Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2013, 08:02
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Takavedolla tuo ei edessä vaikuta koska lukittuu vain kun tulee vetoa kardaanilta. Eipä ole tainnut tulla maantiellä vielä nelikko päällä ajeltua, maastossa kääntösäde kasvaa, tulee kankeampi kääntää.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber Näytä viesti
.. ja sulla on kans np 231? Maantieajo-ominaisuudet mua tuossa arveluttaa, että onko toiminta kuinka brutaalia? Lähteekö esim. liukkaalla puskemaan? Tuossa törmäsin kans power traxin no-slipiin, tiedä sitten onko sen parempi? Kalliimpi ainakin Tyhmä kysymys (taas), mutta mites tuo vaikuttaa takavedolla ajettaessa?
Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.

__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2013, 13:47
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Minkäslainen rasvarin suutin käy tuohon xj:n etukardaanin tuplanivel ristikin nipan päähän ?

Click image for larger version

Name:	Kardan nippa.jpg
Views:	442
Size:	244,1 Kt
ID:	32881
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2013, 15:56
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

No äkkiseltään näyttäis tämmösen prässin hommilta....

http://www.tecalemitindustrial.fi/vo...-43s-351140140

Tai siis kuvassahan on öljypuristin, mutta vastaavaa on ihan vaseliinillekkin ja sillä on käyttöä moneen muuhunkin ahtaaseen paikkaan.....

Viimeksi muokannut piippu : 13.01.2013 15:58
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.01.2013, 20:41
Hanu Hanu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.11.12
Sijainti: Loppi
Viestit: 18
Perusasetus

Mä meinasin sovittaa tuohon moottorisahalaipan rasvaukseen tarkoitettua vastaavanlaista rasvaprässiä. En ole vielä kokeillut mutta toiminee...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.01.2013, 21:26
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanu Näytä viesti
Mä meinasin sovittaa tuohon moottorisahalaipan rasvaukseen tarkoitettua vastaavanlaista rasvaprässiä. En ole vielä kokeillut mutta toiminee...
Pystyy vaihtamaan "normaalin" pään.
Pyrittää vain tuon pois ja uusi tilalle.
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2013, 17:02
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Pystyy vaihtamaan "normaalin" pään.
Pyrittää vain tuon pois ja uusi tilalle.
Ei käy ihan normi nippa. Tuo ristikossa oleva "orggis" nippa on kierten päältä mitattuna 4,7mm, niin onkohan tää joku tuuma koko ?
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2013, 21:19
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Semmoistahan minä tässä mietin, kun viimme katsastuksessa sanoi katsuri että. kallistuksen vakaajan kiinnitys edessä oikealla välystä... ja jotain täälläkin silloin aiheesta keskusteltiin. Mutta. enhän minä ole sitä vieläkään saanut aikaiseksi tehdä.
No nyt kun pitäs taas kerran mennä sinne K1 selle pelkäämään, niin kaise on pakko. mutta ongelma mun tapauksessa on se kun en ihan ymmärrä kuinka tuo tsydeemi toimii... kun olen netistä kuvia katellut niin siinähän on se vimkurainen koiranluu, ja sitten on ne puslat ja muut?
Nin mikä siitä väljistyy? ja pitääkö se vaihtaa koko paska, kun näkkyy olevan jokaista nippeliä erikseen myynnissä. Ja jos nyt tulee mieleen että miks en o purkanu ja katsonu, niin voinene kertoa että mulla on just nytten kylkiluut murti, muitten vaivojen lisäkkeeks. ja haaveilen siitä että vois tilata osat, ja kun ne tulee nin kylki ois siinä kunnossa että vois jo jotain tehdäkin.
Toinen hämmennys mulla on noitten jarrujen keralla, kun se säätö niissä toimii liiankin hyvin.. Kun käyttää kässäriä, niin saattaa saada toisen takasen ihan lukkoon ja se pitää sit ruuvarilla vapauttaa, kiertämällä sitä säätö pyörää. No sen kyllä selvitän kun kummiskin aukasen jarrut katsastusta varten, taidan kyllä ottaa sen säädön hevon vaginaan sieltä.

kiitos ja anteeks.
Janne.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.01.2013, 06:01
jeepwillys:n Avatar
jeepwillys jeepwillys ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.05
Sijainti: launonen
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Minkäslainen rasvarin suutin käy tuohon xj:n etukardaanin tuplanivel ristikin nipan päähän ?

