Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.02.2013, 15:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Olen tietoinen, että jotkin aurat ovat tieliikennehyväksyttyjä.
Eipä oo auroissa hyväksyntämerkintöjä ainakaan mitään tieliikennepykäliä varten. Eli se ja sama onko ostoaura vai kotona duunattu.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.02.2013, 16:01
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Se kai tuo auran paino/ akselin kantavuus vaikuttaa tuohon nopeusrajoitukseen, muistaakseni mulla luki 61:sen otteessa myös rajoitus henkilömäärään auran ollessa nokalla...
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2013, 16:24
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo auroissa hyväksyntämerkintöjä ainakaan mitään tieliikennepykäliä varten. Eli se ja sama onko ostoaura vai kotona duunattu.
Oho!
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.02.2013, 16:25
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Kenelläkään leimattua auraa 160 Patrollin nokalla ?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2013, 18:46
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Eniten vaikuttaa se, pysyykö etuakselimassa auran kanssa missään rajoissa. Valmistajan luvalla on saanu haettua lupia nostaa ~50kg etuaksleimassoja auraa varten, ja siitä taasen on seurannu nopeusrajoituksia.

Mulla oli RJ:n otteessa mainittu aurausvarustus, vaihtoehtoiset ajo- ja suuntavalot ja valmistajan luvalla etuakselimassa auran kanssa 1350kg.

HJ:n auran kanssa ajelin sujuvasti liikenteen seassa, eikä siitä kukaan ikinä kyselly mitään. Sillä auralla olis heilahtanu reippaasti akselimassat yli, jos puntariin olis laitettu.

Konttoriltakin kyselin, mutta inssit tunnusti, et aihe on vieras.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2013, 19:12
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen)

Hessu
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.02.2013, 19:53
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu_Hopo Näytä viesti
Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen)

Hessu
ValoSuomessa tuokin asia on muistaakseni ihan joko lakiin tai asetukseen kirjattu.

Se kun on miestappoon verrattava rikos jos sattuu ajon aikana joko vaihtamaan tai lisäämään ylimääräisen valoparin...

Bertassa se katkaisija on konepellin alla mutta esim. oviaukko tms. ilmeisesti riittänee.
Nii ja aurausvalojen pitkät toimii lisäpitkinä.

Ja sitä rautaa ei kannata hitsata siihen auraan kun vääntyneen siiven oikominen on helpompaa kuin vääntyneen rungon.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2013, 20:24
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Sillä mie kyselin, ku yritin pari vuotta sitten saaha maahantuojalta lupaa etuakselin massojen ylitykseen, grammaakaa ei luvattu. Melko vaikee katastaa sitte mittään nokalle, pelkkä vinssi vei jo yli kun tankissa oli vähän löpöä ja flatbed lava.

Löyhästi aiheeseen liittyen: mites tänäpäivänä flippikeula, tekijä olis tiedossa moisille vaikka sarjassa. Mutta lupapolitiikka, minkä pykälän mukaan lujuuslaskentaa jne. jne. ?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.02.2013, 20:27
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

runnerissa etulevy joka lukee otteessa, ei saa ylittää etuakselin kantavuutta. katsastuksessa punnitaan,ja lisätään otteeseen. jostakin olen kuullut että nopeusrajoitus ois 60km/h?
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2013, 20:39
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
ValoSuomessa tuokin asia on muistaakseni ihan joko lakiin tai asetukseen kirjattu.

Se kun on miestappoon verrattava rikos jos sattuu ajon aikana joko vaihtamaan tai lisäämään ylimääräisen valoparin...
1978 ja vanheempiin autoihin saa kahdentaa ajovalot. Eli nokalla saa olla 4 x lyhyt ja 4 x pitkä valo. Referenssi luku ei saa tietysti ylittyä.

