![]() |
Lumiaura liikenteessä?
Olen tietoinen, että jotkin aurat ovat tieliikennehyväksyttyjä. Tarkoittaako se, että hyväksymätöntä omavalmiste-auraa ei voi kuljettaa kiinnitettynä liikenteessä? Olettaisin, että näin on, mutta Trafin sivuilta en faktaa asiasta löytänyt.
Eihän tuo ylös kiinnitettynä ole juurikaan hullumpi kuin esim peräkoukkuun kiinnitettävä fillariteline+pari polkupyörää? |
Mun käsitys on että "auravarustus" pitää löytyä otteesta, jotain nopusrajoituksia taitaa tulla ja valot/vilkut oltava sitten erikseen.
|
Lainaus:
|
Se kai tuo auran paino/ akselin kantavuus vaikuttaa tuohon nopeusrajoitukseen, muistaakseni mulla luki 61:sen otteessa myös rajoitus henkilömäärään auran ollessa nokalla...
|
Lainaus:
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä? |
Kenelläkään leimattua auraa 160 Patrollin nokalla ?
|
Eniten vaikuttaa se, pysyykö etuakselimassa auran kanssa missään rajoissa. Valmistajan luvalla on saanu haettua lupia nostaa ~50kg etuaksleimassoja auraa varten, ja siitä taasen on seurannu nopeusrajoituksia.
Mulla oli RJ:n otteessa mainittu aurausvarustus, vaihtoehtoiset ajo- ja suuntavalot ja valmistajan luvalla etuakselimassa auran kanssa 1350kg. HJ:n auran kanssa ajelin sujuvasti liikenteen seassa, eikä siitä kukaan ikinä kyselly mitään. Sillä auralla olis heilahtanu reippaasti akselimassat yli, jos puntariin olis laitettu. Konttoriltakin kyselin, mutta inssit tunnusti, et aihe on vieras. |
Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen) Hessu |
Lainaus:
Se kun on miestappoon verrattava rikos jos sattuu ajon aikana joko vaihtamaan tai lisäämään ylimääräisen valoparin... Bertassa se katkaisija on konepellin alla mutta esim. oviaukko tms. ilmeisesti riittänee. Nii ja aurausvalojen pitkät toimii lisäpitkinä. Ja sitä rautaa ei kannata hitsata siihen auraan kun vääntyneen siiven oikominen on helpompaa kuin vääntyneen rungon. |
Sillä mie kyselin, ku yritin pari vuotta sitten saaha maahantuojalta lupaa etuakselin massojen ylitykseen, grammaakaa ei luvattu. Melko vaikee katastaa sitte mittään nokalle, pelkkä vinssi vei jo yli kun tankissa oli vähän löpöä ja flatbed lava. :p
Löyhästi aiheeseen liittyen: mites tänäpäivänä flippikeula, tekijä olis tiedossa moisille vaikka sarjassa. Mutta lupapolitiikka, minkä pykälän mukaan lujuuslaskentaa jne. jne. ? |
runnerissa etulevy joka lukee otteessa, ei saa ylittää etuakselin kantavuutta. katsastuksessa punnitaan,ja lisätään otteeseen. jostakin olen kuullut että nopeusrajoitus ois 60km/h?
|
Täytynee nostaa vanha takomisalusta takaluukkuun katsastuksen ajaksi ja heittää joku matto päälle. Painaa jotain 250kg, luulis yhden auran painon häviävän keulalta :D
|
HJ:ssa levy meni just normaalin akselipainon rajoihin, ei nopeusrajoitusta mutta maininta että ei saa olla matkustajaa. Varalle on Toyotalta lappu suurempaa akselimassaa varten mutta silloin tulee 50 km/h rajoitus. Eikä tarvinnut erillisiä valoja kun omat näyttää levyn yli yläasennossakin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muistinkohan vuoden oikein, Matti ainakin tietää? |
omassa 170 hilussa otteessa maininta dynac aura ( malli plaaplaaplaa ) ja hiekotin. Ylitys pituudet ja leveys myös mainittu. Ei nopeuksia eikä muita. Eli 60km/h max? figonin vehkeillä olevat saa ajaa 80km/h? ilmeisesti ainoa valmistaja joka tämän "palvelun" voi tarjota?
Edit: ote ei olutkaan autossa matkassa... :) figonin uutta hiluxia ajaneena ainakin auran ajo asento on aivan muuta kuin dynac |
Lainaus:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...maarayksia.pdf |
1 Liiteet
auraa muokattu tuosta, kantavuutta jäi 50kg
|
Tuossa punasessa hj:ssa lukee otteessa: vaihtoehtoinen käyttö, etupuskulevy. On tainnu katsurikin aikoinaan tajuta puskulevyn ja auran eron :D
Tosin ei missään näy pienintäkään viitettä että tuohon minkäänsorttisen levyn keulille sais. Kaipa se maininta säilyy siellä paperilla loputtomiin. |
[QUOTE=hitoy;967256]omassa 170 hilussa otteessa maininta dynac aura ( malli plaaplaaplaa ) ja hiekotin. Ylitys pituudet ja leveys myös mainittu. Ei nopeuksia eikä muita. Eli 60km/h max? figonin vehkeillä olevat saa ajaa 80km/h? ilmeisesti ainoa valmistaja joka tämän "palvelun" voi tarjota?
Ei kai siinä mitään nopeusrajoitusta ole? Eikös sillä saa ajaa sen mitä pakulla muutenkin 100? Tai jos painot yli rajan niin 80? Tässä äskettäin konttorilla Rangeria katsatusmiehet pähkäilivät: Kun aura keulalla ja hiekoitin perässä niin omapaino ylittää 80 km/h rajan. Mutta kun autossa on ABS jarrut ja airbag niin saa ajaa 100 km/h |
[QUOTE=Hessu_Hopo;967279]
Lainaus:
|
Lainaus:
Eniwei. Kerran konttorilla valo orientoitunu inssi hokasi että keulalla on tupla H4:set ja kysyi että palaako nuo lyhkäsetkin??. No mie siihen että tottakai. No. Kaveri tulee paperien kanssa ja sanoo notta hylky tulee kun näin uudessa (81´)autossa ei valoja saa kahdentaa... Mie siihen että kun ne on aurausvalot mitkä on siellä otteessakin????? Seuraavat puolituntia menikin sitten setviessä miten tommosen honkkelin saa korjattua tietokantaan... |
Lainaus:
|
omassa ei tarvinnu erillisiä valoja, kun kulmat täyttyy ylhäällä. kulma on 45 astetta.
siis joka suuntaan.. |
Sivu luotu: 09:27 (GMT +2). |