Liite 32881
mulla on tämmönen käytössä ja toimii myös normi nipassa http://www.uscenter.fi/kauppa/tuotei...p?tuoteid=9754
(huom.ei ole neula vaan piikki suutin)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.01.2013, 17:52
tunabomber tunabomber ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Sawo
Viestit: 69
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.
Eli kääntyy jopa liukkailla eikä lähde puskemaan? Onko toiminta kuinka "kulmikasta"?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.01.2013, 04:04
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan. Oli typerää kun ajoon lähtiessä sai oikeasti mättää autosta kauhalla vettä pois, ihankuin ois vanhalla puuveneellä ollu liikkeellä.
Olen haulla ja netistä muutenkin ettiny juttuja ja tarkistellu sitä mukaan kun oon vihjeitä löytänyt. mut en usko vielä löytäneeni. Eli oon poistanu ne listat tuulilasin ympäriltä, oli muuten paljon mutaa. tarkistin ne valuma aukot ilman otto jutskasta siitä lasin alta,oli puhtaat. oven johtojen läpimeno kumi, sekin ehjä. Ainoa paikka mikä epäilyttää on tuulilasin alareuna, jossa ilmiselvästi huono liimaus, mutta sittenhän veden pitäs nousta ylämäkeen, ja noin isomäärä mitä sinne lattialle kertyi, epätodennäköistä. Jotenkinsa omituinen juttu.
Auto on nyt tallissa, kylmässä tallissa. kuten viimetalvenkin, omituista sinänsä että mulla on nyt ainoa kunnon talviauto ollu kesäautona. Mutta enskuussa pitäs viimestään laittaa leimalle, ja sittenhän alkaakin taas kevät sateet... Tulipellin johto kimput pitää vielä kerran käydä sillä silmällä läpi. semmonen vihje jonka epäilen liittyvän vuotoon on, että sateella joskus rupes aina laatikko sekoilemaan. Kun ajoi ylämäkeen, kytki turbiini lukon, ja kun kääntyi menemään mäkeä alas, hyppäs lukko pois?? Oisko hyviä ideoita? kiitos ja anteeeks.

Janne.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.01.2013, 10:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan....
Tarkista vielä konehuoneen puolelta sisäpuhaltimen moottorin ympärys ja se vaahtomuovisen tiivisteen kunto. Se voi tässä vaiheessa auton elinikää olla jo hapertunut huonoksi, ja sieltäkin voi päästä vesi tuuletinkotelon kautta sisälle. Erittäin yleinen vuodon paikka sekin.


Lainaus:
... semmonen vihje jonka epäilen liittyvän vuotoon on, että sateella joskus rupes aina laatikko sekoilemaan. Kun ajoi ylämäkeen, kytki turbiini lukon, ja kun kääntyi menemään mäkeä alas, hyppäs lukko pois?
Miten tuo siihen vuotoon liittyisi? Ja onko todella niin että ko. asia on ilmennyt vain sateella? AW4 toimii muuntimen lukon kanssa jotakuinkin niin, että pintakaasulla ei yleensä ole lukossa, mutta tietyllä osakaasulla ja sopivalla nopeudella niin silloin lukitsee. Eli esim. sopivan kevyellä kuormituksella tasamaalla ei välttämättä ole lukossa, tulet pieneen mäkeen ja painat hieman kaasua niin lukitsee, alamäessä/ tasaisella taas on auki jos ei ole juuri ollenkaan kuormitusta. Tiedä sitten miten saman laatikon ohjaus on toteutettu esim. Volvoissa tai Toyotissa, onko yhtä hölmö..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.01.2013, 12:43
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Jep, kyllä sen laatikon sekoilu liittyy kosteuteen, ja nimen omaan siinä peltipurkissa siellä kojelaudan alla. Tai ainakin sen saa aina hetkeks pois crc kylvyllä. Se jotenkin toimii silleen takaperin että kun rasitus lisääntyy, niin vaihdetaan isommalle, ja kun kevenee, vaihdetaan pienempää silmään. Voihan se toki nää kosteus jutut olla sattumaakin.

