![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Toisaalta pikkupoikana muistan ku lumitöitä tehtiin jollain sen tapaisella kalustolla kuin tavallinen hytillinen takavetotraktori, ketjut takapyörissä, etukuormaaja ja ehkä joku paino tai linko perässä. Painoa ilman varustusta ehkä saman verta kuin nykyisin jossain noissa jenkki pick:upeissa. Autojen runko ei vissiin ole tarkotettu muuhun kuin ajamiseen, sen jos saa vahvemmaksi ja kunnollisen syysteemin auran käsittelyyn, miksei vois toimiakin kevyissä hommissa ![]() Yks mikä mulla mielessä, ehkä tota ylösnostoa pitäs olla reilusti enemmän? Pitäskö aura killua sillon vähän pitemmällä ja olla sylinteri pidempi? http://www.youtube.com/watch?v=elDve2eus0s
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Sitähän juuri ajoin takaa...ja rakenteiden kestävyys eri luokkaa. tuo aisasto painaa puolet siitä mitä pikkumaasturi ja vie maavaraa eikä salli kovin suurta nostoa...
Mut onhan armeijan auraMasissa aisat etuakselista. Kysyy jousilta paljon jos ei pelkästään tasaista pihaa työnnä. Tuolla ali tulevalla systeemillä saa työntöpisteen alemmas ja aisan(t) loivempaan kulmaan ettei ole niin herkällä menossa alle jos/kun tökkää. Omassa kehitelmässäkin turhan jyrkästi, keventää keulaa jos on levyn edessä luntakin paljon. Seuraavaan versioon laitetaan hieman paremmin. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Homma etenee...
Vahvistin nyt tota runkoa nurkista löytyneellä hyllytolpalla. Se on 40x40x3 T-profiilia. Mielestäni joustaa vieläkin liikaa ylös/alas suunnassa, taidan pistää pohjaankin vielä jotakin ylijäämäkamaa.
Askartelin tuon etupään aluilleen ja siihen saranoinnin 24mm pulteilla. Puskulevy on vielä kaverilla työn alla, joten en taida tuota etuosaa nyt tämän pidemmälle saada ennenku levy on tontilla. Kauheesti mulla ei omassa pihassa ole auraamista, n.80m pihatietä ja pieni piha, mut jokatapauksessa kivempi tehä tuoki konevoimin ku kolalla. ![]() Tiet on hyvässä kunnossa, joten tökkäämisvaara on tosi pieni, mut eihän näistä koskaan tiiä... Auran keskitys/etutuenta tulee panhardilla. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Lumi, paska ja jää syö sit aikas hapiaan tota putkee, mikä siellä autonalla on. Edellisessä BJ-75:ssa oli samantyylinen toteutus, ja hydrauliikalla, niin kolmen vuoden aikana tartti kolme kertaa korjata.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuo on ajateltu niin, että olisi n. 10 cm korkeudella maasta, eikä ihan vasten. Maavara toki vähenee jos sinne alle joutuu vielä vahvikkeita laittamaan. Kokeillaan nyt tuollaisenaan ja korjataan jos tarvii...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Löytyisikö keneltäkään Suzuki SJ410:iin todistusta, joka sallii etuakselipainon nostamisen 720 kg auravarustuksella? Taitaa mukana tulla jokin nopeusrajoitusvaadekin - 60 km/t? Perusakselipainolla 470 kg kun ei laillisesti auraa kiinni saa.
__________________
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ---- MutantRhino by www.SirRai.com ---- >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Kaikki mikä kannattaa tehdä kannattaa tehdä hyvin - mutta vasta huomenna... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Omaani, jossain sivulla 11. olevaan aisaan tein uudistuksen tekemällä sen kahdesta 60x60x3 palkista rinnakkain 5cm tumpit väliin puolen metrin välein. tikapuurunko. Takana tuo yläviistopalkki lähtee noiden välistä, mahdollisimman pitkillä saumalla.
