![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Vanha putki myyntiin tai roskiin ja pakosarjasta lähtien 2,5-3" rööri yhellä läpivirtaavalla pöntöllä kooten vaikkapa motonetin valmispalasista. Rosteriputkea en oo koskaan näissä all go-no show autoissa ymmärtänyt. Maksaa paljon eikä virtaa sen kummemmin verrattuna sinkattuun paskarautaan.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tatsuni on mun ratsuni |
#3
|
|||
|
|||
![]() Simppeli.
Rosterihan on hyvä tavara,pakoputkiin tarkoitettu laatu nyt on harvinaisempaa ja kalliimpaa. Valmiita käyriä ei myöskään oo joka puljussa,ite löysin eurostainless Tikkurilasta ja Mopo-sportista. Vedin putken samaa reittiä ku alunperinkin mut kuskin puolen sivulta ulos ja yhdellä Simonsin vaimentimella. Halkaisija on 3" ja ääni on maltillinen eikä leimallakaan ollu ongelmia. Toi sun suunnitelma kuulostaa turhan monimutkaiselta,painonkin vuoksi on syytä pitää homma simppelinä ja raskaat häkkyrät ei oo oikeen hyvä maastossa ja muutenkin kestävyyden kannalta. Tulevaisuuden valtavia tehoja ajatellen 3" on ainaki riittävä mut 2.5" riittää johki alle 200hv paikkeille. Rosterissa on hieman kovempi ääni mitä sinkatussa mut sinkattukin kestää monta vuotta.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Turbohan taitaa tuota pörinää pilkkoa maantienopeuksissa, tämän olis tarkotus pysyä sellasena, ettei pienelläkään kaasulla/kierroksilla pörisise liikaa vaikka kerrostalon pihassa yöaikaan tai jos pitää peräkärryn kanssa kikkailla ja aikaa menee kun auto käy tyhjäkäyntiä. Multa tällä hetkellä puuttuu auton alkuperäinen imuhässäkkä ilmansuodattimen jälkeen ja sekin puute kovensi matalaa pörinää, jonka huomaa vaikka jos auto käy kerrostalon edessä. Matala pörinä kantautuu ikävästi asuntoihin. Omasta puolesta putki sais tulla vaikka sivulle, siinä tapauksessa toisaalta haluaisin pörinät kuriin erityisen hyvin kun voi hytissäkin pöristä... Täshän on siis turbo ja sen puolesta olis mun ymmärtääkseni helpohkosti tehonlisäysvaraa ja sitä ennen virtausasiat kuntoon... Vaparin kanssa oma kokemus puoltas sellasta käsitystä, että äänenvaimennusominaisuuksiin panostettava turboa enemmän ellei halua pörinää. Mielestäni vapari w123 300D:n ääni pakoputken loppupäässä miellyttää korvaa pienillä kierroksilla. Siinä on kaks äänenvaimenninta ja taka äänenvaimennin ihan hyvänkokoinen. Putket kuiteski vähän aaneemista kokoa siinäkin, mieleen tulis mitä jos lätkäsis w123:sen takapöntön tohon runkopalkin viereen ja siitä toisen haaran sivulle? Sitä haaroitusta ennen olis siis paksumpaa putkea. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 24.03.2013 11:46 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
W123 sivuputki vois olla ihan toimiva ajatus. Mölyt helpompi pitää kurissa 2 pienellä putkella ku yhellä isolla.
Ite ainaki suosin rosteria pakoputkessa ihan jo senki takia että se on sit periaatteessa ikuinen sen jälkeen. Muutaman kympin lisäpanostus on todellakin sen väärti, helppohan noita on itekki hitsuutella tän tyyppiseen autoon missä ei ihan milleillä tartte sovitusten kanssa pelailla. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yksi putki taakse olis yksinkertaisempi, mutta tuntuu, että tollasen vaimentimen se kuiteski vaatii kuin vakiona. Mersun vaimennin hiljentää hyvin ainakin Mersun ääntä ja tässä on toisaalta turbo hiljentämässä kun välivaimenninta en haluaisi laittaa. Ehkä pitäs olla myös joku joustokohta putkessa ettei paksu rosteriputki ikävästi väännä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Virtaavuudesta en niin tiedä, mutta tuollaset vaimentimet missä pakokaasu kulkee kolme kertaa tuntuu vaimentavan kaikkein parhaiten. Eli ensin taaksepäin, kääntö eteenpäin ja takasin taaksepäin, vaikea kirjoittamalla selventää.
