![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() tuossa oli mielestäni vuoden siirtymäjakso... no mutta kuitenkin,aika paljon vaikuttaa minkälainen rakennusvalvoja on työmaalla. itellä omistapuista sahattuja ja kysyin (tulevalta)valvojalta että voiko tehä?sano että tee vaan. tosin autotalli kyseessä...mutta ei olis kuulemma haitannu vaikka olis tehny niistä vaikka talon,tosin runkomateriaali pitäis olla höylättyä jos oikein muistan?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Rakennustarkastaja ei varmaankaan kanna vastuuta eikä vastaavatkaan eikä myyjä tiedä kuin kuvat millä yrittää kauppaa tehdä. Tämä hajatelma siksi että toimintamalli ei voi olla paikkakunta/naamakerroin kohtainen vaikka välillä asiat tuppaavat näin mennä "pikkupaikkakunnalla" huomattu vain muutamalla mökkiprojektilla tälläinen maantapa. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
myyjän on vastuussa siitä mitä myy vaikka ei mistään mitään tietäskään! pirun hyvä esimerkki n.1v sitten kun oli pirkkalanseudulla yhestä talosta jääny salaojakaivon pumppu kytkemättä ja alakerta kastui,ei tienny myyjä koko asiasta mutta remontin joutui maksamaan ja ei mikään halparemontti ollu!!! valvojien/tarkastajien nimet papereissa,ei ollu mitään merkitystä!! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
- eskimo kaenuusta |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tiedossa ollut CE-merkintäpakko. Kauhulla olen miettinyt paikallisia puu- ja metallifirmoja, joilla ei ole innostusta eikä rahkeita merkintöjen hakemiseen ja ylläpitoon. Kiitos vaan kaikille, jotka äänestitte meidät euvostoliittoon!
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Piensahoille paha isku tää, kun ovat sahanneet asiakkaan toiveita vastaavaa tavaraa. Isoilla sahoilla ei välttämättä onnistu ihan niin nätisti jotain erikoiskokoa ottaa tiettyä määrää. Vaik kyllä tuo paikallinen ainakin ennemmin sahas eräälle hirsi aihiotakin, ja sitten läpisahattua lautaakin eräälle toiselle asiakkaalle. Muistaakseni ei ollut ihan pienestä määrästä kyse siin sitten silloinkaan (täst n. 16v aikaa).
CE merkintähän pitää olla myös autonverhoiluissakin, vaikka auto ois ruumisauto. Kerran erästä autojamaahantuovaa äijää puhuttelin, kun olivat Ranskast tuomassa MB farmari AMG:tä ja tulossa ruumisautoksi. Kankaita sieltä samalla paikalliselta kangaskaupast hakeen,niin kysy myyjält et onko CE merkintää niis. Oli myyjä oli kysynnyt et kuinka iso laitetaan... Oli kymmeniä erikokosia leimasimia hyllyssä, että sai oikeen valita. Ja sit toimistosta sai vielä lapun et on CE hyväksyttyä kangasta. Tohon puu asiaan vielä, että tulihan ristikoiden tekoonkin pykälää et pitää olla lujuusluokiteltua puuta mitä siihen ristikkoon tulee. Aikasemmin sitä ei ollut, ja tuo muutos ei vaikuta ristikkotehtaalla mitenkään tuotannossa. Ainut et raaka-aine vähän kalliimpaa. Tuota lujuutta ilmeisesti konesilmä valvoo ja luokittaa... Tai sit otetaan erästä koepala ja mitataan se, ja mikäli hyväksytty tulos, niin koko erään se tulee. Ei oo nyt tarkkaa tietoo, kun tästä ollut reilut 10v sitten puhe, kun tutulla ristikkotehdas. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Paska muuttuu Kullaksi kumileimaisimella (tai ainakin paljon arvokkaammaksi)
Kun kyse on suomesta, niin varmaan tulee pakolliseksi rakennusluvan liitteeksi rautakaupan antama takaus, että on rakennusluvan alaiseen rakennukseen on tilattu heiltä materiaalit.
