Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.03.2013, 10:54
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ilmeisesti hallintosetien mielestä autot eivät voi olla työkoneita elleivät ole kuorma-autoja.
Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.

__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.03.2013, 11:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.
Onhan niitä vanhoja työkoneeksi rekisteröityjä BJ45 kompura-autoja paljonkin, ennen sai pakustakin työkoneen, ei enää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.03.2013, 21:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Onhan niitä vanhoja työkoneeksi rekisteröityjä BJ45 kompura-autoja paljonkin, ennen sai pakustakin työkoneen, ei enää.
Mun mielessä on pyörinyt miten auton jordaanista sais kohtuubudjetilla haarotettua voiman koneiden pyöritykseen jos tarkoitus olis ettei sen ominaisuudet autona heikkenis paljoa?

Siis meinaan vaikkei rekisteröis mikskään muuks verojen välttämiseksi, toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä. Kyllä mun tietääkseni vaikka joku HJ61 tyrkkäis voimaa kardaania pitkin niin, että sen puolesta se olis kyllä käytännössä työkone. Sillähän pyöris vaikka aika hyvänkokoinen generaattori.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.03.2013, 22:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä.
Öö... tota, eikös se alkuperäinen ja pakollinen PTO ole jokseenkin toimiva ja voimaakin saa siitä ulkoistettua melkoisesti. Eikös se HJ:n ulosotto ole vieläpä läpivetävä, joten taaksekin päin saisi kartaanin vedettyä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.03.2013, 11:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Nämä ajatukset menee jo vähän ohi otsikosta, mutta liittyy kyllä siihen kuinka auton kanssa voi hommia tehdä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Öö... tota, eikös se alkuperäinen ja pakollinen PTO ole jokseenkin toimiva ja voimaakin saa siitä ulkoistettua melkoisesti. Eikös se HJ:n ulosotto ole vieläpä läpivetävä, joten taaksekin päin saisi kartaanin vedettyä.
Mul itel on LN170 Hilux. Kova peli toi HJ jos siinä on vakiona asiallinen ulosotto.

Ollessani kokematon kompressoriritouhuissa, pyöritin traktorilla traktori Hydoria. Huomio oli suunnattu muualle ja kierrokset oli jäänyt liian alas. Nivelakseli katkesi ja rupesi kieppumaan inhottavasti hakaten.

Nyt itellä on ikioma Atlas Copco BT4E, joka mahtuu vaikka Hiluxin lavalle tekemäni alustan kanssa. Sitä on ollut tarkoitus pyörittää taajuumuuttajalla, joskin sopia töpseleitä on harmillisen vähän.

Lisäksi on n. 2 kuutiota tuottava Hydori ja siinä mulla on jo nyt kiinni sähkömoottorin lisäksi traktorin PTO ulosoton näköinen kohta nivelakselia varten. Tollakin kompressorilla saa auton laitossa tarvittavan hiekkapuhalluksen onnistumaan.

Nämä olis omasta mielestä ihan vakavastiotettavia työkoneita jos autoon sais vaikka kunnollisen voimavirtageneraattorin. Silloin sais tehtyä vaikka tehokkaan painepesuauton.

Ja isot renkaat sopii tietysti myös kuvaan kun ne kantaa pieniä renkaita paremmin rojujen painon Esim. 13" henkilöauton renkaat ei meinaa kantaa asianmukaisesti kovinkaan hyviä työvälineitä. Pienemmän kompressorin kanssa on sellaiset ja koko häksätin painaa niin paljon, ettei renkaat meinaa riittää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.03.2013, 13:46
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Nämä ajatukset menee jo vähän ohi otsikosta, mutta liittyy kyllä siihen kuinka auton kanssa voi hommia tehdä.



Mul itel on LN170 Hilux. Kova peli toi HJ jos siinä on vakiona asiallinen ulosotto.

Ollessani kokematon kompressoriritouhuissa, pyöritin traktorilla traktori Hydoria. Huomio oli suunnattu muualle ja kierrokset oli jäänyt liian alas. Nivelakseli katkesi ja rupesi kieppumaan inhottavasti hakaten.