Siis onko tuo muka oikea tapa toimia?? Ei kai? Kyllä mulla yleensä se menee niin että kun kiihdyttää, niin jossain 60-70 välillä lukko kytkee ja , hiljentäessä aukee jossain 50-60 välillä..

Viimeksi muokannut nyyperi : 15.01.2013 12:51
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.01.2013, 16:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Jep, kyllä sen laatikon sekoilu liittyy kosteuteen, ja nimen omaan siinä peltipurkissa siellä kojelaudan alla. Tai ainakin sen saa aina hetkeks pois crc kylvyllä.
Ok, sitten siellä voi jotain kosteutta olla. Epäilisin kyllä, että tuo voisi silti olla myös siihen ilmanvaihtosysteemiin liittyvää jos muut paikat on käyty läpi jo.. menee moottorin kohdalta tiivisteen ohi vettä koteloon, ja ilmavirta puskee vettä pikkuhiljaa sopivaan koloon ja se valuu sitten sinne älyboksin ja liittimen väliin? Tosin se älyboksi on vähän sellaisessa paikassa että ei sinne ilmakanavista muistaakseni ihan helpolla pitäisi vettä päätyä..

Lainaus:
Se jotenkin toimii silleen takaperin että kun rasitus lisääntyy, niin vaihdetaan isommalle, ja kun kevenee, vaihdetaan pienempää silmään. Voihan se toki nää kosteus jutut olla sattumaakin. Siis onko tuo muka oikea tapa toimia?? Ei kai? Kyllä mulla yleensä se menee niin että kun kiihdyttää, niin jossain 60-70 välillä lukko kytkee ja , hiljentäessä aukee jossain 50-60 välillä..
Kannattaa mitata ja tarvittaessa säätää/ vaihtaa TPS (kaasuläpän asentotunnistin), se aiheuttaa kaikenlaisia omituisuuksia laatikon toimintaan eikä tykkää vedestä tai kosteudesta hirveästi. Toisaalta jos kerran boksin liittimeen CRC:tä ruikkimalla saa laatikon pelittämään, niin vika kyllä vahvasti viittaa sinne suuntaan.

Laatikon muuntimen lukitus D- asennossa menee jotakuinkin niin, että pintakaasulla ajaen ei yleensä ole lukossa. Muistaakseni jossain juuri tuolla 60-70 välillä lukitsee muuntimen kun ajaa osakaasulla eli esim. juuri pieneen mäkeen tjsp., mutta reilussa kiihdytyksessä (olisko ollut 3/4- kaasu tai yli?) sitten taas avaa lukon, samoin kuin riittävästi hiljentäessä. 3- vaihteella lukitsee vain jos on kahva asennossa "3". Tuo muuntimen lukon toiminta ei mielestäni ole ihan "eurooppalainen" mitä on euroautojen automaateista (ZF:iä ollut kaikki) kokemusta. Ja kuten totesin niin mulla ei ole hajua miten esim. niissä Toyotissa tai Volvoissa missä on sama laatikko on lukon ohjelma toteutettu? Älyboksin kauttahan tuo lukko vain toimii, ilman älyä ei ole lukkoa kuin erillisellä katkaisijalla jolla itse ohjaa sen solenoidia.

Sinänsä jännä, että kokonaan eri tehtaan tekele ZJ:ssä (Moparin loota) niin muuntimen lukon toiminta on ihan yhtä kummallinen. Tosin mulla on tällä hetkellä laatikon nopeusanturissa häikkää mikä voi siihen vaikuttaa, mutta kohta kolme vuotta ollut auto omistuksessa ja koko ajan se on samalla tavalla tehnyt. Usein pitää huijata päälle siten, että painaa ensin vähän reilummin kaasua ja sitten tasakaasulla niin pysyy lukossa. Ja yli 100km/h mittarinopeudessa ei tahdo mennä lukkoon ollenkaan, mutta jos alle satkussa lukitsee ja kiihdyttää rauhassa, niin voi huoletta ajaa aika isoonkin mäkeen vaikka 130km/h mittarissa ja muunnin pysyy lukossa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.01.2013, 19:51
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Mistäs porukka on hommanut NP242 jakolaatikkoon nopeusmittarin rattaita? Pikaisella eBayn plaraamisella en löytänyt kuin ameriikasta muutaman, ja niistäkään ei ainakaan kysymättä kukaan ilmoittanut halukkuutta lähetellä Soomeen