Muistinkohan vuoden oikein, Matti ainakin tietää?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.02.2013, 21:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Oho!
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä?
Näinpä ja matalalla auralla moni pickup ei tartte extra-valoja. Ja tiettyihin automalleihin tosiaan mahd. saaha isompi etuakselimassa alennetulla nopeudella + tarra persiiseen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.02.2013, 22:35
jazzu80 jazzu80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.11
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 68
Perusasetus

omassa ei tarvinnu erillisiä valoja, kun kulmat täyttyy ylhäällä. kulma on 45 astetta.
siis joka suuntaan..
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ!

Viimeksi muokannut jazzu80 : 01.02.2013 22:44
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.02.2013, 23:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Akselipainoista


Itselläni oli LN-65 Hilux, missä mayerin(?) auravarustus (myös otteessa), oli muistaakseni myös kääntö, ja etuakselimassa oli otteessa suurempi, kuin muissa vastaavissa. muistaakseni nopeusrajoituksia ei ollut.

Ja tuohon taannoiseen PoroAmbulanssiin (bj-75 -88? bussi) yritin metsästää korkeampia painoja, että olis saanut kuorma-autoksi.

Nyt taysin muistinvaraisesti, mutta suuruusluokka oli: Suurin etuakselimassa 2000kg, suurin taka-akselimassa, 3000kg suurin kokonaismassa 3490kg jos autossa on tuommoiset ja tuommoiset juosipakat, vanteet, renkaat jne. ja olikohan noilla painoilla 80 km/h rajoitus.
Ja noista lapuista löyty korpivaaran leima ja allekirjoitus. mutta aika taitaa olla n.10v
Ja toistan vielä, että nuo painot voi olla jotain muuta, mutta akselipainojen ylityksissä puhuttiin jostain aivan muusta, kuin kymmenistä kiloista.
p.s tuolla bj-75:lla sai vetää max. 450kg jarrutonta kärryä, ja sille ei yhtä äkkiä löytynyt parannusta, jarrullista kylläkin 3000kg.... laillisesti siis yli 6000kg, ja olisko joskus pikkasen yli, mutta mäet alkoi tuntua, tuo 3B sai täyskaasua aika pitkiä pätkiä
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.02.2013, 00:20
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itselläni oli LN-65 Hilux, missä mayerin(?) auravarustus (myös otteessa), oli muistaakseni myös kääntö, ja etuakselimassa oli otteessa suurempi, kuin muissa vastaavissa. muistaakseni nopeusrajoituksia ei ollut.

Ja tuohon taannoiseen PoroAmbulanssiin (bj-75 -88? bussi) yritin metsästää korkeampia painoja, että olis saanut kuorma-autoksi.

Nyt taysin muistinvaraisesti, mutta suuruusluokka oli: Suurin etuakselimassa 2000kg, suurin taka-akselimassa, 3000kg suurin kokonaismassa 3490kg jos autossa on tuommoiset ja tuommoiset juosipakat, vanteet, renkaat jne. ja olikohan noilla painoilla 80 km/h rajoitus.
Ja noista lapuista löyty korpivaaran leima ja allekirjoitus. mutta aika taitaa olla n.10v
Ja toistan vielä, että nuo painot voi olla jotain muuta, mutta akselipainojen ylityksissä puhuttiin jostain aivan muusta, kuin kymmenistä kiloista.
p.s tuolla bj-75:lla sai vetää max. 450kg jarrutonta kärryä, ja sille ei yhtä äkkiä löytynyt parannusta, jarrullista kylläkin 3000kg.... laillisesti siis yli 6000kg, ja olisko joskus pikkasen yli, mutta mäet alkoi tuntua, tuo 3B sai täyskaasua aika pitkiä pätkiä
2000 kg etuakselipaino on kyllä melkosen jäpäkkää muisteloa.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Perälauta alhaalla liikenteessä Killer-Wo Chit-Chat 54 07.06.2016 23:37
Pahvikeulia liikenteessä ? Rekisteröimätön Chit-Chat 57 08.03.2011 21:00
Autohuijari liikenteessä! Repro Chit-Chat 45 07.03.2010 23:18
Erilaisesti liikenteessä... L-200 Linkit 4 23.03.2005 18:31
Suzna liikenteessä! Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 0 25.07.2003 06:51


Sivu luotu: 21:02 (GMT +2).