![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No joo, oikaisin vähän liikaa.. Kaiholla vaan muistelen vanhoja Marzoccheja jotka painoi tolkuttomasti mutta oli, ah, niin pehmeitä verrattuna silloin "uusiin" ilmaiskareihin.. mutta joo, tarkoitin siis juurikin kierrejousen ja öljyn yhdistelmää. Mutta se meni vähän aiheen vierestä.. ja takaisin asiaan. Tuossa kun venyttelin alustaa ja vertailin lukemia valmistajien arvoihin niin ajattelin jos muutaman sentin ostaisi ylimääräistä ulosjoustoa verrattuna mitattuihin lukuihin ettei tosiaan hoida rajoittimen virkaa. Sisäänjousto näyttää "pienenevän" suunnilleen samassa suhteessa joten lienee ensiarvoisen tärkeää hommata riittävästi ulosjoustavat tolpat ja rajoittaa sisäänjoustoa sitten tarpeellinen määrä?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
1. Rajoitat sisäänjoustot vain juuri sen mitä on pakko -> eli niin ettei äärijoustossa ota renkaat ei- haluttuun paikkaan korissa kiinni, ja ettei vieterit tai pakat ole liian kasassa. 2. Kun tiedät että äärijoustoissa homma pelittää, niin tarvittaessa vaikka irroitat iskarit ettei ne varmasti rajoita liikettä kumpaankaan suuntaan. 3. Mittaat paljonko iskarin pituus saa maksimissaan olla kasassa (= jousipeti pohjaanlyöntikumin varassa), ja paljonko vähintään oltava pitkänä ettei rajoita joustoa. 4. Ostat niiden mukaan sopivat iskarit. Usein voi kyllä joutua tinkimään iskarin mittojen takia joko sisään- tai ulosjoustossa, näistä lähtisin tinkimään ennemmin ulosjoustosta koska ainakin XJ:ssä, ZJ:ssä ja TJ:ssä tahtoo olla enemmän ongelmana liian lyhyt sisäänjouston määrä ja toisaalta alusta elää jo vakionakin etuvakaaja irrotettuna yleensä niin hyvin, että jousi tahtoo ulosjoustossa olla "vapaana" eli se ei oikeastaan tee enää yhtään mitään. Näyttää ehkä hyvältä, mutta ei auton etenemiskyvyn kannalta ole millään tavalla merkitsevää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 28.12.2012 22:11 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jeeppi valuttelee hiukan öljyä öljynpaineanturin juuresta. Onko siellä joku vaihdettava tiiviste vai tilataanko kiltisti uusi eräästä nettikaupasta? Ilmeisesti on kiinni ihan vaan kierrettynäkö?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Himottais tollanen 2.5 VM koneella oleva cheroke mutta kun kaikki pelottelee tota kansi ongelmaa. mikä koneessa on ongelma vesi ei kierrä takamaisissa kansissa kunnolla vai lohko ja kannat elävät niin eri tahtia lämmöstä vai mikä mätää? joka paikassa lukee että kannet halkee mutta onko se aina joku tietty pytyn päällinen?
4.0 olis kyllä itellä mieluinen mutta kun muija ränää vastaan ja kilometrejä tulee sellasen 30tkm vuodes ja diesel olis tässää taloudessa kannattavampi ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eihän se 4.0l paljoa vie,miun ajoilla vie sen +20l/100km
![]()
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
jos bensaa hankkis ni kyllä se toi 4.0 olis kun eipä siinä kulutuksessa taida eroa olla kun reservissä tolla 4.0 huomattavasti enemmän, aika paljon hengettömänpi toi 2.5 vrt 4.0 ja väännössä kanssa hävii toi 2.5 bensa tolla vm dieselille.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla tais olla 2. j 3. kansi halki tuossa pari vuotta taakse päin ja samalla kun nuo purin pois huomasin että ainakin 4. kansi oli joskus vaihdettu. Pistin kaikki kannet, tiivisteen ja pultit uudet ja panostin tuohon jäähytykseen 'hieman' niin tähän asti on taas pelannu ilman kansiremppaa (kop kop...) Kone vääntää ihan mukavasti tyhjäkäynnillä jo ja turbo näyttäs tulevan mukaan siinä 1500rpm:n paikkeilla. Jäähytyspuolelle teetätin uuden syylärin jossa on yksi rivi lisää, viskoflektin vaihdoin kolmeen sähköflektiin, mekaanisen pumpun tilalle sähköinen pumppu. Pumppua ja flektejä ohjaa oma elektroniikkansa eli lisää kiertoa ja flektien käyntiä sitä mukaa kuin tarttee riippuen koneen lämmöstä ja asetetusta raja-arvosta. Hyvä puoli tuossa ohjauksessa on myös se että se huolehtii koneen jäähyttelystä vaikka koneen sammuttaa eli vesi kiertää niin kauan että kone viilenee tasaisesti ja sammuttaa pumpun sitten. Eli ihan 'hieman' tuli panostettua tähän ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
olet siis heivannut koneen oman vesipumpun mäkeen ja vahtanut sähköisen tilalle? milläs sähköpumpulla tollanen muutos onnistuu?
