![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Autovahvisin kuumenee.Kysytäänpä täältä ekana jos tääl on tietäviä hifistejä. Eli laittelin kaverilta saadun autovahvistimen autoon. n. 10 minuuttia kuuntelin ja säätelin vahvistinta. Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8" Siinä ajassa vahvistin lämpesi kuumaksi. Ei lämmin vaan todella kuuma. Mistähän asioista semmoinen lämpeneminen voi johtua? Mitä kannattaa tarkistaa ekana? Edellinen denverin vahvistin teki samoin ja lopulta paloi. Nykyinen vahvistin sony xplod 220w
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day" |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ensimmäisenä kannattaa laskea volyymia. Vahvistin lämpenee kovaa soitettaessa jopa yllättävän paljon ja jäähdytys pitäisi hoitua sen kuoren kautta. Sillattuna lämmöntuotto on vielä pahempaa. Ja jos vielä halutaan lisää löylyä niin kytketään elementtejä rinnakkain jolloin niiden vastus lähestyy oikosulkua. Eli rajaa luukutukseen tai lisää reikiä ja puhallin...tai sitten vaan isompi vahvistin niin riittää vähempi kiusaaminen.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minkäsmoinen 8" subbari siellä on? Onko sen elementti kunnossa?
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ensimmäisenä tulee mieleen, et onko vahvistin edes sillattavissa?
Mites maadoitus onko vahvarin rungossa? Kaikki vahvistimet ei kestä/ole suunniteltu rungosta maadoittamaan Kaverilla hajosi vahvari kun oli ruuveilla kiinni kontinlattiassa.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vahvistin on sillattava. Kaksi kanavainen.
Subbarista ei ole tietoa minkämerkkinen. En ole itse asennuksia tehnyt. Ajattelin vaan kun tää kaverilta saatu vahvistinkin kuumenee rajusti. Testatessa vahvistin oli penkillä. eli ei runkokosketusta muutakuin - piuhan kautta. Taidan seuraavaks rekentaa johdotukset uusiksi kun virtapiuhat 4mm2 kaapelia. Ja muihin kytkentöihin verrattuna voi olla vikaa johdotuksissa. ![]() Sulakkeista ja maadoituspisteestä ei tietoa. Vaikuttaako virran vähyys millään lailla? Edellisessä autossa 8" jbl ja pieni vahvistin ei lämmennyt vaikka kuinka huudatti. Täytyy myös tutkia toi subi että minkämerkkinen siel on ja kokeilla vaikka toisella subilla.
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day" |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.
__________________
Harbor Cruisers |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuon kun lukee ajatuksen kanssa, välttyy monelta laiterikolta:
http://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen Eli radiosta kaikki loudnesit ja bassonkorostukset veks, siitä on hyvä lähteä säätämään yliohjaamatta vahvistinta. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo lähinnä on saanut pyöritellä päätä kun tutkinut edellisen omistajan kytkentöjä.
Joo pitää paksummat piuhat vetää ja sulakkeet kuntoon. Ehkä suosiolla viskaan ton subin mäkeen ja parempaa tilalle. Tarkoitus ei ole huudattaa jatkuvasti. Vaan saada vähän parempaa basson toistoa.
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day" |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.
Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
tuo alijännitehän sen varmaan on edellisenkin rikkonut, ja vielä jos sattuu olemaan joku alle 4ohm movaääninen perässä sillattuna niin varmat savut.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa. Mutta tuohon kysymykseen minkä takia lämpenee niin johtuu selvästi virran puuttesta, vahvistin joutuu käymään koko ajan ylitehoilla kun ei saa virtaa, erittäin hyvä keino hajottaa vahvari. Eli paksumpaa virtakaapelia ja hyvät maadotukset. Ja ne superbassboostit ja loudnesit pois soittimesta ja vahvarista |
#12
|
||||
|
||||
![]()
ja muistaa siten siinä johtoja vedellessä sekin asia että se sähkö tulee laturista sinne auton akkuun, ja jännite siellä akussa on niiden kahden navan välillä joten vaikka vahvistin olisi siellä kontissa hyvinkin maadoitettu jostain turvavyön pultista koriin ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mut mikä se tommonen Sonyn äxplöd 220W -vahvistin on, eiks tuo oo kaiutinmalli? ![]() Lainaus:
Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No kuitenkin, tuolle luvataan sillattuna 1x500w RMS ja sulakkeet on 2x40A. Akulta vahvistimelle kertyy yleensä monta metriä matkaa, jolloin noilla virroilla suositus on 35mm2 kaapelia. Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.
__________________
Harbor Cruisers |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan tämmönen pääte.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
monissa autoissa nähnyt että se kaapeli on luokkaa 8-12mm2 ja mm. yhdestä hondasta pojat aikanaan sai semmosen hehkumaan ja sulamaan kun ihmetelivät mikä on kun ei soi tarpeeksi vaikka ei ollut tiemmä 20cm pidempi. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Sony XM-2200GTX Sony XM-ZR602 Aika kaukaa haettu, mutta aivan sama mulle mikä siellä käryää. ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis kyllähän se vaan kuumenee ihan normivolumellakin ja on ihan normalia et vahvari on niin kuuma et kättä ei kestä laittaa, sitä vartenhan ne rivat siinä on, et se lämpö siirtyy pois laitteesta.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Otimpa tuossa ihan silkasta mielenkiinnosta pienen testikuuntelun jotta voin todeta tuon väitteeni ettei lämpene. Eli "kuuntelin" sellasen puolituntia humppaa äänentasolla vakava kuulovaurioriski.
Vahvarina noin kilowatin nelikanavainen GZ josta puolet subille ja toinen puoli erillissarjalle. Johdotus pääakulta noin 5m pitkä 50mm2 blokille josta 35mm2 menee toiselle akulle, blokilta noin metrin mittainen 20mm2 johto vahvarille. Johdot kunnon kuparikaapelia. Alkuun noin 20 minuuttia perushumppaa, vahvari pysyy täysin kädenlämpöisenä/ hieman viileämpänä. Loppu 10 minuuttia pendulumia jossa vahvistin käyttää kunnolla virtaa, lämpenee jonkin verran enemmän, ei lähelläkään polttavan kuuma. Virtajohto pysyy täysin kylmänä. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
sony on todella surkia autovehkeissä
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa. Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi. Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin. |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Herkkyys kertoo sen mitä 1 watilla saa ei sitä mitä 100w saa... ei herkkyys mene lineaarisesti tehon kanssa (muutakuin laskennallisesti) eikä herkkyys kerro mitään tärkeimmästä asiasta, eli äänenlaadusta. Ja siihen ääneen ja määrään vaikuttaa paljon juurikin se laatikko. Ja tarkoitin että pienessä kotelossa subbari tarvii enemmän tehoa soidakseen kovaa kuin isossa laatikossa, sen takia nykysubbarit kestää hullusti tehoa että ei tarvita koko takaluukun kokoista lootaa. |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja toisaalta ideaalitilanne olisi ostaa kaiutin vasta koekuuntelun jälkeen eikä numeroiden perusteella. Tämä toisaalta vaikeaa kun ei kuitenkaan tiedä miten se sitten omassa koteloratkaisussa soi.. Mut joo, jatkakaa.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol GR kuumenee | Jugga | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 06.09.2005 14:37 |
HJ-60 vaihdelaatikko kuumenee? | Donut | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 28.08.2005 18:44 |