Vai meneekö ihan turhaksi hifistelyksi koko rattaiden puljaaminen 31" renkailla....eli onko mittarin heitto vielä sallituissa rajoissa tuolla rengaskoolla? (katsastusta tässä haaveilen ja toiveena olisi että läpi laakista ilman kilometrin pituista vikalistaa )
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.01.2013, 15:33
Jii:n Avatar
Jii Jii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.09
Sijainti: Joroinen/Kuvansi
Viestit: 158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Minä olen etsinyt nyt xj:ssä paikkaa mistä vesi tuli kesällä apparin jalkatilaan. Oli typerää kun ajoon lähtiessä sai oikeasti mättää autosta kauhalla vettä pois, ihankuin ois vanhalla puuveneellä ollu liikkeellä.
Olen haulla ja netistä muutenkin ettiny juttuja ja tarkistellu sitä mukaan kun oon vihjeitä löytänyt. mut en usko vielä löytäneeni. Eli oon poistanu ne listat tuulilasin ympäriltä, oli muuten paljon mutaa. tarkistin ne valuma aukot ilman otto jutskasta siitä lasin alta,oli puhtaat. oven johtojen läpimeno kumi, sekin ehjä. Ainoa paikka mikä epäilyttää on tuulilasin alareuna, jossa ilmiselvästi huono liimaus, mutta sittenhän veden pitäs nousta ylämäkeen, ja noin isomäärä mitä sinne lattialle kertyi, epätodennäköistä. Jotenkinsa omituinen juttu.
Omassa tulee vähän vettä oven tiivistettä pitkin. Eli valuu ilmesesti A-pilarin tienoilla ulkopuolelta tiivisteen uraan kun siinä oleva muovilista on huonossa hapessa ja sitten oven alareunassa valuu sieltä urasta sisäpuolelle. Kuulostaa uskomattomalta, mutta noro on todettu monta kertaa samasta paikasta sateen jälkeen... Mutta ei tuolta nyt niin paljoa vettä tule että äyskäriä tarvitsisi!

Enemmän tuli sieltä tuulettimen moottorin ympäriltä kun tiiviste oli huonosti paikallaan, sikamassalla siitä selvittiin.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.01.2013, 23:30
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tunabomber Näytä viesti
Eli kääntyy jopa liukkailla eikä lähde puskemaan? Onko toiminta kuinka "kulmikasta"?
Huomenna keskiviikkona tulossa laajempi raportti on tuota työtä piisannu +15h /päivä, niin ei oo oikeen jaksanut lähteä päristelemään...

Eipäs kerennäkään tänäänkään testille... Jospa sitä pääsis ajelemaan perjantain tai sunnuntaina..
__________________
Jeep


ISORY

Viimeksi muokannut KoniJeep : 16.01.2013 22:06 Perustelu: Testit siirtyivät perjantaille tai sunnuntaille...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.01.2013, 22:00
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Smile

Testailtu lounaslaatikkoa


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Ei eilen kerinnyt paljoa kokeilemaan, mutta pikaisesti kokeiltuna ei ajo-omituisuudet huonontuneet.
Tuntui vetävän molemmilla etusilla kun tarjosi toista puolta hankeen.
Takavedolla ei vaikutusta.
Nyt on testailtu umpisessa ja tiellä.
Ei kaduta!
Pikkaisen veto tuntuu erillaiselta ja ohjaus jämäkämmältä tiellä.
Umpisessa meneeeee hyvin!
Ei puskemista, putosin tallatuilta jäljiltä ja kallistus oli samaan suuntaan, niin nousi kun käänsi vaan renkaita.

Nyt täytyy hommata taaksekkin joku automaattinen lukko!
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.01.2013, 17:34
tunabomber tunabomber ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Sawo
Viestit: 69
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Nyt täytyy hommata taaksekkin joku automaattinen lukko!
Niinhän sitä sanotaan että nälkä kasvaa syödessä Hyvä jos joskus saa halvallakin hyvää, tai edes käyttökelpoista. Pitäisköhän itsekin vaan laittaa tilaukseen ja lopettaa jossittelu..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 09:52 (GMT +2).