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos vuotaa kierteestä, ota irti ja hydrauliikkatiivistettä väliin ja takaisin kiinni, jo svuotaa jostain muualta, vaihda anturi!!
__________________
Killing time is not murder |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Sanokaas nyt onko tuo oikeasti koodi 34 Cruise control circuit ?
- Enempi pitäs olla, jnkin listan mukaan 35 Cooling fan relay, kun sähköpuhallin huuteli melkein kylmän koneen kans! Siis -92 4.0 kyseessä...Ja alla linkki videoon. http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=4CWxUzln6x0
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Huh-huh.....meinasin tuossa laatikkoon öljyt vaihtaa, mutta eipä ollutkaan ihan pikkujuttu poimia kirjoituksista mitä sinne laitetaan!
Siis -90 XJ AW4 automaatilla. Olin jostainsyystä siinä uskossa että tuossa pitäisi käyttää Moparin ATF4+ öljyä, mutta kun mielenkiinnosta ja oletusta tukeakseni aloin googlettamaan, niin nythän ei näköjään ole mitään varmuutta mitä tuohon KUULUISI laittaa? Yksi sanoo että 88-01 AW4 kuuluu Dexron III (mineraali vai täyssynteettinen....onko väliä?) Toinen kuuluttaa että 88- AINA mopar ATF4+ (tai vastaava atf4+) ja kolmas vannoo Castrolin Transmax Z ainoaksi oikeaksi?? ja loput googlessa vannoo milloin minkäkin aineen nimeen. Siis noilla tiedoilla yhteenvedettynä sinne periaatteessa käy kaikki muu kuin 80-90W peräöljy? ![]() ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Aikoinaan öljyt vaihdatin pajalla, Auvinen Rantasalmella, niin laitto tota: http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4356;5692;4482
- Kertaalleen vaihdoin samat ite ja hyvin on toiminu. Tuokin varmaan käy: http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...356;5692;15191 - Tuossa taitaa olla enempikin luokituksia, eli ns. uudempaa. Hinta on edullinen ja löytyy molempia monesta paikkaa. edit: Käsittääkseni Mopar ATF on tarkoitettu 8- koneisiin automaatteihin, jotka on Moparin omia. AW on Aisin-Warnerin, eli periaatteessa japsi laatikko.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 03.01.2013 18:12 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jeep ISORY |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eri juttu sitten on, jos laatikko on peruskorjattu uusilla sisuskaluilla ja sopivilla "performance"- osilla niin uudemmat synteettiset öljyt voi olla silloin jopa parempi vaihtoehto kuin mineraalipohjainen Dex III. Tämäkin toki riippuu käytetyistä osista, kannattaa kattoa mitä valmistaja ilmoittaa suositeltavaksi aineeksi. Porukka on korjaamattomiinkin AW4:siin kyllä tunkenut jos vaikka mitä, joko ihan kelvollisin tai sitten vähän vähemmän kelvollisin tuloksin. Monilla on lootat olleet entisenä äkkiäkin, toisilla ei ongelmaa. Väärillä lisäaineistuksilla olevat liemet kuitenkin voi ihan oikeasti tuhota laatikon, ja automaatit tahtoo olla aika tarkkoja käytetystä aineesta. Jopa Chryslerin joissain tehtaan huolto- ohjeissa sanotaan virheellisesti että saa käyttää ATF +4, mutta eipä sitä kannata laittaa kun Dex III:akin saa ihan hyvin. edit: Juu, Chryslerin laatikot syö ATF +4:ää, tosin vanhempaa perua olevat laatikot itse asiassa toimii esim. Dex III liemellä ihan yhtälailla. Näin ainakin jenkkipalstojen perusteella. Sen sijaan uudemmat RFE- tyypin Moparin laatikot vaativat erilaisen rakenteensa vuoksi ATF +4:ää etteivät kyrvähdä, samoin tietyt uudemmat Fordin ja GM:n laatikot vaatii Dex VI- tyypin litkut sisäänsä tai muuten polttaa laatikon. Dex VI pitäisi olla Dex III:n kanssa yhteensopiva, mutta se on viskositeetiltaan ja lisäaineistuksiltaan jo aikalailla eri aine Dex III:een verrattuna; toisin sanoen vanhaan laatikkoon kannattaa ennemmin laittaa Dex III:a vaikka saisit uudempaa ainetta samaan hintaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 03.01.2013 20:38 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. | 754 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.09.2010 09:10 |
Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2005 19:59 |
Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |