Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Virtaavampi pakoputki ja pörinät kurissa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108875)

tekniikkamies 24.03.2013 10:58

Virtaavampi pakoputki ja pörinät kurissa
 
LN170 Hiluxissa on tämänlainen pakoputkitilanne. Takapönttö on uusittu, sen edessä oleva putki ei ole ihan paras mahdollinen. Kun uusimisen aika tulee, ajattelin jos samantien tekisi paksumman rosterista tai ostaisi:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...70_MAASTA2.JPG

Mietin miten virtaavuutta saisi parannettua myös putken etuosan jälkeen - olisiko ideaa jos tekisi sivulle toisen haaran ja laittaisi siihen kunnollisen äänenvaimentimen kuten taaksekin päin?

Takapönttö on vielä hyvässä kondiksessa, ei tunnu kovin fiksulta sitäkään hylätä varsinkin kun se sattuu sopimaan juuri tuohon kohtaan kuten on tarkoitettu.

Kuvasta päätellen tuohon runkopalkin viereen mahtuisi toinenkin vaimennin, olisko vaikka joku w123 diesel Mersun takapönttö kun sellainenkin mulla on.

Vai onko idea toisesta haarasta tarpeeton ja takimmainen osa riittävän virtaava sellaisenaan, mitenhän senkin saisi fiksusti selvitettyä kun ei nyt oikein innostaisi lähteä kaahailemaan ilman putkeakaan?

Yritän pedata tällä sitä jos tehoja saisi jatkossa parannettua vaikka peräkärrin vetoa silmälläpitäen...

JJ90 24.03.2013 11:20

Vanha putki myyntiin tai roskiin ja pakosarjasta lähtien 2,5-3" rööri yhellä läpivirtaavalla pöntöllä kooten vaikkapa motonetin valmispalasista.

Rosteriputkea en oo koskaan näissä all go-no show autoissa ymmärtänyt. Maksaa paljon eikä virtaa sen kummemmin verrattuna sinkattuun paskarautaan.

nalle00 24.03.2013 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 986991)
Vanha putki myyntiin tai roskiin ja pakosarjasta lähtien 2,5-3" rööri yhellä läpivirtaavalla pöntöllä kooten vaikkapa motonetin valmispalasista.

Rosteriputkea en oo koskaan näissä all go-no show autoissa ymmärtänyt. Maksaa paljon eikä virtaa sen kummemmin verrattuna sinkattuun paskarautaan.

Samaa mieltä en näe mitään mieltä että vetelis 2.5 - 3 tuumasen putken ja jättäis väliin mehupilli pönttöjä tai pätkiä. eli koko putki uusiksi jos vapari kone niin varmasti riittää toi 2.5 tuumanenkin jos ei jopa 2 tuumanenkin ja vapaasitvirtaavalla pöntöllä eikä nyt aivan mahottomat pörinätkään tule.

tekniikkamies 24.03.2013 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 986991)
Vanha putki myyntiin tai roskiin ja pakosarjasta lähtien 2,5-3" rööri yhellä läpivirtaavalla pöntöllä kooten vaikkapa motonetin valmispalasista.

Rosteriputkea en oo koskaan näissä all go-no show autoissa ymmärtänyt. Maksaa paljon eikä virtaa sen kummemmin verrattuna sinkattuun paskarautaan.

Mul oli muistaakseni rosteriputkea jo olemassa senkun vain hitsailis oikeaan muotoon...

Turbohan taitaa tuota pörinää pilkkoa maantienopeuksissa, tämän olis tarkotus pysyä sellasena, ettei pienelläkään kaasulla/kierroksilla pörisise liikaa vaikka kerrostalon pihassa yöaikaan tai jos pitää peräkärryn kanssa kikkailla ja aikaa menee kun auto käy tyhjäkäyntiä.

Multa tällä hetkellä puuttuu auton alkuperäinen imuhässäkkä ilmansuodattimen jälkeen ja sekin puute kovensi matalaa pörinää, jonka huomaa vaikka jos auto käy kerrostalon edessä. Matala pörinä kantautuu ikävästi asuntoihin.

Omasta puolesta putki sais tulla vaikka sivulle, siinä tapauksessa toisaalta haluaisin pörinät kuriin erityisen hyvin kun voi hytissäkin pöristä...

Täshän on siis turbo ja sen puolesta olis mun ymmärtääkseni helpohkosti tehonlisäysvaraa ja sitä ennen virtausasiat kuntoon...

Vaparin kanssa oma kokemus puoltas sellasta käsitystä, että äänenvaimennusominaisuuksiin panostettava turboa enemmän ellei halua pörinää. Mielestäni vapari w123 300D:n ääni pakoputken loppupäässä miellyttää korvaa pienillä kierroksilla. Siinä on kaks äänenvaimenninta ja taka äänenvaimennin ihan hyvänkokoinen. Putket kuiteski vähän aaneemista kokoa siinäkin, mieleen tulis mitä jos lätkäsis w123:sen takapöntön tohon runkopalkin viereen ja siitä toisen haaran sivulle? Sitä haaroitusta ennen olis siis paksumpaa putkea.