Noita saa tarvikkeena isojakin kokoja, eikä sisällä ole mitään tukkeutuvia väliverkkoja, joten käy dieseliinkin. Laitoin yhden tuollasen kasikoneen 3" putkeen ja tuli minusta aika hiljainen. Samanlainen toimi hyvin myös Ivecon 5,9 vapari kutosessa ja poisti samalla lämpöongelmatkin. Läpivirtausvaimentimet ei kyllä mun mielestä vaimenna oikeen mitään ja sellasen läpi tulevaa neloskoneen pörinää ei jaksa kukaan kuunnella. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mun mielestä tuo kuorma-auton äänenvaimennin idea on käyttökelpoinen, mä joskus hyvällä menestyksellä käytin Toyotan 2,2 dieselin kanssa Bedfordin kutoskone kuorma-auton äänenvaimenninta. Se oli kestävä.
Minkäslainen on muutes Toyotan HJ61:sen tai 80:sen äänenvaimennin? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
mulla on hojo61 laatikon kohdalle vakio putki ja sitte 123 TDTn keski pönttö ja sen jälkee 50cm vinosti kyljestä ulos. eikä oo mökää vaan nätti saundi.
kesä mese 124 300TDT on 3,5" rosteri putki yhdellä resonaattorilla ja yhdellä vaimentajalla perässä. ei mahoton meteli. ajelles nätti saundi ja vedättäes snadi mökä. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Hoojiissa ei ainakaan ihan loputtoman tehokas pakoputken vaimennus ole orkkiksena. 2,5" putkessa on takapätkässä paksu ja pitkä pyöreä pönttö ja taka-akselin jälkeen pikkunen läpivirtaava purkki. Ei pörise tai vihellä, mutta kuuluu kyllä kabiiniin, montako sylinteriä koneessa on. Vaimentaa se tosin ne talon seinien läpi kuuluvat matalat äänet kohtuu hyvin. Sen sijaan esim. GR patrolissa oli mun mielestä tosi hiljaset pakoäänet. Eikä ihme, koska siinä oli muistaakseni 3 eri äänenvaimenninta pitkässä pakoputkessa, eikä ne tainnu olla kaikki edes noita perinteisen mallisiä pönttöjä?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Toi menee kyllä jota kuinkin toisin päin. Vaparidieselistä saa suoralla putkella pienellä suunnittelulla maailmanlopun äänet, turbokoneessa se fööni pilkkoo ne terävimmät pakoäänet pois ja jäljelle jää lähinnä ne matalimmat ja läpitunkevat murinat. Tietty turbon vihellys tulee helposti läpi, jos on vaan yks läpivirtaava pönttö välissä. Sit jos haluaa mahollisimman vähän ääntä ohjaamoon, pitää muistaa laittaa se ulostulo niin, ettei se jää auton alle kaikumaan.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#12
|
||||
|
||||
![]()
No samoinpäinhän tekniikkamieskin asian ajatteli.
![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ai mikä sisälukutaito
![]() Ei siinä lukenukkaa turbossa ![]()
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Lj:n takapenkki vyöt ja pakoputki | Wille87 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 15.07.2011 07:50 |
Kylki pakoputki ja laillisuus | pajerotdic | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 25.04.2011 21:35 |
Nilsiän pörinät | Korhos Make | Tapahtumat | 66 | 23.08.2010 08:54 |
Pultit, Rekisterikilpi ja Pakoputki | Topi1982 | Chit-Chat | 3 | 04.04.2009 23:08 |
O: Peltopajeroon renkaat ja pakoputki | KIM | O/M/V Muut | 3 | 24.08.2004 14:48 |