Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.
Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.
Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa
Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..