-MaTTi- 24.03.2013 11:55

W123 sivuputki vois olla ihan toimiva ajatus. Mölyt helpompi pitää kurissa 2 pienellä putkella ku yhellä isolla.

Ite ainaki suosin rosteria pakoputkessa ihan jo senki takia että se on sit periaatteessa ikuinen sen jälkeen. Muutaman kympin lisäpanostus on todellakin sen väärti, helppohan noita on itekki hitsuutella tän tyyppiseen autoon missä ei ihan milleillä tartte sovitusten kanssa pelailla.

RIPAX 24.03.2013 11:59

Simppeli.
 
Rosterihan on hyvä tavara,pakoputkiin tarkoitettu laatu nyt on harvinaisempaa ja kalliimpaa. Valmiita käyriä ei myöskään oo joka puljussa,ite löysin eurostainless Tikkurilasta ja Mopo-sportista. Vedin putken samaa reittiä ku alunperinkin mut kuskin puolen sivulta ulos ja yhdellä Simonsin vaimentimella. Halkaisija on 3" ja ääni on maltillinen eikä leimallakaan ollu ongelmia. Toi sun suunnitelma kuulostaa turhan monimutkaiselta,painonkin vuoksi on syytä pitää homma simppelinä ja raskaat häkkyrät ei oo oikeen hyvä maastossa ja muutenkin kestävyyden kannalta. Tulevaisuuden valtavia tehoja ajatellen 3" on ainaki riittävä mut 2.5" riittää johki alle 200hv paikkeille. Rosterissa on hieman kovempi ääni mitä sinkatussa mut sinkattukin kestää monta vuotta.

Luoppis 24.03.2013 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 986997)
Vaparin kanssa oma kokemus puoltas sellasta käsitystä, että äänenvaimennusominaisuuksiin panostettava turboa enemmän ellei halua pörinää.

Toi menee kyllä jota kuinkin toisin päin. Vaparidieselistä saa suoralla putkella pienellä suunnittelulla maailmanlopun äänet, turbokoneessa se fööni pilkkoo ne terävimmät pakoäänet pois ja jäljelle jää lähinnä ne matalimmat ja läpitunkevat murinat. Tietty turbon vihellys tulee helposti läpi, jos on vaan yks läpivirtaava pönttö välissä. Sit jos haluaa mahollisimman vähän ääntä ohjaamoon, pitää muistaa laittaa se ulostulo niin, ettei se jää auton alle kaikumaan.

-MaTTi- 24.03.2013 13:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 987017)
Toi menee kyllä jota kuinkin toisin päin.

No samoinpäinhän tekniikkamieskin asian ajatteli. :rolleyes:

Luoppis 24.03.2013 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 987031)
No samoinpäinhän tekniikkamieskin asian ajatteli. :rolleyes:

Ai mikä sisälukutaito :D

Ei siinä lukenukkaa turbossa :)

tekniikkamies 24.03.2013 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 987001)
W123 sivuputki vois olla ihan toimiva ajatus. Mölyt helpompi pitää kurissa 2 pienellä putkella ku yhellä isolla.

Ite ainaki suosin rosteria pakoputkessa ihan jo senki takia että se on sit periaatteessa ikuinen sen jälkeen. Muutaman kympin lisäpanostus on todellakin sen väärti, helppohan noita on itekki hitsuutella tän tyyppiseen autoon missä ei ihan milleillä tartte sovitusten kanssa pelailla.

Etuosan vois jaksaa tehä rosterista kun se kestää pitkään, ei ehkä tarvi tehdä enää koskaan. Tutkin rosteritilanteen ja putkessa on ainakin 70 mm sisähalkaisija.

Yksi putki taakse olis yksinkertaisempi, mutta tuntuu, että tollasen vaimentimen se kuiteski vaatii kuin vakiona. Mersun vaimennin hiljentää hyvin ainakin Mersun ääntä ja tässä on toisaalta turbo hiljentämässä kun välivaimenninta en haluaisi laittaa.

Ehkä pitäs olla myös joku joustokohta putkessa ettei paksu rosteriputki ikävästi väännä.

kivinen 24.03.2013 13:51

Virtaavuudesta en niin tiedä, mutta tuollaset vaimentimet missä pakokaasu kulkee kolme kertaa tuntuu vaimentavan kaikkein parhaiten. Eli ensin taaksepäin, kääntö eteenpäin ja takasin taaksepäin, vaikea kirjoittamalla selventää.

Noita saa tarvikkeena isojakin kokoja, eikä sisällä ole mitään tukkeutuvia väliverkkoja, joten käy dieseliinkin. Laitoin yhden tuollasen kasikoneen 3" putkeen ja tuli minusta aika hiljainen. Samanlainen toimi hyvin myös Ivecon 5,9 vapari kutosessa ja poisti samalla lämpöongelmatkin.

