Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2013, 15:59
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

eitossoomitäänjärkee.

Samalla logiikalla myös välitysten tiuhentaminen tekee kuormituspiikin ja turbiini rasittuu enemmän ja vehkeet hajoo. WTF?!

No onneks ne ei hajoo tääl netissä ja eikä tallissa levätessä. Pitää mennä rakentaa jotta pääsee kulmakorpeen hajottaa, vaikkei turbiinissa lukkoa olekkaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2013, 17:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
eitossoomitäänjärkee.

Samalla logiikalla myös välitysten tiuhentaminen tekee kuormituspiikin ja turbiini rasittuu enemmän ja vehkeet hajoo. WTF?!

Ok, sovitaan sitten että muuntimen lukko hajoaa tai luistaa helpoiten isoimmalla vaihteella täyskaasulla kiihdyttäessä, eikä silloin kun ajat pikkuvaihteella metsässä. Voit ihan rauhassa itse koittaa, kerro sitten miten kävi

Itse olen kokeillut yhden Jeepin kanssa, enkä koita toistamiseen. Aika monet on tuntuneet toteavan saman, mitä lukituksen maastokäyttöön tulee. Oli siinä omat hyvät puolensa, ja sitä voi kyllä käyttää (esim. alamäissä tehokkaampi moottorijarrutus), mutta aika harkiten täytyy toimia jos tahtoo sen lukon pysyvän hengissä yhtään pidempään. edit: Maantiellä on kyllä hyvinkin käyttökelpoinen juttu, siellä en sitä koskaan saanut luistamaan. Kaupungissa toimii myös, kunhan muistaa ettei ihan joka paikassa kannata käyttää. Kuten joku jo aiemmin pähkäli, olisi ihan hyvä että ymppäisi jarrupolkimen yhteyteen systeemin, että jarrua painaessa aina avaisi muuntimen lukon. Ei jää sitten vahingossa päälle..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.03.2013 17:18
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.03.2013, 18:32
kelervotti:n Avatar
kelervotti kelervotti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.01.13
Sijainti: Imatra "enso jääsken pitäjä"
Viestit: 278
Perusasetus

Tietääseni se on kaikissa lukkoturbiini lootissa niin että lukko vapautuu kun koskee jarrupolkimeen, itsellä on katkaisia juuri jarukatkaisialta lähtevässä karvassa niin että saan estettyä traileri perässä liijan aikaisen lukon kytkeytymisen jotta kone pysyy paremmin veto alueella raskaammassa käytössä kun pystyy ajamaan turbiinin stalia vasten tosin maastossa ja mäkisessä maastossa traileri perässä vaati hyvän öljyn jäähyttimen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.03.2013, 19:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti Näytä viesti
Tietääseni se on kaikissa lukkoturbiini lootissa niin että lukko vapautuu kun koskee jarrupolkimeen
Jeps, näinhän se on. Tosin vähän laatikon älyboksista riippuen, jos on erillinen on-off katkaisija millä laittaa pakkolukkoon niin jää silti "jumiin". No, jarrupedaalissa se katkaisija varmasti on suurimmassa osassa ainakin vanhempia laatikoita, ja kun tuon lukon ohjausvirran saa vielä pedaalin katkaisijankin kautta kierrätettyä niin silloinhan ongelmaa ei ole

Lainaus:
itsellä on katkaisia juuri jarukatkaisialta lähtevässä karvassa niin että saan estettyä traileri perässä liijan aikaisen lukon kytkeytymisen jotta kone pysyy paremmin veto alueella raskaammassa käytössä kun pystyy ajamaan turbiinin stalia vasten tosin maastossa ja mäkisessä maastossa traileri perässä vaati hyvän öljyn jäähyttimen.
Eikö sulla kone ole suunnilleen optimialueella esim. kolmonen & lukko päällä? Vähentäisi oleellisesti öljyjen lämpiämistä ja toisaalta menovettäkin palaisi vähemmän, kun ei tarttisi tuolleen ajaa? Toki hyvä öljynjäähdytin on joka tapauksessa hyvä idea jos auto on raskaammassa käytössä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.03.2013, 20:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Termistö? sekoittaa?


Siis eihän se laatikko luista, jos Lypsää turbiinin lukkoa edestakaisin.
Tai siis ei ainakaan kunnossaolevaa laatikkoa, toki kuluttaa turbiiniä.

Ja turbiinin momentiinmuuntosuhde: HDJ-80 on tasan 2, joissain on yli 2, mutta useimmiten taitaa olla alle.

Mutta tuo kysymys: rasittaako turbiinia turbiin lukitus enemmän 2000kierrosta Od:lla vai 1:llä, olisin sitä mieltä että OD:lla. (siis moottori kiihtyy nopeammin, ja osa tehosta sitoutuu J- momentiin energiaksi....)

