Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.01.2015, 19:37
manuliitto manuliitto ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 31.10.11
Sijainti: Sirkka
Viestit: 28
Perusasetus

Rangen kardaaniin lisää liikerataa


Eli kaikkien korotusten ja muiden jälkeen ei nivelissä riitä enää liikerata. Perä vaihettu dana 44:seen niin se pää ok mut laatikon päähän tavis lisää kovasti. Kardaanin laippaa vingulla jo aukasin siitä laakerien kohaltä sen mitä uskalsin sekä laatikon laippaan tein kolot rälläkällä siihen neula laakerin kohalle. Melkeen riittää jo kun pikkusen iskareilla rajottaa jousoa.
Oisko jossain kikottimessa notkeempia kardaaneja jokka kohttuella istus classik rangeen?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.01.2015, 20:31
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

En tiedä passaako noista mikään pituuden puolesta, kun ei suoraan ole Rangen V8 malliin tarkoitettuja:

http://www.paddockspares.com/off-roa...ropshafts.html

Tuosta vois käsittää että passaa ainakin 86 - 91 ?pensa? rangeen (300tdi ei vielä ollut rangessa):

http://www.johncraddockltd.co.uk/ran...1986-1991.html


Mihin sitten tarvii niin isoja joustoja/korotuksia, ettei vakio kardaanit riitä, sitä voidaan varmaan keskustella.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 14.01.2015 20:55
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.01.2015, 21:16
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Ei ole tuplanivel kardaanissa juurikaan eroa rangen vakioon etukardaaniin liikeradan puolesta. Tuplanivelellä saapi varmaan lisää kestoa. Ittellä oottaa tallin lattialla uusi tuplanivelellä oleva kardaani ja kun vertailin vakioon niin ei ole juurikaan eroa. Joutuu itekki vähän hinkaamaan uutta kardaania että saapi paremmin ulosjoustoja autosta irti.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.01.2015, 07:30
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 Näytä viesti
Ei ole tuplanivel kardaanissa juurikaan eroa rangen vakioon etukardaaniin liikeradan puolesta. Tuplanivelellä saapi varmaan lisää kestoa. Ittellä oottaa tallin lattialla uusi tuplanivelellä oleva kardaani ja kun vertailin vakioon niin ei ole juurikaan eroa. Joutuu itekki vähän hinkaamaan uutta kardaania että saapi paremmin ulosjoustoja autosta irti.
itsellä tuli 4" korotuksen jälkeen etukartaanin vaihto eteen,kuopasta ku ajoi tiellä että jousitus sopivasti eli ni laatikon puoleisesta ristikosta alkoi jurina kuulua....nyt on discon kartaani tuplanivelellä eikä mitään onkelmia maastossa tai tiellä,itse en kyllä sen kummemmin vertaillut niitä kardaaneja et kuin paljon eroavat toisistaan...taka kardaanista en osaa sanoa mitään ku itellä aivan vakio
kardaani takana eikä kyllä tuolla nostolla ole ollut ongelmia...
__________________
RRC -87
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2015, 02:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Tuplaristikollinen kardaani (tai molempiin päihin, jos tarve vaatii) ja pinionikulmat kohdilleen, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tuskin Rangessa pitäisi tulla ongelmia, jos ei tule reilusti lyhyemmällä akselivälillä olevassa Jeepissäkään.

Tavallinen kardaani kestää ~10° kulman, jos avartaa laippoja/ yokeja niin kestää jurisematta vähän enemmän hetkellisesti - pitkäkestoisesti sen sijaan yleensä ei. Tuplaristikollinen ei sinällään kestä yhtään sen suurempaa kulmaa, mutta tuplaristikon takia siinä on käytännössä vakionopeusnivel - ja kun pinionikulman säätää sille oikeaksi, niin kulma loivenee suunnilleen puoleen verrattuna tavalliseen kardaaniin -> toimii siksi reilusti isommilla korotuksilla kuin tavallinen kardaani.


Se mitä kannattaa tarkistaa korotusten yhteydessä autossa kuin autossa on pinioni- ja kardaanikulmat. Usein kardaani ei ole käyttöalueensa ulkopuolella, mutta jos kulmat on liikaa viturallaan niin kardaani täristää likipitäen varmasti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään lisää rangen osia ola O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.04.2014 12:41
murrosnivel kardaaniin? Tekniikka & Jutustelu 9 30.03.2008 13:28
Kardaaniin sovitelaippa ROCKY Tekniikka & Jutustelu 10 10.02.2008 09:13
Kardaaniin ristikko JiiPee Tekniikka & Jutustelu 0 03.11.2005 20:30
Lisää Rangen tyyppivikoja Tekniikka & Jutustelu 0 25.08.2003 23:24


Sivu luotu: 10:25 (GMT +2).