Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Automaatista puoliautomaatti? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107929)

blazer 28.02.2013 21:15

Automaatista puoliautomaatti?
 
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.

sampolaattori 28.02.2013 21:28

on perää. Laitat manuaalikoneiston siihen laatikkoon, kysele semmosta vaikka Racers Place:sta.

BJ-40/76 28.02.2013 21:30

tuotako tarkoitat?
 
http://www.wsautomatics.com.au/extre...0e_stage_3.php

Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.

blazer 28.02.2013 21:32

No helvata! Täytynee kysäistä. Kiitoksia!

blazer 28.02.2013 21:58

Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.[/QUOTE]

Ei se lukko muutenkaan toimi niinku pitäis. Hyppii päälle ja pois jatkuvasti... Siinä samassa varmaa vois tutkia vähän sitäkin...

Nikuzai 28.02.2013 23:15

Ilmoitteleppas sitten miten kävi itellä ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.
Jos jostain jenkki lossista saisi litroja janosta nipisteltyä :D

samppas 28.02.2013 23:30

Sitte kannattaa miettiä vielä minkälaisen venttiilikoneiston ostaa.
Käännetty vaihdekaavio voisi olla hyvä maastoajoon.

Timo_L 28.02.2013 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 977542)
ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.

Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.

Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.

Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa :D

Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..

Blazer42 28.02.2013 23:54

mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.

CJ7 01.03.2013 00:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja blazer (Viesti 977485)
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.

Mulla on nyt tuollanen seiskasatasessa paikallaan:

http://www.tciauto.com/tc/700-r4-ful...e-braking.html

vaihtaa melkosen napakasti (niinkun tavan manuaaliaski ilman kytkintä) ja valita voi minkä vaan numeron mieli tekee suoraan kepistä.

Vaihdekaavio tuossa on siis P-R-N-1-2-3-4, eli käänteinen.
Pakki ja ykkönen "vierekkäin".
Tuntuis lyhyellä kokemuksella tohon offihommaan sopivan kun on vaan oikeentyyppinen shifteri.

kelervotti 01.03.2013 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 977555)
Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.

Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.

Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa :D

Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..

Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa mutta niin se automaati saa tehdäkkin laatikko on itse peukaloitu mutta tuolla sai noin 2-3 litraa kulutusta alas niin kaupungissa kun tiellä, tosin miulla on tosi pitkät kokonais välityksetkin.

blazer 01.03.2013 10:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Blazer42 (Viesti 977559)
mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.

Mihin johtoihin oot se katkaisian laittanu? Tuo käynyt monesti milessä toteuttaa ittelläkin. Laatikkoon tulee mulla muistaakseni vaan kaksi johtoa. Mites se muuten pelaa, eli helppaako lukko kun painaa jarrua. Vois olla näppärä jos sen sais toteutettua jotenkin sillee et ihan painokytkimellä päälle ja esim jarrun hipasulla pois( vaatii varmaan jonkun sortin rele hässäkän).

Nikuzai 01.03.2013 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti (Viesti 977645)
Itsellä turpiinin lukko puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa.

Juurikin tämä vatkaaminen pitäsi saada pois kun voima riittäisi kulkemaan ilman vatkaamista ja turbiini kestäisi vielä kun preppaisi laatikon niin alkaisi olemaan paketti kohdillaan :p

Netistä lukenut, että lastulla tai koneiston "säädöllä" tippuu jopa useampi litra yhteis-kulutuksesta, mutta jos sen turbiinin saisi lukittumaan se nipistelisi kaupungistakin kululutusta pois.
Sporttisuus ajeluun tulisi pakko ohjatusta laatikosta :D
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin :o

veijon-esso 01.03.2013 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 977658)
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin :o

Kait se sitä voimanpaskaa tarvii vaikka olis minkälainen loota vai sorallako meinasit luisua?

Nikuzai 01.03.2013 10:57

Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.

Muistaiskohan kukaan monta heppaa se renkaaseen oli?

Timo_L 01.03.2013 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti (Viesti 977645)
Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta

Juu, kyllä mullakin Jeepin 46RE lukitsee OD:lla kun on yli 68km/h nopeutta, ja kolmosella jos on "3" valittuna ja nopeutta yli 56km/h. Siinä se sitten onkin :D En voi hyvällä tahdollakaan väittää että toi toimisi järkevästi, kunnon laatikon ohjelmalla munkin autossa kaupunkikulutuksesta tippuisi helposti 2-4 litraa sadalla kun jäisi turha lootan luistatus pois. V8 kutienkin jaksaa ihan mukavasti liikuttaa autoa. Tietääkseni GM:n laatikoissa on sentään vähän fiksummat ohjelmat kuin Mopareissa. Ei kai niitä vielä 90- luvulla paljon bensankulutus kiinnostanut :rolleyes:


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 977669)
Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.

