![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() eitossoomitäänjärkee. Samalla logiikalla myös välitysten tiuhentaminen tekee kuormituspiikin ja turbiini rasittuu enemmän ja vehkeet hajoo. WTF?! No onneks ne ei hajoo tääl netissä ja eikä tallissa levätessä. Pitää mennä rakentaa jotta pääsee kulmakorpeen hajottaa, vaikkei turbiinissa lukkoa olekkaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ok, sovitaan sitten että muuntimen lukko hajoaa tai luistaa helpoiten isoimmalla vaihteella täyskaasulla kiihdyttäessä, eikä silloin kun ajat pikkuvaihteella metsässä. Voit ihan rauhassa itse koittaa, kerro sitten miten kävi ![]() Itse olen kokeillut yhden Jeepin kanssa, enkä koita toistamiseen. Aika monet on tuntuneet toteavan saman, mitä lukituksen maastokäyttöön tulee. Oli siinä omat hyvät puolensa, ja sitä voi kyllä käyttää (esim. alamäissä tehokkaampi moottorijarrutus), mutta aika harkiten täytyy toimia jos tahtoo sen lukon pysyvän hengissä yhtään pidempään. edit: Maantiellä on kyllä hyvinkin käyttökelpoinen juttu, siellä en sitä koskaan saanut luistamaan. Kaupungissa toimii myös, kunhan muistaa ettei ihan joka paikassa kannata käyttää. Kuten joku jo aiemmin pähkäli, olisi ihan hyvä että ymppäisi jarrupolkimen yhteyteen systeemin, että jarrua painaessa aina avaisi muuntimen lukon. Ei jää sitten vahingossa päälle..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 01.03.2013 17:18 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tietääseni se on kaikissa lukkoturbiini lootissa niin että lukko vapautuu kun koskee jarrupolkimeen, itsellä on katkaisia juuri jarukatkaisialta lähtevässä karvassa niin että saan estettyä traileri perässä liijan aikaisen lukon kytkeytymisen jotta kone pysyy paremmin veto alueella raskaammassa käytössä kun pystyy ajamaan turbiinin stalia vasten tosin maastossa ja mäkisessä maastossa traileri perässä vaati hyvän öljyn jäähyttimen.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Termistö? sekoittaa?
Siis eihän se laatikko luista, jos Lypsää turbiinin lukkoa edestakaisin.
Tai siis ei ainakaan kunnossaolevaa laatikkoa, toki kuluttaa turbiiniä. Ja turbiinin momentiinmuuntosuhde: HDJ-80 on tasan 2, joissain on yli 2, mutta useimmiten taitaa olla alle. Mutta tuo kysymys: rasittaako turbiinia turbiin lukitus enemmän 2000kierrosta Od:lla vai 1:llä, olisin sitä mieltä että OD:lla. (siis moottori kiihtyy nopeammin, ja osa tehosta sitoutuu J- momentiin energiaksi....) Ja sitten tuo turbiinilukko ja pienet kierrokset: silloin laatikossa on myös pienemmät öljynpaineet, siis jos ei joku ihme laatikko? Ja kun turbiinin ominaispiirteisiin kuuluu, että pienillä kierroksilla "Luistaa" enemmän niin jos lukko pakotetaan päälle pienillä kierroksilla, niin verrattuna isoihin kierroksiin seuraavat erot tekee pahojaan: a) turbiinilukon pitää lukita turbiini, siis saattaa se jäykäksi, ja jos turbiini luistaa 1000 kierrosta verrattuna 200 kierrokseen, se tietää enemmän työtä. b) juurikin tuo öljynpaineen puute vaikeuttaa entisestään tilannetta, ja varsinkin jos koneen kierrokset tippuu erityisen alas. c) turbiinin öljynkierto (siis lue jäähdytys) kärsii pienemmästä paineesta, d) laatikon jäähdytys maastoajossa "aina" huonompi kuin tiellä, eikä tilannetta paranna se että moottoritilasta työntyy 100 asteista ilmaa... Ja maastossa kun kerran lukko unohtuu päälle pahassa paikassa, ja alkaa luistamaan joksikin aikaa, niin palaa kerrasta remppakuntoon. -> Iso vääntävä kone, pieni/vanha laatikko, puutteellinen jäähdytys, ja kikkailua turbiinilokolla -> suuret mahdollisuudet kalliiseen remppaan. Esim. hdj-80 turbiini ja laatikkoremppa niin hintavia, että vaikka pudottas neljännesosan kaupunkikulutuksesta, niin halvemmaksi varmasti tulee, kun ostaa dieseliä ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
voisko tuota rasitusta verrata ihan maallikkona siihen, että kytkin antautuu helpoimmin isolla vaihteella pieniltä kierroksilta, jos on voimanpyyntö liian suurta
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]() Minun mielipiteitä, saa olla eri mieltä.Lainaus:
MUTTA: a) tuo automaatin öljynpaineen aleneminen vastaa samaa, kuin kytkimen paineasetelma muuttu extra duty versioasta motonetin haplikseen. b) noita hydraulikytkimien lämpenemisä ei haista nenällä, ennenkä se on myöhäistä. c) Jalka/selkäranka tuntee hyvin että nyt ei kytkin ottanut kiinni, nestekytkimessä ei ole tuota biologista efektiä, ainakaan yhtä selvänä. d) Perinteinen kytkin painaa 10-100 kertaa enemmän kuin hydraulipakka, ja hydraulipakka sen takia lämpenee huomattavasti nopeammin.... toki turbiinissa oleva "levy" voi olla aika lailla normaali kytkinlevyn kaltainen, ja painoakin turbiinissä on... Ja maasturikäytössä tuo automaatti vaatii määrättyä huolellisuutta; jos itse laitan "offiautoon", niin äänimerkillä/valolla ilmoitus lämmöistä, ja mahd. paineesta suhteessa kierroslukuun/kaasupolkimen asentoon. Siis esim suossa täyskaasulla edetessä; laatikko ei saa "isomman pykälän pakkaa" kiinni kunnolla, vaan kuski luulee että ei vaihtanukkaan, niin esim. noin 1/3 konetehosta muuttuu lämmöksi n.kilossa rautaa... siis semmoinen lämpöteho sitoutuu tuohon pakkaan, millä pitää kerrostalon lämpimänä pakkasella ![]() Toki vanhatkin lodjut kunnossa/päivitettynä tuntuu kestävän, kuten toisessa topiikissa sm voittaja kertoi. (vai oliko vielä peräti em) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Puoliautomaatti haulikko | spede80 | O/M/V Muut | 0 | 21.09.2011 10:04 |
Puoliautomaatti napalukot | Calmari | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 02.02.2011 22:10 |
M/V: Saiga 308 Puoliautomaatti, Pimeätähtäin ym .. | nolimits | O/M/V Muut | 32 | 25.04.2008 23:18 |
ZF-automaatista | RankkaAnkka | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 15.12.2007 20:39 |
m:puoliautomaatti haulikko ja kaksi hirvi pyssyä | kelkka700 | O/M/V Muut | 4 | 06.09.2007 21:41 |