Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Autovahvisin kuumenee. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113310)

Ooppeli 01.08.2013 20:48

Autovahvisin kuumenee.
 
Kysytäänpä täältä ekana jos tääl on tietäviä hifistejä.

Eli laittelin kaverilta saadun autovahvistimen autoon. n. 10 minuuttia kuuntelin ja säätelin vahvistinta. Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"

Siinä ajassa vahvistin lämpesi kuumaksi. Ei lämmin vaan todella kuuma.

Mistähän asioista semmoinen lämpeneminen voi johtua?

Mitä kannattaa tarkistaa ekana?
Edellinen denverin vahvistin teki samoin ja lopulta paloi.

Nykyinen vahvistin sony xplod 220w

Yölento 01.08.2013 20:55

Ensimmäisenä kannattaa laskea volyymia. Vahvistin lämpenee kovaa soitettaessa jopa yllättävän paljon ja jäähdytys pitäisi hoitua sen kuoren kautta. Sillattuna lämmöntuotto on vielä pahempaa. Ja jos vielä halutaan lisää löylyä niin kytketään elementtejä rinnakkain jolloin niiden vastus lähestyy oikosulkua. Eli rajaa luukutukseen tai lisää reikiä ja puhallin...tai sitten vaan isompi vahvistin niin riittää vähempi kiusaaminen.

vartiainen 01.08.2013 21:15

Minkäsmoinen 8" subbari siellä on? Onko sen elementti kunnossa?

Nikuzai 01.08.2013 21:24

Ensimmäisenä tulee mieleen, et onko vahvistin edes sillattavissa?


Mites maadoitus onko vahvarin rungossa? Kaikki vahvistimet ei kestä/ole suunniteltu rungosta maadoittamaan
Kaverilla hajosi vahvari kun oli ruuveilla kiinni kontinlattiassa.

Ooppeli 01.08.2013 21:41

Vahvistin on sillattava. Kaksi kanavainen.

Subbarista ei ole tietoa minkämerkkinen. En ole itse asennuksia tehnyt.
Ajattelin vaan kun tää kaverilta saatu vahvistinkin kuumenee rajusti.

Testatessa vahvistin oli penkillä. eli ei runkokosketusta muutakuin - piuhan kautta.

Taidan seuraavaks rekentaa johdotukset uusiksi kun virtapiuhat 4mm2 kaapelia.
Ja muihin kytkentöihin verrattuna voi olla vikaa johdotuksissa. :D

Sulakkeista ja maadoituspisteestä ei tietoa.

Vaikuttaako virran vähyys millään lailla?

Edellisessä autossa 8" jbl ja pieni vahvistin ei lämmennyt vaikka kuinka huudatti.

Täytyy myös tutkia toi subi että minkämerkkinen siel on ja kokeilla vaikka toisella subilla.

baxxter 01.08.2013 21:52

Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.

Alfh 01.08.2013 22:01

Tuon kun lukee ajatuksen kanssa, välttyy monelta laiterikolta:
http://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen

Eli radiosta kaikki loudnesit ja bassonkorostukset veks, siitä on hyvä lähteä säätämään yliohjaamatta vahvistinta.

Ooppeli 01.08.2013 22:09

Joo lähinnä on saanut pyöritellä päätä kun tutkinut edellisen omistajan kytkentöjä.

Joo pitää paksummat piuhat vetää ja sulakkeet kuntoon.

Ehkä suosiolla viskaan ton subin mäkeen ja parempaa tilalle.

Tarkoitus ei ole huudattaa jatkuvasti. Vaan saada vähän parempaa basson toistoa.

Alfh 01.08.2013 22:19

Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.

Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan.

mikkoimp 01.08.2013 23:19

tuo alijännitehän sen varmaan on edellisenkin rikkonut, ja vielä jos sattuu olemaan joku alle 4ohm movaääninen perässä sillattuna niin varmat savut.

HV 02.08.2013 08:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1029086)
Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.

Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan.

Kaikkein tärkeintä on herkkyys jos kysytään teininööseiltä :) puhtaan soinnin kannalta sillä ei ole mitään tekemistä.
Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa.

Mutta tuohon kysymykseen minkä takia lämpenee niin johtuu selvästi virran puuttesta, vahvistin joutuu käymään koko ajan ylitehoilla kun ei saa virtaa, erittäin hyvä keino hajottaa vahvari.
Eli paksumpaa virtakaapelia ja hyvät maadotukset. Ja ne superbassboostit ja loudnesit pois soittimesta ja vahvarista

Rytari 02.08.2013 10:20

ja muistaa siten siinä johtoja vedellessä sekin asia että se sähkö tulee laturista sinne auton akkuun, ja jännite siellä akussa on niiden kahden navan välillä joten vaikka vahvistin olisi siellä kontissa hyvinkin maadoitettu jostain turvavyön pultista koriin ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.

-MaTTi- 02.08.2013 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ooppeli (Viesti 1029044)
. Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"

Siinä ajassa vahvistin lämpesi kuumaksi. Ei lämmin vaan todella kuuma.

Nykyinen vahvistin sony xplod 220w

Kai se ny lämpenee jos hakkuuttaa täysillä. :confused:
Mut mikä se tommonen Sonyn äxplöd 220W -vahvistin on, eiks tuo oo kaiutinmalli? :confused:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1029077)
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata.