Vakio momentinmuunnin yleensä lähes tuplaa koneen väännön tietyllä kierrosalueella - jos ei se silloin jaksa polttaa niin ei se kovin helpolla taida polttaa loota lukittunakaan. Toki jos stall speed on turbiinissa jotain ihan outoa ja kone on vähän nuhainen niin eihän se rengas silloin pyöri vaikka mitä tekisi. Se mitä olen esim. omalla Jeepillä koittanut, niin ei ole 5.9 koneen kanssa vakiolaatikolla takaveto päällä pienintäkään ongelmaa saada 32" rengasta pyörimään edes alkuperäisellä 3.73 välityksellä, ja jaksoi hyvin vielä kakkosellakin kun renkaan sai pyörimään. Se on koneen puhdissa vika jos ei vakiokamppeilla kumi pala kasikoneen kanssa :D

Myöskin, jos lyöt tubiinin lukkoon heti kun auto vähän liikkuu ja on 1- vaihde päällä ja sitten pedaali pohjaan, niin et voi odottaa turbiinilukolle kovin pitkää elinikää. Sitä kun ei ole suunniteltu kestämään 1- vaihteen kanssa tulevaa vääntöä. Monissa automaattilaatikoissa turbiinilukko on pysyvästi päällä täyskaasukiihdytykselläkin tyyliin vasta yli 120km/h nopeuksilla, monissa ei koskaan jos on kaasu pohjassa. Normaalistihan lukko myös tippuu pois päältä 2-3-4 vaihteilla jo alle puolikaasulla. Vähän tuota enemmän se toki yleensä kestää, mutta äkkiä sen myös rikkoo.

veijon-esso 01.03.2013 11:46

Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...

Ois kyllä hieno nähä joku pitkäkatto leppäkylki örisemässä lämä pohjassa 1200rpm jarrua vasten fillarit paikallaan ja sit tubiinilukko päälle jostain napista ja kumi alkais palaa kuin elokuvissa. Niin sen täytyy toimia! :D

Timo_L 01.03.2013 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 977689)
Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...

Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan ;)

veijon-esso 01.03.2013 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 977695)
Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan ;)


Niin, ykkösellä se rasitus olisi pienempi koska tiuhempien välitysten ansiosta auto kiihtyisi paljon helpommin.

Timo_L 01.03.2013 12:49

Juu, mutta pienellä vaihteella ajaessa se turbiinin lukko kuitenkin hajoaa paljon helpommin. Silloin tulee paljon isompia hetkellisiä kuormituksia ja nykäyksiä jotka sen hajottaa, isolla vaihteella kovassa nopeudessa tätä ei tapahdu ja lukkokin kestää.

Edit: ja onhan siinä sekin puoli, että pikkuvaihteella kiihtyvyys on suurempi (nyt puhutaan siis kampuran pyörintänopeuden kiihtyvyydestä, ei vain auton), jolloin hetkellinen kuormitus muuntimen lukolle joka tapauksessa on suurempi kuin täyskaasukiihdytyksessä isolla vaihteella.

veijon-esso 01.03.2013 13:31

Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?

veijon-esso 01.03.2013 13:39

Alkuperäiselle kysyjälle vielä että jos on tarkotus ajaa myös muuta kuin autokilpailuja, niin täys manuaalikoneiston sijaan kannattanee vaan laittaa tarpeeseen sopivaa sift kittiä, turbiinia ja vahvistuksia, mutta säilyttää se automaattinen vaihtaminen. Sillä räikkäsifterillä voi aivan hyvin silti käskyttää sitä lootaa ja oikein prepattu loota pitää just sen pykälän mikä on sifteristä valittu, mutta silti vaihtelee automaattisesti normiajossa jos keppi on D tai OD asennossa.

Timo_L 01.03.2013 13:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 977722)
Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?

Jos turbiinin ja lukon näkemä voima on vakio, mutta ko. voima välitetään 1s aikana vs. 5s sekunnin aikana, niin kumpi aikaansaa suuremman rasituksen?

Mitä sinun kysymykseen tulee, niin tottakai autoa on helpompi liikutta pienellä kuin isolla vaihteella. Nyt vain ei ole kyse ihan samasta asiasta vaikka osittain toisiinsa liittyykin.

veijon-esso 01.03.2013 14:03

Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?

Timo_L 01.03.2013 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 977734)
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?

Minä nyt lähinnä tarkoitin hetkellisiä kuormituspiikkejä, en jatkuvaa pitkäkestoista suoritusta, niissäpuhutaan kahdesta eri asiasta. Edelleen, oletetaan sen moottorilta tulevan voiman (vääntömomentti) olevan koko ajan vakio. Väitän, että ykkösellä lähes paikaltaan liikkeelle lähtiessä muuntimen lukon ja vaihteiston kokema hetkellinen kuormituspiikki on suurempi, kuin jos sama tehdään kolmosvaihteella - puhun nyt nimenomaan hetkellisestä. Pitkällä tarkasteluvälillä (puhutaan nyt vaikkapa useammasta sekunnista) tilanne on eri.

Ajattelahan nyt ihan oileasti, kummassa tilanteessa automaattilaatikkokin yleensä antautuu, silloin kun polkaistaan hitaalla ykkösellä pedaali pohjaan paikaltaanpitävällä alustalla, vai sama tilanne vaikkapa nopean puolen kakkosella? Vaikka tuo hitaalla ykkösellä lähtö pitäisi rasittaa laatikkoa vähemmän, niin juuri silloin kuitenkin tulee isoimmat kuormituspiikit. Samasta syystä kait se muuntimen lukkokin ottaa pikkupuolella ja pikkuvaihteilla herkemmin itseensä.


Sivu luotu: 06:43 (GMT +2).