Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.12.2012, 22:27
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus



Oiskohan tällanen laturi hyvä. Sais elvytellä noita uusia AGM:ä

Yritin tosiaan tuota omaa akkua latailla jollakin Kiinalaisella 50e älylaturilla niin luuli sitä 6v akuksi ja akussahan oli virtaa yli 7v eli eipä alkanu lataamaan SAATANA

Kyllä ne nuo paksut apukaapelit on vielä paras vaihtoehto

__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.12.2012, 23:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mielipuoli Näytä viesti
Oiskohan tällanen laturi hyvä. Sais elvytellä noita uusia AGM:ä
Enpä tiedä, mut Ctek pelannu hyvin. Mulla XS3600 ja MXS7.0. Tuo isompi herätti heti akun mitä pienempi ei saanu ottamaan virtaa. Noita seiskoja sai huutonetstä alle 60€:n syksyllä, mut onhan tuolla yks kohtuuhintanen huuto menossa nytkin: http://www.huuto.net/kohteet/ctek-mx...aton/249251384
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.12.2012, 00:35
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Enpä tiedä, mut Ctek pelannu hyvin. Mulla XS3600 ja MXS7.0. Tuo isompi herätti heti akun mitä pienempi ei saanu ottamaan virtaa. Noita seiskoja sai huutonetstä alle 60€:n syksyllä, mut onhan tuolla yks kohtuuhintanen huuto menossa nytkin: http://www.huuto.net/kohteet/ctek-mx...aton/249251384

60-110e nuo boscin laturit ja-tools:illa, riippuu mallista.

näköjään 12/24 löytyy myös


Samasta paikkaa sais sopuhintaan tuollaisia akkuja.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisistä akuista?



__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!!

Viimeksi muokannut mielipuoli : 29.12.2012 00:38
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.12.2012, 02:33
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

En tiiä mutta joo c-techi on varmaan hyvä laturi. Vaan kun pitäisi löytää semmonen akku mikä latautuu ihan mönkkärin laturilla sen minkä tarvii.

Autossa ja samassa käytössä on ollu vartaa,boschia, hankookkia, ja exideä. Kaikki on pelannu niinkuin oon olettanukkin eli Bertta on syttyny tulille vielä 30 in pakkasillakin ym. Käyttöiät on sitten vaihellu jostain 2 vuodesta ylöspäin.

Jos ny joku pystyy oikeesti kertomaan että tommosessa opima tyyppisessä akussa on jotain hyvääkin niin sitä voisi mönkkäriin harkita, se kun joutaa olemaan yöt laturissa jos tarvii...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.12.2012, 09:42
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos ny joku pystyy oikeesti kertomaan että tommosessa opima tyyppisessä akussa on jotain hyvääkin niin sitä voisi mönkkäriin harkita, se kun joutaa olemaan yöt laturissa jos tarvii...
Jos siis optima/Exide deep cycle akuista puhutaan, eli rullakennoakuista, niiin noissahan on tuo tärinän kesto toki hyvä.

AGM akku antaa paremmin virtaa ulos kylmissä olosuhteissa verrattuna normaaliin akkuun.

Kuinka paljon tuossa hondassa käytetään sähköjä päivän aikana? Vinssejä jne? Noissa rullakennoakuissa miinuksena se, että fyysisesti samankokoisesta rullakennossa saadaan vähemmän Ah, kun tuon kotelon täyttö ei ole yhtä täydellistä (mietit laittavasi paperirullia laatikkoon, verrattuna siihen, että täytät tilan levyillä.)


Ja tuolta linkitetystä sivusta löytyy myös tuo maininta:

http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm

"Up to 5 times faster charge than with flooded technology"

Ja saadaan samalla paremmin virtaakin ulos.

Jotenkin jää epäselvä kuva tuosta aikaisemmasta wikipedia jutusta, pitäisi kait lukea lähdeteokset läpi, niin tietäisi mistä oikein on kirjoitettu..

Mutta kunhan alkaa noita LiFePo jne akkuja tulemaan, niin sittenhän virranannot ja virranottokyvyt menevät täysin toisille luvuille.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2012, 11:01
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
Jos siis optima/Exide deep cycle akuista puhutaan, eli rullakennoakuista, niiin noissahan on tuo tärinän kesto toki hyvä.

Ja tuolta linkitetystä sivusta löytyy myös tuo maininta:

http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm

"Up to 5 times faster charge than with flooded technology"

Ja saadaan samalla paremmin virtaakin ulos.

Jotenkin jää epäselvä kuva tuosta aikaisemmasta wikipedia jutusta, pitäisi kait lukea lähdeteokset läpi, niin tietäisi mistä oikein on kirjoitettu..