Ja sitten tuo turbiinilukko ja pienet kierrokset: silloin laatikossa on myös pienemmät öljynpaineet, siis jos ei joku ihme laatikko?
Ja kun turbiinin ominaispiirteisiin kuuluu, että pienillä kierroksilla "Luistaa" enemmän niin jos lukko pakotetaan päälle pienillä kierroksilla, niin verrattuna isoihin kierroksiin seuraavat erot tekee pahojaan:
a) turbiinilukon pitää lukita turbiini, siis saattaa se jäykäksi, ja jos turbiini luistaa 1000 kierrosta verrattuna 200 kierrokseen, se tietää enemmän työtä.
b) juurikin tuo öljynpaineen puute vaikeuttaa entisestään tilannetta, ja varsinkin jos koneen kierrokset tippuu erityisen alas.
c) turbiinin öljynkierto (siis lue jäähdytys) kärsii pienemmästä paineesta,
d) laatikon jäähdytys maastoajossa "aina" huonompi kuin tiellä, eikä tilannetta paranna se että moottoritilasta työntyy 100 asteista ilmaa...
Ja maastossa kun kerran lukko unohtuu päälle pahassa paikassa, ja alkaa luistamaan joksikin aikaa, niin palaa kerrasta remppakuntoon.

-> Iso vääntävä kone, pieni/vanha laatikko, puutteellinen jäähdytys, ja kikkailua turbiinilokolla -> suuret mahdollisuudet kalliiseen remppaan.
Esim. hdj-80 turbiini ja laatikkoremppa niin hintavia, että vaikka pudottas neljännesosan kaupunkikulutuksesta, niin halvemmaksi varmasti tulee, kun ostaa dieseliä Ja tuo hodarin laatikko ei ole pieni.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.03.2013, 20:54
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

voisko tuota rasitusta verrata ihan maallikkona siihen, että kytkin antautuu helpoimmin isolla vaihteella pieniltä kierroksilta, jos on voimanpyyntö liian suurta
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.03.2013, 22:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minun mielipiteitä, saa olla eri mieltä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
voisko tuota rasitusta verrata ihan maallikkona siihen, että kytkin antautuu helpoimmin isolla vaihteella pieniltä kierroksilta, jos on voimanpyyntö liian suurta
Tilanne on varmaan noilla hydraulisesti ohjatuilla, ja öljyvoidelluilla, sama kuin perinteisellä manuaalin kytkimellä....

MUTTA:

a) tuo automaatin öljynpaineen aleneminen vastaa samaa, kuin kytkimen paineasetelma muuttu extra duty versioasta motonetin haplikseen.
b) noita hydraulikytkimien lämpenemisä ei haista nenällä, ennenkä se on myöhäistä.
c) Jalka/selkäranka tuntee hyvin että nyt ei kytkin ottanut kiinni, nestekytkimessä ei ole tuota biologista efektiä, ainakaan yhtä selvänä.
d) Perinteinen kytkin painaa 10-100 kertaa enemmän kuin hydraulipakka, ja hydraulipakka sen takia lämpenee huomattavasti nopeammin.... toki turbiinissa oleva "levy" voi olla aika lailla normaali kytkinlevyn kaltainen, ja painoakin turbiinissä on...

Ja maasturikäytössä tuo automaatti vaatii määrättyä huolellisuutta; jos itse laitan "offiautoon", niin äänimerkillä/valolla ilmoitus lämmöistä, ja mahd. paineesta suhteessa kierroslukuun/kaasupolkimen asentoon.

Siis esim suossa täyskaasulla edetessä; laatikko ei saa "isomman pykälän pakkaa" kiinni kunnolla, vaan kuski luulee että ei vaihtanukkaan, niin esim. noin 1/3 konetehosta muuttuu lämmöksi n.kilossa rautaa... siis semmoinen lämpöteho sitoutuu tuohon pakkaan, millä pitää kerrostalon lämpimänä pakkasella

Toki vanhatkin lodjut kunnossa/päivitettynä tuntuu kestävän, kuten toisessa topiikissa sm voittaja kertoi. (vai oliko vielä peräti em)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Puoliautomaatti haulikko spede80 O/M/V Muut 0 21.09.2011 10:04
Puoliautomaatti napalukot Calmari Tekniikka & Jutustelu 7 02.02.2011 22:10
M/V: Saiga 308 Puoliautomaatti, Pimeätähtäin ym .. nolimits O/M/V Muut 32 25.04.2008 23:18
ZF-automaatista RankkaAnkka Tekniikka & Jutustelu 4 15.12.2007 20:39
m:puoliautomaatti haulikko ja kaksi hirvi pyssyä kelkka700 O/M/V Muut 4 06.09.2007 21:41


Sivu luotu: 03:20 (GMT +2).