Nyt itellä on ikioma Atlas Copco BT4E, joka mahtuu vaikka Hiluxin lavalle tekemäni alustan kanssa. Sitä on ollut tarkoitus pyörittää taajuumuuttajalla, joskin sopia töpseleitä on harmillisen vähän.

Lisäksi on n. 2 kuutiota tuottava Hydori ja siinä mulla on jo nyt kiinni sähkömoottorin lisäksi traktorin PTO ulosoton näköinen kohta nivelakselia varten. Tollakin kompressorilla saa auton laitossa tarvittavan hiekkapuhalluksen onnistumaan.

Nämä olis omasta mielestä ihan vakavastiotettavia työkoneita jos autoon sais vaikka kunnollisen voimavirtageneraattorin. Silloin sais tehtyä vaikka tehokkaan painepesuauton.

Ja isot renkaat sopii tietysti myös kuvaan kun ne kantaa pieniä renkaita paremmin rojujen painon Esim. 13" henkilöauton renkaat ei meinaa kantaa asianmukaisesti kovinkaan hyviä työvälineitä. Pienemmän kompressorin kanssa on sellaiset ja koko häksätin painaa niin paljon, ettei renkaat meinaa riittää.
Tuohan kuulostaa graffitinpoisto ajoneuvolta. Ja niitähän on tunnetusti vaikka missä.

Tuossahan pelaisi semmonen jenkkimallin palopumppukytkin eli lootan ja kardaani väliin kytkin kappale millä katkaistaan takaveto pistetään voima menemään vaikka kiilahihnoilla ylös lavalle. Tai jos siellä on genu niin sehän saa pyöriä vaikka kokoajan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.03.2013, 20:36
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Tuohan kuulostaa graffitinpoisto ajoneuvolta. Ja niitähän on tunnetusti vaikka missä.

Tuossahan pelaisi semmonen jenkkimallin palopumppukytkin eli lootan ja kardaani väliin kytkin kappale millä katkaistaan takaveto pistetään voima menemään vaikka kiilahihnoilla ylös lavalle. Tai jos siellä on genu niin sehän saa pyöriä vaikka kokoajan.
Edeshän tossa tais olla nytkin vapaana laturin kiilahihnapyörien kanssa samaa kokoluokkaa oleva hihnapyörä, mikähän tollasessa mahtaa olla yhellä kiilahihnalla tehonsiirtokyky jos moottori pyöris vaikka 2500 rpm?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2013, 22:50
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mun mielessä on pyörinyt miten auton jordaanista sais kohtuubudjetilla haarotettua voiman koneiden pyöritykseen jos tarkoitus olis ettei sen ominaisuudet autona heikkenis paljoa?

Siis meinaan vaikkei rekisteröis mikskään muuks verojen välttämiseksi, toimiva voiman ulosotto olis kyllä kätevä. Kyllä mun tietääkseni vaikka joku HJ61 tyrkkäis voimaa kardaania pitkin niin, että sen puolesta se olis kyllä käytännössä työkone. Sillähän pyöris vaikka aika hyvänkokoinen generaattori.
Ja siihen löytynee kai semmostakin pto:ta joka tulee siihen jakiksen persiiseen...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.03.2013, 22:52
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.823
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Ihan ku muistan nähneeni joskus BJ?/LJ?/RJ? joka oli työkone.
Mulla oli purussa tollanen -87 lj70 joka oli leimattu työkoneeksi jokunen vuosi sitten.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.03.2013, 01:08
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jotkut uskaltaa ajaa Työkonepolttoöljyllä....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Mulla oli purussa tollanen -87 lj70 joka oli leimattu työkoneeksi jokunen vuosi sitten.
Oliko minkä takia purussa? Minkä sortin työkone? ja otitko lätkän ja numerot talteen?
Vai oliko "niin paljon veroja maksamatta", että papereita/identiteettiä ei ollut?

