Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.07.2021, 08:13
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 43
Perusasetus

Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.

Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia
Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää
https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/
Pitää olla lämmitin
Rangaistus tulee hinnassa...

Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu:
Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/

Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.07.2021, 23:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Liitän linkieksi yhden "LiFePo" akkujen myyjän nettisivut.


Ainakaan linkin akkukauppiaan akkuja ei saa ladata edes alkuperäisten akkujen virralla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Noita on nyt viimeaikoina tullut suht paljon kun hupi käyttöön tarkoitetut akut päivittyy LifePo akuiksi, ja niiden ottama latausvirta voi olla satoja ampeereja joka polttaa useimmat autojen laturit, joten väliin tarvitaan tuollainen "virranrajoitin" joka voi samalla hoitaa jännitteen muutoksenkin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Siis epäilen, että vuonna 2021 LiPo kennoja kytketään ilman elektroniikkaa/sulakkeita yhtään mihinkään, varsinkaan autojen hupiakuiksi.

Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia
Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää
https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/
Pitää olla lämmitin
Rangaistus tulee hinnassa...

Tällä hetkellä paras on Lithium Titanate Battery (LTO Battery) joka kestää rääkkiä ihan toisella tavalla mutta on kallis ratkaisu:
Toisaalla= https://www.lithium-titanate-battery.com/applications/

Yhteistä näille on paino, puolet vähemmän vastaan lyijy-akku samaan Ah verraten
Maksimi jatkuva latausvirta on puolet amppeerituntimäärästä?
https://www.suomenakut.fi/storage/pr...4bdf1677c7.pdf

ja samoin purkaus virta on k.o 100 Ah akulla 50 Amppeeria, toki 10 sekunttia voidaan ottaa tuplat.... (normi lyijy- akulla otetaan yli 5x Ah määrä, ja -18 asteen pakkasessa....)

Noilla tiedoilla, mitä nettisivulla on, en ostaisi Esim. autoon Webaston käyttöön, vaikka hinta olisi alle puolet....
(Yllätys minulle, että noinkin hyvin selvisi.... muutaman vuoden kuluttua voi olla todella suuri tekijä Aurinkopaneelien akkuina, jos "elinikä-" on suuruusluokkaa luvatusta?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.07.2021, 08:51
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 43
Perusasetus

Uuden kemian akuissa on ihan selkeä akillen kantapää:
- Sisäinen lämpötila mikä rajoittaa ajoneuvokäyttöä arktisella alueella (juu, me kuulumme siihen), eri valmistaja antaa omat rajoitteet esim. +-0<->+60
- Lataus pitää olla älykkään laturin kautta, nämä linkit kannattaa katsoa https://www.victronenergy.com/blog/2...rging-lithium/

Toisaalta tuo DOD on ihan muuta lyijyakkuun verrattuna, akkuvalmistajat kilpailee kuka saa tehtyä akun missä on lähes 90% "hyötysuhde"
Aurinkopaneelijärjestelmiin paras, pienet virrat ulos ja pienet virrat sisään...

Minun valinta ajoneuvoon varusteakuiksi on uusin hiili-lisäyksellä oleva akku, on juuri tullut markkinoille. Autotarvikeliikkeet myyvät. Ei sovellu start/stop akuiksi
Siinä on huomattava määrä lisää tyhjennys/lataus-syklejä
Ja hinta on ihan järkevä?, halvin oli kesällä 99€/ 100Ah nimellä Carbon;-)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.07.2021, 22:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja mikä on tuo akku?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Uuden kemian akuissa on ihan selkeä akillen kantapää:
- Sisäinen lämpötila mikä rajoittaa ajoneuvokäyttöä arktisella alueella (juu, me kuulumme siihen), eri valmistaja antaa omat rajoitteet esim. +-0<->+60
- Lataus pitää olla älykkään laturin kautta, nämä linkit kannattaa katsoa https://www.victronenergy.com/blog/2...rging-lithium/
...........

Minun valinta ajoneuvoon varusteakuiksi on uusin hiili-lisäyksellä oleva akku, on juuri tullut markkinoille. Autotarvikeliikkeet myyvät. Ei sovellu start/stop akuiksi
Siinä on huomattava määrä lisää tyhjennys/lataus-syklejä
Ja hinta on ihan järkevä?, halvin oli kesällä 99€/ 100Ah nimellä Carbon;-)
Se, että ei sovellu nykyautoon, juurikin tuon start-stop puuttuvan ominaisuuden vuoksi; ei ihmetytä yhtään....
En ole koskaan omistanut yhtään uutta/uudehkoa ns. start-stop- akkua;
Akut maksaa tuplat+ mitä edellisen sukupolven akut.
ja kestoikä on pari-kolme vuotta....

Ja minun kalustosta (autot, vene, traktori yms) nuo akut päätyy kierrätykseen keskimäärin jopa noin 10v ikäisenä...

Pistäppä linkki, mistä noita saa ostaa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.08.2021, 11:45
Moggen:n Avatar
Moggen Moggen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.21
Sijainti: LänsiUusimaa
Viestit: 43
Perusasetus

https://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-premium/
Kovaa mainosta mutta olen jo viime vuodesta lukenut noista ja numerot vaikuttaa hyviltä
Carbon akut haulla saa muitakin, lähinnä puolassa valmistettuja?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.08.2021, 22:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mitä tarkoittaa "ajoneuvon Lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut"?


Minun käsittääkseni tarkoitetaan Sähköautojen ajoakun lisänä olevaa akkua, jolla auton kaikki "tavallisen auton sähkölaitteet toimivat", siis valot, vilkut stereot ja tuuletus.

Ja näissä sähköautoissa on ajoakunkin kanssa juurikin tuo ongelma, että niitä ei voi jättää kovilla pakkasilla viikoksi ilman latausta, jos pitää päästä liikenteeseen heti.

star-stop autojen apuakut taitaa olla Lyijyakkuja? (Siis AMG, kuten myös nuo starttiakut)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti

Akkujen osalta alkaa näyttää hyvältä turvallisuudessa, lähes kaikki ajoneuvoon lisälaitekäyttöön tarkoitetut akut on LiFePo4 tyyppiä ja ovat kohtuudella turvallisia
Mutta meidän ilmastoon eivät sovellu suoraan, pakkasessa ei parane käyttää
https://techmoment.net/lifepo4-vs-lithium-ion/
Pitää olla lämmitin
----------------------------------------------------
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
https://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-premium/
Kovaa mainosta mutta olen jo viime vuodesta lukenut noista ja numerot vaikuttaa hyviltä
Carbon akut haulla saa muitakin, lähinnä puolassa valmistettuja?
Carbon- akut on lyijyakkuja.

Ja tuo Exide Premium- on tuttu tapaus; "Katumaasturissa" on ollut jo pari vuotta, ja veneeseen ostin pari kuukautta sitten; en tiedä onko nuo "carbon-" akkuja, mutta hyvin ottavat virtaa vastaan myös kylmänä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
B 24v ---> 12v Razzle Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2013 10:58
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v Jouni_S O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.11.2011 10:14
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v bj45lava O/M/V Muut 5 21.10.2007 07:10
M: Jännitteenalentimet 24V->12V MK O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2006 21:48
O: 24V->12V 10 ampeeria! p3ku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2006 22:02


Sivu luotu: 12:33 (GMT +2).