Läpivirtausvaimentimet ei kyllä mun mielestä vaimenna oikeen mitään ja sellasen läpi tulevaa neloskoneen pörinää ei jaksa kukaan kuunnella.

tekniikkamies 24.03.2013 14:52

Mun mielestä tuo kuorma-auton äänenvaimennin idea on käyttökelpoinen, mä joskus hyvällä menestyksellä käytin Toyotan 2,2 dieselin kanssa Bedfordin kutoskone kuorma-auton äänenvaimenninta. Se oli kestävä.

Minkäslainen on muutes Toyotan HJ61:sen tai 80:sen äänenvaimennin?

0ltzi 24.03.2013 20:01

mulla on hojo61 laatikon kohdalle vakio putki ja sitte 123 TDTn keski pönttö ja sen jälkee 50cm vinosti kyljestä ulos. eikä oo mökää vaan nätti saundi.

kesä mese 124 300TDT on 3,5" rosteri putki yhdellä resonaattorilla ja yhdellä vaimentajalla perässä. ei mahoton meteli. ajelles nätti saundi ja vedättäes snadi mökä.

Jappi 25.03.2013 00:28

Ennemmin tekisin sen loppupään rosterista, etuputkena kestää mustakin yhden auton iän.

tekniikkamies 25.03.2013 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 987313)
Ennemmin tekisin sen loppupään rosterista, etuputkena kestää mustakin yhden auton iän.

Etuosa lähestyy uusimiskuntoa, takapönttö uusittu viimekesänä ja hyvässä kunnossa nyt. Köykäisempi virtaus olisi erityisen toivottavaa turbon lähellä. Alkuosa kun on pelkkää putkea, siihen ainekset on hyvin pitkälle olemassa.

Takaosassa on mielestäni enemmän miettimistä kun sen jos tekee rosterista, pitäs äänenvaimentimen olla kestoltaan samaa luokkaa.

Luoppis 26.03.2013 16:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 987064)
Minkäslainen on muutes Toyotan HJ61:sen tai 80:sen äänenvaimennin?

Hoojiissa ei ainakaan ihan loputtoman tehokas pakoputken vaimennus ole orkkiksena. 2,5" putkessa on takapätkässä paksu ja pitkä pyöreä pönttö ja taka-akselin jälkeen pikkunen läpivirtaava purkki. Ei pörise tai vihellä, mutta kuuluu kyllä kabiiniin, montako sylinteriä koneessa on. Vaimentaa se tosin ne talon seinien läpi kuuluvat matalat äänet kohtuu hyvin. Sen sijaan esim. GR patrolissa oli mun mielestä tosi hiljaset pakoäänet. Eikä ihme, koska siinä oli muistaakseni 3 eri äänenvaimenninta pitkässä pakoputkessa, eikä ne tainnu olla kaikki edes noita perinteisen mallisiä pönttöjä?

tekniikkamies 26.03.2013 18:31

Toisaalta tuo Hiluxin vakio yhden äänenvaimentimen systeemi on yksinkertainen ja ihan hyvä vaimentamaan ääntä, pönttönä on nykysin Motonetin pönttö, oliko nyt joku Walker ja hyvät ominaisuudet on silläkin ennallaan.

Tuli mieleen tulisiko jollain mittarilla mitata paljonko putkessa on painetta kun on täys hönkä päällä vai onko joku jo mitannu?

JiiPee 26.03.2013 20:29

Villa-vaimentimet eli "läpivirtaus"-malluset tahtoo mennä dieselkoneen savuilla äänekkäämmiksi. Villatäyte tiivistyy noesta ja äänet lisääntyy. Ahdetun koneen äänet on kohtuulliset ilman vaimennintakin. Vapari-kiisseliin mieluummin joku villaton vaimennin.

tekniikkamies 26.03.2013 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 987937)
Villa-vaimentimet eli "läpivirtaus"-malluset tahtoo mennä dieselkoneen savuilla äänekkäämmiksi. Villatäyte tiivistyy noesta ja äänet lisääntyy. Ahdetun koneen äänet on kohtuulliset ilman vaimennintakin. Vapari-kiisseliin mieluummin joku villaton vaimennin.

Yläasteella tuli suunniteltua ja tehtyä ilman sen enempiä laskemisia mopoon pari erilaista äänenvaimenninta. Esim. kaverin Suzuki 80 kuutioiseksi päivitettynä rupesi kulkemaan saakelisti minun tekemällä äänenvaimentimella toisin kuin vakiolla.

Minun tekemät vaimentimet koostuivat kammioista ja taisin vähän ideaa saada niihin Jussi Juurikkalan Autotekniikan perusteet kirjasta.

Ilman äänenvaimentimia voi äänet olla kohtuullinen vaikka maastomöyrintään. Tässä autossa on omasta mielestä vakiona hyvä puoli siedettävä äänimaailma. Tätä hyvää puolta tulisi hyödyntää jatkossakin.


koovee 27.03.2013 01:32

mulla on läjässä lyhennetty mehtäkoneen putki:D:D


Sivu luotu: 01:30 (GMT +2).