Siis vaikka olisi pikkuisen laho tms. niin kannattaisi elvyttää tuon työkone statuksen takia, sillä jos esim. pienellä komperessorilla/aggrikaatilla, niin huomattavan helppo varustaa maastokäyttöön.

Ja tuohon Työkone ja Polttoöljy- yhtälöön:

Siis Lämmitysöljy ja Moottoripolttoöljy on aivan eri tavaraa!

En muista tarkkaa, (ja aikaisemminkin olen erehtynyt) mutta periaate on se, että työnteossa ja matkalla työmaalle saa käyttää polttoöljyä (siis käytetään joko MPö tai dsl vuodesta toiseen) Jos Työkonetta (autoa) käytetään muuhun, niin ei saa ajaa MPö:llä.

On ollut monia käsityksiä siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei: Siis esim. siltoja hiekkapuhaltava firma oli ongelmissa, kun hinasi Matkailuvaunua kompressori/hiekkapuhallus kuoppurilla, mutta käsittääkseni järki voitti, kun pitäähän tuolla puhaltajalla olla WC/pesutilat/vaatekaappi mukana. ja matkailuvaunusta hävisi rekisterikilpi ja telkkari "yhdessä yössä", samoin kuin sängyksi sopivat sohvat -> muuttui hinattavaksi laitteeksi, mallia sosiaali/wc tila. (nyt pitää rekisteröidä tuo vaunu uudestaan, kun hinattavan laitteen määräykset muuttuu)

Siis polttoöljyllä toimiva 2.auto/offiauto on aika riskialtis käyttää, toki tuo Moottoripolttoöljy /dsl hintaero on niin pieni, että kannattaako riskeerata?
Kärjistetty esimerkki: Ilman kirjallista tilausta, letka maastureita, ja sitten tästä agrekaattiautosta löytyy jotain tuohon työhön kuulumatonta, esim. viinapullo....

Itselläni Traktori, mutta kun en ole Maa / Metsätalouden harjoittaja, enkä urakoi, niin Bellessä on dieselit tankissa, niin saan esim. kuljettaa omaa venettä ilman Päivämaksun suoritusta. (siis olen siinä taloudellisessa tilanteessa, että Vouti/ulosottomies saa varmasti nuo sakot/verot/yms)

Mutta jokainen tekee mitä parhaaksi näkee. (siis eikö olisi helpompi tankata henkilöautoon tuota Moottoripolttoöljyä, taikka hakea kärryllä/lavalla 2-400 litraa kerralla?)

P.S jos tuolla offi? vehkeellä ajaa vuodessa 500 litraa, niin paljonko kalliiksi tulee DSL?

Ja sitten vielä se, että jos "kärähtää" polttoöljystä, niin vaikka poltat keksinnön, niin maksat!

Toki tuo Minä/Verottaja suhde on toiminut siedettävästi, mutta noissa verojutuissa pitää pitää mielessä se, että lasku laukeaa todettaessa!

Siis esim. Maalla joku ystävällinen ihminen myy vanhan, kolaroidun DSL auton eurolla 15v tulevalle autoasentajalle, ja tämä tekee siitä "jokkis" auton naapurin pakettipellolle, kuten naapurin 15v veljekset bensa autoistaan.
Ja kun kätevä käsistään/osaa ajaa, niin julkisuus... tulli kiinnostuu tuosta autostaei yhtään ikkunaa, ei valoja, ei rekisterikilpiä, jne
Mutta MPö tankissa, ja auto: pistetään muutama tonni laskua/ulosottoon.

Siis maalaisjärjellä väärin, mutta verokarhu anonyymi.....

-> (Moottori-) Polttoöljyä en ole ostanut muutamaan vuoteen.... siis silloin kun se kiellettiin huviveneistä.

Ja sorry, että "saarnaan", mutta tuo vero?????? rike? torppaa tehokkaasti nuoren eteenpäin pyrkimisen; siis jos ulosotto velkaa muutama tonni, niin aika moni nuori ajattelee, että tuota paskaa on hämmennetty, niin v**ut.