Jos on oikeesti vain 220W vahvistin, niin se ei kyllä 40 mm2 piuhoja tarvii ja saa varmasti ylikuormitettua paskaks muutenki.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1029155)
ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.

Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan.

baxxter 02.08.2013 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1029180)
Jos on oikeesti vain 220W vahvistin, niin se ei kyllä 40 mm2 piuhoja tarvii ja saa varmasti ylikuormitettua paskaks muutenki.
...
Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan.

Sonylta löytyy esim 2x200w vahvistin mallimerkinnällä XM-2200GTX. Varmaksi ei tiedetä kun alkuperäinen kysyjä ei edes sen verran viitsi itse selvitellä.
No kuitenkin, tuolle luvataan sillattuna 1x500w RMS ja sulakkeet on 2x40A. Akulta vahvistimelle kertyy yleensä monta metriä matkaa, jolloin noilla virroilla suositus on 35mm2 kaapelia.

Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.

vartiainen 02.08.2013 14:03

Varmaan tämmönen pääte.

Rytari 02.08.2013 14:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1029190)
Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.


monissa autoissa nähnyt että se kaapeli on luokkaa 8-12mm2 ja mm. yhdestä hondasta pojat aikanaan sai semmosen hehkumaan ja sulamaan kun ihmetelivät mikä on kun ei soi tarpeeksi vaikka ei ollut tiemmä 20cm pidempi.

-MaTTi- 02.08.2013 16:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1029190)
Sonylta löytyy esim 2x200w vahvistin mallimerkinnällä XM-2200GTX. Varmaksi ei tiedetä kun alkuperäinen kysyjä ei edes sen verran viitsi itse selvitellä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 1029194)

sony xplod 220w
Sony XM-2200GTX
Sony XM-ZR602

Aika kaukaa haettu, mutta aivan sama mulle mikä siellä käryää. :p

bj45lava 02.08.2013 16:45

Niin siis kyllähän se vaan kuumenee ihan normivolumellakin ja on ihan normalia et vahvari on niin kuuma et kättä ei kestä laittaa, sitä vartenhan ne rivat siinä on, et se lämpö siirtyy pois laitteesta.

HV 02.08.2013 17:36

No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.

-MaTTi- 02.08.2013 18:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1029235)
No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ooppeli (Viesti 1029235)
Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"

Todnäk alitehoisella pikkuvahvistimella hakkuuttanu 10 min pelkkää subia. Normikäyttöö?

HV 02.08.2013 18:40

Otimpa tuossa ihan silkasta mielenkiinnosta pienen testikuuntelun jotta voin todeta tuon väitteeni ettei lämpene. Eli "kuuntelin" sellasen puolituntia humppaa äänentasolla vakava kuulovaurioriski.
Vahvarina noin kilowatin nelikanavainen GZ josta puolet subille ja toinen puoli erillissarjalle. Johdotus pääakulta noin 5m pitkä 50mm2 blokille josta 35mm2 menee toiselle akulle, blokilta noin metrin mittainen 20mm2 johto vahvarille. Johdot kunnon kuparikaapelia.

Alkuun noin 20 minuuttia perushumppaa, vahvari pysyy täysin kädenlämpöisenä/ hieman viileämpänä.
Loppu 10 minuuttia pendulumia jossa vahvistin käyttää kunnolla virtaa, lämpenee jonkin verran enemmän, ei lähelläkään polttavan kuuma. Virtajohto pysyy täysin kylmänä.

tleppis 02.08.2013 19:08

sony on todella surkia autovehkeissä

Alfh 02.08.2013 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1029141)
Kaikkein tärkeintä on herkkyys jos kysytään teininööseiltä :) puhtaan soinnin kannalta sillä ei ole mitään tekemistä.
Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa.


Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa.

Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi.

Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin.

HV 02.08.2013 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1029358)
Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa.

Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi.

Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin.

Mä tiedän kyllä tasan mitä herkkyys ja tehonsieto tarkoittaa. Tiedätkö sä ??
Herkkyys kertoo sen mitä 1 watilla saa ei sitä mitä 100w saa... ei herkkyys mene lineaarisesti tehon kanssa (muutakuin laskennallisesti) eikä herkkyys kerro mitään tärkeimmästä asiasta, eli äänenlaadusta.
Ja siihen ääneen ja määrään vaikuttaa paljon juurikin se laatikko.
Ja tarkoitin että pienessä kotelossa subbari tarvii enemmän tehoa soidakseen kovaa kuin isossa laatikossa, sen takia nykysubbarit kestää hullusti tehoa että ei tarvita koko takaluukun kokoista lootaa.

Alfh 02.08.2013 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1029378)
Mä tiedän kyllä tasan mitä herkkyys ja tehonsieto tarkoittaa. Tiedätkö sä ??.

Tästähän kannattaa tehdä kunnon riita! :D Ei vaan, ei wattikestoista toki haittaakaan ole, enhän niin ole väittänytkään.
Ja toisaalta ideaalitilanne olisi ostaa kaiutin vasta koekuuntelun jälkeen eikä numeroiden perusteella. Tämä toisaalta vaikeaa kun ei kuitenkaan tiedä miten se sitten omassa koteloratkaisussa soi..

Mut joo, jatkakaa..


Sivu luotu: 08:53 (GMT +2).