Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.07.2013, 19:07
TARO59 TARO59 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.13
Sijainti: porvoo
Viestit: 162
Perusasetus

Hiluxiin teboil gold?


MItä mieltä olette Teboil gold s5w-40 täyssynteettisen öljyn käyttö Hilux 4wd vm-89 ajettu noin 370000km ja ei tietoa mitä nyt on koneessa luultavasti teboilin silver 10w-30 puolsynteettinen. Teboilin öljyt johtuen pienestä paikkakunnasta ja ainakin tietää että tb huoltamo on olemassa vielä ainakin ja kun tarjoustaloy ym vaihtavat merkkejä miten sattuu niin sillä varmistuu ainakin saatavus samalle öljylle. En ole tb fani

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.07.2013, 19:25
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Kyllä myös Tebikan öljyt toimii, vaihda vaan. Goldia ja HPD:tä on tullut käytettyä moottorissa ja vielä on kone vielä hyvässä hapessa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.07.2013, 19:29
TARO59 TARO59 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.13
Sijainti: porvoo
Viestit: 162
Perusasetus

eikö hpd öljyt ole raskaampaan käyttöön tarkoitetut ja automme on vain tavallisessa kaupunki maantieajossa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.07.2013, 19:30
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Runneri on tykännyt kovasti Diamond Dieselistä. Talvella lähtee painemittarin mukaan liavasti liikkeelle ja kuumana pysyy paineet paremmin kuin monella muulla.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.07.2013, 19:46
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Ajan myös metsässä

Kyllä synteettinen 5W-30/40 Gold toimii talvella kylmäkäynnistyksessä varmaan paremmin kuin 10W-30 HPD. 10W-30 HPD on ollut hankittuna traktoreita varten ja samaa on tullut laitettua maastopakettiauton 2.5-litran turbodieseliin. On se vielä ihan hyvissä voimissa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2013, 20:59
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Kesällä ehdottomasti X w40 öljy, muuten menee liian litkuksi kun kuumenee. Talvella joku 5w40. Itsellä on kesällä Teboilin HPD 15w40 ja talvella Gold 5w40. Teboililla tuntuu olevan tuo hinta/laatusuhde kohillaan verrattuna moneen muuhun.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2013, 21:39
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Pitäis varmaan muutama ketju viel avata ja kysellä shellin öljyistä?
Eikö noissa muissa avaamissasi ketjuissa kysellä lähes samaa?
Ihmettelenpä vain.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.07.2013, 22:19
TARO59 TARO59 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.13
Sijainti: porvoo
Viestit: 162
Perusasetus

jep


ja montako kertaa on vastattu gold kysymykseen ja montako kertaa on kerrottu mitä on milloinkin käytetty missäkin sen takia uudestaan gold ja uskoisi että on enemmän hiluxeja malli vanhaa käytössä kun muutamat hassut mitkä vaivautuvat vastaamaan. Lopetan kyselyn täten
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.07.2013, 02:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TARO59 Näytä viesti
ja montako kertaa on vastattu gold kysymykseen ja montako kertaa on kerrottu mitä on milloinkin käytetty missäkin sen takia uudestaan gold ja uskoisi että on enemmän hiluxeja malli vanhaa käytössä kun muutamat hassut mitkä vaivautuvat vastaamaan. Lopetan kyselyn täten
Ei sillä niin väliä onko se Gold, Diamond vai HPD. HPD on pesevämpi ja parempi kuin Gold diiselkoneeseen. Diamond Dieselissä parempi nokka-akselin suoja. Tällasta tietoa Teboililta joskus sain.

