Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2012, 09:55
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Tuon kun jämyttää niin voimaa on sitten niin paljon että se vinssi vetää puut nurin, jouset mutkalle, akselit irti, vaijerin poikki, hinattavan vehkeen silmukat irti, tai sen Hj:n poikki jos se on perseestään jossain kiinni. Eli järkeä sen kanssa, ettei lähe henki,käsiä,jalkoja,tai päänahka.
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2012, 10:25
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?
Kait tuo vetää mitä vaan mutta muut paikat poikii.
Joskus YK-joukoissa oli murheita noiden sokkien kanssa, muistaakseni 1500kg laskettu noille kestoa ja auton omapaino jossain 2250kg nurkilla niin eihän se kestä kun kiinni jää.
Kempillä tai polttomoottorihitsillä korjattiin ja alko kestämään.
Mielestäni ei ole ongelma jos hitsaa ja käyttää ohkaisempaa vaijeria niin silloin se vaijeri on sulake mikä antaa periksi ensin, helpompaa "korjata" paikanpäällä jos on kurassa akseleita myöten kun vaihdella sitä hiltin naulaa.
Aika helpolla noi vaijerit sai poikki kun pikkujokien yli vissailtiin tuolla jossain silloin joskus
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2012, 11:44
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Kait tuo vetää mitä vaan mutta muut paikat poikii.
Joskus YK-joukoissa oli murheita noiden sokkien kanssa, muistaakseni 1500kg laskettu noille kestoa ja auton omapaino jossain 2250kg nurkilla niin eihän se kestä kun kiinni jää.
Kempillä tai polttomoottorihitsillä korjattiin ja alko kestämään.
Mielestäni ei ole ongelma jos hitsaa ja käyttää ohkaisempaa vaijeria niin silloin se vaijeri on sulake mikä antaa periksi ensin, helpompaa "korjata" paikanpäällä jos on kurassa akseleita myöten kun vaihdella sitä hiltin naulaa.
Aika helpolla noi vaijerit sai poikki kun pikkujokien yli vissailtiin tuolla jossain silloin joskus


juu ja ristikon vaihto on helvetin helppo homma kun on hitsannu sen kiinni

ittelä on m5 10.9 osakierteinen murtopultti 10mm naru katkeaa enne kuin pultti
mikäli kartaanissa on väljää niinkun niissä yleensä on niin se on syyllinen suurimpaan osaan pultien katkeamiseen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2012, 11:49
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sami_k Näytä viesti
juu ja ristikon vaihto on helvetin helppo homma kun on hitsannu sen kiinni

ittelä on m5 10.9 osakierteinen murtopultti 10mm naru katkeaa enne kuin pultti
mikäli kartaanissa on väljää niinkun niissä yleensä on niin se on syyllinen suurimpaan osaan pultien katkeamiseen
En nyt muista miten tuo akseli meni ja miten ne nivelet on kun aikaa jo alkaa olemaan 20v . Mutta eiköhän siihen saa tehtyä vaikka holkin päälle minkä hitsaa niin helppoa purkaa.
Ristikkoja ei mennyt meillä tuolla mutta noita sokkia kyllä, kesti vaikka hitsattiin ne kiinni, offikäytössä sitten voi asia olla eri.
Noita vinssin ristikkoja ei varmaankaan kovin usein tarvitse vaihtaa?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2012, 13:47
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Vinssin vaijeri on sitten aika ikävä sulake... Umpioita yms. on tuolla sulakkeella rikottu, omalle kohdalle ei onneksi ole sattunut että kukaan henkilö olisi ollut sen piiskan tiellä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2012, 17:03
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla taitaa olla heikoin sokka eli m5pultti ja katkee kierteettömältä osalta. Oon vinssannu max hitaalla kakkosella tyhjäkäynnillä, sillä oon pärjänny ja kun auto pysähtyy niin nostetaan keulaa maastotunkilla.
Ylipäätään vältän vinssin tarvetta ja silloin harvoin kun tarvii niin ei siinä mihinkään kiire ole, kivet ja kannot kannattaa ylittää maastotunkin avulla eikä 5tn vinssin vedolla.

Toi kun katkee niin hiltin naula menee paikalleen, millä sen ootte lukinnu paikoilleen?
Kai sen vois vaikka liimatakin..
Pylpyrää en ole vielä testannut kun suht kevyellä vedolla on edennyt, kun toi sokka katkee njiin tietää paremmin koska sitä pitäis käyttää. Toisaalta 12mm vaijerikin on hyvä kun sen voi vetää kokonaan kelalta ja alkuun saa kovan vedon pienelle rullalle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.11.2012, 10:29
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