Mutta kunhan alkaa noita LiFePo jne akkuja tulemaan, niin sittenhän virranannot ja virranottokyvyt menevät täysin toisille luvuille.
Juu, oikeassa olet, pieni ristriitahan tässä nyt on, mutta AGM on saanut enemmän lähdeviittauksia nopean latauksen puolesta kuin sitä vastaan
Minua kun oikeasti kiinnostaa vain oikea tieto, niin koetan selvittää tuon aikaisemman lähteen taustoja. Ja olen pahoillani jos on päässyt jotain näennäistiedettä tänne muiden kiusaksi

:Tarkennus alkaa:
http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm

Tuossa linkki tähän lähteeseen eli kaveriin joka kirjoittaa ihan omalla nimellään ja oman yrityksensä nimissä akkutehtaista riippumattomana ja on hiukka valottanut sitä ristiriitaisuutta joka hänen mielestään vallitsee AGM-akun pikalatauslupausten ja tuohon tapahtumaan liittyvän vesihukan välillä. Hän ei suosittele ostamaan kallista AGM-akkua ainakaan veneeseen. Mutta lukekaa itse ja tehkää omat johtopäätökset asiasta. Minä vain tuon tämän tähän mukaan yhtenä näkemyksensä. Don't shoot The messenger
:End of Tarkennus:

Nuo LiFePo- akut olisi kyllä kivoja, mutta ne tarttee akkuhallintajärjestelmän. Ei mene ihan bolt-on tavalliseen autoon.

Muutama juttu näyttäisi olevan AGM-akkujen eliniän kannalta olennainen. Ylläpitolatausjännite ei saa olla korkea tai muuten nuo kuolee 2 vuodessa. 14,4 V pidemmän aikaa ylläpidossa on liikaa. Korkea lämpötila näyttäisi olevan toinen kuolleisuutta aiheuttava tekijä.

Muuten on mukavaa, että on tällainen akkutietämyksen kokoomateos syntymässä. Saadaan monta myyttiä kumottua, akut kestämään ja homma halvemmaksi kaikille
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 29.12.2012 11:59 Perustelu: Typo ja lisätty Tarkennus
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.12.2012, 13:54
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Juu, oikeassa olet, pieni ristriitahan tässä nyt on, mutta AGM on saanut enemmän lähdeviittauksia nopean latauksen puolesta kuin sitä vastaan
Minua kun oikeasti kiinnostaa vain oikea tieto, niin koetan selvittää tuon aikaisemman lähteen taustoja. Ja olen pahoillani jos on päässyt jotain näennäistiedettä tänne muiden kiusaksi

:Tarkennus alkaa:
http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm

Tuossa linkki tähän lähteeseen eli kaveriin joka kirjoittaa ihan omalla nimellään ja oman yrityksensä nimissä akkutehtaista riippumattomana ja on hiukka valottanut sitä ristiriitaisuutta joka hänen mielestään vallitsee AGM-akun pikalatauslupausten ja tuohon tapahtumaan liittyvän vesihukan välillä. Hän ei suosittele ostamaan kallista AGM-akkua ainakaan veneeseen. Mutta lukekaa itse ja tehkää omat johtopäätökset asiasta. Minä vain tuon tämän tähän mukaan yhtenä näkemyksensä. Don't shoot The messenger
:End of Tarkennus:

Nuo LiFePo- akut olisi kyllä kivoja, mutta ne tarttee akkuhallintajärjestelmän. Ei mene ihan bolt-on tavalliseen autoon.

Muutama juttu näyttäisi olevan AGM-akkujen eliniän kannalta olennainen. Ylläpitolatausjännite ei saa olla korkea tai muuten nuo kuolee 2 vuodessa. 14,4 V pidemmän aikaa ylläpidossa on liikaa. Korkea lämpötila näyttäisi olevan toinen kuolleisuutta aiheuttava tekijä.

Muuten on mukavaa, että on tällainen akkutietämyksen kokoomateos syntymässä. Saadaan monta myyttiä kumottua, akut kestämään ja homma halvemmaksi kaikille
Johonkin tuo laittamasi viittaus liittyy, joten väärää tietoa ei suinkaan ole sen kummemmin annettu ja jostain luetun tai kuullun perässä itsekkin mennään, ei näitä osaa itse keksiä.

Mutta jos laadukasta akkua nyrkkisäännöllä etsii, niin painavempi samalla Ah-määrällä varustettu on aina (no yleensä..) parempi.

Lyijy kuitenkin näyttelee suurinta roolia hinnoissa, joten tuolla on helppo sitten kikkailla hintaa alaspäin, tosin jokin siintä aina kärsii.

Taasen oikosulkuvirtoja saadaan kikkailtua valmistuksessa, vaikka lyijyssä olisikin säästelty. Ja se tie ei taas vie ajasta ikuisuuteen.

AGM:n taitaa tappaa väärällä ylläpidolla se, että polttaa kennot puhki ja suljetussa akussa aina ongelmana tuo kaasun muodotuminen, jotta saadaan se ulos sieltä.

Käyttöiän kannalta avoimet vesiakut parhaita taasen, jos pidetään latauksessa pitkiä aikoja.


Toisaalta noissa LiFePo-akuissa tarvittava tekniikka yleensä pakattu samaan pakettiin akun/akuston kanssa, jolloin ei tuota niinkään tarvitse miettiä. Mutta johtuen tuostakin, niin hinnat sitten onkin jotain aivan muuta..

Jossain kilpapyörissä noita LiFePo sovelluksia on muistaakseni jo ollut, mutta mitäpä noissa ei painon ja muun eteen tehtäisi..


Tuossa Bj Andyn tapauksessa taitaa vain suurella varauksella oleva akku olla tarpeen, tuo hondan laturi ei taida ihmeitä antaa ulos? Eli ei mitenkään riitä korvaamaan sitä akusta otettua virtaa käytön aikana.

Perus vinssaus käy jo akun päälle mönkijässä todella rankasti ja kun vielä oli polaris, niin edellisenä yönä akku täyteen, jottei heti olisi ongelmia. Tuossa oli 30Ah akku, joten hieman paremmin kesti touhuta, kuin joku uudempi Renegade, jossa virrat piiputti jo pelkällä ohjaustehostimella ja pienellä vinssauksella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.12.2012, 12:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
Jos siis optima/Exide deep cycle akuista puhutaan, eli rullakennoakuista, niiin noissahan on tuo tärinän kesto toki hyvä.

AGM akku antaa paremmin virtaa ulos kylmissä olosuhteissa verrattuna normaaliin akkuun.

Kuinka paljon tuossa hondassa käytetään sähköjä päivän aikana? Vinssejä jne? Noissa rullakennoakuissa miinuksena se, että fyysisesti samankokoisesta rullakennossa saadaan vähemmän Ah, kun tuon kotelon täyttö ei ole yhtä täydellistä (mietit laittavasi paperirullia laatikkoon, verrattuna siihen, että täytät tilan levyillä.)


Ja tuolta linkitetystä sivusta löytyy myös tuo maininta:

http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm

"Up to 5 times faster charge than with flooded technology"

Ja saadaan samalla paremmin virtaakin ulos.

Jotenkin jää epäselvä kuva tuosta aikaisemmasta wikipedia jutusta, pitäisi kait lukea lähdeteokset läpi, niin tietäisi mistä oikein on kirjoitettu..

Mutta kunhan alkaa noita LiFePo jne akkuja tulemaan, niin sittenhän virranannot ja virranottokyvyt menevät täysin toisille luvuille.
Paljon. Eli tuossa aurahydrauliikka on toteutettu sähköpumpulla. Ongelma on että jossain kohtaa hommia loppuu virta eikä akku ota sitä enää vastaan. Ongelma poistuu laittamalla se laturiin.

Koko ongelmahan häviäisi sillä että askartelisi sen hytikkapumpun tuonne kampiakselin päähän.

Aiemmassa auravehkeessä eli Kawassa oli joku geeli akku ja siinä ei tuntunu olevan vastaavia ongelmia. Ja samat hytikat oli siinäkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.12.2012, 12:50
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Paljon. Eli tuossa aurahydrauliikka on toteutettu sähköpumpulla. Ongelma on että jossain kohtaa hommia loppuu virta eikä akku ota sitä enää vastaan. Ongelma poistuu laittamalla se laturiin.

Koko ongelmahan häviäisi sillä että askartelisi sen hytikkapumpun tuonne kampiakselin päähän.

Aiemmassa auravehkeessä eli Kawassa oli joku geeli akku ja siinä ei tuntunu olevan vastaavia ongelmia. Ja samat hytikat oli siinäkin.
Taitaa olla vaan niin, että tuo 30A laturi ja 12Ah akkuyhdistelmä ei riitä. Jos laitat vaikka ihan oman akun tohon hydrauliikkaan ja sitä voi yöllä latailla. Melkein mikä vaan starttiakku toiminee.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.12.2012, 15:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Paljon. Eli tuossa aurahydrauliikka on toteutettu sähköpumpulla. Ongelma on että jossain kohtaa hommia loppuu virta eikä akku ota sitä enää vastaan. Ongelma poistuu laittamalla se laturiin.

Koko ongelmahan häviäisi sillä että askartelisi sen hytikkapumpun tuonne kampiakselin päähän.

Aiemmassa auravehkeessä eli Kawassa oli joku geeli akku ja siinä ei tuntunu olevan vastaavia ongelmia. Ja samat hytikat oli siinäkin.
Siis tuo 360w saadaan moottorin 5000 kierroksella.
ja jos pitäs jotain veikata pienemmistä kierroksista, niin olisko 1500 kierrosta ja 130 wattia pahasti metsässä? ja sillä ei latailla akkua, jos valot yms. päällä.

Ainakin perämoottoreissa tuo latausvirta on paljon riippuvainen kierroksista.

Ja tuo latauksen loppuminen: olisko hondassa niin viisas systeemi, että kun latausjännite laskee, ja samalla virta kasvaa, (ja silloin resistiiviset häviöt kasvaa-> lämpenee huomattavasti)
niin heittää staattorin ja säätimen suojelemiseksi "vikatilaan"
saman voi tehdä myös, jos staattorissa lämpötilatunnistelu?

Pistä hydrauliikalle oma akku, ja lataa sitä vaikka erillisellä verkkovirtalaturilla?
ja vaikka päävirtakytkimellä akut yhteen, niin voi ladata mönkkärilläkin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 14:07 (GMT +2).