Ko. koneessa paras öljy 5W-40 täyssynteettinen, kuten ford59 tossa toisessa topikissasi jo totesikin, otat sitä mitä saat ja raaskit ostaa:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Toyotan 2.4d: hen kylmällä ilmalla VAIN synteettisiä öljyjä, esim. 5w-40. Öljyn imuputki ja kampuran kanavat sen verran pieniä ettei mineraaliöljy lähde pakkasella tarpeeksi nopeasti kiertoon. Aikoinaan toyota asentajana tuli jokunen hiacen motti ropattua kun nelosen veivilaakerit oli päällekäin vain sen takia että oli isännät ajaneet liian paksut öljyt sisällä, yleensä oli samat ölpät hiakessa kun traktorissakin(kesät ja talvet) Eihän sitä mottia muuten sitten rikki saakaan! 400tkm Ei ole vielä paljoa tommoselle. Siihen koneeseen kyllästyy paljon ennen kun se loppuu (ja sen jälkeen sillä ajetaan vielä 2milj.km afrikassa)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.07.2013, 10:02
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TARO59 Näytä viesti
MItä mieltä olette Teboil gold s5w-40 täyssynteettisen öljyn käyttö Hilux 4wd vm-89 ajettu noin 370000km ja ei tietoa mitä nyt on koneessa luultavasti teboilin silver 10w-30 puolsynteettinen. Teboilin öljyt johtuen pienestä paikkakunnasta ja ainakin tietää että tb huoltamo on olemassa vielä ainakin ja kun tarjoustaloy ym vaihtavat merkkejä miten sattuu niin sillä varmistuu ainakin saatavus samalle öljylle. En ole tb fani
Mulla on -95 Hilmassa just tota 5w40 täyssynteettistä. Laita sitä vaan eikä mitään semisynteettistä. Oli TM:n testissä joskus sijoittunut tuo samaisen yhtiön Diamond ihan kärkiluokkaan kylmäominaisuuksissa, kaipa tuolla Goldillakin voitelee...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.07.2013, 16:19
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.07.2013, 16:59
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.
Niin, yhtiöllä ei ole niin väliksi, ne purkissa olevat luokitukset merkkaa jotain. Tää mun tepoil oli vaan yksi esimerkki. Muitakin on ihan varmasti , ei tartte laittaa tappiööliä jos ei tykkää
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.07.2013, 17:00
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.
On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.07.2013, 17:11
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

mä oon tyrkänny nuihin omiin vanhempiin dieseleihin mobilin delvacia 15-40 talvella notkeempi malli, tai sitte roikassa hyvin jos pitää talvellakin 15-40
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.07.2013, 17:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.
On niissä tosiaan oikeestikki eroa, halpisöljy harvoin pakkasessa pärjää ns. laatumerkeille: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.07.2013, 18:14
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.
Kokeiltu on, kun säilytän öljyt kylmässä navetassa ja joulukuun 21.pv vaihdoin vasta "talviöljyt", oli pakkasta -21C, niin oli öljyt kyllä notkeat. Tuosta en tingi. Esim. 5w-30 Motoxin longlifea olen itse käyttänyt monissa eri diesel-autoissa, myös mersussa ja audissa, ihan niinkuin hojossa, eikä moitteensijaa ole ollut.
Tämä on kyllä vähän sellainen asia, jossa riittää mielipiteitä.., mutta toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.07.2013, 18:36
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Toi testi oli 7v vanha, joten ei tainnu olla viellä Motulin ja Motoxin, eikä monia muitakaan öljyjä tuolloin. Yksi seikka on tuohon vielä heittää (jonkun mielestä varmaankin pelkkää provoa), mutta ko. lehdestä kannattaa selvittää omistajuus-markkinointi-osakkuudet .
minun mielestä tuo on vähän kuin "Koiramme"-lehti, joka tunnetusti jakaa mielipiteet muiden sanelema. Luettiin aiheesta juuri entisen Auto-Bernerin asentajan kanssa ja hän naurahtaa ensimmäisemmä kun mainitsen lauseen: TM:n testit.
Mutta näin meillä, kaikki ajakoon millä öljyillä ajaa, kunhan eteenpäin mennään . Se, mennäänkö taaksepäin, liittynee sitten vaihteöljyistä, heh!

Einiwei, mukavaa viikonloppua teille kaikille!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.07.2013, 19:10
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Kauan ajoin ihan TB:n 10W-30 mineraaliöljyillä, ainakin 15 vuotta eri autoissa. Sittemmin innostuin käyttämään pelkästään TB:n diamond diesel 5w-40 ja hyvää se on ollut kaikin tavoin. Goldista en tiedä mutta uskon sen täyttävän perusjannun tarpeet. Eiköhän liki kaikki merkkiöljyt täytä perusoffaajan tarpeet kun kelpaavat raskaampaankin ja vaativampaankin kalustoon.

