![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Minua kun oikeasti kiinnostaa vain oikea tieto, niin koetan selvittää tuon aikaisemman lähteen taustoja. Ja olen pahoillani jos on päässyt jotain näennäistiedettä tänne muiden kiusaksi ![]() :Tarkennus alkaa: http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm Tuossa linkki tähän lähteeseen eli kaveriin joka kirjoittaa ihan omalla nimellään ja oman yrityksensä nimissä akkutehtaista riippumattomana ja on hiukka valottanut sitä ristiriitaisuutta joka hänen mielestään vallitsee AGM-akun pikalatauslupausten ja tuohon tapahtumaan liittyvän vesihukan välillä. Hän ei suosittele ostamaan kallista AGM-akkua ainakaan veneeseen. Mutta lukekaa itse ja tehkää omat johtopäätökset asiasta. Minä vain tuon tämän tähän mukaan yhtenä näkemyksensä. Don't shoot The messenger ![]() :End of Tarkennus: Nuo LiFePo- akut olisi kyllä kivoja, mutta ne tarttee akkuhallintajärjestelmän. Ei mene ihan bolt-on tavalliseen autoon. Muutama juttu näyttäisi olevan AGM-akkujen eliniän kannalta olennainen. Ylläpitolatausjännite ei saa olla korkea tai muuten nuo kuolee 2 vuodessa. 14,4 V pidemmän aikaa ylläpidossa on liikaa. Korkea lämpötila näyttäisi olevan toinen kuolleisuutta aiheuttava tekijä. Muuten on mukavaa, että on tällainen akkutietämyksen kokoomateos syntymässä. Saadaan monta myyttiä kumottua, akut kestämään ja homma halvemmaksi kaikille ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 29.12.2012 11:59 Perustelu: Typo ja lisätty Tarkennus |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos laadukasta akkua nyrkkisäännöllä etsii, niin painavempi samalla Ah-määrällä varustettu on aina (no yleensä..) parempi. Lyijy kuitenkin näyttelee suurinta roolia hinnoissa, joten tuolla on helppo sitten kikkailla hintaa alaspäin, tosin jokin siintä aina kärsii. Taasen oikosulkuvirtoja saadaan kikkailtua valmistuksessa, vaikka lyijyssä olisikin säästelty. Ja se tie ei taas vie ajasta ikuisuuteen. AGM:n taitaa tappaa väärällä ylläpidolla se, että polttaa kennot puhki ja suljetussa akussa aina ongelmana tuo kaasun muodotuminen, jotta saadaan se ulos sieltä. Käyttöiän kannalta avoimet vesiakut parhaita taasen, jos pidetään latauksessa pitkiä aikoja. Toisaalta noissa LiFePo-akuissa tarvittava tekniikka yleensä pakattu samaan pakettiin akun/akuston kanssa, jolloin ei tuota niinkään tarvitse miettiä. Mutta johtuen tuostakin, niin hinnat sitten onkin jotain aivan muuta.. Jossain kilpapyörissä noita LiFePo sovelluksia on muistaakseni jo ollut, mutta mitäpä noissa ei painon ja muun eteen tehtäisi.. Tuossa Bj Andyn tapauksessa taitaa vain suurella varauksella oleva akku olla tarpeen, tuo hondan laturi ei taida ihmeitä antaa ulos? Eli ei mitenkään riitä korvaamaan sitä akusta otettua virtaa käytön aikana. Perus vinssaus käy jo akun päälle mönkijässä todella rankasti ja kun vielä oli polaris, niin edellisenä yönä akku täyteen, jottei heti olisi ongelmia. Tuossa oli 30Ah akku, joten hieman paremmin kesti touhuta, kuin joku uudempi Renegade, jossa virrat piiputti jo pelkällä ohjaustehostimella ja pienellä vinssauksella. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |