä, olikin jo kiinanpojalle tullut myyntiin "vastaavaa" 100A alenninta. Pakkohan se oli tilata ja todeta käyttökelvottomaksi tuossa akunlataushommassa. Ehkä suurin miinus noissa kaupallisissa tuotteissa on se, että nuo ei katkaise 12V järjestelmää irto 24V systeemistä. Eli kun esimerkiksi katkaistaan 24V järjestelmän akut irti päävirtakytkimellä, alkaa 12V järjestelmän akku syöttämään alentimen läpi sähköä 24V järjestelmään. Lisäksi itselle riitti ensimmäinen oikosulkuun palanut kaupallinen moskatuote, eli hajotessaan alkoi sitten syöttämään 24V 12V järjestelmään, hajottaen radiot yms, tuli varsin kalliiksi. Omasuunnittelussa on otettu itse alentimenkin hajoaminen huomioon, jolloin erillinen vikapiiri kytkee lähdön irti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.06.2017, 16:21
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 973
Perusasetus

Kyllä helpommalla pääsee ku laittaa sen 12v laturin itellä oli honda accortin 80a laturi jossa oli valmiina kiila hihnapyörä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.06.2017, 07:34
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.244
Perusasetus

Piiparin linkissä mainittu invetteri todella toimi, hintaa toki kertyy enemmän kuin "purkamolta loydetyn nuffin vanhan" laturin asentamiselle,

toiminta varmuus on huippua, laitteen saa asennettua kuivaan paikkaan, pienikoko puolustaa paikkaansa.
käyttökytkin voidaan sijoittaa kojelautaan niin ei tarvi olla käden ulottuvilla koko laite.

Omassa järjestelmässä on ko.tuote toimii täydellisesti. Asiakkaan BW206:ssa myös, ei moitteen sanaa.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.06.2017, 07:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Volvossa ei oikein ollut tilaa toiselle laturille ohjaustehostimen pumpun asentamisen jälkeen, joten tuommonen Piiparin alennin on siellä syönyttäny 12v järjestelmän laitteita pari vuotta. Eikä sillä ole väliä, onko siellä 12v järjestelmässä akkua tai ei, niin virta on riittänyt.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.06.2017, 17:26
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Noniin.. Olin yhteydessä myyjään ja hänen suosituksella tilasin tuommoisen värkin

https://verkkokauppa.adita.fi/verkko...e-b-24-12v-15a

Noita on kuulemma aika paljon (mene ja tiedä) käytössä venepuolella hupiakkujen lataukseen. Saa nähdä tuliko latastua räpylä siihen kuuluisaan orgaaniseen, mutta toisaalta, kuultuaan meikäläisen hupiakun tarpeet, niin myyjä kyllä tuota alkoi suosittelemaan. Tuo on tosiaan vain 15 ampeerinen, joten mitään valtakulutuksia ei korvaa, mutta eipä tuossa HoJon taka-akussa nyt niin suurta virtamenekkiä ole, etteikö tuo kuulemma riittäisi vallan hyvin.

Tuo värkki kuulemma toimii älyreleen tavoin siten, että se tunnistaa auton oman latausjännitteen nousun, jonka jälkeen alkaa pukkaamaan virtaa lisäakulle. Eli mitään senkummempia lisäkatkaisimia ei tuohon tarvisi kytkeä. Ja antaa kuulemma auton pääakut olla rauhassa silloin kun auton oma lataus ei pukkaa virtoja.. Mene ja tiedä.

Luulen, että joskus loppuviikosta tai viimeistään ensi viikon vapailla minusta tulee tämän asian suhteen vähän viisaampi. Laittelen kokemukset (positiiviset / negatiiviset) näkyville, jahka niitä kertyy.

Toivottavasti nyt ei ihan susiostos ole...
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.07.2017, 15:34
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Noniin.. Päivitystä tähänkin.

Eli asensin tuon Sterlingin ja näyttäähän se pelaavan, niinku luvattu.

Eli laite on kytketty auton pääakkuun ja imee sisäänsä 24 volttia. Laitteelta puolestaan lähtee kaksi johtoa hupiakulle (+ ja -).. Jostain syystä kummassakin hupiakun johdossa on sulakkeet, mutta väliäpä tuolla.

Laite toimii aika näppärästi. Kun päävirtakytkimen (olen asentanut HoJoon semmoisen) pistää päälle, laite käynnistyy ja käy läpi jonkunsorttisen tarkastusohjelman ja lopulta alkaa pukkaamaan taka-akulle jotain 12.5 - 13.3 volttia. Kun auton käynnistää ja laite tunnistaa latausjännitteen nousun pääakuilla, alkaa se pukkaamaan taka-akulle 14.3 volttia.. Ja latauksen aikana vekotin ilmeisesti haistelee virrankulutusta ja ladattavan akun tilaa automaattisesti ja ilmoittaa parilla LEDillä, että missä mennään.
Kun auton sammuttaa ja auton latausjännite laskee, jää laite odottelemaan ja antaa taka-akuille hieman reilun 13 volttia. Jos kahteenkymmeneen minuuttiin ei latausjännite nouse, laite sammuttaa itsensä.
Kun auton käynnistää uudelleen ja latausjännite nousee, herää laite automaattisesti ja alkaa lataamaan taka-akkua.

Pelottavan yksinkertaista. Vain aika näyttää, miten tuo värkki alkaa käytössä pelittämään, mutta toistaiseksi vaikuttaa lupaavalta.

Tuon laitteen älyyn on ohjelmoitu erilaisia lataustoimintoja erilaisille akuille ja niitä toimintoja voi laitteen mukana olevalla pienellä magneetilla valita. Eli siinäkin mielessä hyvin helppoa ja käytännönläheistä.

Mukana tulee englanninkieliset ohjeet, joista kyllä saa selvää, jos lontoonmurre vähänkään taipuu.

Ja ihan positiivisena seikkana esimerkki siitä, kun alkuperäinen taka-akku oli ottanut ja kuollut, niin tuo laite yritti aikansa ladata sitä paskaa akkua, jonka jälkeen se ilmoitti menevänsä nukkumaan, todettuaan latauksen toivottomaksi. Eli tuo värkki ei ihan hullun pakolla pukkaa virtaa sulamiseensa asti, vaan liikaa lämmettyään samuttaa itsensä, eikä esimerkiksi posauta ladattavaa akkua tai muutoin keitä sitä.

Ja jos ei uskalla luottaa laitteen automaattisuuteen, niin johdotuksessa on myös herätepiuhat, jotka voi kytkeä esimerkiksi auton sytytysvirtaan tai vaikka erilliselle katkaisimelle. Mutta jos luottaa siihen, että vekotin toimii, niinkuin on luvattu, niin piuhat (musta ja keltainen) kun jättää kytkemättä mihinkään, laite toimii automaattisesti.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto

Viimeksi muokannut Nalle : 05.07.2017 15:38
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
B 24v ---> 12v Razzle Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2013 10:58
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v Jouni_S O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.11.2011 10:14
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v bj45lava O/M/V Muut 5 21.10.2007 07:10
M: Jännitteenalentimet 24V->12V MK O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2006 21:48
O: 24V->12V 10 ampeeria! p3ku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2006 22:02


Sivu luotu: 09:20 (GMT +2).