TT
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.07.2013, 20:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Eiköhän liki kaikki merkkiöljyt täytä perusoffaajan tarpeet kun kelpaavat raskaampaankin ja vaativampaankin kalustoon.
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 21.07.2013, 01:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kuka vaihtaa öljyt tämän testin perusteella alle 8v vanhaan autoon?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On niissä tosiaan oikeestikki eroa, halpisöljy harvoin pakkasessa pärjää ns. laatumerkeille: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
Tuossakin oli viitteitä, että "nimetön" öljy ei ole välttämättä samaa kamaa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.
Joo, Jos koneessa on 15W-40 öljyt, niin k.o öljyistä johtuva vaurio/kuluminen on -25 C pakkasessa samaa suuruusluokkaa kuin 5W-40 öljyillä -35 C pakkasessa. Siis noiden öljyjen pumpattavuudesta puhutaan, niin tuo 15w ja 5w ero ei ole "kuin" 10 C astetta, mutta minustakin hajontaa on, kuten yllä oleva linkki osoittaa, siitä ei ole täsmätietoa, miten eri öljymerkit/laadut suhtautuu kylmään.

Minusta on mielenkiintoista, että diesel- ja bensakoneen öljyjä myydään samassa purkissa ja nimenomaan erinomaisena vaihtoehtona molempiin:
(turbo)Dieselissä öljyyn päätyvät "palamisjätteet" on aika paljon erit, kuin bensaturbossa, ja jos tuota öljyä kierrätetään max 30 tkm, niin meneekö joku ominaisuus hukkaan?/jää vähälle huomiolle?

Ja noiden raskaan kaluston dsl- öljyjen käyttö "pienissä" turbodieseleissä:
Siis noita raskaan kaluston öljyjä ei suositella henkilöautoihin; ja jossain perusteet oli; kuorma-autojen käyntinopeus on puolet henkilöautoista yms.
Totta toinen puoli; mäntä menee ylös/alas puolet hitaammin, MUTTA: kun matka on tuplat, niin nopeus on sama ja sama pätee moneen muuhunkin.....
Mutta: noiden kuoppuriöljyjen aika- kestävyys voi tulla vastaan: noihin öljyt vaihdetaan väh. kerran vuodessa.

Ja on markkinointi kikka myydä öljyä, oliko se sitten mikä, mutta max 4 litran kannussa, sillä perinteisesti tuplasti isompi pakkaus maksaa vain puolet enemmän.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 21.07.2013, 13:34
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Suomessa kuitenkin mennään erittäin harvoin tuonne -35* tienoille, ja jos mennään niin käytetään varmasti lohkolämmitintä. Itse ainakin huomasin selvän eron käynnistyvyydessä 10w mineraalilla ja 5w synteettisellä. 10w öljy hyydyttää koneen jo -20* pakkasessa kun taas 5w öljy pyörii vielä ihan kevyesti.

Tuo öljyn pilaantuminen on ihan totta. Dieselipadat ei pilaa öljyä läheskään samaa tahtia kuin bensakoneet. Kaikkein pahin on talvella lyhyt pätkäajo. Kone käy kokoajan todella rikkaalla ja bensaa menee suoraan öljyn sekaan tehden siitä aivan litkua.

Sori OT
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 21.07.2013, 19:10
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Raskaan kaluston öljyissä ei usein ole kevyemmän kaluston luokitusta ACEA B3 tai B4 (dieseliin). Joku ilman B3-merkintää oleva merkkiöljy voi hyvinkin täyttää myös sen B3:n, mutta öljy-yhtiö ei ole hakenut sille kyseistä hyväksyntää. Joku tutkimuslaitos ne myöntää ja ottaa siitä rahaa tai sitten öljy-yhtiö vaan joutuu vastaamaan omalla persauksellaan vahingot, jos tuote ei täytäkään luokitusvaatimuksia. Tai sitten se ei vaan täytä B3- tai B4-vaatimuksia.

Osassa ns. "rekkkaöljyjä" on hyväksyntäluettelossa myös B3/B4, joka on usein vaatimuksena kevyen kaluston dieselmoottoreille. Esimerkiksi

Teboil Super HPD eri viskositeetit, mineraali ja synt: B4
Neste Turbo LXE eri viskositeetit, mineraali, osasynt. ja synt: B3/B4
Mobil Delvac Super 1400 15W-40: B3

jne.

Kaikkia näitä mainittuja on tullut käytettyä sekä "raskaissa" että pakettiauton dieselmoottorissa, paikallismoottoreissa jne.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 21.07.2013 19:57
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin Stereot (infinity gold)? JeepGC Tekniikka & Jutustelu 6 30.03.2010 16:25
M:TEBOIL FLUID D (DEXRON II ) 20L Ipe64 O/M/V Muut 0 29.07.2006 13:26
Gold strike SamppaFIN Computer Games 2 02.02.2004 20:54


Sivu luotu: 22:04 (GMT +2).