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Enempää ei oikeastaan tarvi nostaakaan tässä autossa, nousee meinaan lämmöt kun tienpäällä laukottaa. Läjässä kyllä kesti runko, mutta tuon levyn puskin mutkalle ja tuo pikakiinnityskin otti itteensä toissa keväänä... |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ton oman auran kulman tökännyt nyt pari kertaa niin että koko auto hyppäsi uusille raiteille. Olisi etuhampaat menneet vaihtoon jos olisi vyö ollut auki. Pikkuisen kylmä hiki otsalla mittailin runkoa niin ei ihme kyllä näy merkkiäkään vääntymisestä. Toi runneri on kyllä siitä ihmeellinen yksilö että runko ja pohja on tervettä mutta helmoista ylöspäin joutui hitsaamaan. Kaipa siihenkin voisi jotain apurunkoa silti miettiä..
Tuli mieleen että alatukivarsien palkista vetäisi putket runkoaisojen päihin, tulisi kolmiorakenne minkä lähellä on mm. moottorinkorvat. Saisi niihin samalla kunnollisen etupanssarin kiinni ja auran kiinnityskorvia alemmaksi aika tavalla. Ja olisi hyvin suuri osa auton painosta kytkettynä suoraan auran kiinnitykseen. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Minun versio suzukin aurasta.
Itse levy tehty 600litran kalvopaisuntasäiliöstä, sivuttaistuenta hoidettu vinssin petiä vasten kuten auran kääntäminen vaakatasoon ylös nostettaessa. Kiinnitys vetokoukkuun ja lukko taipuu alas 2 sokalla. Jonkinlaisia nurkka merkkejä se vielä huutaisi kun nyt ei näe autosta oikein missä se menee ja voishan sitä jonkinlaisen rajakytkimen rakentaa tuohon vinssiin ettei tule nostettua "sulakkeisiin" asti. Maalatakkihan se pitäis... Niin ja tuo jousi pitäisi vaihtaa vähän köykäsempään nyt on niin jäykkä että sama kuin ois kiinteenä. ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut jkilahti : 02.02.2013 12:09 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on tullu testailtua tuota auraa ja hyvin on toiminu. Sukset piti vetästä auran ali kun meinas porautua maan alle. Helpompi olis ollu tehdä jos ei olis soattu, väkisin tuli melko jyrkät kulmat aisaan.Tuo peräkärrin aisan kannatin jousi oli muuten hemmetin hyvä tuohon jousilaukasuun, tais maksaa 16€ eli edukaskin vielä.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tulipahan värkättyä viikonlopun aikana jonkun näkönen "aura"
Hieman jäi vielä parantamisen varaa suksissa ja vähän kaikessa! Ennen kaikkea hitsauskone juonitteli mutta korjaillaan ja paikkaillaan sitä mukkaan mitä leviää kässiin! ![]() Muutamia kuveja rakentamisesta http://s1187.beta.photobucket.com/us...ibrary/patikka |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Pistän ny tännekki vielä
Lunta ei ollut kun jotain kymmenisen senttiä, isommilla määrillä alkaa heittämään tuulilasiin aika tavalla. Puolen metrin tuiskuvalli siirtyy kokonaan konepellille ![]() Imaisee muuten konehuoneeseen sitten lunta aika tavalla.. Pauke kuuluu levyn kippaussysteemistä aina kun sattuu jäätynyt kivi kohdalle Edit: pistin vinssin ohjaukseen keinuvipukytkimen vaihdekeppiin kiinni niin että voi vaihtaa samalla vaihdetta kun etusormella nostaa/laskee levyä. Ja peukalolla voi naksuttaa nelivetoa päälle/pois ADD kytkimestä ![]() Viimeksi muokannut Reisrdok : 13.02.2013 09:59 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tampereella Tampereen autovaraosa Sarankulmassa. Sieltä saa myös.
|
![]() |
Luokat |
aura, diy, maasturi, puskulevy |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia Kiina ym, Mönkijöistä | HiluMiks | Chit-Chat | 30 | 20.09.2014 22:44 |
Myydään kylpyhuoneeseen altaita ym. kuvia | osatauno | O/M/V Muut | 9 | 25.08.2011 12:23 |
Kokemuksia palalukoista Aussie ym.. | Nalle | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.11.2009 10:55 |
kuinka profiiliin kuvia ym? | T.T.T | Chit-Chat | 10 | 29.05.2006 15:52 |
Truckworld, tekniikkaa, kuvia ym... | HEKULIINI | Linkit | 4 | 02.08.2004 17:31 |