![]() |
Rangen kardaaniin lisää liikerataa
Eli kaikkien korotusten ja muiden jälkeen ei nivelissä riitä enää liikerata. Perä vaihettu dana 44:seen niin se pää ok mut laatikon päähän tavis lisää kovasti. Kardaanin laippaa vingulla jo aukasin siitä laakerien kohaltä sen mitä uskalsin sekä laatikon laippaan tein kolot rälläkällä siihen neula laakerin kohalle. Melkeen riittää jo kun pikkusen iskareilla rajottaa jousoa.
Oisko jossain kikottimessa notkeempia kardaaneja jokka kohttuella istus classik rangeen? |
En tiedä passaako noista mikään pituuden puolesta, kun ei suoraan ole Rangen V8 malliin tarkoitettuja:
http://www.paddockspares.com/off-roa...ropshafts.html Tuosta vois käsittää että passaa ainakin 86 - 91 ?pensa? rangeen (300tdi ei vielä ollut rangessa): http://www.johncraddockltd.co.uk/ran...1986-1991.html Mihin sitten tarvii niin isoja joustoja/korotuksia, ettei vakio kardaanit riitä, sitä voidaan varmaan keskustella. |
Ei ole tuplanivel kardaanissa juurikaan eroa rangen vakioon etukardaaniin liikeradan puolesta. Tuplanivelellä saapi varmaan lisää kestoa. Ittellä oottaa tallin lattialla uusi tuplanivelellä oleva kardaani ja kun vertailin vakioon niin ei ole juurikaan eroa. Joutuu itekki vähän hinkaamaan uutta kardaania että saapi paremmin ulosjoustoja autosta irti.
|
Lainaus:
kardaani takana eikä kyllä tuolla nostolla ole ollut ongelmia...:confused: |
Tuplaristikollinen kardaani (tai molempiin päihin, jos tarve vaatii) ja pinionikulmat kohdilleen, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tuskin Rangessa pitäisi tulla ongelmia, jos ei tule reilusti lyhyemmällä akselivälillä olevassa Jeepissäkään.
Tavallinen kardaani kestää ~10° kulman, jos avartaa laippoja/ yokeja niin kestää jurisematta vähän enemmän hetkellisesti - pitkäkestoisesti sen sijaan yleensä ei. Tuplaristikollinen ei sinällään kestä yhtään sen suurempaa kulmaa, mutta tuplaristikon takia siinä on käytännössä vakionopeusnivel - ja kun pinionikulman säätää sille oikeaksi, niin kulma loivenee suunnilleen puoleen verrattuna tavalliseen kardaaniin -> toimii siksi reilusti isommilla korotuksilla kuin tavallinen kardaani. Se mitä kannattaa tarkistaa korotusten yhteydessä autossa kuin autossa on pinioni- ja kardaanikulmat. Usein kardaani ei ole käyttöalueensa ulkopuolella, mutta jos kulmat on liikaa viturallaan niin kardaani täristää likipitäen varmasti. |
Sivu luotu: 14:44 (GMT +2). |