Esim. tuo tupakan mainostuskielto: Suomalaisten orjallinen määräysten noudattaminen saa aina kaupassa käydessä hymyilemään. Siis suomessa missään ei ole näkyvillä tupakka-askeja, pelkästään numero painonapissa tai kassan takana kaapissa. Mutta esim. Virossa tupakka on samalla lailla hyllyssä näkyvillä kuin ennenkin, toki nyt taitaa ne seinän kokoiset mainokset puuttua. Käsittääkseni tuo kantavien rakenteiden lujuusvaatimus olikohan k18? ja k24? yms. on ollut pakollinen jo pitkään. Mutta homma on kierretty siten, että tuohon 24:een asti hyväksynnän voi tehdä maalliikko, ja leimauspakkoa ei ole ollut. -> siis kun otat lankun käteen, niin tarkistat sen silmämääräisesti, toteat sen olevan standardien mukainen, ja naulaat kiinni. Minulla tallissa itse tehdyt kattoristikot, ja niihin käytetty puutavara 3 kertaan tarkastettu k24:ään kelpaavaksi: ensin kenttäsirkkelin lautapoikana, sitten yksi rakennusalan ammattilainen pihalla tapulissa, ja viimmeiseksi ristikon tekemisen yhteydessä ![]() Ja kun kävin lautatarhalta hakemassa pätkän lankkua lisää, kun oma loppui kesken, niin oli pelkästään 24 leimattua (siis puolet kalliimpaa), ja nipussa oli yksi 2x8 tuumainen lankku oksan kohdalta niin heikko, että katkesi nostettaessa! Olisin ostanut senkin, mutta eivät alkaneet myymään! Olisin pistänyt valokuvan..... Ja se sitten jaksaa ihmetyttää, että suomessa ei saa lautatarhalta huonekaluihin kelpaavaa mäntyä, pitää hakea sirkkelisahureilta! -> siis kaikki paras tavara menee ulos! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Saa tulla tarkastamaan onko joka laudan pätkässä merkintä
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
talo oli myyntiin rakennettu ja noin vuoden verran oli keretty asumaan kun ongelmat tuli ilmi.
ei tarvinnu porukan ees käräjille mennä,riitti kun alanammattilaiset tutki nurkat ja totes että rakennusvirhe myyjä maksaa meni käräjille tai ei. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
oikeudessa ne tuomiot/maksut päätetään eikä millään alanammattilaisilla |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tuo CE-merkki lienee kaikille tuttu elektroniikasta, kodinkoneista ja vaikkapa valaisimista. Valmistaja testaa tuotteensa voimassaolevan tuotestandardin mukaan, tekee vaatimuksenmukaisuusvakuutuksen ja laittaa tuotteeseen CE-leiman.
Nyt tämä sama käytäntö, joka on ollut kodinkoneissa yms. jo olisko 15 vuotta, tulee käyttöön rakennusalalle. Pikkasen on opiskeltavaa ja alussa hankalaa, mutta voipi ostaminen hiukka helpottua kun vakioidut vähimmäisvaatimukset tuoteturvallisuudelle. EU:n ulkopuolella tehdyn tavaran pääsy ainakin hitusen vaikeutuu ja voipa turvallisuuskin parantua kun vaikkapa raudoitusterästen lujuus on oikeastikin sitä pitääkin.. Itte olin aikanaan just tuossa CE-merkinnän alkuhämärässä mukana soveltamassa ohjeita, en niitä kirjoittamassa, ja kyllä oli hiukka hankalaa ![]() Mutta sitten tietysti voipi olla turhauttavaa lyödä leima jokaiseen rimaan ja lankkuun...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
oikeudessa ne tuomiot/maksut päätetään eikä millään alanammattilaisilla[/QUOTE]
tais olla vain tässä tapauksessa niin pahoja puutteita että tajus urakoija sen ilman käräjiäkin ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Museorekisteröidyn ambulanssin merkinnät | yypy | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 25.06.2011 22:05 |
Syöttöpumpun leiman merkinnät? | lommolajitelma | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.05.2009 13:05 |
hilux 2,2d jakohihnan merkinnät | jonas_k | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.02.2009 13:35 |
Toitsun etuperän merkinnät! | MKLa | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.09.2008 16:46 |