Nuorella ihmisellä vuoden parin korvaus on ikuisuus -> siis talouden suunnittelu 2 vuoden päähän....
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.03.2013, 21:59
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis Lämmitysöljy ja Moottoripolttoöljy on aivan eri tavaraa!
5 vuotta sitten tilasin omakotitaloon talvilaadun polttoöljyä, ihan samalla tavalla kuin edelliset 10 vuotta. Tuli talvilaadun moottoripolttoöljyä, ja oli yllättävän kallista. Sanoivat, ettei tupaöljyä ole enää talvilaatuna. Kesälaatua oli kuulemma talo ja moottorimallia.

Mitenkä nykyään on tämä? Nykyinen talo syö pelkkää sähköä, niin ei ole tarvinnut pöötä tilailla.

Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.03.2013, 22:14
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Joskus tullut nähtyä et ainakin vanhoissa bj/hj-45:ssa mistä oli tehty kompura-autoja niin kardaani oli sellasella pikakiinnikkeellä ja vaihdettiin vaan laatikon päähän se mitä sillä hetkellä tarvittiin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.03.2013, 23:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kannattaa tarkastaa että on "hyväksytty" moottorikäyttöön.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti

Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.

Teboilin nettisivuilta opiskeltu?
Taikasana on tuo "EN590" hyväksyntä. Siis ainakin -29/-34 Teboilin Diesel/motor-lämmitys öljy saman kamaa: ainoat poikkeamat on väri ja polyaromaattien määrä p-%: polttoöljyllä tyypillisesti 3, ja dieselillä tyyp. 2, max raja 8 (toki selityksissä on eroja: mm. diesel sisältää min.6% energiasta BIO-komponenttia plä plä plä.

Siis samassa laivassa kulkee, ja samassa tankissa; vasta "tullirajalla" lirutetaan merkkiaine sekaan, siis lämmitysöljyyn.

Siis MoPo = diesel merkkiaineella, mutta Kevyt Polttoöljy voi olla aivan muuta.

Siis ainakin jokapaikassa käsketään käyttämään MoPo:a dieseleissä, ja silloin kun tuli tuo MoPo, niin jos traktoreissa yms. oli jotain käyntiongelmia, niin takuukysymyksissa aina ottivat polttoainenäytteen maahantuojan piikkiin, vaikka ei ollut Common rail.
Ja tuon tupaöljyn voiteluominaisuudet: Öljy-yhtiöt ei lupaa oikeastaan mitään.

Johonkin museoikäiseen rivipumpulliseen romuun voisin harkita, mutta jakajapumpulliseen en missään nimessä.

p.s ainakin teboililla on talvilaatu "tupaöljyä" http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1505;5007 , toki samalla Moottoripolttoöljyä, kuten kaikki muu tb:n kevyt polttoöljy nyt näyttäisi olevan

Siis teboilin lämmitysöljy -29/-34 käy common rail koneisiin yhtä hyvin kuin diesel (siis ylläoleva), Muista tarkistaa!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.03.2013, 06:08
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Teboilin nettisivuilta opiskeltu?
Eikun mä olen dieselmoottoritehtaassa töissä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.03.2013, 16:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Eikun mä olen dieselmoottoritehtaassa töissä.
Tarkoitin että itse olen suurimmaksi osaksi koostanut allaolevan tb:n sivuilta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
bj rengaskoko timppat Tekniikka & Jutustelu 8 03.07.2012 19:00
Ostettu Mönkijä työkäyttöön Tervolassa Joske O/M/V Muut 0 02.07.2010 10:26
rengaskoko asiaa timppa253 Tekniikka & Jutustelu 2 28.10.2008 02:31
Oma vai firman auto työkäyttöön? SukiSuki Chit-Chat 12 20.11.2007 21:50
rengaskoko?! ari Tekniikka & Jutustelu 9 17.10.2005 17:05


Sivu luotu: 06:03 (GMT +2).