On tossa vinssissä kyllä voimaa niin maan.... oli pakka niin jumissa niin fiksuna poikana nykästiin vaijerista sen verran että pakka alkoi pyörimään, niin on mahdollista se sokan reijän auki poraaminen.
mutta kas kummaa, vetolenkki irtosi sitten samalla tuosta vaijerin päästä...
missähän tuon vetolenkin saa takasin vaijeriin kiinni ettei tarvis uutta vaijeria ostaa? mittaa näkyi olevan 50m....
Pakka oli tosiaa niin tiukassa ettei auttanut rautakanki eikä mikään muukaan, ennenkuin opelilla (joka hätäpäissään tiputti pakoputken siihen allesa), jolla nykästiin vaijeria ulospäin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2012, 14:24
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Mites paljon tossa on vetovoimaa arviolta ?
Kai se teoriassa jossain 50 tonnin hujakoilla lienee mutta sanomattakin selvää että jotain lentää ja kovaa ennenkuin kone sammuu...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.11.2012, 18:14
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Kai se teoriassa jossain 50 tonnin hujakoilla lienee mutta sanomattakin selvää että jotain lentää ja kovaa ennenkuin kone sammuu...
Huh, Kauhia peli
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.11.2012, 21:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis siinä on se ero:


Alkuperäisellä sokalla kestää vetää sen 1500-1800 kg, jos sekä akseli että ristikon reikä on alkuperäisessä kunnossa.
Ja jos käyttää alkuperäistä, tai jotain muuta sokkaa ylikuormitussuojana, niin kannattaa pistää vaijerin koukku 3:lla vaijerilukolla kiinni; saa koukun irti, jos tarve vaatii....
Ja se tarve vaatii yleensä silloin, kun auto on nokallaan jossain kanavassa, sokka poikki, ja vaijerilla kiinni miehenkokoisessa petäjässä uudella puunsuojaliinalla niin tiukassa että vaijeri soi! ei lähde edes traktorilla vetämällä perääntymään enenkä saa vaijerin irti, ja rumpuhan ei pyöri sokka poikki, eikä kytkentähaarukka liiku voima päällä....

Tuolle hiltin naulalle ääni, saa pysymään paikallaan, kun palauttaa tuon teräsprikan pois, ja lyö paikoilleen kun sokkanaula paikoillaan.

Itselläni hitsattu tuo ristikon runko akseliin, 2 kertaa kuoret haljennut, kun vinssi mennyt itsekseen päälle, 10mm torninosturin vaijeri kestää aika paljon, ja auton moottori ei ole se "sulake", voimaa riittää varmaankin aina niin paljon että tulee romua. -> siis "ylikuormitussuoja" on Penkin ja Ratin välissä.

-> kun sokka tarpeeksi luja, niin rikkoutuminen siirtyy muualle, yleensä vaijeriin, mutta myös vinssipetin pultteja on pettänyt, kouria haljennut, kardaaneja katkennut, ja kaikkein vaarallisimpana on hinauspisteiden/koukun pettäminen; kun hinauspiste (vetokoukku) petti, niin sivustaseurannut katsoja menetti henkensä, oli täällä videolinkki joku aika taaksepäin.
Siis vauhtia noilla kilon teräsmönteillä sen verran, että menee tuulilasista ja takalasista läpi, jos mitään ylimäärästä ei satu tielle, osumaenergiaa sen verran että hirvikivääri taitaa jäädä toiseksi?

Jos et ymmärrä, mitä ylläoleva tarkoittaa, niin alkuperäinen sokka tai sähkövinssi olisi turvallisempi vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.11.2012, 21:30
jampeli:n Avatar
jampeli jampeli ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.06
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 789
Perusasetus

Itse olen ainakin oppinut kääntämään vinssin aina vapaalle vinssauksen jälkeen niin ei tule vahinkoja ku menee itestään päälle.
Sähkövinssikin meni joskus päälle itestään ku releboksi joutu veden alle.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.11.2012, 21:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Se vetokoukku irtosi pomppuliinalla mutta silti...
Lainaus:
Ja se tarve vaatii yleensä silloin, kun auto on nokallaan jossain kanavassa, sokka poikki, ja vaijerilla kiinni miehenkokoisessa petäjässä uudella puunsuojaliinalla niin tiukassa että vaijeri soi! ei lähde edes traktorilla vetämällä perääntymään enenkä saa vaijerin irti, ja rumpuhan ei pyöri sokka poikki, eikä kytkentähaarukka liiku voima päällä....
Tuttu tilanne. Piti kaataa se puu.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mitä rikoin tänään? kami Chit-Chat 28 05.11.2012 20:56
Ostettu hojon mekaaninen vinssi JuuPeri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.08.2011 18:47
Myyty mekaaninen vinssi jukjamse O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 09.10.2010 11:09
Myydään HOJON VINSSI Zetroboliz O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 27.11.2009 18:57
VINSSI HOJON KEULAAN JR78 Tekniikka & Jutustelu 12 01.11.2009 16:05


Sivu luotu: 19:16 (GMT +2).