Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 23.03.2013, 15:53
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis noilla jousilla säädetään esijäykkyys, ja sitä tuolla 130Nm väännöllä varmaan tarkoitetaan.
Ja lukkoperän "Lukittuminen":
Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä.
Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin.
Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä)
Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka

Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni!

Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää...

Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä.

Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa.

Tästä vielä. Ajatus on avata tuo peräosa ensi viikolla kun on viety ensiksi lavalla olevat havut kaatikselle.

Mutta siihen liittyen kysymys: kardaania kun pyörittelee edestakaisin, niin siinä on klappia jonkin verran eli useamman asteen verran menee edestakaisin. Mikäpä lienee oikea välys, paljonko saa lonksua ? Lonksunta lienee peräisin perän hammastuksesta ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 14:03 (GMT +2).